maandag 25 april 2011

Om gek van te worden!!!


Tien minuten geleden kwamen er twee politieauto's, twee brandweerwagens en een politiemotor met gillende sirene's voorbij ons huis racen. Later kwamen er nog meer. Gisteren was het ook al raak.  Ik kijk dan altijd meteen even op "Alarmeringen"  (klik) maar eigenlijk weten we het al ... er is weer een duinbrand!!! Vandaag schieten me de tranen in de ogen want het gaat inmiddels al bijna in de richting van de 70ste melding sinds de eerste grote brandstichting in 2009. Ja je leest het goed, het is brandstichting, bijna iedere keer is het dat. Soms een vals alarm maar de heldhaftige brandweermannen hebben ongelofelijk aantal uren bluswerk moeten verrichten. Het bericht zag ik net nog staan, zeer grote brand, prioriteit 1.                       





Deze keer is de brand vlakbij een bewoond gebied in de duinen, eigenlijk er vlak tegenaan en de badplaats Bergen aan Zee zal wel afgesloten worden of al zijn. De krant  (klik) staat er vol van en men gaat inmiddels uit van meerdere brandstichters. 




Dit mooie verstilde plaatje is een schilderij van de vader van Ineke K (in memoriam) en de rust en schoonheid die hij heeft vastgelegd in zijn schilderij worden ernstig bedreigd. Iedereen die in de duinen loopt of fietst is verdacht.De burgemeester hoopt op een heterdaadje, ik ook en snel graag. Ik ben zó boos op deze vreselijke verspilling van schoonheid, mankracht en geld.
Jan ziet de brandweerwagens zojuist weer terugkeren en hopelijk blijft het vandaag verder rustig, straks zal de helicopter wel weer overvliegen ter contrôle ... wennen doet het nooit! Wij wonen zelf niet in het duingebied, maar mijn gedachten gaan uit naar degenen die steeds opgeschrikt worden, soms zelfs geëvacueerd werden en misschien in voortdurende angst leven. Hulde aan degenen die steeds opnieuw deze branden bestrijden. 

15 opmerkingen:

  1. Wij horen hier ook altijd de brandweerwagens naar Schoorl/Bergen gieren. Echt afschuwelijk, wat bezielt zoiemand.


    Gelukkig heb je nog zo'n prachtig schilderij en inderdaad, als je nu in het duin komt ben je al verdacht. Treurig maar helaas.

    Afijn, vandaag hoop ik dat het over is en dat iedereen, ook in het duin, van al het moois kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Corrie,

    Ja het is verschrikkelijk. Hoe mensen zoiets kunnen doen! Die lui mogen van mij echt achter de tralies ...

    Ondanks alles ... toch een fijne Tweede Paasdag gewenst.

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik snap het niet, wat is er toch voor lolligs aan om brand te stichten, het moet wel het werk zijn van zieke geesten, want een normaal mens doet zoiets niet, ik kan mij hier ook erg boos over maken.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja met dit weer is het wel héél gevaarlijk,het minste vonkje is genoeg om alles in lichterlaaien te zetten.
    Voorlopig hier nog niets aan d hand geweest in onze duinen.Gelukkig maar anders moesten mijn 3 brandweerlui ook blussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo wordt de Paasvrede ernstig verstoord .
    Prachtig mooi zomer weer zo vroeg in het jaar daar is iedereen heel blij mee en dan gebeurd er dit .
    Er wordt misschien teveel gesproken over de droogte dat gevaar met zich mee kan brengen door een tikje onvoorzichtig te zijn kan het zo maar gebeuren .
    Toch brengen deze berichtgevingen mensen op een idee .
    Een echte fik daar zijn helaas mensen die hier van genieten . We gingen vroeger naar een Paasvuur kijken .
    Nu zijn er overal waarschuwingen en ook verboden gegeven wegens de ernstige droogte .
    Het is allemaal zo dubbel en het is steeds moeilijker om al de natuur goed te kunnen beschermen .
    Corrie als ik Bergen hoor noemen over brandgevaar dan denk ik aan je , hoe moeilijk om dit zo van dichtbij mee te maken .
    Het prachtige schilderij met een vredig en rustig landschap mag een beetje troost brengen .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja, moet ook altijd direct aan jullie denken als het weer in het nieuws voorbijkomt. en ik weet dat de meeste branden/brandjes het nieuws niet halen. we hopen met je mee dat er snel iemand voor gepakt kan worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schandalig toch, dat er mensen zijn die voor de lol zo'n ellende veroorzaken. Ik moet bij iedere vermelding van droog weer/brandgevaar ook steeds aan jullie denken, Corrie. Laten we hopen dat de daders snel gepakt worden. En dat zich dan geen nieuwe kandidaten aandienen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat erg toch, die vernielzucht van sommige mensen en dan de bedreiging voor mens en dier die dan iedere keer weer op de vlucht moeten slaan en hoeveel dieren zullen niet ten prooi vallen aan de vlammen! Ik hoop dat de daders snel gepakt worden en dan eens goed worden gestraft! Nu maar hopen dat er snel wat regen valt en erger daardoor wordt voorkomen! Fijne dag,
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Corrie dagen niet achter de computer gezeten,en nu lees ik dit bij jou.

    Ik hoop dat het nu rustig is. Maar ook onbegrijpelijk dat ze de persoon niet kunnen snappen. Dit kan toch niet door gaan dan houden wij geen mooi natuur gebied meer over.

    Heel veel sterkte !! En ik hoop dat de brandweer niet meer uit hoeft te rukken.

    Liefs José


    En je vorige logje prachtig !! Mooie kunstwerken ik hou er van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Welke idioten doen dit toch? Je moet toch echt niet sporen om dit moedwillig te veroorzaken.
    Jammer dat ze de daders vaak niet te pakken krijgen.
    Frustrerend voor die brandweerlieden ook die steeds moeten uitrukken vanwege dit soort geweld, want dat is het uiteindelijk toch!
    Hopelijk valt het mee, deze keer.
    Liefs,
    Jannhy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Afschuwelijk als je dit leest Corrie, ik ben er ook altijd zo bang voor, vooral omdat ons huis tussen de bossen staat,
    Wat een schitterend schilderij
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Niet te bevatten dat iemand dit met opzet kan doen.
    In België hebben we momenteel hetzelfde voor, Op de Hoge Venen, Belgische Ardennen;
    Zo triest; Een van de mooiste stukken natuur en dan gebeurt er dit, net nu er zoveel vogels broeden of al jongen hebben. Daar word een mens toch triest van hé.
    Woon jij zo kort bij de duinen Corrie??
    Hier ishet weer omgeslagen, ik ben er absoluut niet kwaad van hoor

    Zwaai zwaai Corrie tot later,

    Nicole(Belgie)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O Corrie! dan komt het wel erg dicht bij!!!

    Brandstichting?!onvoorstelbaar!!!!!
    Nu alles zó droog is. Dat is vragen om problemen. Maar dan zijn de daders allang verdwenen helaas.

    De natuur herstelt zich altijd wel weer. Daar vertrouw ik maar op.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha die Cor !


    Gatver alweer !

    Welke idioten doen dat toch.
    Wat heb je toch een hoop zieke mensen op de wereld.
    Er wordt gelukkig over regen gesproken.


    Maar wat ben ik trots op dat mooie schilderij van m'n vader.
    Wat was het toch een kunstenaar !


    liefs,

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja vreselijk die branden, mijn nichtje woont met man en kinderen in Schoorl, eigenlijk wel dicht bij de duinrand. Mijn zus is daar momenteel en maakt het dus van dichtbij mee, bah wat een angst!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...