dinsdag 10 april 2012

Haas na de maaltijd ...



Volgens mij heb ik jullie nog nooit mijn stenen bakvormen laten zien
en eigenlijk heb ik ze zelden op internet voorbij zien komen.
Ik heb ze dan ook al heel lang.
Dit haasje is een ontwerp uit 1983 en een ontwerp van "Brown Bag Designs"
Tot mijn grote spijt is er bij het staartje een scherfje af.
Maar toch ben ik er heel trots op dat ik een van de allereerste ontwerpen in mijn bezit heb.
Kijk hier maar eens:


En ik heb ook nog een originele shortbreadpan,
ik ben er nog altijd heel erg blij mee
want ze zijn prachtig om te zien, zie je die kleine open hartjes
in de handvatten?
Dit is de "Hearts and Flowers" shortbreadpan en ze zijn nog steeds
te koop, ook al is het even zoeken op internet.
Is het geen schoonheid?



Hier zie je hoe ik van een restje deeg van de appeltaart, waar ik wat
cacao doorheen kneedde, de haasjesvorm gevuld heb en
het teveel aan deeg wegsneed.




Daarna is het zaak om het deeg voorzichtig uit de vorm te kloppen
door de stenen vorm op een houten blad te tikken.



Daar ligt het haasje dan klaar om in de oven gebakken te worden.
Een minuut of vijftien en dan is het klaar...



... en zo komt het dan uit de oven.
Het smaakt heerlijk maar de volgende keer ga ik voor
het betere en mooiere effect, het officiële recept gebruiken.
Hier vind je de recepten online:


En er staan ook nog andere toepassingen met deze vormen op de site,
zoals het maken van marsepein, botervormen en voorwerpen van papierklei,
zoals hieronder te zien is.


Hier is een compleet boekje met deze ideeën te downloaden

En ik vond ergens anders een online workshop om zelf papierklei te maken:
en lees hoe Piet T. Quekel het stap voor stap laat zien.
Maar je kunt het natuurlijk ook kopen in een hobbyzaak.
Als ik er ooit mee aan de slag ga laat ik het natuurlijk zien.

 
Tot slot kun je hier de weblog van Lucy lezen
over de Brown Bag Cookie avonturen met een aantal heerlijke recepten.

Tot de volgende keer!
Corrie

19 opmerkingen:

  1. Wat een leuke bakvormen. Ik kan me voorstellen dat het leuk is om hier wat in te bakken. Je paashaas zag er heerlijk uit, hoor.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke haas na een heerlijke maaltijd.
    Ook de hartjesvorm is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke haas bakvorm,de smaak fantiseer ik er maar bij- zal vast lekker zijn (geweest)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke vormen, ik kon ze niet.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie vormen! Snap dat je daar weg van bent! Mijn moeder heeft een groene aardewerken haasvorm, zal eens kijken waar die gebleven is, ze maakte er altijd pudding in voor de jarige!
    Fijne dag,
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke vormen,deze zag ik nog nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi die vormen vooral die met de harten is zo mooi!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een leuke vormen, ik zou ze denk ik ophangen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie vormen! Je haasje is om op te eten!
    Zonde van het scherfje, maar het zal niets afdoen aan het koekje denk ik,
    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een bijzondere en prachtige vormen, ik heb deze nog nooit gezien! Echt een nieuwtje voor mij! Dank je wel voor dit leuke logje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grappig dat je hier niet in bak , maar eigenlijk als steekvorm gebruikt. Ik had een vorm voor boterlammetjes, helaas verloren gegaan , maar de kaasboer, die hier aan de deur komt nog , heeft er altijd een stel van boerenboter, ook versgekernde boter in een blok
    De harten vormen zijn ook van die boer figuren, doe je dat wel eens, een pakje boter uitrollen in de vorm, Ieder een eigen plakje boter met een kart? Basje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie vormen !! Ik kende deze ook niet, nooit in verdiept ook, en het water loopt mij in de mond. Lekkere recepten, ja alleen die lijn momenteel. Ik moet weer in mijn pakje kunnen. Voor een feest !!

    Zal ze eens bekijken op internet de vormen,weer wat geleerd.Ik leer nog steeds bij.


    Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige bakvormen heb je Corrie, dat haasje vind ik echt prachtig en wat een leuk idee om wat cacao door het appeltaartdeeg te kneden, ik hou vaak wat deeg over als ik een appeltaart bak en kan dat op deze manier eens gebruiken in kleine vormpjes.
    Bedankt voor je lieve reactie op mijn post.
    Ik wens je alvast een fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  14. de vormen zijn bjoeties - de baksel moeten dus ook bjoeties zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben helemaal weg van die hartenvorm. Zie er ook meteen stitchery- of appliceerpatronen in ;-). Net als Anneke zou ik 'm ophangen geloof ik; zonde om in een kast te verstoppen. Het moet een feest zijn om daar iets in te maken! (Maar wel jammer om het resultaat op te eten....)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nu snap ik de titel: haas na de maaltijd. Ik las de hele korte versie in Reader en dacht: haas???? het moet toch mosterd zijn.
    Prachtig die bakvormen. Lijkt me leuk om mee te werken.
    Zien we jullie zondagmiddag? Denk het wel hè?! Dagdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. IK had al eerder bij je gekeken, maar nog niet gereageerd. Mooie vormen zijn dat. En ja, je kunt er ook met papierklei wat mee doen. Leuke dites gaf je erbij door. Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...