dinsdag 4 mei 2010

Vluchtelingen ...




De aquarel die achter Jan hangt heb ik in de kringloop gevonden.
In een eerder log liet ik er meer van zien en vroeg jullie lezers
of er iemand was die de Chinese karakters kon ontcijferen
zodat ik de naam van de schilder zou kennen en meer over hem kon ontdekken.
Een vriendin van José kon al ontcijferen dat er het jaartal 1954 stond
maar de naam van de schilder was onduidelijk.
Toch is er gelukkig nog meer bekend geworden over de schilder
en wel door Ank en Hajo . We kennen hen al heel lang
en jaren geleden zijn ze naar Canada geëmirgreerd.
Een Chinese collega van Hajo ontdekte dat de schilder
Jiang Zhaohe (1904 - 1986) heet.



Op internet ontdekte ik daarna nog veel meer.
Zijn bekendste en grootste werk is "Refugees",
hij maakte het op het hoogtepunt van de Tweede Wereldoorlog
die in China al vroeg begon met de Japanse invasie in 1931 in Mantsjoerije
en voltooide het werk in 1943.




 Nadat Jiang Zhaoeh tijdens zijn reizen door het land
de verschrikkingen van het lot der vluchtelingen had gezien,
vroeg hij familie en bekenden om te poseren voor dit grote werk
van twee meter hoog en zesentwintig meter lang.
Er hebben meer dan 100 mensen voor geposeerd.
Jiang Zhaoeh, een zoon van zeer arme ouders,
van wie de vader een werkloze opiumverslaafde was
en de moeder zelfmoord had gepleegd begon op 11-jarige leeftijd
te tekenen met stukjes houtskool.
Hij was tijdens de oorlog zeer begaan met het lot der vluchtelingen
en leefde anderhalf jaar in de sloppenwijken van Beijing.
Tijdens zijn leven voelde hij zich het meest betrokken
bij de armen en minder bedeelden.

 


Een van zijn uitspraken is deze:

"Er zijn er niet veel die me kennen, er zijn er niet veel die van me houden,
degenen die mijn schilderijen begrijpen zijn de armen
en degenen bij wie ik me betrokken voel zijn de mensen
die op straat van de honger sterven ...
de ongelukkigen zijn overal om ons heen,
zwervend van de ene plek naar de andere.
Vooral de ouderen en zwakkeren lijden bitter
onder armoede en ziekte, maar niemand geeft om hen.
Hoe kunnen ze weten dat er geluk en vrede op deze aarde te vinden is
als ze nog niet eens de kans hebben om een eigen bestaan op te bouwen".



Dit grote en indrukwekkende werk heeft erg geleden omdat de Japanners het meerdere malen van de wand hebben gerukt tijdens een expositie, het werd later door de Japanners "geleend" en jaren daarna werden er slechts enkele delen terug gevonden in een warenhuis in Sjanghai, helaas ernstig beschadigd. Ik vind het een bijzonder aangrijpend werk en wilde dit juist vandaag laten zien op deze dag van Dodenherdenking. Ik ben extra blij met de aquarel die ik van deze kunstenaar mocht vinden, ook al is het misschien 'slechts' een reproduktie. (Het portret is een handelaar uit Peking en alle afbeeldingen heb ik gevonden op en geleend van internet).

17 opmerkingen:

  1. Wat een bijzonder verhal gaat er schuil achter die mooie prent.
    En weet je Corrie ik heb toch zo'n gevoel dat jouw prent wel eens origineel zou kunnen zijn. Of werd hij later toch beter bekend en gewaardeerd in zijn land?
    Want alleen "beroemde" schilders worden gekopieërd toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De aquarel had niet op een betere plek kunnen komen, waqt bijzonder dat je dat allemaal hebt uitgezocht, het maakt de aquarel alleen nog maar mooier.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een boeiend verhaal Corrie, dan bekijk je de afbeelding toch weer anders en wie weet is het inderdaad echt!
    Ik zal eens gaan zoeken of er van mijn schilderijtje dat ik op de koninginnendag rommelmarkt gekocht heb ook wat te vinden is.
    Groetjes Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig verhaal. En blij dat je er meer van te weten bent gekomen. Prachtig zo als jij dit neer schrijft.
    Geweldig deze vondst.
    Als je maar even doorzoekt zo zie je maar. Nu heeft hij een gezicht!!

    Ik zal haar dit melden maar ze is momenteel bij haar vader in China, waar het niet zo goed mee gaat. Fijn dat ze hem kan bezoeken.

    Prachtige foto zo ook van Jan Enig.. Hou het maar in de gaten wie weet wat je nog meer tegen komt van deze schilder !!. Super !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ondanks dat het een triest verhaal is, is het toch fijn dat je het misterie toch hebt kunnen ontrafelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een boeiend verhaal Corrie en wat leuk dat je mede dankzij de hulp van vrienden de kunstenaar wist te achterhalen.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaal en wat leuk dat je nu wat meer info over schilder en zijn werk hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je er zoveel over hebt kunnen vinden! En zo interessant!
    Groetjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat bijzonder dat je de herkomst hebt kunnen vinden. Mooi dat ie nu bij jou hangt. Heel veel plezier met je prachtige aquarel

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ooh, wat mooi, dat jullie nu zoveel meer weten over het schilderij. (dat wil ik ook altijd zo graag)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verhaal.En wat leuk voor je dat je nog een en ander kon achterhalen van je aquarel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. je denkt gewoon een aquarel gevonden te hebben en er komt een hele - droevige - wereld tevoorschijn. het is zoveel meer dan gewoon een decoratie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een indrukwekkend verhaal achter je aquarel Corrie. Wist de schilder maar dat er nu via jouw Blog heeeel veel mensen met kippenvel op de armen en tranen in de ogen naar zijn werk kijken en meer begrijpen dan hij dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weblog is aan het "opleuken" en ik zie al dat ik bij jou hetzelfde plaatje krijg als bij Supergoof :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Soms denk ik vaak dat veel dingen op je pad komen , op een tijdstip dat het nog veel meer aan je te vertellen heeft .
    Ik maak het wel eens mee met een uitzending op TV die ik niet gepland had te volgen en opeens ga ik een rondje doen langs zenders , en zie het is zo de moeite waard , alsof er persoonlijk tegen mij gesproken wordt .
    Het is een bijzondere aankoop van het schilderij en dat er nu nog zoveel mag volgen . Wat een kunstige schilder/tekenaar die , menselijk leed op treffende wijze weet uit te beelden .
    Het schilderij met het jonge kind heb je een prachtig plekje gegeven , dat is het helemaal waard . Maar vaak naar het lieve snuitje kijken , van een leventje dat de wereld nog aan het ontdekken is .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Corrie,ben weer thuis en helemaal bij gelezen toch heftig maar het gaat gelukkig goed met je, wat leuk dat je achter de schilder bent gekomen en nog meer van hem gevonden hebt .Pas goed op je zelf en groetjes aan Jan neem volgende week wel contact met je op Liefs Ineke en Renè

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...