zaterdag 22 mei 2010

Smartlapjes



  Wie kent ze niet, de mooie doosjes met zakdoeken die je in de vijftiger-zestiger jaren als tiener voor je verjaardag kreeg, of zelf kocht voor de verjaardag van je moeder van je zuinig opgespaarde zakgeld.




  De titel van dit log heeft ook te maken met zakdoekjes. Mijn vriendin Marijke mailde me gisteren dat ze in de Volkskrant een leuk bericht had gelezen over Oma's die zakdoekjes borduren voor het project "Smartlapjes" en het is echt enig om deze site te gaan bekijken.
Er staan leuke foto's op van de oma's die hieraan meedoen.




 Ik schreef al eerder over de zakdoekjes die ik in kringloopwinkels vond en kort geleden nam ik weer een stapeltje prachtige exemplaren mee.  Ik meen dat het er ruim twintig waren en ik betaalde er slechts 10 cent per stuk voor. Ik heb vanmorgen alle verzamelde zakdoekjes eens geteld en kwam tot 83 stuks. Ooit was ik van plan om er een tafelkleed van te maken en misschien komt dat er nu wel van, hoewel ik sommige zakdoekjes veel te fragiel vind om ze daarvoor te gebruiken.




 Hier zie je een nostalgisch doosje "Swan handkerchiefs", ook in de kringloop gekocht voor slechts 30 cent. Hier nog een collage van een aantal borduursels op de zakdoekjes die ik als laatste in de kringloop vond en met deze bloemenpracht wens ik jullie allen een heel mooi, inspirerend en zonnig Pinksterfeest toe!



15 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar Corrie!! Ik gaf die doosjes aan mijn opa voor zijn verjaardag!Die geborduurde exemplaren zijn prachtig. Ik heb er ook nog een aantal liggen. Nooit gebvruikt natuurlijk, dat vond ik zonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat waren nog eens zakdoeken .
    Wat mooi dit alles , je kunt best verder gaan met deze verzameling , want het neemt weinig ruimte .
    Ik heb ook nog enkele van die lieve herinneringendoekjes . Af en toe eens even bij de kast en je doekjes strelen met oog en hand . Want het oog wil altijd graag kijken , daarom komen wij hier zo graag even langs en blijven vaak lang stil staan bij zoveel moois ! De Omasteekjes gemaak tot smarytlapjes is een prachtg idee . Je eigen borduur-tranendoekjes zijn wel heel lieve schatjes .
    Zonnige en gezellige Pinksterdagen gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een herkenning, ik kreeg en gaf ze ook aan mijn vader en moeder, nu moet ik er niet aan denken om ze te gebruiken, maar het zijn nu dan ook mooie herinneringen geworden.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb net ook heel mooie zakdoekjes in en brocante winkeltje gekocht - maar ik gebruik ze gewoon, ik ben echt een zakdoekjesmens.
    dat geborduurde danseresje vind ik zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk Corrie 83 dat is niet niks.Er zitten mooie geborduurde bij jou tussen.Ik ben een jaar lid geweest van een zakdoeken club,maar gauw mee gestopt.
    Ik ga ze toch niet borduren. Maar wel in dat jaar verschillende gekocht.

    En pas een trouw zakdoekje mee gebracht uit het buitenland. En een gekocht in Utrecht in een leuk winkeltje. Voor schoondochter voor het trouwen. Nog niet laten zien maar eens doen. Misschien is hij niet goed.

    Ik heb bij verschillende Dames antieke gezien die ze sparen. Wel enig hoor, jij heb er ook al een hele boel,nog meer als die dame die ze in een mooie doos bewaarde.

    Weer een hobby erbij van weinig centjes. Dat is nou zo leuk. En wat weinig ruimte
    in beslag neemt.

    Heel fijne dagen,morgen verjaardag zoon word 27 jaar waar blijft de tijd.

    Liefs José

    Ik zal je de foto's eens sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat lief die 'smartlapjes'...ik had ze vroeger ook met blauwe,rode en gele roosjes...waar ze gebleven zijn?
    Geen idee...jammer toch...
    Jij ook een fijn pnksterweekend Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk waren die zakdoekcadeaudoosjes van Swan, zo herkenbaar.... Zoek eigenlijk nooit naar zakdoekjes, maar heb er altijd wel één onder handen. Kantje om de mooie batist haken en het hoekje borduren...heerlijk om te doen.
    Fijne zonnige Pinkster Corrie, lieve groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie zakdoekjes en die doosjes komen me bekend voor. Je zou toch haast zelf zakdoekjes gaan borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie zakdoekjes, Corrie, ik heb er ook een paar en bewaar ze zorgvuldig.
    Jullie ook hele fijne Pinksterdagen!

    Hartelijke groet van een uitgewaaide Carolien (net 40 km. gefietst, heerlijk!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb zelf ook nog een paar van die zakdoekendoosjes. Soms zat er goudpaper om en ze lagen zo netjes half op elkaar. Zelf natuurlijk ook wel eens op een wit zakdoejke geborduurd. Mijn moeders naam begint met een E, een heel geschikte letter om te borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schattige lapjes, (sorry, smartlapjes hihi) Nee, ik vind ze echt heel mooi. Mijn vroeger is nog niet zo heel erg vroeger en ik heb een akelig practiche moeder dus; papieren zakdoekjes in ons huis. Nu ik al een jaar of 30 mijn eigen huishouding voer heb ik toch nog steeds die papieren zakdoekjes ;-(
    Echt een kind van mijn moeder ;-)
    Maar ik geniet van jouw lapjes en dat is ook goed. Fijne tweede pinksterdag. Groetjes Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ken alleen de kinderzakdoekjes die mijn moeder kocht bij de Zeeman. Ik was daar altijd zo blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Corrie! Ik dacht altijd dat niemand Ank Schoen kon overtreffen qua verzamelingen, maar ik begin nu toch te twijfelen ;)
    Groet!

    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Da's vreemd, toen ik de link plaatste waren er diverse gebordurde zakdoekjes te zien op de site en nu niet één meer!
    Ze ijn inderdaad misschien niet allemaal oma, maar ze zien er wél allemaal zo uit Marian'ne ;- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Das juist zo leuk, iedereen mag meedoen !!;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...