woensdag 1 december 2010

De lantaarn



Voor ons raam staat een lantaarn die we voor ons 40-jarig huwelijk cadeau kregen van onze oudste zoon en schoondochter. Ik durfde hem toen niet buiten te zetten omdat ik bang was dat hij zou gaan roesten, maar dat was volgens hen nu juist de bedoeling en daar zou hij alleen maar mooier van worden. Ze hadden helemaal gelijk want ik zag hem verweren en mooier worden.



Zulke prachtige kleuren kun je zelf niet maken en ik kijk er nu heel vaak naar want enkele dagen geleden heb ik hem binnen voor het raam gezet. Vorige week was ik namelijk naar Hoogwoud gereden om bij Tuincentrum "De Boet" wat winterplanten te kopen voor
enkele lege, kale bakken in de tuin.




Er is daar ieder jaar een enorm grote kerstshow en samen met mijn handwerkvriendin Ineke O keek ik mijn ogen uit. Er waren prachtige winterse taferelen te zien, o.a. van de Elfstedentocht in miniatuur. Het was een erg leuke middag en we zijn goed geslaagd. Ik zag er een aantal voorbeelden die ik thuis graag wilde namaken en zo kwam ik op het idee om een tafereeltje in de grote lantaarn te maken. Er was buiten inmiddels nogal wat vuil aangekoekt, dus eerst heb ik hem goed schoongemaakt in de keuken en toen heb ik even heerlijk gefröbeld. De foto's die je hier ziet zijn detailfoto's van de lantaarn en dit is 'm in zijn geheel.



    
In het boompje zitten piepkleine lichtjes die een heel fijn licht uitstralen als het 's middags zo vroeg begint te donkeren. Als je goed kijkt zie je onder het boompje een rendier met jongen in de "sneeuw" staan en op het moment dat ik dit schrijf beginnen de lichtjes alweer te stralen. Jan heeft daarnet de gure kou getrotseerd en heeft een paar boodschappen gedaan terwijl k de tijd had om dit logje te schrijven. Dit was een heerlijke dag waarop ik heerlijk heb zitten breien, borduren en nu dus schrijven. Hieronder zie je nog een plaatje van de rendieren, klik erop en je ziet ze groter.




  Ik wil iedereen nog bedanken voor de reacties op mijn vorige logje en ook al reageer ik momenteel niet terug, ze worden goed gelezen en als jullie vragen hebben zal ik die zeker beantwoorden, ook per mail kan dat. Ik hoop dat jullie het op het werk en thuis ook gezellig zullen hebben in deze winterse gure kou. Als laatste nog een collage die ik van de verweerde lantaarn maakte en een lieve groet van mij.



33 opmerkingen:

  1. Een prachtstuk is het, Corrie, vooral in de donkere dagen zorgt die voor een speciale sfeer.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's Corrie.
    Moeder ree en de kleintjes zijn bij mij natuurlijk favoriet, omdat ze bij mij bijna mijn atelier inwandelen.

    En ja, die grote kerst shows ieder jaar weer. Ma en ik gingen dan samen en dat was een van onze vele tradities en oh zo gezellig en ik mis dat ook zo, maar geniet in gedachten wel van die mooie memories.
    Dank je voor dit logje, dat mij weer even terug in de tijd nam.
    En geniet maar heerlijk warm in huis met zicht op veel wits (en dan weet jij wel wat ik bedoel :-) .
    Ik ga thee zetten en even naar de ziekenboeg, net weer een zwerfkat na vele ingrepen thuis gehaald na dierenarts opname. Hij gaat het redden en dat is fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig die lantaarn.
    En je bent al helemaal in de wintersfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is gewoon een wonder wit wereldje, prachtig om te zien.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige lantaarn!!! Mooi met deze decoraties...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie lantaarn en wat heb je hem mooi gemaakt!
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, so sfeervol! Jammer genoeg is hij hier gesneuveld en dus niet meer bruikbaar, maar nu geniet ik van jouw tafereel! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee Corrie, om de lantaarn binnen te halen en zo sfeervol te vullen voor deze donkere dagen. Hij is door de brede basis ook heel geschikt voor zo'n 'landschapje'. Het is hier ook gruwelijk koud buiten... echt handwerkweer.
    Hartelijke groet uit de Betuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Corrie,
    wat leuk om zo de lantaarn een nieuwe bestemming te geven, wil ook wat meer hertjes en rendiertjes in huis en ik heb nog een mooie lantaarn dus je hebt me een geweldig idee gegeven. Ben de laatste weken ook even niet in blogland geweest want gezondheid gaat nu eenmaal boven alles. Hoop dat jij je ook snel weer fitter voelt en weer meer in balans komt.
    Liefs, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is een prachtstuk en met dat mooie tafereel er in is hij helemaal super. Wat vind ik dit toch een heerlijke maand om alles in huis gezelig te maken. Buiten is dan wel wat minder leuk om boodschappen en zo te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig deze lantaarn, het geeft altijd veel sfeer zowel binnen als buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je dat leuk gedaan, dat minilandschapje in de lantaarn! Heel sfeervol. En je hebt ook mij een goed idee bezorgd. Ik heb ook buiten nog een heel oude grote lantaarn staan, eens kijken wat ik daarmee kan.
    Momenteel is het hier buiten ook een groot kerstlandschap. In onze tuin met de enorme dennen, sparren en hulsten is alles helemaal wit. Net één grote kerstkaart! Ik geniet er volop van.
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Corrie ik had een heel verhaal geschreven in etappes kon niet meer hier reageren was om even over negenen begonnen. Iedere keer telefoon van uren.

    Ramen gezeemd opgeruimd kan ik het niet plaatsen.
    Tijd verstreken !! Jammer begin niet meer opnieuw aan zo'n lang verhaal. Want nog een hoop te doen.


    Maar jou lantaarn vind ik prachtig zo lief. Ik schreef ga hier maar naar het kleine tuincentrum, ook snuffelen voor al wat gezelligs moet nieuwe lampjes. Maar het

    komt er vandaag niet meer van. Een flink pak sneeuw licht hier nu het sneeuwt nog steeds. Geen zin om naar buiten te gaan gisteren middag was het ook zo koud.

    Had onverwacht eters zaten met 6 man aan tafel gezellig.

    Hier kan ik zo van genieten!!

    Geniet van je Lantaarn gezellig licht vanavond je vertelde het van de week. En nu kan ik hem zien enig.

    Zal kijken of het nog lukt de lichtjes zoeken en kijken wat het nog doet.

    Fijne dag bij jou nog verder Knuffel José

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een pracht en het ziet er nu allemaal zo mooi uit.
    Fijne dagen en groeten ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie lantaarn, past helemaal in deze tijd van het jaar.Ik heb toevallig laatst een leuke houtenslinger gekocht met kerstboompjes, die hangt nu bij de voordeur. Heel langzaam komt de kerstsfeer binnen. Met de sneeuw buiten die er nog ligt is het ook wel erg aantrekkelijk om hier mee aan de slag te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. alvast een fijne sinterklaasavond gewenst - als je het zou vieren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk rondstruinen in de Boet. Dat doen Lu en ik ook altijd een keer per jaar, rond de kerst. Je kijkt je ogen uit. Mooie foto's weer Corrie.
    Heel gezellig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi Corrie, heel mooi gedaan. Met die kou en sneeuw is het binnen extra gezellig met wat sfeerlichtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige kleuren ! Jij begint al in de Kerst mood te komen. Wij hebben eerst gisteren Sinterklaas uit gewuifd!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie lantaarn die opeens veranderd in een mini tafereeltje .
    De details die je extra in beeld hebt gebracht laten veel zien van het verweerde tot in zelfs oud roest .
    Waar ik maar steeds naar moet kijken is het slotje van het deurtje , kijk nou eens goed en je ziet een mensenfiguurtje , gebogen voorover alsof hij , zij druk bezig is . Een mensje in zijn levensgang elke dag maar voort .
    Soms is het gaan zo zwaar en soms is het alsof je een vlinder mag zijn . Ik hoop dat jij vrolijk mag verder fladderen . . .
    Lieve groetjes , Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hej hej Corrie
    Heerlijk winterse plaatjes van het landschapje in je roestige lantaarn. Al zou er helemaal geen sneeuw meer vallen, wat ik natuurlijk niet hoop, dan heb jij toch dit winterse tafereeltje.
    Fijne gezellige maand,
    lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  22. WAT IS HIJ MOOI GEWORDEN,en wat zagen we een hoop ideeen ik hoop van het weekend me goed genoeg te voelen om de Kerst sfeer in huis te maken want het ziet er zo gezellig en sfeervol bij jou uit
    dikke knuffel en tot gauw Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een prachtige lantaarn! En het idee met de boom en de hertjes past helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vond de verroeste lantaarn op zich al zo mooi maar je landschap heeft er nog heel wat aan toegevoegd!
    Mooi gedaan Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtige lantaarn met een mooie winterse sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Weer echt "Corries"!!

    Mooie witte sferen !!

    Lieve witte wintergroeten ... MM

    psst, bedankt voor post, liefff !!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hartverwarmend deze lantaarn. Zal voor jullie helemaal gelden met zo'n prachtcadeau van de kinderen. En met de Kerstversiering is het nu wel het hart van het huis lijkt me zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Corrie, door tijdgebrek ben ik de laatste tijd ook minder op het blog te vinden dan een tijdje terug en ik dacht ik kijk es even bij jou om het hoekje. Wat een prachtige lantaarn heb je in de vensterbank en wat gezellig met die lichtjes erin...
    Ik las ook je andere logje over het sporten. Fijn dat het je helpt om meer energie te hebben voor andere dingen en nog leuker dat je een collega van vroeger weer tegen het lijf gelopen bent en je fijn boeken met haar kunt uitwisselen...
    Fijne avond Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hij is inderdaad meer dan schitterend verroest.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Sfeervolle lantaarn Corrie,leuk om je eigen voorstelling te maken.Ik heb ook zoiets gedaan,maar dan met groene takken,een klein wit vogelhuisje en wat witte sterren.Een paar piepkleine lichtjes erin en het werd een soort sprookjeslantaarn..;-)
    Wat goed dat je aan het sporten bent,ik zou het ook moeten maar ik heb er een bloedhekel aan....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Prachtige foto's Corry:)
    Ik wens jou en iedereen om je heen een heel gelukkig en gezond 2011!liefs en knuffel Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Fijne jaarwisseling Corrie en alle goeds voor 2011!

    groetjes, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...