maandag 22 februari 2010

Beloningsstempels



Prachtig vind ik dit oude doosje met de mooie zachtblauwe kleur.
Het vergeelde papier van het deksel met de rode inktvlekken
maken het des te begeerlijker. Dit doosje kreeg ik cadeau
met nog enkele andere heel mooie zaken die ik straks zal laten zien.
Ik heb het al een tijdje in huis maar ik zocht er eerst mijn oude schriftjes
van de Lagere School bij en die vonden we kort geleden ook,
tegelijk met een oud Frans boek.




Kijk, dit is een gedeelte uit een van mijn taalschriftjes,
helaas staat het jaartal er niet in, dus ik weet niet hoe oud ik was
toen ik dit schreef en tekende, maar het stempeltje erbij
was een grote schat, dat weet ik nog heel goed.
We deden ontzettend ons best om die te bemachtigen.
Maar oh wat werd er streng gerekend en gecorrigeerd.




  En kijk eens naar de aanwijzingen die in mijn schriftjes werden bijgeschreven,
ik was schijnbaar heel erg traag! Ik was vooral een dromertje denk ik nu
en dromen, daar was vroeger niet veel begrip voor,
logisch in klassen met meer dan 30 leerlingen. Ik ben toch heel blij
met de discipline die me bijgebracht werd. De ultieme beloning
was dan een plaatje zoals dit:




Bij 5 beloningsstempeltjes kreeg je zo'n plaatje en weet je ...
toen ik dit schriftje weer eens heel goed bekeek kwam het blije en trotse gevoel
van toen weer helemaal terug. Klik maar eens op de foto's
en probeer dat gevoel ook weer eens op te roepen ..... maar
hoe kom ik nu aan dit mooie doosje met beloningsstempels ?



 
Ik kreeg het cadeau van  Janet van "Nenne Design"
je ziet het rechtsbovenaan op deze foto en ik kreeg er ook
een prachtig papieren vouw-engeltje bij en een heel bijzonder blik zoals je ziet.
Als je op haar weblog de kopfoto bekijkt snap je meteen
waarom ze juist dit blik voor me kocht, ze houdt zelf ook heel veel van deze plaatjes.
Toen ik dat blik openmaakte werd ik helemaal blij!
Het zit vol met de mooiste decoratieplaatjes en cadeaulabels.
Ik had ze nog in de kerstboom willen hangen, maar die was al helemaal gedecoreerd
en ik heb ze uiteindelijk toch weer heel voorzichtig teruggelegd in het mooie blik
om ze tot volgend jaar te bewaren.
Dit zat er allemaal in (en er zijn er nog veel meer), prachtig hè!




Hier nog even een plaatje van een paar stempelafdrukken uit het doosje




 ik vind ze zo leuk en helemaal jaren vijftig (denk ik tenminste).
Het middelste stempeltje vinden we als handwerksters
wel heel erg leuk en nu ben ik erg benieuwd of jullie je oude schriftjes
ook nog hebben en dat gevoel van toen ook weer terugvinden
 bij het zien van deze foto's. Dankjewel lieve Janet
voor deze mooie cadeau's en voor de schoolherinneringen
die je mij en ons hiermee geeft. Ik wens jullie allemaal een fijne week.
(Wil je nog meer over stempels lezen, klik dan eens op het kopje "stempels"
in de Categorieënwolk in de rechterbalk van mijn weblog)

38 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige stempels. Het brengt een stukje van vroeger terug. Ik was helemaal vergeten dat ook ik op de lagere school van die beloningsstempels kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig doosje met stempels. Om jaloers op te worden! Je verhaal is heel herkenbaar. Leuk! Of ik de schriftjes van toen nog heb, weet ik niet. Er staat wel een doos met schoolspulletjes op zolden maar of daar nog schriftjes in zitten van 45 jaar geleden; geen idee. Wel mijn rapport. Ik weet zeker dat ik die heb bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige doos met stempels. Ik heb nog drie schriftjes van school "Eerst duidelijk ...dan snel", waar letters en woordjes werden geoefend. Het valt mij op dat jij schreef zonder lussen aan de letters, dus meer losse letters zonder aan elkaar te schrijven.
    Wij mochten na een aantal stempels met een rode pen schrijven. Dan was je natuurlijk apetrots.
    Stickers kan ik me herinneren, maar die zitten niet in deze boekjes.
    De plaatjes en het trommeltje zijn ook enig.
    Ik heb al een hele tijdje drie poesie-albums van drie generaties klaar liggen voor een logje maar vind het sneu voor jou omdat jij hem kwijt bent.
    Ik dacht dat je onlangs je poesie-album terug had gevonden toen je zij dat je iets gevonden had.
    Groetjes Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die tekening in je schriftje is ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ OH WILLY wat ben jij een fijngevoelige lieve schat dat je je logje over je poësiealbums laat liggen om mij, maar ga maar heerlijk snel aan de slag want je hebt gelijk, ze zijn terecht!!! Ook ik ga er een logje over schrijven maar dat duurt nog wel even. Dankjewel voor je lieve reactie hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ANNELIES, leuk hè om daar weer aan herinnerd te worden.
    BERNA, oh ja de rapporten zou ik bijna vergeten, maar die liggen ook nog ergens opgeslagen. Leuk om eens je doosje met spulletjes op te zoeken, ik vond het enig om alles weer te zien en door te lezen, ben daar nog steeds mee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie, wat een leuke post. Ik kan me het alleen niet herinneren van vroeger of wij een stempeltje kregen, raar hè. Wel weet ik het van mijn kinderen toen ze klein waren dat ze een plaatje kregen. Wat leuk dat jij je oude schriftjes nog heb en wat ontzettend lief van Janet dat zij je verwende met deze mooie kado's, de stempeldoos is echt prachtig. Heerlijk dat jeugdsentiment.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kan het mij ook niet meer goed herinneren, ik weet nog wel dat wij met een kroontjespen schreven en dat we dat heel precies moesten doen, want zo'n blokhandschrift als jij deed mochten wij niet van de nonnen, want wat waren die streng, je zou er een trauma aan over kunnen houden.
    Mijn kinderen kregen wel stempels en plaatjes.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  9. MEA, ook ik herinnerde me dat niet echt, maar daarom ging ik de schriftjes ook zoeken, ergens besefte ik wel dat het me bekend voorkwam en dat bleek ook zo te zijn. Herinneringen moeten soms een beetje gevoed worden en daarom hou ik van dot soort logjes, er komt zoveel boven. Ik voel me heel bevoorrecht dat ik vaker zo enorm lief verwend wordt door medebloggers.
    INES, ook ik werd door de nonnen grootgebracht op school en er zat weleens een hele nare tussen, maar ik heb er verder toch een heel goede tijd gehad, ze waren zeker streng maar ik heb niet het idee dat ik er iets aan over gehouden heb, het past alleen niet meer in het denken en voelen van deze tijd zo'n strenge opvoeding, een beetje meer zou trouwens heel goed zijn denk ik, maar altijd in balans.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat kon/kun jij netjes schrijven Corrie, Ga zo door. Wij kregen ook stempels en af en toe een plaatje als je heel goed je best had gedaan. Of je na 5 stempels een plaatje kreeg, weet ik niet meer, zal eens moeten gaan tellen. Ik heb al mijn oude schriften nog, ook van de middelbare school en dat is heel fijn.Bij ons op de Laetitiaschool waren er nonnen en leken als leerkracht en dat was mooi in evenwicht. Een fijne tijd, we hebben nog eens een reunie gehad en het leek of er niemand veranderd was!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Willy, wij hadden ook "Eerst duidelijk dan snel". Dat duidelijk is bij mij nooit iets geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Als een ouderwets degelijke juf geef ik nog steeds stempels in schriften in de onderbouw. Stickers natuurlijk ook. En álle kinderen krijgen een stempel of sticker want die krijgen ze voor hun inzet. Kinderen zijn er nog altijd blij mee. Ik heb geen schriftjes o.i.d. van vroeger meer, wel wensjes voor mijn ouders, maar ik kreeg wel stempels en bij 10 tienen en stempels achter elkaar voor dictee mocht je naar de non van de zesde klas. Ik durfde daar niet goed naar toe maar ik durfde ook niet even met opzet 1 klein foutje te maken! Wat word je toch verwend Corrie, met al die leuke spulletjes die je krijgt toegestopt; je waardering voor dit alles straalt door in je weblog! Dank je wel dat je het met ons lezers deelt; het maakt altijd weer een luikje open in de kast vol herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. o corrie, wat heerlijk om al die mooie dingetjes te zien. ik kan mij geen beloningsstempels of plaatjes herinneren. wel dat aan mijn oren of haar werd getrokken of dat ik op mijn knieen voor het bord in straf moest staan ... maar toch ging ik graag naar school ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, de stempeltjes in mijn schriftje zie ik nu ook weer voor mij. Ik deed zo mijn best, want ik vond ze prachtig.
    Zo leuk dat je deze herinnering weer boven brengt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een lieve cadeautjes heb je ontvangen Corrie!
    Ik heb geen enkel schriftje meer uit die tijd maar ik herinner me de beloningsstempeltjes nog wel maar geen plaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. O ja, dat gevoel kwam meteen naar boven, Corrie! Wij kregen een plaatje of stickertje als we 10 stempels hadden ...
    Ik heb ook nog een paar schriftjes en die koester ik. Heerlijk!
    Ze werken op de school van mijn oppaskind Thom (en voorheen ook de school van onze meisjes) ook nog met stempels, ik zag ze toevallig vorige week in een la liggen ... en dan bekruipt dat heerlijke nostalgische gevoel me meteen. Veel plezier met je nieuwe aanwinsten!

    Hartelijke groet & liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  17. P.S. Mooie nieuwe header trouwens!

    Groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Corrie,
    Wat een gezellig blog, toevallig vond ik gisteren twee oude schoolschriftjes en zat ik naar de stempels en plaatjes te kijken en weet nog hoe spannend het altijd was wat je gekregen had. Enig om die stempels nu in je bezit te hebben.
    groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een nostalgie, ik was het ook vergeten maar weet nu weer helemaal hoe ijverig je werkte om stempeltjes en plaatjes te verzamelen. Ik kreeg ook les van de nonnetjes en ben nu nog steeds blij dat ik zo "netjes" heb leren schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi dat je dit nog allemaal bezit en lief van Janet.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een leuk cadeau van Janet.. En fijn dat je hier blij mee bent.

    Ik heb niks meer, alleen een versje van de kerst wat ik voor mijn ouders geschreven had dit koester ik ook.

    Fijne dag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk geschenk,en nu je er hier over schrijft herinner ik mij ook die stempeltjes in mijn schriftjes.Jammer genoeg heb ik er geen meer in het bezit.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Die stempels zijn echt iets voor jou! Ik herinner me deze nog vaag of tenminste de afdruksels ervan in mijn schriftjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh Corrie, dus je hebt je poesie-album toch gevonden. Ik hoopte het zo voor je. Heel fijn!
    Ik zal binnenkort de drie albums plaatsen.
    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik ben denk ik van zo'n 15 jaar later maar ook wij hadden stempeltjes en plaatjes. En met je verjaardag mocht je met gekleurde inkt schrijven! Ik ben denk ik één van de laatsten (van mijn leeftijd) die met inktpotjes en inktpennen schreef. Ik zat dan ook op een echte protestante lagere school in het zuiden van Brabant (ja echt) Later verhuisden we naar een dorp verder en daar kwam ik juist op een heel progressief schooltje en leerde ik de ballpoint kennen. Maar je foto's zijn weer prachtig (ik kan me best voorstellen dat anderen die willen 'lenen').
    Dank je voor dit heerlijke sfeer blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een schiiterend kado. Ik kan me voorstellen hoe je daar van zult genieten.
    En een mooie kopfoto boven je weblog, die me erg doet verlangen naar de lente.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtig log heb je gemaakt Corrie. Eerlijk gezegd verbaas ik me over het handschrift dat in blokletters en rechtop is! Wat modern!
    Ik heb nog wel schriftjes en rapporten uit mijn jeugd. Als je een aantal stempels had mocht je met rode pen een lesje maken, het einde was dat! Vroeger had ik twee dromen: juf worden, dan kon ik de hele dag krullen zetten. En ik wilde graag kraamverzorgster worden, dan kon ik de hele dag met de baby omtutten. Helaas zijn de taak- en functieomschrijving van beide beroepen iets anders, dus heb ik een andere professie gekozen ;-))
    Corrie, ik geniet ook van de mooie plaatjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. zwijmel, zwijmel wat een leuke stempeltjes Corrie! en wat lief van Janet om er jou zo blij mee te maken. Prachtig Ik denk dat we allemaal wel na ons stoppen, breien en merken zo'n plaatje in ons handwerkschriftje willen krijgen ;) Geniet van je prachtige cadeaus (dat doe ik ook van de mijne ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. och heerlijk ik zit hier bijna te jubelen ,ik vertel Has zo vaak hoe blij ik vroeger op school was met die stempels en plaatjes. hij kent het systeem (jammer genoeg) niet.wat een heerlijkheid om het terug te zien. die rode stempels ,daarmee kon je inderdaad een groot echt plaatje verdienen ..
    ik had een dicteeschriftje met op iedere blz een dictee met als beloning een rond plaatje. voor het nette schrijven en geen of weinig fouten :))))) heerlijk...ik zit alleen al de hele tijd over die juf d'r naam te verzinnen.

    t weekend wordt mijn oma 90, dus eens vragen aan mijn nicht of tante ;)))))

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Helemaal geweldig, ik kom ook uit de tijd van zulke stempels. Helaas heb ik geen schriftjes meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Corrie, ja ik heb ook al mijn lagere schoolschriften nog, er ligt ergens een hele stapel, zal ze weer eens opzoeken. Ook met stempels, maar niet vanwege netjes schrijven. Ik ben links en mocht links blijven schrijven, heel modern voor die tijd, maar ja vlekken ontstaan dan zo snel met die echte inkt! en weet je nog, hoe het was als je een nieuw schrift kreeg, extra je best doen om het mooi te houden.
    Als ik er aan toe kom zal ik eens wat op de foto zetten en een blogje van maken. Maar door het lezen van steeds meer blogjes van anderen, kom ik aan het schrijven bij mezelf niet meer toe en ik wil ook borduren en breien, ha,ha, luxe problemen.
    Groetjes, vrijdag ga ik trouwens naar de handwerkbeurs en ga Janet nog wat oude spulletjes brengen, jaren 50 van de akte K ( heette dat niet zo?) van mijn schoonmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. O wat een leuke herinneringen, ook ik heb nog met de kroontjespen geschreven en kreeg een stempel bij iets goeds. Of een plaatje. Ook mochten wij op onze verjaardag met een kleurige ecoline schrijven in ons schrift. Door alle verhuizingen heb ik mijn schriftjes weggedaan. Wel heb ik nog 2 blaadjes met iets voor moederdag en iets voor sint en piet. zal het eens zoeken. Zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een geweldig cadeau! En ja, ik herinner het me ook nog. Het sparen voor de stickers met stempels... Ik heb ook nog ergens een doos met lagere school schriftjes. Zorgvuldig bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtige stempels, enig cadeau van Janet. Ik denk dat ieder kind zijn uiterste best deed om een stempel te bemachtigen. Jammer dat ik mijn schriftjes niet meer heb. Jij deed erg je best, en wat schreef je mooi. Goed bewaren!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat heerlijk om deze stempels in je bezit te hebben! Ik herken ze zeker!!Volgens mij was het zo, dat als je 10 stempels had, dan mocht je met rode inkt schrijven. Helaas heb ik nog maar 1 schrift in mijn bezit van de lagere school. Het opstellen schrift. Wat een heerlijk logje van jou hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. En laat ik al die plaatjes en stempels nou niet kennen !
    Kroontjespen , mooie schriftjes , netjes schrijven en verder goed je best doen .
    Ik kan mij ook niet herinneren dat wij de schriften later mee mochten nemen . Wel had ik een tijdlang drie tekenboeken van school thuis . Ik kon aardig natekenen van voorbeelden al mocht je soms niet zelf je voorbeeld uitzoeken .
    Dat was niet zo leuk .
    Ik weet nog van een geranium in pot en verder een toekan , die laatste was niet mijn keus en dan al dat zwart met conté , dat gaf lekker af .
    Helaas de tekenboeken zijn verdwenen .
    Er was een onderwijzer die soms kringetjes in rood tekende , wanneer je een vlek gemaakt had .
    Je hebt me weer een ogenblikje in lange tijd terug gebracht .
    Al moet ik bekennen dat ik tegenwoordig vaak bezig ben met terugdenken .
    Soms verbaast het me over wat er allemaal naar boven komt .
    Mooi zoals je verzameling is uitgebreid en op de juiste plek is terecht gekomen .
    Als je eens bedenkt wat het allemaal teweeg brengt , allen die hier meelezen en praten .
    Een ieder heeft weer zijn eigen verhaal .
    Ik wil je weer danken dat het best leuk was om even mee te praten !
    Ik wens je een heel fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een leuke verhalen hier allemaal! Ik kreeg deze blog getipt, omdat ik voor interviewtjes in het tijdschrift Flow op zoek ben naar herinneringen aan 'plakplaatjes' van de juf/meester. Zie mijn website voor de oproep! Wie weet wil iemand hier aan meedoen? http://www.basmaliepaard.nl/nieuws/oproep-flow

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...