vrijdag 22 april 2011

Pasen in beeld


 Gisteren reden Jan en ik om half elf het terrein van de Sint Willibrordusstichtig te Heiloo op, om in de prachtige kapel aldaar onze vriend Wilco te ontmoeten die er momenteel een expositie heeft van zijn beelden, gemaakt van afval. Over zijn werk schrijft hij het volgende:
Ik heb iets met aan de kant gezette materialen en waardeloze zaken. Mogelijk omdat ik zelf ook fasen van afvalgevoel ken. Ik vermoed dat iedereen deze afval-ervaring ooit wel eens heeft ervaren. Dan voel je jezelf onbruikbaar, kapot, zwak en voor niks en niemand waardevol. En juist na deze fase ben ik gevonden en herontdekt door de Eeuwige, mezelf en anderen. Mijn eigen afvalberg is bruikbaar en waardevol en eigen en bijzonder van vorm. Met dit besef hoop ik d.m.v. mijn beelden u te kunnen inspireren. 

 
Inspirerend was het zeker en voor mij ook emotioneel na de vele dieptegesprekken die we al hebben gehad. De belangrijkste emotie is vreugde bij het zien van Wilco's gevonden expressievorm.
Bij zijn beelden schreef hij teksten die naar mijn idee de beelden nog meer diepte geven en daarmee een heel mooi geheel vormen. Bij het beeld hieronder geef ik Wilco's tekst mee als inspiratie voor Pasen, inspiratie die ikzelf na de vele Paasvieringen in mijn leven soms weer moet zoeken en die ik gisteren ineens
als een onverwacht geschenk ontving.  

Los
Dit beeld symboliseert voor mij iemand die nu voldoening, tevredenheid en vreugde kent. De handen vrij boven het middel opgeheven. Ook de wit houten kleurrand straalt licht uit. Het figuur is los gekomen. De dikke lastknoop is doorgesneden. De figuur kan zich weer bewegen. Tevens kan het figuur zich verder ontdoen van de restbanden.
 De moeiten en lasten die zijn opgedaan, door anderen opgelegd, of door het figuur zelf veroorzaakt mogen losgelaten worden. Het 'ont'doen en 'ont'moeten, leert ons weer momenten kennen van los en vrij zijn. Meer leven als een kind. Vandaag leven in het hier en nu en genieten alles en niks.
God heeft door zijn zoon Jezus Christus onze lastknoop gebroken, en wij vieren en herinneren dit met Pasen. 

Reizend naar Heiloo, langs prachtige bollenvelden in bloei, vind je het markante gebouw van de Willibrordusstichting aan je rechterhand aan de Kennemerstraatweg nr.464 waar de kapel achter het hoofdgebouw is te vinden en waar voldoende parkeerruimte is. De openingstijden van de expositie in de kapel zijn:
Zo 24 april na 12.00 t/m 17.00
Ma t/m Vr 25 t/m 29 april 10 t/m 16.00
Zo 1 mei na 12.00 t/m 17.00
Ma t/m Wo 2 t/m 4 mei 10 t/m 16.00
Als laatste nog een foto van Wilco en mijzelf:
 
 Ik wens jullie allen een mooi, zonnig en vooral inspirerend Paasfeest toe.

13 opmerkingen:

  1. Ook voor jullie hele fijne zonnige Paasdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schitterend Corrie
    Wens je een hele fijne paas toe en ik kijk uit naar de 17de(hoop dat het gaat lukken bij je)
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend Corrie en die tekst erbij maakt het inderdaad nog mooier.
    Jij ook een hele fijne Paas.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zalig Pasen - met een mooi Paasgevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijne dagen Corrie voor jou en je gezin!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anneke Schoonenberg Kegel23 april 2011 om 11:53

    Wat mooi Corrie, beelden en tekst,
    Anneke SK

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel voor deze schitterende reportage! Wat een prachtige beelden en diepzinnige gedachten. Een heel goede Paas gewenst! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige manier heeft jullie vriend gevonden om zijn worsteling en gevoelens uit te drukken. Heel mooi, het beeld van het verbreken van de knoop van onze lasten door de Here Jezus. Een bevrijdend Paasfeest gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bijzondere beelden..hele fijne dagen Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik wens jullie ook een fijn en zonnig Paasfeest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie beelden.Dat je dit kunt maken van afval materiaal. ok jij een fijne Pasen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pasen is al weer voorbij, maar ook nu geniet ik van deze schitterende vormen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...