zaterdag 24 december 2011

"Raampjes"



 
Het is kerstavond, precies zeven uur als ik dit bericht begin te schrijven.
De hele dag stond in het teken van versieren, koken en bakken voor degenen
die ons morgen en overmorgen komen bezoeken en het te woord staan
van enkele krantenbezorgers die hun kerst- en nieuwjaarsgroet kwamen aanbieden.
Ja, ik ben nu best wel moe, maar de "Raampjes" laten me niet los.
 
Afgelopen dinsdag kwam Jan thuis met een plastic zakje met vier
koekjes erin. Hij had ze gekregen van één van de buitenlandse vrouwen
aan wie hij samen met nog enkele mensen Nederlandse les geeft.
Ze hebben nog geen status, deze mannen en vrouwen uit verre landen.
Ze mogen dus niet werken en nog geen inburgeringscursus doen om
ondermeer Nederlands te leren.




Toch willen ze zich verstaanbaar kunnen maken als ze boodschappen gaan
doen of kennis maken met ons Nederlanders of als ze naar de dokter
of het ziekenhuis gaan.
Nu zijn er dan enkele vrijwilligers die hen de eerste beginselen
van de Nederlandse taal bijbrengen zodat ze zich een beetje kunnen redden.



Dinsdag was de laatste lesdag voor de kerstvakantie en enkele cursisten brachten lekkers
mee om er een feestelijk tintje aan te geven.
Jan kreeg toen ook voor mij "Raampjes" mee en ik zag direct al
de symbolische betekenis van deze mooie exotische baksels
die een Iraanse vrouw had gemaakt.
Raampjes laten licht door en verlichten de donkere hoekjes in onze huizen.
Raampjes bieden ook uitzicht op alles wat er buiten onze huizen is ...
op andere huizen en wegen of op bomen, bossen, weiden of de zee.
Ze had geen mooier symbool voor Kerstmis mee kunnen brengen, deze vrouw uit Iran.


Mijn kerstwens voor ieder van jullie en voor onszelf is,
dat we zelfs de donkerste hoekjes van onze harten altijd laten verlichten
door Gods liefde die ons wil bereiken via de mens die we ontmoeten.

Dat we onze blik altijd óók gericht houden op de wereld buiten onszelf,
waar zoveel te geven is aan warmte en liefde aan de mens die misschien
in onzekerheid leeft over zijn of haar kinderen die hier nog niet zijn
uit dat verre, verre land; over die plek onder de zon
die nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is als voor ons.

Dankjewel lieve onbekende voor deze prachtige gift
van de "Raampjes",
ze waren ook nog eens heerlijk!

30 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige gedachte voor deze kerstavond. Ik wens je een fijne liefdevolle kerst met al die je lief zijn.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corrie, ik wens jullie hele gezellige kerstdagen toe en een heel gelukkig 2012 !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige gedachte, dank voor t delen daarvan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor de lieven wensen.
    Ook voor jou, je lieverds en alle asielzoekers en hun familie; fijne dagen en een mooi 2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtige gedachte Corrie, ik wens jullie ook een fijne kerst en alle goeds voor het nieuwe jaar, liefs
    Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank voor de mooie woorden en gedachten.
    en fijne kerstdagen voor jou en de jouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat wij zo rijk zijn met een eigen dak boven ons hoofd terwijl velen worden opgejaagd in deze wereld .
    Toch ondanks zo,n leven kunnen ze het opbrengen om liefde uit te stralen .
    Je hebt het prachtig uitgelegd !
    Laten we Kerst vieren en vrede wensen aan alle mensen .
    Ook zonder franje en glitter mogen we aan het Christkind denken , dat voor ons allen op aarde kwam .
    Lieve groeten van Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen, zo mooi.
    Ik wens jou ook liefdevolle en warme dagen toe, maar ook voor alle dagen daarna.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Corrie, wat een prachtige en rake woorden heb je voor ons geschreven! De sterren riepen veel herinneringen op, we bakten ze vroeger thuis met mijn moeder met ijzeren vormen, die ik al jaren in mijn bezit heb...
    Heel fijne kersdagen met al je dierbaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Corrie wat mooi, deze woorden die komen binnen.

    Ik wens jou ook alle goeds,en dat je deze dagen maar mooi door mag komen.

    Fijne kerstdagen Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooi idee. Heerlijk als je mensen die hun eigen land en gebruiken moeten missen toch wat kennis kan laten maken met Nederland.
    Veel plezier deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat zien ze er heerlijk uit, bedankt voor je mooie woorden. Heel fijne dagen en een Gezond en Creatief 2012 !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij wensen je een hele fijne kerst toe, en een liefdevol, gelukkig, en gezond 2012 en veel creativiteit toe
    Gr Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dank voor de mooie woorden. ik wens jou en je familie hele fijne, warme feestdagen toe.
    warme groet, Noor

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Corrie,wat een mooie woorden pen je neer.
    Fijne feestdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi. Wat anders dan kaarten, maar met een mooie symbolische betekenis erachter.
    Fijne dagen Corrie.

    *Marianne*

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Corrie, wat heb je dit mooi verwoord!Ja, wat hebben wij het goed. Fijn dat je dit schrijft, zodat we er allemaal nog eens bij stilstaan.
    Fijne dagen en lieve groeten, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  18. What a beautiful prayer. Thank you for sharing it.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een mooie omschrijving van je gedachten hierbij! Jammer dat mensen zo lang moeten wachten voordeat ze de taal mogen gaan leren.Gelukkig dat er vrijwilligers zijn die dit dan oppakken. Geode jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Lieve Corrie. Erg mooie worden. Mijn beste wensen voor jou en je geliefde. Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een mooi vrijwilligerswerk om deze mensen dan alvast te helpen. En wat een lief gebaar...de raampjes en een mooie betekenis! Ze zien er ook heerlijk uit! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Corrie een heel heel Gelukkig Nieuwjaar gewenst voor jou en iedereen om je heen!!!!xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve Corrie voor jou en je gezin een heel mooi 2012. Fijn dat ik dit verhaal van de raampjes toch nog heb gelezen al is het al na Kerst.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat schrijf je daar mooi over, zo heb ik mijn eigen raampjes nog nooit bekeken, ja want ik heb ook die ijzers nog van mijn moeder. Een paar jaar geleden heb ik daar ook overgeschreven op mijn weblog na het bakken van merendeel vlinders.
    Dit jaar heb ik rolletjes gebakken ( kniepertjes zeggen wij) met het oude vooroorlogse ijzer van mijn moeder. Ik vind buitenlandse vrouwen op tal van gebieden een verrijking, ik denk dan inderdaad aan koken, gastvrijheid, handwerken en zo zal er nog meer zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. 't Is dan wel geen kerst meer maar jouw verhaal over de raampjes vind ik zo lief! Dat we allemaal maar open mogen blijven staan zodat iedereen ook door onze raampjes naar binnen mag kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ik sluit mij graag bij jouw wens aan!
    al het goede voor dit jaar Corrie!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooie gedachte Corrie!
    Ik wil jou en je dierbaren een heel gelukkig en gezond nieuwjaar wensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo'n lieve gift van deze vrouw zet toch bij ons allemaal een deurtje in het hoofd open. Of liever gezegd een raampje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Geweldige raampjes, die vrouwen kunnen echt heel goed koken en bakken.
    Heb zelf 5 jaar nederlands gegeven op het AZC in Harlingen, helaas alles weer weg. Was het leukste vrijwilligerswerk wat ik ooit gedaan heb.
    Voor jullie ook veel geluk en gezondheid in 2012.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...