zondag 29 april 2012

Breiend meisje van Basje



Vanmorgen vond ik onderstaand gedichtje in mijn mailbox,
toegezonden door Basje en ik zocht er op internet het plaatje
bij van het breiende meisje van Albert Anker (1831-1910)


Het breien
lied

Hoor eens van die lieve Jet:
Zij wou gaan breien
Vlugjes en net

O, wat was 't voor haar een pret!
Naalden als zilver
En wit sajet

Zie, daar doet ze d'eerste steek
En zij leert breien
In éne week

Eerlang heeft de nijvre meid,
Bij een lief deuntje
Een kous gebreid

En dan brengt ons Jetje flus
Dat kousje aan moeder
met lachje en een kus

H. van Loghem
(1774-1843)




Basje las het gedichtje in de bundel "Nederlandse Kinderpoëzie in 1000
en enige gedichten" verzameld door Gerrit Komrij.

Ik kocht die bundel vorig jaar,
samen met het boekje "Goethe voor kinderen",
een bloemlezing van Pieter Härtling met
tekeningen van Hans Traxler ...




... en kortgeleden vond ik ook een prachtige bundel
"Ik snap het"
verzamelde liedjes en gedichten voor jonge kinderen
van Willem Wilmink.



Heerlijke boeken voor een zondag als deze,
dankjewel lieve Basje dat je deze dag vulde met poëzie.

17 opmerkingen:

  1. Wat een lieve en tere foto. Ik ga eens neuzen bij de bieb naar dee poezie.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alleen de voorkant al van het laatste boek dat je ons laat zien, prachtig!! Poëzie is voeding voor de ziel...!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lief dat je er zoveel werk van gemaakt hebt Basje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat schattig, het gedichtje, het plaatje er bij en dat je dat mailtje van Basje kreeg.
    Bijzonder hoor Corrie, dat boek 'Goethe voor kinderen'.
    Hele fijne Koninginnedag morgen.
    P.S. Ik ben ook begonnen met het importeren van logjes, foto's er weer bijzoeken, corrigeren ...... brrrr. Wat een klus!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. die goethe voor kinderen wil ik ook te pakken krijgen!
    en hoeveel van die lieve meisjes zouden er zijn die nog kousen breien van sajet???????

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig! En wát een lieve prent van dat meisje...dank je wel! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een leuk vers! ik heb het voorgelezen aan de dochter die bijna die naam draagt... ze was not amused, ja, geen breister he?
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. een warm moment zo laat op de avond om Basje hier 'tegen te komen'
    mooi gedichtje en je hebt er een prachtig plaatje bij gezocht

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat geweldig mooi! zowel het prentje als het gedichtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi gedicht en de plaat van het breiend meisje vind ik ook zo lieflijk!
    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schattig versje, en een mooi plaatje heb je erbij gezocht.
    Hermie♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je weet dat ik helemaal gek ben op deze oude prenten, schilderijen, dus ik heb genoten van je internetlink :-))) Zooo mooi ))

    Die boeken lijken me ook heel byzonder, ,en die indringende blik van dat meisje !!

    Bedankt Corrie voor het mooie en leerrijke verhaal

    liefs , Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijke boeken, ben er dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ga in de bieb eens verder kijken naar dit soort boeken-hou er van.. succes met overzetten oude blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schattige foto van dat breiende meisje. en wat een verzameling gedichten bundels heb je.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een prachtig plaatje bij een prachtig gedicht!!
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...