zondag 24 oktober 2010

't Was goed kersen eten bij het kasteel



 Misschien is het wel een vreemde titel voor dit log, maar de foto die je hier ziet heeft toch te maken met kersen en ook met een kasteel. Ik borduurde een tijdje geleden vier van deze schattige taartjes naar een patroon van Brin par Brin (klik) en droomde mijn dromen. Iedere handwerkster weet dat je tijdens het borduren of breien zo heerlijk je gedachten kunt laten gaan en mijn gedachten gingen terug naar mijn jeugd.'



Ik ben geboren en getogen in de plaats Heemskerk en dat dorp heeft twee mooie kastelen waarvan je er een op de foto ziet (de foto leende ik van deze site ).  Toen ik een jaar of tien was kreeg ik zakgeld en nu komen dan de kersen in het verhaal, want van dat zakgeld kocht ik op een mooie zomerdag een zak kersen. Ik had het al helemaal uitgedacht want ik had een boek mee naar de groentenman en wandelde met boek en kersen in een bruin papieren zak, naar het kasteel.




Dit is een foto van de oprijlaan van kasteel Marquette en ik mocht die lenen van de weblog van Dick Walraven , dankjewel Dick! Zoals je ziet is het op deze foto voorjaar en zijn de bomen nog kaal, maar stel je voor dat je daar middenin de zomer, onder het volle gebladerte een heel jong meisje ziet zitten met haar boek en kersen. Ze droomde haar dromen en voelde zich op en top romantisch. Ik kan het gevoel zelfs nog helemaal terughalen.




Enkele jaren later kwam ik ook nog een keer in het kasteel terecht. Op de MMS moest ik namelijk samen met een schoolvriendinnetje een spreekbeurt houden en zij stelde voor om de eigenaar van het kasteel te bellen en hem te vragen of we er eens een kijkje mochten nemen om zo een spreekbeurt over het kasteel te kunnen schrijven. De eigenaar van het kasteel, Jonkheer Frits Gevers, woonde er toen al niet meer maar ontving ons daar wel zelf en achteraf begrijp ik niet hoe ik de moed had om er naar toe te gaan. Op de lagere school werden we namelijk door grotere kinderen altijd bang gemaakt met ijzingwekkende verhalen over de bloedhonden die daar bij het kasteel de wacht hielden.



We hebben van die dieren niets gezien en het zal wel een fabeltje geweest zijn. De jonkheer ontving ons zeer hoffelijk, dat woord vind ik nog steeds een grote waarde hebben en als ik al ergens hoffelijkheid opmerk, word ik daar erg blij van. Ik heb geen idee meer hoe onze spreekbeurt werd beoordeeld, maar ik heb er een geweldig mooie herinnering aan overgehouden. Toen ik dit log in mijn hoofd aan het voorbereiden was ging ik op zoek naar informatie over de Familie Gevers die vroeger op het kasteel woonde en tot mijn verbazing kwam ik een prachtig document tegen op internet. Via de volgende link kun je eventueel over het leven van Jonkheer Frits Gevers lezen en ik was ontdaan toen ik las hoe het leven van deze, indertijd voor ons zo vriendelijke man, verlopen was, hij is een eenzaam mens geweest. Wie was jonkheer Gevers . Er staan mooie foto's van de vroegere familie in het document. Voor mij was het indertijd zeer goed kersen eten bij het kasteel!

55 opmerkingen:

  1. Lieve Corrie

    Wat een heerlijke taartjes bij jou. Zo kreeg ik er een paar maanden geleden van Marianne een en ik heb er toch een succes mee.

    Ik ben verliefd op deze van jou ook wat zijn ze enig !! Leuk op die thee doek.
    Zo zin in om er in te happen !! Volgens mij heb je er al een cadeau gedaan.

    Wat een heerlijk verhaal heb je weer neer geschreven. Wat is dit toch heerlijk zo weg te dromen.

    En kersen ik hou er ook zo van, het water loopt mij in de mond als ik aan ze denk.

    Komt ook door jou taartjes al hoor.

    Fijn weer wat te lezen bij jou. Ga maar lekker verder met wat je aan het doen was.

    Altijd genieten hier, en daar doe je het toch voor. Ik kan je niet missen hoor.

    Veel liefs Knuffel José

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk verhaal lieve Corrie, ik heb het met plezier gelezen en zag het al helemaal voor me, jij in die prachtige kasteeltuin onder het schaduwdak van de bomen met een mooi boek en een zak vol heerlijke kersen.
    Je geborduurde taartjes zijn ook een lust voor het oog, ik begrijp helemaal wat je bedoelt als je zegt dat tijdens het handwerken je je gedachten even heerlijk de vrije loop kan laten gaan. Ik ben zo gaan breien, omdat het mij een soort van rust geeft.
    Bedankt ook voor je lieve reactie.
    Fijne week en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je taartjes zijn zo zo leuk en mooi!!! echt om in te bijten!! yammie! En je verhaal over het kasteel boeit mij van het begin tot het eind...je kunt het zo vertellen dat ik daar dus helemaal in kan wegdromen en het allemaal voor me zie! ik ga die link eens lezen want mijn interresse is gewekt! Dank je Corrie! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk verhaal en heerlijke taartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig verhaal Corrie en als ik de taartjes zie denk ik meteen aan kersenclafoutis !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bijzonder verhaal, en wat een bijzondere borduurtaartjes zijn het zo geworden! heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal heb je weer verteld. Dat is toch wel een gave hoor. En je taartjes? ik ben een gelukkige die er ééntje heeft staan ....... hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie herinnering, Corrie, met heerlijke kersentaartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig verhaal en dan die heerlijke taartjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat enig José, dat jij zo geniet van zulke verhalen en je hebt gelijk, ik heb er al een cadeau gedaan. Zalig hè kersen eten, de sterke smaak kom ik echter niet vaak meer tegen, ik vind het nu vaak waterige flauwe kersen, heel af en toe tref je nog goede. Veel liefs terug en een knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel Mea voor je warme en lieve reactie hier, wat vind ik het leuk dat je bent gaan breien, het is zo ontspannend en dat kan iedereen gebruiken. Jij ook een fijne week en lieve groet terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk ook altijd jouw reacties Jeanet! Dank.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Petra wat een mooi compliment van jou, dat doet me goed. Liefs terug van mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dankjewel Anneke, ja dat borduren blijft heerlijk, jij maakt zelfs heel grote werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dankjewel Annelies en weet je dat ik nog nooit kersenclafoutis heb gegeten, lijkt me verrukkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw Marion, wat leuk dat je mijn schrijven zo waardeert. Ja, de eerste staat bij jou en je zult wel gemerkt hebben dat de lijm niet werkt en het taartje losgekomen is van de bodem, moet ik nog iets op verzinnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel Letty, zo leuk om te zien dat het verhaal graag gelezen wordt en dat ik dat toch beleefd heb zeg, het wordt nu steeds mooier voor me door jullie reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lut, herinneringen worden me steeds dierbaarder en dat zal de leeftijd wel zijn, ze lijken ook wel steeds duidelijker te worden ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie taartjes en een nog mooier verhaal.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijke taartjes met een pracht van een verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi verhaal is het geworden en dat door een paar prachtige taartjes die je hebt gemaakt, heb genoten, een mooi begin op de maandag morgen, met een heerlijk kopje koffie erbij.
    Nu wie weet Corrie, ik kom weer naar Nederland in Nov, dat het dan toch eens moet lukken!!
    Groetjes Joke en een fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Lekker die taartjes met een kop koffie,zijn bij het kasteel geweest er was een winterfair verleden jaar.
    groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heb heel zijn levensverhaal zitten lezen, wat jammer toch dat een man met zoveel mogelijkheden en van zo'n gegoede komaf zo eenzaam is gestorven, slechts een nichtje als nakomeling van het hele gezin en niets tastbaars heeft hij nagelaten, alleen verhalen over hem. Maar wel een prachtig verhaal! Trouwens jouw taartjes zien eruit alsof je er zo in kunt bijten en jouw herinnering van het lezen van een boek en het eten van de kersen, vindt ik een heerlijk verhaal en ja het was echt Romantisch met een hoofdletter!! Groetjes
    LIda

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat zien je taartjes er prachtig uit. Dat mooie verhaal smaakte er heerlijk bij. Ik zie dat meisje daar helemaal zitten, wat zal ze het romantisch gevonden hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Corrie, ik snap wel dat jij op het kasteel mocht komen... Je hebt dezelfde naam als zijn zusje!! Prachtig verhaal over zo'n adelijke familie. Maar ze stonden wel buiten het dagelijkse leven. Hadden weinig idee wat er onder de bevolking speelde. Zoals je al schreef, was hij erg eenzaam. Maarre, jou heerlijke kersen taartjes zijn erg leuk geworden. Je zou er toch zo in happen?Groetjes Marijna

    BeantwoordenVerwijderen
  26. WAt een heerlijke taartjes,zo mooi gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Eigenlijk had ik gedacht iets van aardbeientaartjes te zien. Heemskerk is niet alleen een ezeldorp, maar ook een aardbeiendorp. Het dorpstheater heette vroeger de (Nieuwe) Slof.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ha Ines, ik lees jouw verhalen ook altijd graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dankjewel Elza, leuk hè die verhalen van vroeger!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Ineke, die winterfair wil ik toch echt ook eens gaan bekijken, maar ik dacht dat die op het kasteel Assemburg was?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. November is al lekker dichtbij Joke, samen met Ineke moeten we je toch echt eens kunnen ontmoeten. Dank voor je reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Anita, dank voor je reactie en ja die ervaring was heel bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat bijzonder Lida dat je de tijd hebt genomen om het verhaal van deze man te lezen. Mooie foto's ook erbij vind je niet?!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dankjewel Katrien, mijn kleindochter dacht gisteren dat ze op de foto echte taartjes zag ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ja leuk hè Marijna, dat die naam daar ook bekend was. Je hebt gelijk, die manier van leven was zó totaal anders dan voor ons dorpskinderen en wat ben ik blij dat ik aan de dorpskant mocht opgroeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dick, nou en of het 't aarbeiendorp was, sloffen vol hebben we verorberd. Ik ben nog steeds dol op ezeltjes, aarbeien en kersen en als je op de laatste foto klikt om te vergroten, zie je rechts vooraan een ... jawel, een aardbeientaartje, zou ik nooit hebben kunnen nalaten te maken (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik ben veel te laat nu heb je alle kersen al opgegeten, anders was ik daar even bij je in het gras komen zitten. Ik zie het helemaal voor me hoe jij daar met boek en zakje kersen de oprijlaan oploopt.
    Leuke herinnering ook aan het bezoek bij de jonkheer.
    Je kersentaartjes zien er uit om zo in te bijten.
    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een boeiend verhaal over Jonkheer Frits en zijn familie. Ik heb het aan één stuk uitgelezen. Ik houd erg van geschiedenis en dus was dit even smullen.
    Ja Corry, ik kan me wel voorstellen dat je als jong meisje heel romantisch daar een boek zat te lezen. Je kunt maar nooit weten of de prins op het witte paard langs komt, he:-))?
    En je taartjes zijn heel origineel! Ik heb nog nooit zoiets gezien, wat een ontzettend leuk idee!
    Dank voor je leuke log weer!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ben je er wel eens terug gegaan Corrie, over die oprijlaan? Grappig is dat hè, als je met zo'n verhaal in je hoofd bezig bent, dat dan zelfs het ruiken, de emoties weer boven komen. Alsof de tijd even stil staat. Soms kan je dat ook heel goed doen! Heerlijk taartjes heb je 'gebakken', om zó in te bijten. Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Willy, ik had het natuurlijk bijtijds moeten aankondigen dat er een kersenfeestje was, maar ooit eten we samen kersen, al zal het uit een glazen pot zijn ;- )
    Lieve groet terug van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Echt heel leuk dat je de moeite nam om het te lezen Janny! Op de MMS vond ik het vak Geschiedenis helemaal niets, maar nu interesseert het me des te meer omdat ik besef dat alles wat we weten en doen te maken heeft met allen die vóór ons leefden.
    Dankjewel voor je reactie en liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Dag lieve Chris, jazeker ben ik er nog weer eens terug geweest. Toen mijn vader 65 werd heeft hij in één van de kamers van het kasteel zijn verjaardagsfeest gevierd, het was prachtig! Geuren brengen bij mij ook altijd heel veel herinneringen boven, mooi is dat toch zoals het allemaal werkt.
    Liefs van ons twee voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. enig deze 'smakelijke' taartjes !!

    Heb op mijn tripje naar de zee oude cake vormpjes gekoch ook voor dit idee en degene die jij eerder liet zien.

    Lees steeds flarden, kan mij slecht concentreren, maar ik begrijp dat je deze meneer kende van vroeger. Heb jij ook dat je zo graag nog eens met ze zou willen praten maar dan als volwassene.

    fijn weekend !!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. waar je al niet terechtkomt met je gedachten onder het borduren he ,ik kan dat ook zo heerlijk onder het strijken.........
    fijn dat je weer blogt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Wat een heerlijk verhaal!
    Ik heb genoten en ben met je meegelopen naar het kasteel!
    Dank daarvoor en een hele fijne zondag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Dankjewel Marian'ne en zeker zou ik graag nog eens met deze man hebben willen spreken. Ik zou nu niet zo'n verlegen meisje zijn en veel duidelijker vragen durven stellen en hem wat hartelijkheid willen tonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hilly, wat leuk dat je er weer bent! Onder het strijken denk ik ook veel, maar omdat ik zo'n hekel aan strijken heb komen dan vaak toch wat somberder overpijnzingen naar boven ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Willeke wat leuk dat je dit verhaal zo leuk vindt! Dank voor je reactie en voor het meebeleven en ik wens jou ook een heel gezellige zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Corrie, wat een leuke herinnering over het bezoek aan het kasteel. Heel bijzonder en mooi verteld. De borduur-taartjes (nooit eerder gezien) op de laatste foto lijken wel echte taartjes (om zo in te happen).
    Groeten,
    Cor

    BeantwoordenVerwijderen
  50. wat een mooi verhaal en een prachtige taartjes. Ze zien er uit om zo in te bijten, maar dat zal de bedoeling niet zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Ik gun het je om kasteelvrouwe te worden op zo'n prachtig kasteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Ha die Cor!

    Er zat een jongen bij mij in de klas op de MULO, die woonde bij mijn weten op het kasteel. Ik weet alleen nog dat hij Martin ( geen Gevers ) heette en dat hij jong is overleden..


    Wij zijn terug uit Locarno. Prachtig daar.

    Ik bel je morgen,

    groetjes,

    Ineke

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  53. I just figured out you have a blog. With the question... just skip that. I love the cherries on the cross stitch. Sincerely Emma. Ps. It would be fun to see you in person some day when we visit Holland. Again, sincerely Emma.

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hoi Corrie,
    sorry dat ik zo laat reageer maar ik wilde je nog even bedanken voor je lieve reactie op mijn laatste post. Vind het zo leuk dat je een link had van een letterbak met borduurtjes, zo heb ik nog meer inspiratie voor mijn eigen letterbak.
    Ga nu even kijken of ik al volger was van je mooie blog,af en toe raak ik helemaal de kluts kwijt hier in blogland hihi.
    Lieve groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Dankjewel Cor voor je leuke reactie, onze kleindochter (24) dacht ook dat het echte taartjes waren ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...