zaterdag 12 februari 2011

Kralentasje van Désirée



Volgens mij is het alweer bijna twee jaar geleden toen ik voor het eerst contact kreeg met Désiré. Ze mailde me indertijd met de vraag of ik iets over kralenwerk wist want ik had ooit iets geschreven over een mooie oude map met patronen voor kralenbeursjes, die ik in een kringloopwinkel had gevonden. In de kerstkaart die ik van Désiré kreeg stuurde ze me al een foto van het kralenbeursje en gisteravond kreeg ik per mail de foto's die je in dit logje ziet. Hieronder een foto van de voor- en achterkant van de map met patronen en alle 35 patronen zaten er nog in. 


De patronenmap is een oude uitgave van Den Haan & Wagenmakers BV van de tijd dat zij nog in Edam een adres hadden. Ik kan er niet achter komen hoe oud die patronen zijn maar ik meen dat zij ongeveer 28 jaar geleden met hun zaak begonnen  en waar Annelies  nu werkt in hun prachtige winkel in Amsterdam dus misschien kent zij iemand die er meer van weet. Ook had ik nog een aantal andere patronen voor kralenwerk en ik besloot ze na een aantal mails allemaal aan Désiré toe te zenden omdat ik toch nooit iets met kralen wilde gaan doen. Ik heb ze wel eerst gescand, want je kunt ze natuurlijk ook borduren en dat wil ik misschien ooit nog eens  doen.



 
 Kort nadat ik de patronen aan Désirée verstuurd had kreeg ik een dikke enveloppe in de bus en daarin zat alles wat je hier op de foto ziet, handenvol strengetjes DMC-garen, twee grote lappen borduurlinnen en een heel mooie kaart waarvan ik je even een close-up laat zien want er staat een vrouw op die zich even uitrekt na lang achter haar weefraam te hebben gezeten.


 
  Het is een schilderij van John William Waterhouse (1849-1917) en is getiteld "I am Half-sick of Shadows" said the Lady of Shalott. Je kunt dit prachtige schilderij vergroot bekijken op de al even mooie site van het Art Renewal Centre (klik) je kunt dan alle mooie details bekijken, haar goudkleurige muiltjes, het mandje fruit onder het weefgetouw, de draad garen die langs haar rok hangt en het mooie tafereeltje in de spiegel.


  Als laatste laat ik jullie de andere kant van Désirées tasje zien, maar ze heeft me uitgelegd dat ze geen vragen kan beantwoorden over haar werk want ze was zelf al heel blij dat ze iemand vond om haar een en ander uit te leggen. Ik vind het een schatje!  Dankjewel Désirée voor de mooie ruil. 
Ik wil iedereen nog van harte bedanken voor de vele leuke reacties en beterschapswensen op mijn vorige logje, het gaat goed met me en ik ben weer lekker bezig met van alles! Een heel fijn weekend gewenst aan ieder die dit leest!

17 opmerkingen:

  1. Dag lieve Corrie. Het is altijd een plezier als ik zie dat je weer een logje geschreven hebt. Wat een prachtig tasje is dat geworden. Het lijkt me best een heel geduld werkje om dat te doen. Een jaar of 2 geleden hebben wij het voor het eerst gedemonstreerd zien worden. Zó knap. Leuk idee om een dergelijk patroon te borduren. Dat is echt iets voor jou.
    Fijn dat het beter met je gaat. Vanmorgen sprak ik Jan al, dat was ook even gezellig.
    Jullie ook een heel fijn weekend en een lieve groet van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een pracht allemaal, en wat een pracht blogje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterend tasje en mooie patroontjes, wat leuk en lief dat jullie dat zo gedaan hebben, nu zijn er tenminste 2 hele blije mensen.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Corrie,

    Na een lange absentie mijnerzijds ben ik weer aardig bijgelezen op jouw blog. Gelukkig dat je het weer goed maakt, houden zo!
    Wat heb je weer een leuke dingen gemaakt. Konijntjes, pannenlappen, taartjes, enig allemaal! En je lappendeken is prachtig.

    Hartelijke groet en een fijn weekend verder! Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi logje.En het tasje dat is ontstaan door een logje van jou,leuk toch hé.
    Ook voor jullie een heel fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je zo bent opgeknapt en weer lekker bezig bent! Schitterend dat kralentasje, ik heb er ook een, ooit door een vriendin van mij voor mijn moeder gebreid en een paar jaar geleden gaf Mams het aan mij, echt een enorme klus zo'n ding maken. Prachtige kleurtjes heb je gekregen, dus jij kunt een tasje gaan borduren! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo Corrie, ik had je vorige logje wel gelezen, maar ben blijkbaar weer weggedwaald... ook van mij nog het allerbeste gewenst; gezellig dat je af en toe weer kunt bloggen. in oude Handwerken/Steek zag ik ook af en toe een kralentasje staan en dacht toen: nee, die bladzijden sla ik maar snel om... ;-)

    leuke konijntjes had je gebreid!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je weer hersteld bent, Corrie.
    En wat een prachtig schilderij van Woodhouse is dit. Ik houd erg van zijn werk. Ook een leuke website trouwens. Ik heb hem al bij mijn Favorieten gezet.
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig dat kralentasje. Fijn dat je weer wat opgeknapt bent. Dat schilderij is prachtig, wat een mooie detai;s.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi kralentasje. Ik dacht eerst dat jij het gemaakt had. Misschien toch wel eens, ooit, in de verre toekomst, een kleintje?! Hartelijke groetjes en doe het nog maar even kalm aan, handwerken mag natuurlijk altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi tasje geworden. In een ver verleden benik daar ook eens mee bezig geweest. Erg leuk om te doen vond ik. Fijn dat het nu weer goed met je gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schitterend tasje en wat een leuke patroontjes.
    Groetjes Joke en sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tonyshandwerkblog.blogspot.com18 februari 2011 om 00:06

    Hallo Corrie, Ik zag Waterhouse em moest meteen denken aan de tenstoonstelling in het Groninger Museum.Ik heb zelden zo'n mooie tentoonstelling gezien en ik heb dan ook de katalogus .Groeten Tony,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Corrie! Er komen weer mooie dingen voorbij. Dit keer moest ik ook even reageren. Ik hoop dat je het hele gedicht van Tennyson kent? http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Lady_of_Shalott
    Loreena Mc Kennit heeft er een nummer van gemaakt, erg mooi en passend. En er zijn nog veel meer mooie (pre- refealitische)plaatjes te vinden. Veel borduur plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Even ((zwaaien)))....

    Heb al het moois natuurlijk al bewonderd.
    het tasje zo bijzonder.

    het allerbeste !!;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...