maandag 14 januari 2013

Hooked on Irish Crochet

 

 
Vergeef me de Engelse titel van dit log, maar die past zo goed bij de reden
voor mijn afwezigheid van de laatste maanden.
Ik moet jullie nog meer bekennen.
Ik ben niet alleen verslaafd aan
Iers haken maar ook aan Pinterest
Ga er straks gerust een kijkje nemen, maar pas op, het is verslavend.
Nu eerst vertellen over dit masker.
 
 
5 Shamrocks gemaakt
 
Een tijdje geleden vroeg mijn oudste kleindochter Priscilla
of ik met haar wilde meezoeken naar plaatjes en informatie over maskers.
Ze had die nodig voor een project voor haar opleiding aan de PABO.
Ik vind het heerlijk om op internet een zoektocht te starten
dus ik stemde heel graag toe om mee te helpen.
 
 
3 Vine Leafs gemaakt
 
Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op een plaatje van een
Burano Masker in de Ierse haaktechniek.
Nu had ik weleens een Ierse rozet gehaakt, maar dit leek me
een enorm moeilijk karwei.  Toch ging ik de uitdaging aan.
bestelde ik het tijdschrift (zie foto hieronder)
waarin het patroon van het masker staat.
De viooltjes op de omslag zijn trouwens ook om verliefd op te worden.
Als je op de link klikt en je scrollt even naar beneden,
zie je nog meer projecten die in het tijdschrift staan.
 
 
 
 
Na enige tijd werd het tijdschrift bezorgd en kon ik aan de slag.
 
 
5 Roses gemaakt
 
Dat was een flinke uitdaging zeg, de technieken waren
me totaal onbekend en alles was ook nog eens in het engels beschreven
met termen die ik totaal niet kende.
Maar via internet vond ik alles wat ik nodig had aan vertaling
en voorbeeldfoto's en -filmpjes, dus uiteindelijk begon het me te dagen.
 
 
4 Large Scrolls gemaakt
 
12 Buttonies gemaakt
 
Na alle kleinere onderdelen gemaakt te hebben, haakte ik nog de twee
"oogranden" en kon toen alles op een stevig stuk pakpapier
in de juiste vorm schikken en vastmaken zoals je hieronder ziet
 
 
 
Ineens begon ik te geloven dat ik het masker echt zou kunnen maken
en begon aan de volgende fase ... alles aan elkaar haken.
Het verbaasde me niet dat het venijn in het staartje bleek te zitten.
Wat een snertkarwei was dat zeg!
De bandjes eraan haken was wel weer heel erg prettig om te doen.
 
 
Maar uiteindelijk is het me met enig smokkelwerk gelukt, want ik heb het niet met
de originele "clones knots" aan elkaar gezet maar met gewone lossen
met hier en daar een picootje, het moet namelijk wel leuk blijven!
 
 
 
 
Op 23 januari geeft Priscilla haar presentatie over "Maskers"
en krijgt ze het masker van mij mee samen met heel veel succeswensen.
 
Ik heb echt genoten van het maken en ga zeker nog meer Iers haakwerk doen.
Op mijn Pinterestpagina vind je ook deze map met allerlei
plaatjes van voorwerpen die in deze techniek zijn gemaakt.
 
Veel kijkplezier gewenst en tot de volgende keer.
 
 
  

53 opmerkingen:

  1. Lieve Corrie wat is hij prachtig geweorden.Dit vind ik zo knap,vertaald en begonnen super mooi geworden. Ik zou mij hier niet aan durven wagen. Maar wat een geweldige uitdaging voor jou. Ik weet dit vind jij leuk om uit te proberen. En dan je eigen draai er aan gegeven. Knap knap!!! Ik ben benieuwd hoe het project gaat met je kleindochter. Wat heerlijk om dit met haar te doen.


    Ik hoop dat het een groot succes word, wij zulen het nog wel horen van jou.

    Lieve groetjes en chapeau voor dit mooie masker.

    José

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Corrie,wat ziet dat er prachtig uit,en nog vertaald,en het in elkaar zetten was ook een hele klus.Succes voor beide,ik hoor wel hoe het zal verlopen.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig dat masker,zal wel heel veel werk in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. SCHITTEREND !!!!!!!!!

    Wat moooooiii Corrie,dit is inderdaad wat je noemt een uitdaging :-))

    Eerst al die basistechnieken leren maar ook meteen in zo een ingewikkeld project toepassen, petje af hoor :-)))

    Je kleindochter zal glunderen als ze dit kan showen in school :-))

    Je mag terecht trots zijn Corrie

    lieve groetjes,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik dacht snel schrijven dan ben ik deze keer eerst met mijn reactie, maar intussen staat er al een rijtje :-)))
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend Corrie, maar wat moeilijk, ik ga straks je links bekijken.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh wauw, prachtig! Diep respect voor het werk dat je verricht hebt. Wens je kleindochter veel succes bij haar presentatie. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat laat je toch weer iets prachtigs zien Corrie. Wat een kunstwerk. Daar zal je kleindochter wel ooh's en aah's mee oogsten. Heel bewerkelijk, maar wat een prachtig resultaat. Ik heb zelf ooit een cursus kunsthaken gevolgd, en daar was ook een van de onderdelen iers haken. Petje af hoor.
    Groetjes,
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel bijzonder project waar je mee bezig was. Het is een prachtig resultaat geworden. Je pint er trouwens lekker op los, ik ga er later nog eens kijken.
    Lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een ongelofelijk verfijnd kunstwerk! Priscilla mag trots zijn op haar oma en die presentatie wordt heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wow, You did it!

    Kunstig Corrie, wat is ie mooi geworden! geweldig, I'm speechless :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat een schitterend masker, daar zal ze vast hoge punten mee scoren en dan gemaakt door haar Oma, ze slaan allemaal stijf achterover! Werkelijk, zag nog nooit iets gehaakt wat ik zo mooi vond! Complimenten! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi masker heb je gemaakt Corrie!
    Heb vroeger ook wel deze techniek gedaan.Niet zo gek met een Moeder die veel handwerkt en de vele reizen in Engeland.Daar heb je zoveel handwerktijdschriften.Jammer dat ze bijna allemaal weggegooid zijn.
    Ben zeer benieuwd wat ze op de school van je kleindochter zullen zeggen.
    Heb je het ook door de stijfsel of suikerwater gehaald? Welke dikte van garen heb je gebruikt?
    Morgen nog op je pinterest kijken.Nu eerst slapen.
    good luck with your crochet!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ongelofelijk mooi en knap.. om met studie urenlang naar te kijken!! Complimenten Corrie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Maskers doen mij altijd aan Venetie denken. Heel mooi wat je gemaakt hebt.
    En leuk dat je ook zo enthousiast bent over Pinterest. Er is ook zo veel te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Corrie, het is werkelijk prachtig.Ik ben ondertussen ook verslaafd aan pinterest en ik doe steeds minder aan mijn werk.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Corrie , alle lof voor je prachtig werkstuk

    Vol élégance heb je het gemaakt !

    Het gemaskerde bal kan beginnen . . .

    Lekker doorzetten met moeilijke onderdelen en op onderzoek gaan en niet zo snel

    alles opgeven . De mooie presentatie ingelijst , zo kan kleindochter met dit

    pronkstuk de klas inkomen .

    Ik kom graag bij je kijken wat je ons zult tonen in je volgende werkstuk .

    Wij blijven met z,n allen erg nieuwsgierig .

    Dus zeg ik tot een volgende keer , dan staan we weer te dringen op je stoep .

    Lieve groeten van Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is een waar kunstwerk!!!!
    wat mooi..en zo knap dat je dat kunt!!!
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw Corrie, wat een juweeltje!
    Het ziet er ook zo leuk uit om aan te werken, al die verschillende dingetjes die samen één geheel gaan vormen. En dat venijnige staartje, dat is ons handwerksters wel vertrouwd, toch? Zie je in gedachten je handwerk al aan de muur of om je lijf hangen, moet je nog door een laatste vervelende priegelklus heen. Maar het resultaat is alle inspanning waard!
    Wat het huiswerk van je kleinkinderen al niet teweeg kan brengen :-))

    Liefs en groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. P.S.: nu is mijn hebzucht natuurlijk weer opgewekt door dat tijdschrift.... ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat beeldschoon! En je hebt op een geweldige manier de procedure laten zien. Ik kan me voorstellen dat je het als een uitdaging zag, je hebt mijn grote bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een meesterwerk ! en ik zie nu als je zoiets op patroonteken papier vastmaakt dat het ook makkelijker werken is..
    maar het moet inderdaad op sommige momenten monnikenwerk geweest zijn.
    Ik vind het een waar kunstwerk en ze zal zeker succes hebben met dit masker !
    enneuh pinterest haha die verslaving heb ik inmiddels overwonnen :-)
    xxx
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Corrie ,i word er stil vanm at en prachtig werk, en dan heel moedig een tweede maken. He bent een genie. Basje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Knap hoor doe het niet na en Priscilla succes met je presentatie Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ohhh Corrie ik waan me op een 18de eeuws bal. Heb mijn hoepelrok met behulp van mijn kamerdame al aangetrokken, het ivoren balboekje met perkamenten bladzijdes in de hand en wacht tot de dansmuziek begint :)
    Wat zal je kleindochter genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nou joh, wat heb je dat ontzettend mooi gemaakt! Dat zou onze oudste kleindochter ook prachtig vinden. Ik vind het echt heel knap van je Corrie!
    Ik waag me maar niet aan Pinterest, houd het alleen bij af en toe Facebooken, maar vooral bloggen. Dagdag, liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat geweldig mooi is dat geworden.
    Wat een idee: een gehaakt masker, je moet er maar opkomen.
    Je kleindochter is vast en zeker beretrots op haar knappe oma!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauw Corrie. wat is dat mooi. Zo verfijnd en artistiek. Zelfs Rob heeft er met bewondering naar staan kijken. Sorry dat ik niet eerder reageerde maar we leefden een dag of twee zonder computer. Meis, meis wat mooi en knap.
    Groetjes,
    Anneke SK

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Niet te geloven wat een kunstwerk! Het is dat je de foto's van de stukjes erbij plaatst ,maar anders..knap werk Corrie!
    Ik hoop dat Priscilla net zo'n succes heeft met haar presentatie, dan komt het zeker goed.

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  30. gewelidig Corrie...dit is echt kunst!! Oh wat leuk dat je kleindochter dit op haar presentatie mag lenen...dat zal zeker indruk maken en wat zal ze trots zijn op haar oma!! Ik ben je al gaan volgen op pinterest en jaaaa...ik herken je verslaving ;) Wat een ontzettend schattig borduurtje in je vorige logje!! lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtig Corrie, het is nu helemaal duidelijk waarom je niet aan bloggen toekomt. Ik ga jou zeker volgen op pinterest. Ik zit er ook bij. Maar... probeer me wel in te houden. Volg niet te veel maar plaats wel alles wat ik maak. Een enige manier om alles te ordenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. O Corrie, ik heb even vlug gekeken maar wat heb jij enorm veel op pinterest staan!!
    Ik moet nog zoeken of je een board hebt met dingen die je zelf gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik heb met verbazing zitten kijken, ontzettend leuk masker!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow wat is dit een mooi masker geworden. En wat kunstig gemaakt. Alle lof.
    Voor je kleinkind veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Lieve omie .... Ik ben sprakeloos ... Wat een werk heeft u verricht en dat allemaal voor mij! Ik kan niet wachten om het masker te presenteren! De presentatie is verzet naar de 31e. Dus ik heb nog een weekje langer om mij in te lezen. Het masker hier er werkelijk fantastisch uit! Ik ben trots op u! X prissie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Omie een blije Prissie, en wat goed dat ze ziet dat het zoveel werk is.

      Oma heeft dit graag gedaan voor haar kleindochter. Een trotse Oma en een trotse kleindochter.

      Wat willen wij nog meer, dit is toch geweldig !!

      Liefs voor jullie beide. José

      Verwijderen
  36. Ha Corrie, ik was je natuurlijk meteen gaan zoeken op Pinterest :-) Ik vind het daar ook zo verslavend! Leuke ideetjes daar allemaal. Ik heb je gerepind en ben volger van je geworden! Toen ik net keek, heb je ook op mijn borden heel wat gerepind. Leuk!

    Wat mooi is je Iers haakwerk!een juweeltje heb je gemaakt!

    Groetjes,
    *Marianne*
    (voorheen weblog Libracat, nu e-Marianne blogspot)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Cor,

    Ik wist dat je verl kon maar dit! echt prachtig.
    Eigenlijk hebt ik al die tijd gewacht totdat je Iers haken onder de knie had, mijn vraag is nu
    zou je voor mij een Ierse trouwjurk willen haken ik ga nooit trouwen dus tijd zat!
    Alvast heel erg veel succes gewenst vooral bij het in elkaar zetten van de losse bh stukjes.

    liefs je zusje Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  38. ola
    adoro visitar os blogs.
    estarei esperando pela sua visitinha:)
    otima semana
    leila

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Lieve Corrie,
    Wat is dat mooi geworden! Echt iets voor jou om dat zo helemaal te gaan uitzoeken, geweldig! Hier heeft het haakvirus ook aardig toegeslagen, maar zoiets ....
    Dikke kus en groetjes Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Allemachtig wat ziet dat er ingewikkeld en fijntjes uit. Mijn complimenten. Ik lees dat de presentatie opgeschoven is. Veel succes en applaus voor dit kunstwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een woord:
    P*R*R*A*C*H*T*G*!!!!!

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Corrie, ik vind de werkjes weer schitterend (zoals altijd en als niet-kenner).
    Ik ben met mijn website http://www.de-azoren.nl ook op pinterest maar ken nog niet alle functies en daarom is het er nog wat leeg.
    Ik wil je volgen maar ik weet niet of ik het goed heb gedaan.
    Groeten,
    Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Joh ..Corrie !Ik begon achteloos te lezen en te kijken, het was gewoon een spannend verhaal .Als ik 10 petjes op mijn hoofd had gingen ze allemaal af voor jou af!Wat ben jij een taaie !
    Dat masker is PRACHTIG !Wat vind jij op handwerk-gebied Niet leuk?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Dit is heel prachtig gelukt!
    En knap om meteen aan zo'n werkstuk te beginnen.
    Ik ben sinds kort ook verslaafd aan Iers Haakwerk en het valt mij op dat er geen Nederlandse patronen van zijn. Maar ik heb een site ontdekt met antieke Ierse haakpatronen ontdekt van iemand die Priscilla heette, of het was de uitgever.....
    Ik ben nu al mijn restjes dunne katoen in wit en ecru aan het gebruiken voor het oefenen van al die motieven.
    Ik herken je verhaal en ga je pinterest volgen....

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Ik vind het beeldschoon en ontzettend knap van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. geweldig masker, super goed gelukt zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Heel leuk om iemand te vinden die ook aan Iers Haakwerk doet.
    Ik had al het gevoel dat niemand anders in Nederland dat doet,
    daarom ben ik oude patronen aan het vertalen.....
    Is dit het masker van Máire Treanor? Staat zij er als ontwerpster bij?
    Ben je inderdaad "hooked"? Dan zou je eens op Ravelry kunnen kijken bij de
    Irish Crochet Lovers group. Daar is veel te zien en te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, dankjewel dat je dit oudere logje hebt gevonden en er een reactie op hebt gegeven.
      Ik denk dat er nog wel meer mensen met irish Crochet bezig zijn, maar niet iedereen zit op internet en zien we het dus niet. Leuk dat je oude patronen aan het vertalen bent, ik was net op je blog en zal die zeker opj mijn blogroll zetten.
      Dit is inderdaad het masker van Máire Treanor, bij deze genoemd. En nee, ik ben niet echt hooked, maar het blijft een leuke woordspeling.
      Ravelry is zeker een heel goede bron van informatie voor allerlei handwerktechnieken, dank voor de tip en veel succes met je handwerk.

      Verwijderen
  48. Sinds een paar dagen probeer ik ook Irish crochet te maken, maar dat valt niet echt mee. Mijn complimenten voor jou masker, wat is dat schitterend mooi geworden en wat een werk zeg.
    Veel vind ik in het Engels, en ook patronen, maar daar begrijp ik niet veel van. Weet jij misschien iets in het Nederlands of Nederlandse uitleg. Ik wil het zo graag doen, want wat is dit prachtig en leuk werk.

    Groetjes van Marga
    http://hakenmetmarga.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...