zaterdag 10 november 2012

Sint Maarten 2012 en de snoepwinkel van Edam

 
 
Morgen vieren we het Sint Maartenfeest en ik verheug me daar,
net als de kinderen uit de buurt, altijd heel erg op.
 
 
 
 
Deze herfsttijd waarin het soms de hele dag, net als vandaag schemerig is,
vind ik heerlijk en geeft me een knus en feestelijk gevoel.
 
Onze wekelijkse bezoekjes aan Edam versterken in deze periode van het jaar
die gevoelens nog meer door de gezellige sfeer die tussen
de vele  mooie historische panden met hun grachtjes hangt.
 
 
 
 
Het geeft dan bijna een sprookjesachtig Anton Pieckgevoel
als we in Edam onze jaarlijkse inkopen voor het Sint Maartenfeest gaan doen
in deze fantastische snoepwinkel, die verscholen achter
de aanlokkelijke gevel een paradijs van lekkers herbergt.
 
 
 
 
Max staat zich al te vergapen aan de etalages, dus laten we even naar binnen lopen
om te zien wat er te halen valt.
Ook voor mij geeft het een heel nostalgisch gevoel om met een
grote blikken trommeel naar binnen te lopen om die te laten vullen.
 
 
 
 
Dit is wat een kind aanschouwt als het rechtdoor loopt,
maar ook links en rechts wordt ieder mens verleidt door zoete geuren en kleuren.
 
 
 
 
Aan het plafond hangt een heuse kroonluchter met allerlei vrolijke versieringen ...
 
 
 
 
... harten en serpentines bedekken ieder open plekje ...
 
 
 
 
... je verrekt je nek om al die feestelijkheden in je op te nemen
en je voelt je weer zes jaar worden.
 
 
 
 
De foto's zijn wat wazig want het is, zoals ik al schreef ook overdag al schemerig
maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
 
 
 
 
Ook voor volwassenen is er van alles te koop
 
 
 
 
Stroopwafels en Delftsblauwe gevulde aardewerk klompjes ...
 
 
 
 
... en wat te denken van deze enorme vitrine die helemaal gevuld is met chocolade
in allerlei vormen en smaken.
 
 
 
 
Maar goed, de trommel moest gevuld worden en zo mocht Max aanwijzen
wat hij lekker vond omdat hij wel een idee heeft van wat kinderen lekker zullen vinden.
Kikkers, muizen, spinnen, krokodillen, colaflesjes en
dropsleutels verdwenen in behoorlijke hoeveelheden in de trommel.
 
 
 
 
Een selectie daarvan staat hier voor de foto uitgestald op een groot dienblad
om morgen aan de kinderen die aan de deur komen zingen aan te bieden
en het is ieder jaar weer een groot succes.
Max komt morgen ook naar ons en neemt misschien vriendjes mee om
dit heerlijke feest hier mee te vieren. 
 
 
 
 
Als jullie ook eens die ervaring willen opdoen, als je iets bijzonders
wilt kopen voor welke feestelijke gelegenheid dan ook,
ga dan eens genieten van het mooie stadje Edam en van deze superleuke winkel.
 
't Snoepwinkeltje
Spui 4
1135 BA Edam
Tel. 0299-371389
 
Je zult ook verrast worden door de manier waarop de eigenaars je helpen.
Ze geven iedere klant alle aandacht en tijd of het nu een volwassene is
of een kind, ook al zo uniek in deze tijd.
Winkels als deze mogen écht niet verdwijnen want het zijn niet alleen winkels
maar verborgen, mooie herinneringen die ineens tevoorschijn komen
als je er binnenloopt.
 
 
 
 
Voor het raam van ons huis staat de kandelaar met de lampionnetjes
al klaar om morgen de sfeer te verhogen met hun oranje lichtjes.
Buiten zullen in de seringenboom ook kaarsjes in lantaarns branden.
 
 
 
Het Sint Maartenfeest wordt lang niet overal gevierd,
maar voor iedereen is er een manier om deze herfstperiode
tot een warme gloedvolle tijd te maken.
Die wens ik jullie van harte toe,
 
Corrie
 
 
 


21 opmerkingen:

  1. Heerlijk wij hebben ook een paar van deze winkels in Tilburg. Heerlijke nostalgie. Hier geen St. Maarten maar Driekoningen op 6 januari. Altijd weer leuk die kleine snuitjes die staan te zingen.
    Geniet ze morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Corrie, wat een snoep en kleurparadijs! Zo heerlijk nostalgisch. Doet me denken aan het snoepwinkeltje op de hoek bij mijn lagere school in Amsterdam toen ik 6/7 jaar was! Toverballen en zoethout! Voor een cent!! En het paard van de groentenman die plaste op de hoek en maar niet leek op te houden! Haha, wat een herinneringen. Ik ruik het ook bijna nog. Heerlijk. Geniet er morgen fijn van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk snoepwinkeltje.
    Fijne st maarten.Hier vieren we sinterklaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor je lieve wens aan het eind van je blog.
    Hier vieren we vandaag al Sintmaarten,omdat dit hier niet op zondag wordt gevierd.
    Vind het zo jammer,dat er steeds vaker gekochte lampionnen zijn waarmee de kinderen lopen.
    Of er hier veel kinderen komen,is afwachten nu het AZC er niet meer is,en ik woon niet in het dorpscentrum.
    Lekkere en leuke snoepwinkel daar in Edam-het water loopt me in de mond....
    Fijne dag morgen!
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oja,Sint Maarten, toen ik nog op Wieringen woonde was het vaste prik, met zijn vijven langs de huizen en teruggekomen alles uitstallen op de tafel, je begrijpt met vijf tassen snoep was het altijd een behoorlijke hoeveelheid die in de snoeptrommel ging.
    Leuk om hier even aan terug te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een waar paradijs, ben blij dat onze snoepwinkel in Alphen aan de andere kant van de Rijn ligt ;-))
    Hier doen we niet aan St. Maarten, wel jammer eigenlijk, want er bestaat toch niets leukers dan met je lampion van deur tot deur te gaan en snoep te krijgen.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat jammer dat het hier niet gevierd wordt en zo'n heerlijke snoepwinkel weet ik zo gauw ook niet te vinden. Nu ik de reactie van Chris lees, herinner ik mij ook de snoepwinkel tegenover school. Van die kersen zuurtjes aan groen plastic. Heerlijk log Corrie, dank je!
    Fijne St.Maarten

    ps Wat is Max al groot. Ik heb nog steeds de foto van Max met de fresia's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaat de tijd hard, hier ook geen St maarten. Geen snoep in huis. Nog nooit kindertjes aan de deur gehad.

    Maar door jou foto's loopt mij het water in de mond. Heerlijk deze winkeltjes die mogen niet weg. Ondanks dat snoepen slecht is.

    Ik hou van deze nostalgie. Zie nog het winkeltje mie-mie bij ons op de hoek voor 5 cent wat kopen is toch geweldig die tijd komt niet meer terug.

    Leuk log !! Fijn weekend ik ga naar een verjaardag gezellig. José

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier in Den Haag geen St. Maarten maar...wél wordt dit mooie feest gevierd op de vrije school..en onze kinderen zitten daar! Dus..vanaf die tijd vier ik St Maarten. Ik kende het feest niet en op school zongen we heel trouw...Geef een appel of een peer..komen we t hele jaar niet meer... dus...(en dat is ook wel een beetje vrije schools hoor ;)) géén prachtig gekleurd en heerlijk geurend snoep! Maar fruit en dat werd dan de hele week op school gegeten. Maar ik denk..nee, weet ik wel zeker...dat onze meiden de voorkeur zouden geven aan al die prachtige snoepjes. Wauw..die krokodillen!! Ik wens je morgen een mooi feest toe!Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier word je heel erg blij van als kind enook als oudere hoor.
    Geen idee wannner de kindjes komen, heb wel vanalles in huis.
    Ik denk dat ze hier zondag pas komen want het is nu al na achten en er is nog niet een geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. en nu maar zingen van Sinte Marrten bisschop
    komt uit verre landen
    dat wij hier met lichtjes lopen,
    is voor ons geen schande,
    hier woont een rijke man,
    die ons wel wat geven kan,
    geef me een appel of een peer
    ik kom het hle jaar niet weer
    het hele jaar dat duurt zo lang
    als mijn lichtje branden kan,

    Jan herinnert zich uit zijn "Vroege "jaren bijna vorig leven zegt hij , dat er daan meestal doppinda´s werden gegeven , dus aan het einde van de wandeling ging er een krant op tafel en werden ze opgegeten,

    We praten nu even niet over gezond en tanden Het is Sinte Maarten Fijn dag Basje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goh wat leuk! Ik wist niet eens meer wat St Maarten inhield. Er werd bij ons niets aan gedaan ,maar wel met drie koningen zingend langs de deur. Wat een geweldig leuke nostalgische snoepwinkel, je hebt gelijk dat dit soort winkels niet moeten verdwijnen.
    Er zijn al zo weinig van dit soort gezellige winkels meer.
    Leuk ook hoe de mensen groot en klein helpen.Mijn kinderen werden vroeger in een platenzaak ook zo leuk geholpen, als ze een plaatje wilde luisteren kon dat en werden ze niet weggestuurd. Ze zijn er altijd terug blijven komen!
    Fijne zondag, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat dit bij jullie nog word gevierd, ik houd wel van nostalgie maar niet van zoet!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oei, een héél gevaarlijk winkeltje! Maar wel genieten samen met Max. En je hebt vast een heleboel blije snoetjes gezien gisteren :o).
    Liefs en groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oho wat een kleurenpracht, en als we een x naar Edam gaan ga ik dat winkeltje zeker opzoeken !! Ben het met je eens, dit soort winkeltjes MOETEN we behouden !!

    Hartelijke groetjes, Ellen vV
    http://ietsiepietsiekitschie.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goedemorgen Corrie,ik heb eens lekker bijgelezen bij je...heerlijke jam heb je gemaakt,lieve hartjes gehaakt en wat zullen de kinders bij jou verwend zijn!
    In Zaltbommel zit ook zo'n ouderwetse snoepzaak...ik kom er niet vaak maar als ik er kom ....;-)
    Mooi beeldje heb je naast je lampionnetjes staan..zoals je weet is onze Chris zwanger en haar buikje groeit goed...zo lief!
    lieve groet uit het Eekhoornnest!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Corrie, het is leuk een winkel te vinden die buiten de blokkers kruidvat ed. valt.Die moeten zeker blijven. Hier wordt geen St. Maarten gevierd. Bij hebben in Den Dungen wel een St Maarten wandeltocht van 10 km.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi hoor, dat deze winkeltjes nog bestaan. Ze zijn zo liefdevol ingericht en je wordt zo vriendelijk geholpen. Helaas maar waar....ze sterven uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk winkeltje. Nee, die hebben we hier niet en Edam is te ver voor mij:-)
    Maar goed ook ook, want wat zou ik moeite hebben om hier voorbij te lopen.
    Ook St. Maarten wordt hier niet gevierd. Hooguit een schoolklasje hier en daar, maar ze zijn nog nooit bij ons geweest. Nu wonen we ook zowat in het bos, dus voor kinderen misschien niet zo'n leuke wijk in de avond.
    Maar wel jammer, want ik vind het een leuk feest.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een heerlijk zoet logje!
    Zonde voor mij dat het winkeltje wat ver weg is....

    BeantwoordenVerwijderen

  21. Wat een enige foto reportage van je voorbereidingen voor Sint Maarten !
    *Ik keek m'n ogen uit!* Wat geweldig dat zoiets nog bestaat . Ook voor mij is Edam te ver om even te gaan kijken . Het wordt bij ons in de Utrechtse Heuvelrug ook helemaal niet gevierd ,dat ik weet .Groetjes ! R.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...