dinsdag 8 maart 2011

Wat een boek met me doet ...



Een tijd geleden schreef ik de gevoelens op die me overspoelden toen ik dit boek van Yann Martel uitgelezen had. Deze week las ik dat stukje weer en besloot het toch met jullie te delen:  

Wat een boek met me doet...

ik lees graag voor het slapen gaan en zo las ik ook over Beatrice en Vergilius, de ezel en de aap in het boek van Yann Martel.
Het boek telt 176 pagina's maar als je het laatste gedeelte "Spelletjes voor Gustav" meetelt krijg je nog 15 pagina's extra.
Toen ik enkele dagen geleden voor het slapen gaan weer verder las en op pagina 151 kwam, werd ik bang, net zoals de hoofdfiguur in het boek, de auteur Henry op diezelfde pagina een beetje bang werd.
Ik durfde niet meer verder te lezen en besloot het boek weg te leggen, ik kwam niet zo goed in slaap deze keer.

Vanmorgen, vier dagen later, lag het boek naast me in mijn mand met breiwerk en terwijl ik me koesterde in de najaarszon die door de ruiten scheen, pakte ik het op om verder te lezen.
Toen ik het niet veel later uit had, legde ik het voorzichtig naast me neer en zag mijn hand doelloos het plakkertje oppakken dat ik tijdens het lezen nerveus van de achterkant had gepeuterd. Ik rolde het op en nog een keer op terwijl ik met tranen in mijn ogen naar die prachtige herfstdag achter de ruiten keek, ik wilde huilen maar deed het niet.
Nu ligt het boek naast mijn laptop en leg ik er beschermend mijn linkerhand overheen terwijl ik even pauzeer tijdens het typen van dit verslag en voel de tranen weer opkomen.
Als ik dit had geweten had ik het niet durven lezen en nu moet ik verder met iets meer angst  voor wat mensen elkaar aan kunnen doen.





Eerder schreef ik al over een ander boek van Yann Martel "Het leven van Pi". Na het eerste boek dat ik indertijd van hem las was ik niet voorbereid op dit totaal andere verhaal. Ondanks de emoties die het bij me opriep kan ik jullie dit boek beslist aanraden, het leest als een thriller en de ontknoping is een complete verrrassing. Een fantastische auteur (klik) wat mij betreft.

21 opmerkingen:

  1. Wat lijkt me dat een mooi boek Corry
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Corrie, bijzonder dat je dit schrijft; een enkel keer heb ik dat ook met een boek en besluit dan meestal om van een auteur geen andere boeken meer te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. lieve corrie, leuk dat je weer blogt. ik heb je gemist!
    ik kende de auteur niet maar ben er nu zeer nieuwsgierig naar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat moet dat een bijzonder boek zijn Corrie, ik ken het ook niet.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je maakt me wel verschrikkelijk nieuwsgierig.
    Ik ken wel iemand die zó in een boek kan opgaan, dat ze zichzelf er op betrapt voor de personen in het boek te gaan bidden.... Zó levensecht geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ooohh hij ligt klaar hier
    t leven van pi vond ik zo moooiiii maar ik wil graag bij de 1e versie vh verhaal blijven ;)


















    0




    0

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is toch een kunst als iemand zo levensecht kan schrijven. Moet het aan mijn dochter vragen , zij leest ook veel of zij deze auteur kan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het leven van Pi vond ik ook erg mooi.
    Dit boek ken ik niet maar na jouw recensie ga ik het zeker lezen. Heerlijk een boek dat zoveel met je doet.
    Die boeken en auteurs moeten we zeker koesteren.
    Wat ben je toch gezegend als je van lezen houdt, he?
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed om je gevoelens op dat moment op te schrijven. Het zal je overvallen hebben omdat je eigenlijk een verhaal in de stijl van het vorige boek verwachtte. Ik ken het verhaal niet, maar het maakt nieuwsgierig.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Corrie,
    Ik heb 'Het leven van Pi' jaren geleden gelezen en moet er nog heel vaak aan terugdenken. Wat heb je je intense gevoelens prachtig verwoord. Zo zelfs, dat het voor mij een groot intrigerend raadsel blijft wàt jou zo heeft geraakt. Martell verstaat de kunst om je in de war te brengen en die verwarring bij te laten dragen tot een proces, dat nog heel lang doorwerkt nadat je het boek hebt gelezen. Ik besluit nu om morgen naar de boekwinkel te gaan. Ik heb al heel lang niet gelezen, maar wil graag weer eens geroerd worden...... Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oef, foutje in de naam! Moet Martel zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dag lieve Corrie,
    Poe wat een heftig boek als ik jouw verhaal zo lees... Ik heb niets van hem gelezen, ga eerst op internet kijken... Na het lezen van de Vliegeraar durfde ik niet naar de film...
    Van Kluun wilde ik nooit iets lezen en ik wilde ook de film niet zien. Bang ? Ja en nee...
    Veel liefs Corrie
    PS Waarschijnlijk wordt Hekkie binnenkort moder. Als het zover is laat ik je dat weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit boek is dus net zo bijzonder en mooi als zijn boek Het leven van Pi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Corrie, Ik ga het boek zeker lezen, ik leef ook altijd mee met de hoofdpersonen en huil dan tranen met tuiten. Groeten Tony,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Corrie,
    Ik krijg kippevel als ik dit logje lees.
    Wat jij schrijft maakt me heel nieuwsgierig, maar ik durf dus niet hé, ga zo in een boek op, dat ik er dagen later nog van onder de indruk ben, zelfbescherming dusmaar hé.

    Mooi en gevoelig logje Corrie
    grtjes nicoel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nee, ik zou het ook niet gaan lezen want ik hou zo`n verhaal heel erg bij me, zelfs een "gewoon" mooi boek kan ik 's avonds niet lezen, want ik blijf in het verhaal en kan dan niet slapen.
    Ik snap dan ook helemaal niet dat mensen gaan lezen in bed om dan makkelijker in slaap te vallen, nu dat werkt bij mij averechts.

    Maar ik hoop wel dat je wat los komt van het verhaal, ja inderdaad, mensen doen elkaar de meest vreselijkste dingen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Corrie je maakt me heel nieuwsgierig, ik ga het boek direct reserveren. Het leven van Pi vond ik schitterend. Toevallig las ik net op een ander blog ook al een hele goede recensie over dit boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie inmiddels heb ik het boek uit. Gelukkig heeft het me minder aangegrepen dan waar ik bang voor was, maar ik was wel misselijk toen ik het uit had. Ben blij dat ik het heb gelezen omdat het op een originele manier geschreven is maar aan de andere kant wil je sommige dingen liever niet weten. Op naar een hopelijk iets luchtiger boek!
    O, ja en nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Liefs Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. gelukkig zat ik in de zon..
    maar ik moest er erg om huilen e niet gewoon van ontroering ,maar
    echt avn verdriet
    een heel bijzonder boek dat wel.....

    maar ik zou um niet iedereen aanraden.....
    dan is t leven van pi beter verteerbaar

    maar ik hou wel van zulke boeken ,die je overhoop halen....dankjewel corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb het boek `op jou aanraden`gekocht. Niet een doorsnee werkje, maar het raakt mijn referentiekader op meerdere fronten. Bijna jammer dat ik mijn `wachten op godot` net heb verkocht op de vrijmarkt. Ik heb het nog niet uit en moet nu al dingen laten bezinken... Ik denk dat ik het Leven van Pi ook maar ga lezen hierna

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...