donderdag 28 januari 2010

Mijn gedichtendag 2010





"De avond is nog lang" houd ik mezelf voor als ik aan het eind van de middag dit log begin te schrijven. Ik weet dat ik straks moet weglopen van het toetsenbord om voor de inwendige mens te gaan zorgen, maar ik begin toch maar alvast te schrijven. Wat een idiote dag is dit tot nu toe, idioot en heerlijk. Al weken liep ik me af te vragen waar toch mijn oude schoolboek "Palmarès" gebleven kon zijn. Zoals menigeen weet, is ons huis nogal volgeslibd met boeken, kringloopartikelen en vele, vele dierbare spullen waaraan herinneringen kleven.  Zo is daar ook een enorme doos met mijn schoolschriften die ik vandaag op zolder met veel moeite tevoorschijn haalde ... maar géén "Palmarès".





    Even later aanschouwde Jan de puinhoop die i­k op zolder had aangericht
door van alles achter de houten schotten vandaan te slepen,
maar hij beloofde me alles weer netjes terug te zetten
zodat ik mijn oude schoolschriften kon doorspitten en wegdromen op herinneringen.
Dat deed ik dus ook, totdat op zeker moment Jan met een bijzonder spannende
blik in zijn ogen en zijn handen op de rug de kamer in kwam
en me zei: "Als je zegt dat je van me houdt, heb ik een verrassing voor je".
Ik verzekerde hem dat ik geen verrassing nodig had om hem dat te zeggen,
maar verklaarde het hem toch heel graag!
Daar haalde hij géén Palmarès, maar wel een andere grote schat
achter zijn rug vandaan. Mijn blijdschap was enorm
maar daarover vertel ik later wel want toen ik daarna met hem
de doos met boeken op zolder verder onderzocht vond ik daar tóch mijn Palmarès.
Waarom dat zo belangrijk was? Wel, Frans was mijn slechtste vak op school
terwijl ik toch veel van die taal hield vanwege de klankschoonheid.
"Palmarès" is een boek met Franse gedichten die we op de MMS bestudeerden
en vooral het gedicht "A Cassandra" van  Pierre de Ronsard (1524-1585)
was me indertijd zeer dierbaar omdat we dat leerden declameren.




Achterin het boek zat er namelijk, en zit er nog steeds,
een 33 toerenplaatje van flexibel plastic waarop Susanne Bodson-Salmon
o.a. dat lievelingsgedicht van mij declameert.
Het heeft me nooit meer losgelaten en daarom was dit voor mij een
poëtische dag in meerdere opzichten. Het gedicht zie je hierboven
op de foto en een vertaling hiervan vind je halverwege deze pagina




De klanken van het Franse gedicht spelen nu steeds door mijn hoofd
en met alle terug gevonden schatten waarover ik later nog een openbare,
boetvaardige bekentenis zal doen maak ik me nu op
voor een zéér blijde en dichterlijke avond.
Nog mooi op tijd klaar dit log, de inwendige mens is enige tijd geleden
al versterkt en het is nu precies 20.00 uur. De avond is nog lang, toch?!

21 opmerkingen:

  1. Dag Corrie,

    We hebben beide van wat poëzie genoten vandaag, leuk. Ik heb lekker zitten grasduinen op de site van Trouw (Publieksprijs Poëzie) en jij bent in de zolderkasten gedoken. Wat een leuk verhaal had je.
    Fijn dat de devotieplaatjes cq. bidprentjes naar je/jullie zin zijn. Ben blij dat ze op de goede plek zijn beland. En, lieve Corrie, je hoeft me echt niets te sturen hoor!!! Het is echt goed zo.

    Lieve groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dat je het weer gevonden hebt en ik zal een bekentenis doen, mijn frans was ook zo slecht, maar daar is in later jaren een oplossing voor gekomen, mijn DH is zeer goed in frans en ik in duits en engels, we vullen elkaar dus ook aan met de talen.
    Ik hoop dat je genoten hebt van je poëzie-avond.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verhaal. Ik ben niet verder gekomen dan papa fume un pipe en ik weet niet eens of ik dit goed schrijf.
    Slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een dag, wat een heerlijke dag voor je! En je hebt nog meer gevonden dan alleen je lievelingsgedicht.
    Frans is een magnifiek mooie taal, maar bij de meeste scholieren niet echt geliefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat was ook een van mijn lievelingsgedichten toen ik op school zat. wat heerlijk dat je dat op een 33-toerenplaat hebt (wat klinkt dat al als uit een vervlogen tijd!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou je zou er poëtisch van worden van jouw woorden/sfeer !!

    En spontaan gaan dichten.
    Ben vannacht in slaap gevallen tijdens het declameren van allerlei gedichten in mijn oortje, en vandaag dicht iedereen gewoon door.

    Terwijl ik niet zo van de gedichten ben.
    Wel woorden/regels kan ik er uitpikken die mij raken.
    Tegenwoordig uit luisterliedjes en niet meer uit boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Terug gevonden schatten, even terug in de tijd..het klinkt als een dag met een gouden randje!
    Fijn weekend!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. voor nu een kus voor het weekend...dan ga ik dit echt lezen

    yvette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corry, wat een fijne dag heb jij gehad! Ik zag pas gisteravond, bij het slapen gaan, dat het gedichtendag was.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie wat ben je hier nog druk mee geweest. Een prachtig gedichtenlog. Ik heb de vertaling gelezen en beluisterd. In het Frans vind ik 'm veel mooier.
    Als je geen pick-up hebt om het plaatje te beluisteren kun je hier even kijken
    http://www.youtube.com/watch?v=EZABKdUUWV8
    of http://www.youtube.com/watch?v=_i6aAl1UwuM&NR=1
    Er zijn nog meer uitvoeringen.
    Ik zie daar nog een heel mooi boekje van Bayeux liggen. Onlangs Bij de Kringloop liep ik tegen een boekje aan over het wandkleed.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een prachtige boekjes en wat is Jan toch ook een schat;))))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @CAROLIEN, ik heb genoten van het gedicht op jouw blog en die post komt gewoon in orde, veel te leuk!
    INES, wat een goede oplossing! ;- ) ... en ja ik heb een heerlijke avond gehad en deze dag begon alweer in dezelfde sfeer.
    BERNA, dat was precies het eerste hoofdstukje uit ons Franse boek! Leuk dat jij dat ook hebt gehad.
    BERTHI, het voelt als een feest en het feest duurt voort!
    ELIZABETH, ik vermoedde al dat jij dit gedicht ook kende!
    CORINA, dat was het zeker en het is nog steeds een feestje!
    MARIAN'NE, dat is een heerlijke manier om in slaap te vallen.
    Ook ik val voor de sfeer van een gedicht en voor dat deel dat me raakt, ga op mijn gevoel af.
    YVETTE, lief! Welkom terug dit weekend.
    LUT, vandaag gaan we gewoon door met het lezen van gedichten, die ene dag is speciaal, maar meer een aanzetje tot nog meer poëzie.
    WILLY, wat geweldig dat je deze links hebt gevonden! Ik was er druk mee, Jan was er druk mee, maar jij nu ook! Dankjewel! Ja dat boekje over Bayeux vond ik ook weer terug en het zegt me nu meer dan ooit.
    HILLY, ja hè!!! *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie het al helemaal voor me. Zoekend naar iets en helemaal de tijd vergeten doordat je weer van alles tegenkomt dat een herinnering oproept.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Corrie, wat ben je toch een heerlijk mens! Ik hang aan je lippen als jij via je blog vertelt. Ik zie je op zolder, zoekend, bijna gevonden, dan weer iets anders ontdekkend. En dan, aan het eind van je verhaal, zie ik je zitten. Met een boek, lezend, genietend. Ik schreef vandaag: Een mens heeft niet veel nodig om gelukkig te zijn. Een heel fijn weekend!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je schoolboekjes brachten mij weer naar 2 boekjes ooit gekregen van mijn klas .
    De ene van de leerlingen met alle handtekeningen en dan andere van de leraren ook met handtekening .
    Ik heb de boekjes niet bij de hand zie zo voor me hoe ze eruit zien maar een titel . . ?
    In elk geval twee Duitse boekjes met veel poesie . Ik heb er veel in gelezen en het heeft mij gebracht tot grote liefde voor ERLKONIG van de Duitse dichter Johann Wolfgang von Goethe .
    Dit gedicht werd door Franz Schubert op muziek gezet in 1815 .
    Ik ben gaan snuffelen en naar de prachtige zang geluisterd en zo Erlkonig weer gevolgd . Vrijdag een drukke dag en zo ben ik blijven steken en mijn verhaal nog niet aan je doorverteld . Nu dus nog even want we kunnen immers best elke dag een gedicht beminnen .
    http://www.digischool.nl/ckv2/romantiek/romantiek/muziek/balade-erlkonig.htm

    En nu maar hopen dat ik het hier goed doorgeef . Het mooiste vind ik wanneer deze balade door een bariton gezongen wordt .
    Dat is wel even hier te vinden .
    Ik heb het echt enkele keren beluisterd het is zo prachtig en ontroerend .
    Corrie je brengt mensen soms weer even op wegen waar ze graag weer even willen vertoeven , dus dank maar weer voor je aanwijzing in stilte .
    Oh helaas zijn de Umlauts weggewaaid of onder gesneeuwd !
    Wat heb je toch een moeite moeten doen om je prachtige boekjes hier te kunnen tonen en je verhaal verteld .
    Jouw Jan bij een puinhoop en dat heeft nog zoveel teweeg gebracht , ook aan hem mijn dank . Ik ga nog maar even een keertje luisteren . . .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit lukt dus niet helaas meneer google er even bij halen .
    En je volgende logje al bewonderd en mijn verhaal en bewondering helemaal per ongeluk niet geplaatst en foetsie was mijn praatje .
    Kom wel terug op een later tijdstip , ben een beetje moe , bij andere bloggers ook al wat verhaal gedaan . Een kopje thee een beetje stilletjes in mijn hoekje en nog even als de gallerij niet glad is naar beneden de brievenbus leeg halen .

    Een heel fijn weekend gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Corrie,
    Je hebt gelijk over gedichtendag. Ik denk dat als je altijd met poezie bezig bent zo´n gedichtendag niet heel veel toevoegt. Of ik had gewoon niks op deze dag en ben daarom naar het toneel gegaan. Nee dat is niet waar. Ik had echt niets maar naar het toneel was ik sowieso gegaan. En Alja, ja, ze is geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie, ik zit weer te genieten achter de computer. Wat een heerlijk verhaal met een mooie liefdesverklaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gek he maar zoals jij het beschrijft zie ik het helemaal in filmbeelden. Beelden van een gelukkig huwelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha die Cor !

    De dichter/musicus Jelle de Vries heeft het gedicht indertijd op muziek gezet.Ik heb er een opname van. Het wordt gezongen door een dubbelkwartet. Prachtig !

    groetjes,

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...