vrijdag 15 januari 2010

Memobord en prachtige plaatjes



In dit nieuwe jaar heb ik nog geen steek uitgevoerd. Behalve afgelopen woensdag toen ik toch weer mijn borduurwerk pakte en een aantal verkeerde steken uithaalde en 12 nieuwe met de juiste kleur overdeed. Daarna is het weer in een hoekje blijven liggen. Toch heb ik wel iets gedaan in dit gloednieuwe jaar. Ik maakte dit memobord van een ruwe houten lijst die ik over had.




Er steken drie heel mooie plaatjes tussen de lintjes en daarover wil ik iets vertellen. Op deze foto zie je een detail van één van de prachtige plaatjes die ik cadeau heb gekregen. Op een dag haalde Jan de post uit de brievenbus en legde een mooie blauwe enveloppe voor me neer, een dikke enveloppe en daarin zat een lieve brief van Marie-Antoinette die me totaal onverwacht een hele serie van deze prachtige, heel oude devotieplaatjes uit haar eigen verzameling stuurde.




Er kwamen drie plastic mapjes uit de enveloppe tevoorschijn met in elk een serie plaatjes. Ik vind het moeilijk om uit te leggen waarom deze plaatjes me zoveel doen, maar Marie-Antoinette heeft heel goed begrepen dat ze me hiermee een enorm plezier deed. Gedachten aan mijn jeugd als Roomskatholiek meisje, op school opgevoed bij de Franciscanessen, de rustige en vrije manier waarop mijn ouders me geloof bijbrachten vervullen me nog altijd met een stille vreugde over de schatten die me indertijd in geestelijke zin zijn aangereikt en dat zal wel de reden zijn waarom ik zo blij wordt bij het zien van zulke plaatjes.




Op twee van de plaatjes wordt Maria, de moeder van Jezus, afgebeeld met een spintol en dat past wel heel goed bij mijn weblog waarin handwerken  zo'n grote plaats inneemt. Later in mijn leven kwam ik in protestantse kringen terecht en zoals we weten is daar veel meer soberheid en zijn deze plaatjes en heiligenbeelden "not done".




Het meisje met de rode gestreepte rok dat op ook zo'n mooi plaatje staat lijkt wel een beetje verrast te kijken naar de vrome gebeurtenis die ze ontdekt en ik vind zelfs dat ze blij verrast kijkt en tevens met een soort "weten" in haar blik en herkenning van : "ja, zo was het, wat mooi!" Zoals jullie al zullen begrijpen gaat natuurlijk een beetje over de manier waarop ik weer met een blij verraste blik de schoonheid van deze plaatjes herontdek. Ik heb een collage gemaakt zodat jullie er iets meer van kunnen zien. Ik ben wel benieuwd hoe jullie ervaring is met het wél of niet herkennen van de sfeer van deze plaatjes.



Ik wens jullie een heel fijn weekend toe.


40 opmerkingen:

  1. Ik kan me heel goed voorstellen dat er bij jou heel mooie herinneringen boven komen bij het zien van deze plaatjes. En dankbaarheid voor datgene wat je ouders aan je hebben doorgegeven. Ik zelf heb deze binding met zulke plaatjes niet. Hoewel mijn moeder wel veel hield van de devote sfeer in een Katholieke kerk. Ik ben meer opgevoed met de 'soberheid' waar jij het over hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Iik ben een,,protestants,meisje en ik wilde vroeger zo graag katholiek zijn want dan kon je biechten en dat leek mij zo fijn.Ik ben niet,zwaar,,opgevoed want in de adventtijd ging ik met mijn vader stalletjes kijken in de R:Kkerk.Later heb ik mij gerealiseerd hoe bizonder dat was want het was in de50ger jaren.Ik geniet van al je berichtjes.Groet,Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. en of ik die plaatjes ken! mijn moeder heeft er stapels van! als je er zo gewend aan bent, kijk je niet zo naar de details. moet ik na jouw bericht toch maar eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. herinneringen aan mijn oma............

    warme herinneringen aan aan wat ik nu ben, nog steeds een katholieke kerkvrouw die ik ben........

    ik mis de warmte wel een beetje..........

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @CHRIS, we hebben beiden het goede behouden en hoe en waar dat goede vandaan kwam doet er niet toe. Het beste van twee werelden is een heel mooi geschenk.
    ANNEKE BROOS, wat een bijzondere en mooie reactie geef je hier. Het biechten kan in een goede omgeving ook iets heel moois en bevrijdends zijn. Je vader was een vrij- en ruimdenkend mens in die tijd en dat was mijn vader ook, een mooie erfenis voor ons. Dankjewel voor je lieve compliment!
    ELIZABETH, maak er eens foto's van en ga op je laptop de details bekijken, je weet niet wat je ziet! Verrassend zijn die details.
    MARION, je hebt gelijk, de warmte van het gezamelijke zijn we wel aardig kwijt geraakt, maar bij mensen die hierin dezelfde ervaring hebben vinden we dat zeker nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi, het heeft een serene sfeer.
    Ken ze niet van vroeger.
    Met ouders van twee geloven op één kussen wilde mijn ouders mij vrij laten in mijn eigen keus. Als 10 jarige al ging ik naar alle kerken in ons zeer streng gereformeerde vissersdorp met een vriendin om 'sfeer' te proeven.

    Die plaatjes waren dus onbekend, en inderdaad not-done in zo'n dorp.
    Ik kan van de sfeer genieten op zulke plaatjes.

    Echt een cadeau voor jou, dacht ik ook !!;-)
    Er zal heel veel symboliek in verborgen zijn denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik heb nog een prachtige herinnering aan mijn moeder die jammer genoeg stierf toen ze 43 was: haar gebedenboek die vol zat met gebedsprentjes. Dit boek dateert van haar H. Vormsel toen ze twaalf jaar was. Ik koester het.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goh, wat leuk Corrie! Ik herken de plaatjes zeker, er zitten vaak hele mooie bij. Mocht je interesse hebben: ik heb er nog wel een aantal voor je, als je dat leuk vindt. Ook zwartwitte, dat is weer een generatie ervóór, zal ik maar zeggen. Ik heb een verzameling missalen en andere devotieboekjes. Ik spaar ze niet aktief, maar krijg er nog wel eens een aangereikt omdat men dan weet dat ik zulke boeken koester. Ik heb ze destijds wel eens voor een kwartje bij de kringloop gekocht, compleet met goud op snee ... maar alleen als het voor een habbekrats was. Vond altijd dat ik die moest redden van complete teloorgang :) Mocht je interesse hebben, dan stuur ik ze naar je op. Als ik jou er blij mee maak, dan zijn ze toch bij jou op de goede plek?!

    Groeten en een heel fijn weekend (en ja, ik heb uitgeslapen tot 8.30. Ik was laat! ;),
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kom ook uit zo'n protestante familie en inderdaad, plaatjes zijn not done. Er was zelfs ieder jaar weer discussie over wel of niet een kerstboom in de kerk en wat daar dan wel of niet in mocht hangen. Ik ben twee keer de catechesatie les uitgestuurd omdat ik te vrij dacht.....
    Een paar dagen geleden heb ik 'mijn' mariabeeld weer tevoorschijn gehaald en voor alle vrouwen uit Haiti een kaarsje gebrand. Dit mariabeeld is van mijn lief en staat nu al 21 jaar in mijn keuken en heel af en toe komt ze prominenter te staan, met dat kaarsje. Dit beeld ziet eruit als jouw plaatjes, diezelfde zachte sfeer. En zelfs mijn toch wel wat streng in de leer zijnde moeder kan hier mee leven. Toen ik nog op de (katholieke) middelbare school zat is mijn toenmalige biologieleraar naar de 'verkiezing' (ik weet even niet hoe dat heet) van Paus Johannes Paulus de eerst (?) geweest en heeft voor al zijn leerlingen zo'n prentje als dien van jou meegenomen. Jaaaren heb ik dat bewaard want ik vond dat zo bijzonder dat hij dat voor ons leerlingen gedaan had. Maar helaas kan ik het nergens meer vinden en dat is jammer.
    Bedankt Corrie dat je deze plaatjes laat zien, denk ik weer even aan die lieve man, onze biologie leraar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie Roomse plaatjes, onze logeerkamer noemen wij de Roomse kamer. Daar staan de beeldjes het waterbakje , de kaarsjes en meer spulletjes uit de erfenis van mijn schoonouders.
    Mooi prikbord ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @MARIAN'NE, dat jij als kind al sfeer ging proeven vibnd ik helemaal bij je karakter passen voor zover ik dat goed inschat natuurlijk en ik je heb leren kennen. Ik vind het zo mooi als (jonge) mensen hun eigen weg al durven gaan.
    GUUTE, fijn dat het missaal van je moeder bij jou terecht is gekomen en dat jij het koestert is zeker.
    CAROLIEN, bij het schrijven van dit logje moest ik natuurlijk ook wel aan jou denken en ik vind het een geweldig lief aanbod waar ik zeker gebruik van zal maken, ik mail je! Heel veel dnak bij voorbaat!
    MARION, zoals ik hierboven bij Marian'ne al schreef, hou ik ervan als mensen hun eigen verstand en gedachten durven uiten en volgen, ik was ook zo'n meisje en had het geluk dat in onze kerk het juist werd aangemoedigd om na te denken over wat er gezegd werd. Ik denk dat je dan juist het goede overhoudt. Wat een kostbaar bezit is dat mariabeeld en je lief zal jou er des te meer om liefhebben dat je het koestert.
    Wat een bijzonder mens zal die biologieleraar zijn geweest (of nog steeds zijn) als je nu nog met zoveel warmte aan hem terug denkt. Zulke mensen bepalen zeker ook de richting die een jong mens gaat.
    ELZA, wat lijkt het me een heerlijke kamer om daar te logeren *U*.
    Ik vind het heel erg leuk dat je het memobord ook ziet! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja Corrie zulke plaatjes (prentjes)herinner ik me heel goed. Wij kregen ze op de lagere school dikwijls als beloning. Helaas niet bewaard, jammer he !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij noemden ze bidprentjes hier. Ik heb er nog 2. Heb er niet zoveel omdat ik op een Nutsschool zat, maar moest oefenen bij de RK school. Daar heb ik ze nog van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De prentjes van God

    In tere kleuren hier te zien .
    Over Jezus die op aarde kwam .
    En Engelen die er zijn . Alles uit liefde , zomaar voor ons !
    Maria die er was , door God uitverkoren , om zijn Zoon te mogen dragen .

    Wat maakt het uit waar je wiegje stond .
    In een heel Rooms huis
    of zeer Protestant .

    Alleen een grote vraag ,
    waarom moest nu ver weg
    de aarde open barsten .
    Heer ik begrijp het niet !
    In Haiti wordt geroepen ,
    Oh mensen bid voor ons !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @MIEN, jammer dat je je plaatjes niet meer hebt, erg leuk om je naam hier weer te zien!
    *MARIANNE* goed bewaren dus, want Mien heeft spijt dat ze ze niet meer heeft.
    GERRIE, jouw gedicht is een gebed en ja die vragen heb ik ook Gerrie en antwoorden vinden we niet op deze aarde. Dankjewel voor je gebedsgedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit lijkt een anonieme reactie, maar ik was het maar !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij dit soort plaatjes denk ik aan de godsdienstboeken op de katholieke lagere school.
    Mijn man zegt altijd: " We hebben een blij geloof".

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie plaatjes. Ze zijn erg sfeer vol. Ik heb er zelf geen herinnering aan vanuit mijn jeugd. Ik ben meer met die rooie roos opgevoed. Maar ik vind de plaatjes wel erg leuk. Wat verrassend om dit in je brievenbus te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @ANNELIES, ik kan helemaal meegaan in de woorden van je man en dat "maar" in je tweede reactie is natuurlijk verboden ;- ))
    MARIJNA, die rode roos werd bij ons naadloos gecombineerd met de heiligenplaatjes, van beide heb ik het goede behouden denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Corrie, wat leuk dat je een bezoekje aan mijn blog heb gebracht. Ik kende jouw blog ook nog niet en kan er zo weer een prachtige blog aan mijn lijstje toevoegen. Het is hier heel mooi binnenkomen, dus ik kom hier zeker vaker even langs.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een mooi devoot logje is dit...prachtig die verstilde prentjes zeker op dat leuke memobord!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. mayflower: jammer dat je naam niet aanklikbaar is ,zodat nieuwsgierige aagkes naar jouw log kunnen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Corry die prentjes zijn erg mooi die je gekregen hebt. Zo'n 15 jaar geleden kreeg ik van onze buurman een oud schilderijtje van "onze vader" met afbeeldingen. Ik heb het opnieuw laten inlijsten en hangt sinds dien op onze slaapkamer. Het is misschien iets kinderlijk en kitch maar het heeft ook iets onschuldigs over zich. Een stukje nostalgie van onze kindheid

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze plaatjes heb ik ook nog , uit de lagere schooltijd, iedere morgen voordat we naar school gingen naar de kindermis, we kregen dan op school een prentje en het kwam op je rapport te staan hoe vaak je dat jaar was geweest.
    Veel heb ik er nog in mijn missaal zitten van vroeger.
    Nu noem ik mezelf "Vrolijk Katholiek", met heel veel ben ik het niet eens, maar nog steeds is het goed om in de kerk te komen, zeker als we een mooie mis of liederen zingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Erg mooi !
    En ik moet zeggen dat ik ook nog niet veel uit m'n handen heb laten komen in dit nog nieuwe jaar ...
    Fijne dag , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve Corrie,
    Alles goed met jou???
    Ik wilde je even zelf vertellen dat ik mijn blog naam totaal heb veranderd.Ik zal vanaf nu verder gaan onder de naam Nanny Pumpernickel!
    lieve groet en knuffel Dees(Nanny Pumpernickel dus...)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oh wat leuk Corrie. Het doet me denken aan mijn eerste heilige communie. In een rij handjes gevouwen vanaf het schoolplein naar de kerk. Helemaal zenuwachtig op je knietjes op een nog ouderwets altaar. Een heel groot knielkussen met daarachter de prister die steeds op en neer liep om je de eerste communie te geven. Niks in het middenpad... Daarna naar huis voor de koffietafel. Weer allemaal aan één grote tafel en felicitaties en cadeautjes uitpakken. En op en in de cadeautjes de mooie kaartjes zoals jij ze laat zien. En dan lag er altijd nog wel een verrassing in de brievenbus.... een tablet chocolade met.... weer zo'n mooi kaartje, prentje. Het is lang geleden maar een mooie herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @MEA, heel hartelijk welkom op mijn weblog en dankjewel voor je compliment!
    HILLY, Mayflower vind je onderaan links in mijn interieurlinks.
    Lief hè die plaatjes, ben er dol op!
    HILDA, dit soort liefheid en zelfs kitsch zoals je schrijft is precies waar ik van hou, een kleine toets daarvan verzacht veel van de hardheid en de herinneringen eraan zijn ook zo zacht wat mij betreft.
    LOUS, van mijn ouders hoefde ik nooit zo vroeg naar de mis, maar ik wilde het zelf graag vanwege de fles warme chcolademelk die ik, gewikkeld in een krant, mee naar school kreeg voor na de mis tijdens het ontbijt op school. Ik heb echter niet veel van die beloningsplaatjes verzameld, want de lol was er toch gauw af om zo heel vroeg 's morgens door de kou te moeten.
    Ik heb zelfs geen naam meer voor mezelf als gelovige, maar zingen vind ik net als jij nog altijd heerlijk.
    INGRID, we zijn gewoon nieuwe inspiratie aan het verzamelen en later barsten we los!
    DEES, ik was al bij je en ben heel benieuwd wat je ons voor leuks gaat laten zien.
    ANITA, wat een mooie beschrijving geef je daar, ik herken ineens mezelf er weer in, ook ik was zenuwachtig en heel erg verlegen ook nog eens. Toch vond ik het prachtig!
    Het feest erna met grootouders en ooms en tantes herinner ik me ook nog zo goed en de bloemen die ik toen kreeg vind ik nog steeds prachtig en de geur ervan heerlijk! Mooie herinneringen hebben we zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ook hier gaan de herinneringsklepjes direct open! Ik ben meteen op zoek gegaan naar mijn bidprentjes en daartussen vond ik die van mijn moeder met jaartallen erop van rond de jaren '20 van de vorige eeuw. Prachtig om weer eens te zien. Mijn eerste communie was een feest. Ik droeg als één van de enige kinderen een korte (knielang) witte broderie jurk met een zachtrose voering eronder; natuurlijk door mijn moeder gemaakt. Er is nog een foto van de ochtend van deze gebeurtenis waarbij mijn moeder nog even een laatste hand eraan legt terwijl ik de jurk al aan heb! Wel natuurlijk allemaal knielen aan de communiebank en ik bleef goed opletten of ik Christus nu echt op het altaar zou zien verschijnen :0).

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @MARIAN, met jouw herinneringen hierbij gevoegd ben ik helemaal tevreden dat ik dit log heb geschreven, eerder schreef ik al dat ik meerdere malen genoot van het maken van dit log: de verrassing zoiets moois cadeau te krijgen, het schrijven waarbij al mijn eigen herinneringen boven kwamen, de foto's die ik maakte en waarop ik alle details ontdekte en alle mooie herinneringen van jullie allemaal die boven kwamen en hier zo gul gedeeld worden.
    Wat een prachtig jurkje zal dat geweest zijn en hoe trots zal je moeder geweest zijn op haar meisje. Wat waren we devoot hè en het heeft ons geen kwaad gedaan volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel herkenbaar! En heel mooi.
    Maar dit waren prentjes van vóór mijn tijd. De prentjes van mijn eerste Communie waren echte jaren zestig afbeeldingen. Wat moderner getekend.
    Deze zijn dus ouder. En ook geen herinneringsprentjes maar net wat Mien zegt, als beloning werden ze uitgedeeld door de zusters.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Corrie,na het lezen van jouw blog ging bij mij ook de herinneringsdeur open.De plaatjes in mijn moeders kerkboek hadden een enorme aantrekkingskracht voor mij;als ik zondags met haar in de kerk zat als klein meisje mocht ik er altijd in kijken.Ook mijn eerste communie ,met als enig meisje in een kort jurkje(heel mooi en door m'n moeder gemaakt)herinner ik me nog goed en het bezoek van oma en opa en peettante met "roomse"kadootjes'zoals een zilveren kettinkje met kruisje,ingelegd met markasietjes en n"parelmoerachtig kerkboekje.Waar blijft de tijd?!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Lydia ook wel millymollymandy genaamd21 januari 2010 om 16:29

    Corrie,na het lezen van jouw blog ging bij mij ook de herinneringsdeur open.De plaatjes in mijn moeders kerkboek hadden een enorme aantrekkingskracht voor mij;als ik zondags met haar in de kerk zat als klein meisje mocht ik er altijd in kijken.Ook mijn eerste communie ,met als enig meisje in een kort jurkje(heel mooi en door m'n moeder gemaakt)herinner ik me nog goed en het bezoek van oma en opa en peettante met "roomse"kadootjes'zoals een zilveren kettinkje met kruisje,ingelegd met markasietjes en n"parelmoerachtig kerkboekje.Waar blijft de tijd?!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @INE, de beloningplaatjes ken ik weer niet zo goed, er staat me heel vaag wel iets van bij, ik zal het eens aan mijn jeugdvriendin vragen, zij weet zulke dingen nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @LYDIA MILLYMOLLYMANDY, wat een leuke reactie schreef je, ineesn herinnerde ik me door jouw reactie ndat ook ik altijd in mijn moeders kerkboek mocht kijken naar de plaatjes, hoe kon ik dat nu toch vergeten zijn.
    Wat een prachtige communiecadeautjes beschrijf je ook, heb je ze nog?
    Ja de tijd vliegt! Jammer vind ik dat.
    Heb je ook een weblog? Ik kon je naam niet aanklikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dag lieve Corrie – toen Jan gisteren binnenstapte voor de expositie van Dirk Felthuis en mij zei dat zijn vrouw mij wel eens las, had ik geen idee wie je was….laat staan, hoe kreatief je bent en hoeveel wij delen….

    Dank voor deze kennismaking!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @Dag, lieve A. wat loopt het soms toch bijzonder met ontmoetingen, toen we de uitnodiging erbij pakten zag ik tot mijn grote verrassing dat jouw naam daar stond en vertelde Jan dat ik je weblog al een tijdje las. Nu heeft hij jou nog eerder ontmoet dan ik ;- )
    Maar ik kom ook naar de expositie en ontmoet jou dan hopelijk ook. Wat een lief compliment en ik ben benieuwd wat we tijdens onze ontmoeting nog meer voor overeenkomsten ontdekken en ook de verschillen zijn leuk volgens mij.
    Dank voor je mooie reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. hele mooie memobord mag ik vragen hoe je dat hebt gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hallo Manon, de lijst heb ik ooit bij Xenos gekocht. Ik heb het glas weggelaten, op het karton dat erachter zat heb ik een dikke laag fiberfill geplakt met boekbinderslijm, toen een lap linnen van Ikea eroverheen gespannen en het linnen aan de achterkant met sterk garen goed strak gespannen door steeds horizontaal en verticaal het linnen met het garen aan elkaar te bevestigen. Daarna smal lint eroverheen gespannen en op de kruispunten heb ik met ijzerdraad door en door kleine knoopjes bevestigd en het ijzerdraad aan de achterkant in elkaar gedraaid. Dat is alles! Als het je niet duidelijk is, stuur me dan een mail en dan stuur ik je een foto van de achterkant en detailfoto's van de voorkant. Groetjes van Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...