zaterdag 11 september 2010

De lappendeken!



 ... met van alles en nog wat ben ik bezig en dat bevalt me zó goed dat het bloggen erbij inschiet. Vandaag dan toch weer even een berichtje en wat foto's om te laten zien dat er ook dingen afgemaakt worden. Twee jaar geleden was ik samen met José en haar vriendin Jenny een midweekje uit. We huurden een huisje in Eerbeek en José en Jenny zouden mij de eerste beginselen van het quilten bijbrengen.



  Nu zijn we twee jaar verder en kwam ik eindelijk zover dat ik de lappendeken waar ik indertijd mee begon af wilde maken   en al heel snel besefte ik dat ik toch echt een vingerhoed nodig had, want mijn borduurvingertjes waren binnen korte tijd kapot van de fijne naalden.  Gelukkig kan ik daarvoor terecht bij "De Dekenkist" (klik) in ons dorp.



  Hier zie je een heel mooie naaldenhouder met een magnetische ondergrond die ik vorig jaar van José cadeau kreeg en daarbij kreeg ik ook nog een heel leuk naaidoosje waarin ik allerlei leuke spulletjes bewaar die ik ook al vanhaar kreeg.



 Op de binnenkant van het deksel plakte ik een leuk ouderwets plaatje. Van alle cadeautjes die ik door de tijd heen van zovelen van jullie kreeg vind ik nog altijd het allerleukste dat mijn gedachten zo vaak afdwalen naar de schenksters als ik iets zie dat ik van hen kreeg. Is de lappendeken dan eindelijk af?



 Jazeker, Jan maakte enkele weken geleden nog deze foto waarop ik de drie lagen stof middels geknoopte rode draadjes met elkaar verbond. Ik zag ooit op een geweldige expositie, een aandoenlijke quilt die ook op deze manier geknoopt was en die heeft me nooit meer losgelaten.




    Ik laat jullie meteen ook even het naaimandje zien dat ik 40 jaar geleden van mijn moeder cadeau kreeg, ik ben er bijzonder aan gehecht.
Hieronder een foto van de gevouwen lappendeken toen hij helemaal klaar was maar nog niet gewassen en gestreken. Dat is inmiddels natuurlijk wel gebeurd en hij heeft zich prima gehouden.



  De achterkant is dus geheel lichtblauw gestreepte stof en de rand rondom de lappendeken maakte ik van stof die ik nog had bewaard van de wiegbekleding van onze jongste zoon Lucas, ruim dertig jaar oud dus en nog zo mooi en stevig.




 Ik heb allerlei stroken aan elkaar moeten naaien om genoeg lengte voor de rand te krijgen te krijgen en dat is nu precies waarvan ik hou, een eenvoudige lappendeken uit allerlei restjes. In een Moleskinschrift dat ik van zoon Menno kreeg heb ik kleine strookjes van de gebruikte stoffen geplakt met vermelding van bijzonderheden over die stoffen.




 José en Jenny herkennen vast wel enkele stofjes die ik indertijd van hen kreeg, we hebben een en ander met elkaar geruild. Ik vond het toch heel erg leuk om deze deken te maken. Ik wens jullie een heel gezellig weekend toe en tot de volgende keer.



68 opmerkingen:

  1. Wat leuk Corrie! Ook dat je het hebt beschreven! Kostbare cadeautjes laat je weer zien, vooral het emotionele :-)
    Ja ik weet nog dat je over jullie uitstapje hebt geschreven! En dat is alweer 2 jaar geleden....pfffttt... war vliegt de tijd!
    Mooi dat je de quilt hebt afgemaakt! Ook ik ben met allerlei kleine werkjes bezig, die af te maken waar ik ooit aan begon, lang geleden of een paar jaar geleden. Geeft toch een prettig gevoel wat af te kunnen 'strepen' ;-)
    Wat minder blogjes is helemaal niet erg hoor, iedereen heeft dat wel eens. Sommigen stoppen helemaal, maar een lange blogvakantie doet ook al wonderen is mijn eigen ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie quilt Corrie! En leuk dat je al die bijzondere lapjes erin hebt kunnen gebruiken, dat maakt het extra speciaal.
    Op naar de het volgende quiltproject? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtige eerste Corrie!
    Smaakt het nu bij jou ook naar meer?
    Goe weekend nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie quilt is het geworden en met dat boekje erbij een hele dierbare ook.
    Wat erg dat jij zo vlakbij de Dekenkist woont ;-))

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellige "echte" lappendeken is het geworden, Corrie. Ik weet nog dat je schreef over je eerste "quiltstapjes" :) Ook al ben je borduurster in hart en nieren, toch is het erg leuk om eens iets heel anders te maken. Veel plezier ermee/van.
    Groetjes,
    Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie quilt is geworden. Zeker dat deze is maar het begin van een leuke hobby,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Corrie, wat is de deken leuk geworden! Leuk zo met die rode draar knoopjes.De historie van de lapjs in een schrift is wel erg leuk. Gezellig je weer even te horen. Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige quilt, Corrie! En ook heel fijne, mooie herinneringen. Jij ook een fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige lappendeken met vele herinneringen in.Geniet ervan.Leuk doosje ook al vol herinneringen en een prachtige naaimand van je mams.
    Fijne zondag !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gezellig lange reactie Marianne, het geeft zeker een heel prettig gevoel om dingen af te maken, ik heb dat toch al sterk. De blogvakantie beviel me uitstekend. Ik kom snel eens bij je kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dankjewel Ellen en nee ik denk toch dat er niet snel een nieuwe quilt gemaakt gaat worden, het is echt een foute hobby voor mij met mijn allergisch astma. Ik ben er ook nu ziek van geworden maar déze quilt moest af en is dan ook meteen de laatste, heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Yvonne, dankjewel! Het smaakt zeker naar meer maar ik mag niet meer eten van dit smakelijk gerecht, zie mijn antwoord aan Ellen hierboven.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dankjewel Ines en ik ben erg blij met onze mooie quiltwinkel, word ook altijd bijzonder leuk geholpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Rian, dankjewel, het was echt leuk om iets totaal anders te doen! GElukkig bestaan er veel handwerktechnieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dankjewel Carmen, maar helaas denk ik dat ik niet verder kan met deze hobby want ik word ziek van de huisstofmijt in de stoffen. Er is gelukkig genoeg anders te doen dus vervelen zal ik me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Marijna, ja wat gezellig hè die rode knoopjes, ik was daar zo weg van toen ik dat voor het eerst zag. Ik kom gauw bij je langs. Groetjes terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lut wat een mooi compliment, dankjwel! Leuk hè al die ingenaaide herinneringen, die doen het voor mij nog het meest!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dankjewel Katrien, zo leuk om die enthousiaste reacties van de echte quiltsters te krijgen. De herinneringen leggen een extra warmte op deze deken *Ü* Jij ook een fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Allemaal foto's met herinneringen, zowel in de cadeautjes als in de lappendeken. Zo'n magnetische naaldenmapje lijkt me nog wel een keer wat. Nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja Berna, ik heb nogal wat herinneringen verzameld en wat leuk om een aantal te kunnen verwerken in stof. Het is een heel mooi naaldenmapje en zeer handig, een prachtig cadeau vind ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi Corrie. Ik hou van quilts en zeker van die met herinneringen erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben helemaal geen handwerkster. Ooit twee merklappen geborduurd (die overigens wel héél mooi zijn:-)
    Maar ik vind het heerlijk je creatieve blog te lezen, wat een uiteenlopende dingen onderneem je!
    Mijn complimenten!
    Groetjes,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oohhh ik dacht er groeit iets moois , Corrie op het Quilterspad . Maar helaas te lezen zal je quiltwandeling maar kort zijn .
    Je hebt er even van geproefd , maar er zijn ook best mogelijkheden met kleine porties .
    Je maakt gewoon een quiltdessert , heel klein en fijn . Dat hoeft niet zoveel stof op doen waaien !
    Je prachtige herinnerings blokken zijn evengoed prachtig geworden , mooi samengesteld .
    Het moet in elk gezal wel leuk blijven om er mee bezig te zijn en gelukkig hoef je niet al je draad en lappenwerk de deur uit te doen .

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wat een prachtige lappendeken. en je moleskinboekje met stofherinneringen vind ik bijzonder intrigerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat leuk dat je hem hebt afgemaakt. Met zo'n notitieboekje erbij is het extra leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtige quilt wordt dit. Ik ben nog niet zover hihi. Nee, ik vind hem echt heel leuk. Je naaidoosje is een schatje. Tot ziens en fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat gezellig dat je weer terug bent Corrie en meteen alweer met zo'n prachtige post over je lappendeken, wat is deze prachtig geworden en wat leuk met die roodgeknoopte draadjes. Je heb er mooie lapjes voor bij elkaar gezocht en de achterkant is ook mooi van stof.
    Leuk dat je ook even bij mij bent langs geweest en meedoet met mijn Give Away.
    Fijne week.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hé Corrie wat leuk dat hij klaar is. Hij is super mooi geworden, ik word emotioneel als ik aan de mooie gezellige week terug denk. Leuke herkenbare stofjes zal DH je log laten lezen. Van kijk dit heeft zij nu gemaakt na onze week in Eerbeek. En gezellig Willy daar nog ontmoet enig.

    Wat hebben wij een plezier gehad, en gezellig met een glaasje wijn s'avonds uren zitten kletsen. En handwerken wij hadden veel te veel mee genomen geweldig.

    Een auto vol lapjes en katoen voor haakwerk heerlijk toch die hobby's van ons.

    Ik zit vaak nog de foto's te bekijken in de sneeuw, wat was dit prachtig daar.

    Ik moet nog een ringkussentje in elkaar naaien morgen.

    Zal jullie snel foto's laten zien hoe het geworden is.

    Nog druk met alle voorbereidingen hier voor.

    Heel veel liefs en tot snel !! José

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Enig geworden.

    Was het erg zwaar de rode draad door te halen.
    Herinner mij van een poppenquiltje dat het bijna niet lukte.
    En die was veel keiner en dunnere vulling denk ik.

    Na lange stilte een mooi verhalend log !!!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Corrie,
    wat is je quilt leuk geworden!Een plaatje!Het waren ook hele schattige lapjes die je toen in Eerbeek bij je had.En ik denk ook nog vaak aan ons gezellige midweekje!De quilt waar ik mee bezig was ligt sinds verleden week bij dochter en schoonzoon op bed.Eindelijk!Zelfs alleen de bies aannaaien duurde ook al weken omdat ik het zo druk had.En het gaat nog drukker worden want dochter Nathalie is in verwachting van een tweeling!Hartelijke groeten,Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Goed dat wij weer iets van je horen! En fantastisch dat jouw deken af is, dat moet wel een heel goed gevoel geven. Je boekje met strookjes en verhalen, dat is voor als je later oud bent en je herinneringen ophaalt over je eerste quilt....er volgen er vast meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik heb nog een ander vraagje Corrie, de blogsite van Tineke van A Story of two Sisters ben ik kwijt. Hij zou niet meer bestaan en ook haar leuke tassenblog niet meer. Weet jij misschien of Tineke wellicht een andere blog is begonnen?
    Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  33. ik was hier al eerder, maar heb blijkbaar geen reactie achtergelaten, blijkbaar weer te snel doorgehobbeld naar een van je linken; naar aanleiding van die tentoonstelling heb ik dat boek over die Amerikaanse quilts toen gekocht, een heel indrukwekkend boek was dat.

    maar mooi geworden, je blauwe quilt, en je moet er maar extra van genieten nu je weet dat het hierbij blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Mooi Corrie, je kunt hem wel op de tafel laten liggen, past mooi.Blauw: altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Corrie wat een mooi quilt. Deze heeft ook de sfeer van die anderen....ja ik heb ze ook gezien. In Leeuwarden met die grote tentoonstelling. Daar kocht ik ook het boek!

    Maar je kunt er toch wel lekker onder wegkruipen?? Of is dat ook een probleem door je allergie?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Mooi dat je er weer bent, je quilt wordt heel erg mooi.
    Leuk om dat met de draadjes door te knopen.
    Lekker afmaken en dan als het koud weer is er lekker onder kruipen.
    Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat zit je daar heerlijk aan de tafel te werken Corrie. Je deken is prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een lieve stofjes. Je eerste lappendeken is goud waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. leuk jij aan de lapje ,ook een quilt naar mijn hart en dat schriftje ,lief dat je dat kreeg en zo mooi vulde....dubbel genieten zo he en ik doe mee hoor (met genieten dan he ,niet met quilten hoor ,maar zeg nooit nooit)
    lieve groetjes hil

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hoi Corrie,
    Wat een schattige cadeautjes laat je zien en ja die oude cadeautjes zijn altijd zo dierbaar! Je deken is prachtig geworden en het is inderdaad erg leuk om het bij te houden in een schrift, was ik ook van plan, maar vergeet het maar al te vaak! Geniet maar van jouw eerste!! groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Een prachtige eersteling Corrie en met al die kostbare herinneringen....., gefeliciteerd met je mooie Quilt.
    Liefs Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Van een niet-handwerkster als jij zegt te zijn, vind ik dit een heel mooi compliment, heel hartelijk dank Janny!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Gerrie, je hebt het heel goed gelezen en inderdaad dacht ik mettertijd wél kleine projectjes te kunnen maken van stof. Ik ben altijd al dol op toetjes geweest ;- )
    De lapjes blijven dus mooi liggen waar ze liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Dankjewel Elizabeth en het boekje bevat geen geheimen, er staat nog maar heel weinig in ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Dankjewel Marion en tot ziens gaat lukken met ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Dank je Anita, zulke herinneringsdekens kun je toch niet laten liggen zonder af te maken, dat blijft door mijn hoofd spoken.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Fijn jou hier ook meteen weer te zien Mea en natuurlijk doe ik héél graag mee met je give-away. Ik kom heel graag op je site. Lieve groet terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Joséeke, wat hebben we het goed gehad hè in die week, het was gewoon helemaal perfect, zoveel gezelligheid samen met jou en Jenny.
    Ik ben heel benieuwd naar je ringkussentje, het lijkt me zó mooi om dat voor je kinderen te mogen maken.
    Heel veel plezier met alle voorbereidingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Hááá Marian'ne, dankjewel! Nee ik vond het niet erg zwaar om de draad door te halen, maar zonder vingerhoed zou ik nu geen vingers meer over hebben. De vulling van deze deken is niet dik en de stofjes zijn fijn en dun, dus het ging prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Háááá Jenny, wat leuk om je reactie te lezen! Ik heb zó vaak aan jou en José gedacht tijdens het maken van de deken en aan het heerlijke lachen dat we deden en de leuke dingen die we bezochten. Ik heb je quilt gezien bij José en er ook op gereageerd, echt gewéldig! Wat een feest dat je dubbel oma wordt Jenny, heel hartelijk gefeliciteerd. Je leven zal veranderen met heel voor moois en dierbaars. Groetjes terug van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Dat doet het Betty, een goed gevoel geven. Het boekje zou ik nooit gemaakt hebben als ik op de Hartendag van jaren geleden jouw boekjes niet had gezien, ik wist van het bestaan niet af, maar ben ze nooit meer vergeten. Ik vond en vind ze prachtig die van jou! Ik kom straks even gezellig bijlezen bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Dankjewel Bianca voor je reactie hierboven. Ook ik kan niet meer op de weblog van Tineke komen, heb gisteren geprobeerd en gezocht maar nergens is meer een spoor te vinden. Wat jammer hè en van een tassenblog wist ik nog niet eens iets af. Lieve groetjes terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Wat leuk Anneke, dat mijn links je af kunnen leiden! Heel mooi hè dat boek, ik heb het al aan meerdere vriendinnen laten lezen en allemaal zijn ze onder de indruk.
    Mijn lappendeken heeft zeker extra waarde nu ik zoiets niet vaker kan maken. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dankjewel Marie-Antoinette voor je compliment en het was een heel leuk gezicht de deken in ons witte interieur, gaf een heel vrolijk beeld. Blauw past ook bij de kust waar we dichtbij wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ine, wat vind ik het leuk dat je mijn lappendeken dezelfde vindt hebben! Dat vind ik echt gewéldig om te horen. Ik zou heel graag nog die met die ronde bloemen willen maken, maar dat zit er niet in. Geweldig boek hè! Ik kan er zeker lekker onder kruipen en heb dat ook al gedaan, maar op z'n laatst na 14 dagen moet deze deken en alles wat ik gebruik op 60 graden gewassen worden en daar slijt alles erg snel van. Dat zou toch jammer zijn. Dus met mate gebruik van maken doe ik wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ja, Annelies, dat gaf een heel speciaal gevoel om zo in de kamer aan die deken te werken, jij snapt hoe dat voelt. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Dankjewel Elza, hij is ook al af hoor, kijk maar eens naar de onderste foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Dankje Saskia, zeker veel waard voor mij omdat het meteen de laatste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hééé Hilly, zo leuk om weer terug te zijn en jouw naam weer te zien staan. Wij zijn goed in genieten hè! En ne, zeg nooit nooit.
    Lieve groetjes terug van mij Hil

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Dankjewel Anje, helaas ook meteen de laatste moet ik zeggen, maar af en toe iets kleins zal nog wel gemaakt worden denk ik.
    Lieve groet terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Hallo Lida, wat word ik altijd verwend hè! Heel dierbaar die cadeautjes maar vooral de goede gedachten van de gevers raken me, de hartelijkheid, dat ze het me zo gunnen. Dat ontroerd me steeds opnieuw.
    Je zou Betty's schriftjes eens moeten zien Lida, gauw gaan maken, het zijn heel mooie documentjes. Groetjes terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Wat een enig logje weer Corrie, en wat is je site leuk geworden, heerlijk fris, heb meteen een goed idee voor die van mij! mag wel hè. smile
    Wat is je deken schitterend geworden.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Dankjewel joke, natuurlijk mag je hier ideeën meenemen, dat doen we allemaal, juist daarom zijn de weblogs zo leuk, we inspireren elkaar en dat is de lol ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. De lappendeken is geworden zoals ik een lappendeken ook het liefste zie, allemaal restjes lapjes! Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Corrie... geweldig!! Van lapjes tot quilt!! Hij is prachtig!! Quilts to keep you warm.....
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Hej hej Corrie, ik ben toch blij dat ik hier weer kan genieten van een heerlijk logje. Begrijpelijk dat je fijn bezig bent en het bloggen op een laag pitje staat, maar ik mis het toch wel.
    Al weer twee jaar geleden, wordt het niet tijd dat jullie weer een weekendje deze kant opkomen? Zou leuk zijn.
    Je deken is prachtig geworden, helemaal jij en ik weet meteen welke deken jij bedoelt uit je album. Heel speciaal.
    Lieve groet Willy
    ps, ik moest weer aan je denken tijdens de rondleiding. Ik schaam me er bijna voor dat het de vierde keer al was.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Wauw, jij kan super trots zijn op jezelf, wat een leuke deken is dit geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Is dat al weer 2 jaar geleden Cor? Ongelooflijk. Ik ben helemaal weg van de foto van jou achter de quilt. Geweldig!!!! Wat leuk dat die geknoopte quilt die we toen zagen, zo bij je is blijven hangen. Deze quilt die jij gemaakt hebt, is helemaal geschikt om af te knopen. Wat zal je er trots op zijn meid! Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...