maandag 19 juli 2010

De Spreukenkip



Dit leuke schoolbord kreeg ik in maart als verjaardagscadeau van José, toen we elkaar in De Lier ontmoetten voor de expositie "Aan de Rol". Ik wilde er iets speciaals mee doen en nu heb ik bedacht dat ik het schoolbord af en toe als "Spreukenkip" zal gebruiken. Ik verzamel al jaren spreuken die ik her en der tegenkom en maak daar kleine boekjes van. Soms om die cadeau te doen aan iemand die er ook van houdt.

   
In dit blauwe zijden boekje verzamel ik al meer dan 30 jaar spreuken en dat is te zien ook, er zijn blaadjes uitgescheurd, er zitten losse velletjes in en er ging eens een glas wijn overheen. Ondanks dat is het me zeer dierbaar. Als je wilt weten of ik nog meer spreukenboekjes bezit zul je even tijd moeten maken want het zijn er nogal wat en ik heb ze vandaag eens bij elkaar gezocht en er foto's van gemaakt.




Bovenstaande collage laat een antiek houten bakje zien dat in ons toilet staat, er zitten lieve cadeauboekjes bij die ik kreeg en de stapel Bronnenboekjes heb ik door de jaren heen verzameld in kringloopwinkels, ik kreeg ze ook cadeau of kocht ze nieuw. Je komt ze nog wel tegen op rommelmarkten en via deze link zie je er een aantal met de mooie plaatjes op de voorkant.




Hier zie je een stapel dikke boeken met spreuken, woorden en gedachten, waarvan ik het groene ooit zelf kocht en de rest erfden we van Ank en Wieta, onze belezen vriendinnen die dol op taal waren. We hebben nog kisten vol mooie boeken van hen waaruit we nog steeds kunnen putten, of het nu gaat om wijsheden, zoals in deze stapel boeken verborgen ligt, of om romans, kookboeken en bijvoorbeeld alle verzamelde werken van Godfried Bomans van wie Wieta een enorme fan was.


  
In deze oude vensterdoos waarin vroeger kerstkaarten zaten, bewaar ik twee bijzonder mooie boekjes met Engelse kerstverhalen en een aantal zeer oude (bid)prentjes. De oplettende lezer ziet er ook een prachtige boekenlegger in liggen en ik heb daar een paar detailfoto's van gemaakt.

  
Ik weet niet van welk materiaal deze boekenlegger is gemaakt, maar het lijkt een beetje op het ouderwetse "mica" (wikipedia) waarvan vroeger het ruitje in de kachel was gemaakt. De boekenlegger is al heel oud en zeer kwetsbaar dus het vuil dat zich er door de jaren heen op verzameld heeft laat ik zitten omdat ik bang ben dat ik de boekenlegger beschadig als ik die zou schoonmaken. Het woordje "Souvenir" is erop geborduurd.




 We kijken even in de boekenkast van Jan, we hebben in de huiskamer elk onze eigen boekenkasten, maar daarin staan natuurlijk boeken die we beiden lezen. Ik ben gek op kistjes en daar zou ik alweer een log aan kunnen wijden, maar hier dus een heel gewoon kistje gevuld met alweer kleine boekjes. Er zitten heel speciale boekjes tussen en oooh wat een herinneringen komen er boven als ik weer eens zo'n kistje met boekjes tevoorschijn haal. Zoveel namen van mensen komen me dan in gedachten die ons boekjes schonken. Ook hierin zitten nog een aantal "Bronnenboekjes".




 Ook dit stapeltje oud, kleine boekjes staat in Jan z'n kast. Klik maar eens op de foto's om de namen van de grote schrijvers van weleer te lezen. Ik laat de boekjes daar meestal rustig liggen, want de kaftjes zijn grotendeels vergaan.




 Hier nog een stel heel mooie boekjes die ik de laatste tijd heb gekregen, enig vind ik ook de piepkleine boekjes in cassette en op het grijze boekje staat "Voor altijd zusjes", dat is op de foto niet goed te zien. In de boekwinkels waar ik graag kom zijn enorm veel geschenkboekjes te koop en er worden steeds weer nieuwe vormen verzonnen. Misschien zijn er een aantal onder jullie die hun eigen cadeautje voor mij herkennen.




Hier nog een heel mooi boekje waaraan een lint met Chinese kraal hangt en de tekst op de kaft luidt: "Ik geef je vertrouwen". Als ik zoiets cadeau krijg hoop ik zo dat ik dat vertrouwen waard zal zijn, want ondanks alle wijsheid die in deze boeken en boekjes staat blijf ik een feilbaar mens zoals wij allen zijn, maar ik blijf mijn best doen om wijsheid te vergaren.   Koning Salomo was een beroemde wijze koning uit het Oude Testament en hij schreef 3000 spreuken  maar ook hij bleef ondanks zijn grote wijsheid een feilbaar mens . Dan rest mij nog de eerste spreuk op de kip te tonen en dat is deze:




56 opmerkingen:

  1. Corrie, ik wist wel dat je iets met spreukenboekjes hebt maar dat je er zoveel hebt had ik niet verwacht.
    Het kistje op je toilet heb je al eens laten zien, maar dat is inmiddels ook al weer voller.
    Het (blauwe)citatenboek heb ik jaren geleden gekocht en daar kijk ik nog wel eens in. Op mijn nachtkastje ligt een klein boekje met spreuken, gekregen van een lieve vriendin.
    Wat leuk dat je de kip van José nu tot spreukenkip hebt gebombardeerd. Wat ga je ook zorgvuldig om met de spulletjes van Ank en Wieta.
    Ik wens je een fijne dag en hoop dat je voldoende afkoeling kunt vinden.
    Groetjes Willy
    ps Ik kreeg van Saskia de tip dat als je aangemeld bent bij web-log er op de blogs die je bezoekt linksboven een bloemetje verschijnt en als je daar op klikt kun je je toevoegen als volger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk al die spreuken en wat veel.
    Leuk die spreukenkip.
    En wat een mooie dierbare boeken zitten daar tussen.
    Prachtig dat ik even mocht kijken bij je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een leuk cadeau weer van jose , lief hoor en een leuke toepassing

    heel herkenbaar t chinese boek (hier in t groen/goud, niet helemaal mijn kleur ,maar die tekeningen erin waren zo leuk) en die vele kleine boekjes zijn verdwenen groendeels ,toen leende ik nog uit ;(

    een paar leukerdjes heb ik nog ;))))

    en een hle persoonlijke van jou (waarbij je vast geput hebt uit deze voorraad!!)o mijn nachtkastje ,laatst nog even erbij gepakt ♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dankjewel Willy, ik schrok er zelf van toen ik die berg boeken en boekjes zag ;- )
    Ik heb de tip van Saskia even uitgevogeld, maar het lukt me nog niet. Later nog maar eens kijken, dank voor het doorgeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel Carmen, ik ben er heel blij mee en nu ik alles zo bij elkaar zie helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Enorm hè Elza, wat een mens kan verzamelen en ja, er zitten heel dierbare boekjes tussen.
    Je bent welkom om te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooooh Hil, wat leuk dat je dat op je nachtkastje hebt liggen en het blijft vreselijk als je uitgeleende boeken niet meer terug krijgt.
    Waar haal je toch die leuke hartjes vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig blogje Corrie. Ik houd ook zo van boeken en oude doosjes. En van die Chinese schriftjes/boekjes heb ik ook nog in de kast liggen. Zoals je wel gezien hebt, is mijn handschrift zeer slecht, vind het daarom eigenlijk jammer om ze te "verprullen met mijn geschrift. Spreuken borduren op gaatjeskarton gaat dan weer wel. Die boekenlegger is mogelijk gemaakt van gemalen beenderen. Dat zei de Vlaamse madame tenminste waar ik mijn oude plaatjes kocht. Er werden ook kaarten en omslagen van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn om een 'spreukenkip' te hebben. Als ik nu zulke boekje zie, zal ik aan jou denken. Ik heb er ook enkele.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. o, o wat een schatten allemaal!
    en volgens mij kan je elke dag wel een nieuwe spreuk op je spreukenkip schrijven - en dan nog blijft veel wijsheid in je boeken besloten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk log!! Ik ben gelijk naar boven gelopen in mijn kast op de slaapkamer ligt al zo lang dat ik getrouwd ben een boekje van BRONNEN VAN GELUK. Gekregen van een oud collegaatje. En zij schreef er in Ter herinnering aan gezellige momenten
    Annemie.

    Jij schreef dit en dacht ik heb er ook zo'n boekje, en dat is deze.

    Heerlijk Corrie wat jij weer los maakt.En wat veel van deze boekje heb jij wat leuk als ik er ook nu een tegen kom zal ik aan jou denken.
    Kan je niet een uit draai maken en mailen, van de boekjes die jij hebt, want dan ga ik niet de fout in met dubbelen.

    Wat leuk dat je deze spaart of verzameld. Enig !!

    Weer genieten hier. Daar ben je toch zo goed in om zo'n mooi log te schrijven.

    Liefs José ( de kip nooit meer gezien ) nergens tegen gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Enig die verzamaling vanjou en Jan. Wat een inspiratie zal je door deze boekjes klrijgen. Ook mooie oude boekjes! Bedankt voor deze mooie log.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een collectie, om jaloers op te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige collectie, Corrie! Een lust voor het oog en de ziel.

    Lieve groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een ongelooflijk, kostbare verzameling. Prachtig ook om te lezen hoe jij dat allemaal koestert!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk leuk leuk!! Ik schrijf ook vaak spreuken of uitspraken in een bepaald boekje op. Als ik dat niet doe, heb ik er later spijt van, want dan ben ik hem vergeten.
    Ik heb al een paar keer het voorrecht gehad van je toilet gebruik te maken, haha. Dan kom je er niet meer van af. Waardevol Corrie, al die boekjes. Ik verbaas me vaak over de kunst die mensen verstaan om bepaalde dingen zo raak en mooi onder woorden te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben zo`n geluksvogel die in het bezit is van een mooi zelf gemaakt spreukenboekje,die wij kregen van Corrie en Jan met ons 30 jaar huwelijkfeest en die ik koester.
    Als ik in mijn boekenkast kom moet ik het altijd even inkijken groetjes Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige verzameling heb je daar, en ook weer zo fraai op de foto gezet. Ik heb al jaren geen boeken meer in de woonkamer (wel op zolder waar onze slaapkamer is maar waar ik overdag echt nooit kom) Toch maar eens iets regelen want dat anderhalve spreukenboekje wat ik in huis heb moet gewoon voor het grijpen liggen.
    Je hebt me weer op een ideetje gebracht.
    Lieve groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige collectie!
    Ik ben benieuwd welke spreuken of wijsheden er op de kip komen!

    Ik ben ook nog steeds aan het uitzoeken hoe het met het volgen werkt. Ik hoop dat de mannen van Web-log er eens een instructie over schrijven! Het is bij mij ook nog niet helemaal wat ik eigenlijk wil.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een schat aan heerlijke boeken. Natuurlijk wist ik al dat jij gek bent op spreukenboekjes!

    Ik zie een Citatenboek op de stapel liggen. Peter kreeg vorige week van mij een Citatenboek cadeau voor zijn verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk idee emn ook om ze in de kistjes te doen.

    Je design aap is GEWELDIG !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oei,wat schrijffoutjes zie ik...komt vast door het late uur,ik ga gauw naar bed! Welterusten!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk ide Corrie! En heel waar,je bent tenslotte nooit te oud om te leren...;-)
    Ik schref vroeger ook spreuken en mooie dingen op in een boekje...met voorop een prachtige ansichtkaart van Renoir...ik heb het nog steeds....
    Wat is je aap trouwens mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dankjewel Marie-Antoinette. Ik vond je handschrift helemaal niet slecht, een handschrift is iets heel eigens en daarom altijd interessant en ik weet dat ik ook de zogenaamde slechte handschriften goed kan lezen, ik vertaalde altijd boekrecensies van eenman wiens vrouw zijn handschrift niet kon lezen, maar ik had er geen moeite mee. Dus verprullen is er niet bij, gauw mooie boekjes van gaan maken.
    Wat leuk dat jij weer een idee geeft over het materiaal van de boekenlegger, had ik nog nooit van gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. t is een hele verzameling en een erg aantrekkelijke bovendien.... maar het huis is al dichtgeslibd met handwerkboeken/boekjes/tijdschriften en -spullen. maar ik benijd je er wel om! heerlijk om te hebben.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Cisca - Quiltpassion24 juli 2010 om 13:12

    Dankjewel voor je lieve woorden op mijn weblog. Wat een mooie verzameling boeken en boekjes heb je. Ik heb ook een boekje waar ik al jaren spreuken in schrijf, maar het is niet zo dik als het jouwe. Ik kan er in ieder geval zo al weer drie toevoegen. Ik zag ook een prachtige zilveren notenkraker en een kistje dat, waar ik er ook één van heb. Prachtig allemaal!
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat laat je jullie mooie collectie sfeervol zien Corrie, zo liefdevol.....
    Als het boekenleggertje op Mica lijkt, kan het ook heel goed een maaksel van iemand die in een sanatorium voor TBC lag zijn. Daar werden prachtige spullen, zoals boekenleggers en schrijfmappen gemaakt van de oude schoongewassen micalongfoto's. Ik heb zelf een oude zeer kunstige schrijfmap.
    Misschien vind je het een eng idee, maar het is prachtig materiaal om te hergebruiken.
    lieve groet Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik ben opgegroeid in een gezin waar de waarschuwingen vaak werden verpakt in spreuken en gezegdes, dus mijn taalgebruik is er soms mee doordrenkt! Het leuke is dat er gezegdes uit de familie zijn die door worden gegeven van generatie op generatie! Zoals: Niet op reageren Lena!! M.a.w. als er iets wordt gezegd waar je je niet aan storen moet, dan gebruik ik dat nog steeds en ik heb zelfs vroegere collega's dit horen gebruiken!! Ze namen het dus over en dan te weten dat die Lena, mijn overgrootmoeder was! In Dordrecht (mijn stad!!) was een rommelwinkeltje (zogenaamd antiek!) als de eigenaar weg ging stond er een leitje voor het raam met de schitterende woorden: Ben even weg, ben zo terug!! Geweldig toch! Nu hier prijken ook een paar van die boeken en boekjes op het bureau, alleen al twee met spreuken over succes, maar de aandoenlijkste vind ik die mijn DP kreeg van een van zijn kinderen, die heet: Mijn vader! Maar ik benijd jullie om deze schitterende collectie en wat lijkt het mij heerlijk om daar zo nu en dan in te duiken en de wijsheid van eeuwen in je op te nemen! Veel verzamel en leesplezier nog gewenst!! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt voor de inspiratie en de wijze "kip-spreuk". Goed weekend! Groeten Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  30. ohhh corrie,als echte boekenliefhebster smelt ik echt bij het zien van al die kafjes.Vooral het oude midsummernights dream...smelt....mooi mooi mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Altijd fijn om te weten dat je aan me denkt Lut *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een heel leven is nog niet genioeg om al die wijsheid te bevatten Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  33. José, dat is weer helemaal zoals jij bent, meteen eraan denken om de verzameling compleet te kunnen maken en mee te verzamelen. Heel lief, dankjewel. Wat een bofkont ben ik dat ik de enige echte kip van je kreeg, ze bestaan dus misschien gewoon niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Lous, kijk maar eens goed rond in een kringloopwinkel, dan begin je zelf ook een verzameling, een paar is al leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Marijna, ik heb heel wat cadeautjes gemaakt waarin ik deze speuken kon verwerken en altijd vonden de ontvangers het mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Joke wat fijn om te lezen dat deze verzameling je zo kan bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Helemaal waar Carolien, ook de ziel wordt gevoed door al die wijsheid. Lieve groet terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ineke wat leuk dat jij het ook nog hebt, ik herinner het me nu weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Dus daarom bleef je zo lang weg tijdens je bezoekjes ;- )))
    Ja jij houdt er ook van Chris!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Dankjewel Saskia!
    Ja het is wel zoeken en wennen met al die nieuwigheden, maar het komt uiteindelijk wel goed denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Marion, voor die paar spreukenboekjes vind je vast wel een plekje. Wat jammer dat je je boeken niet om je heen hebt, ik heb er ook nog veel teveel boven staan, zou ze allemaal beneden willen hebben. Lieve groet terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Marian'ne, jij hebt dus onthouden dat dit de designaap was! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Berthi wat leuk dat jij Peter een citatenboek hebt gegeven, soms sla je zo'n boek open en valt je oog altijd wel op een bijzonder citaat. Daar kun je dan heerlijk over nadenken en filosoferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Dankjewel Marianne voor je compliment.
    Wat leuk toch dat ook jij je eigen spreukenboekje samenstelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Cisca, wat leuk die herkenning van de dingen die je hier ziet, ik vind dat zelf ook altijd zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Dat probleem ken ik Anneke, ik zou eigenlijk een enorme wand met boekenkasten nodig hebbe om al mijn boeken om me heen te kunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Anje, dankjwel voor je toevoeging over de micafoto's. Weer iets geleerd en ik vind het helemaal geen eng idee. Ik ben een groot voorstander van hergebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ja wat zijn ze aandoenlijk hè Dees, die oude vergane kaftjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Dankjewel Jeanet en ons weekend was heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Lida, eindelijk tijd voor reacties van mijn kant en geloof me, ik was zeer verrast te lezen over de uitspraak "Niet op reageren lena!" Ook bij ons thuis was dat de gevleugelde uitspraak die vooral mijn moeder gebruikte. Dat die uitspraak betrekking had op jouw grootmoeder had mijn moeder eens moeten weten, geweldig leuk dat ik dat nu weet!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een heerlijkheid om even met mijn neus in jullie oude boekencollectie te mogen zitten. Ik zou ze stuk voor stuk even open willen slaan en voelen hoe herinneringen van al diegene die ze in handen hadden te kunnen voelen. Het leuke is dat als je dit soort schatten in je eigen huis bewaart je altijd weer nieuwe ontdekkingen kunt doen :)
    Ben zo benieuwd naar het weggevallen woord uit de boekkaft "What ...ave said about women"

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Ans, je zou het zeker ook in het echt mogen, dat open slaan en voelen. Het weggevallen woord is "Men", "What Men have said about Women".
    Er staan grappige teksten in en ook mooie stukjes proza, hoe kan het hè in zo'n piepklein boekje.
    Dus als je in de buurt bent ... je bent welkom *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...