zaterdag 30 januari 2010

Schoolhandwerkjes van vroeger deel 3: Hardanger



In deze derde serie handwerkjes van vroeger laat ik jullie enkele stukjes Hardanger zien. Op deze foto zien we een heel klein onderdeel van een veel groter geheel. Ik vind het erg mooi qua kleur en de fijne gekruiste draadjes heel speels. Hieronder nog drie detailfoto's uit dit grotere werk.







Een heel lief naaldenmapje dat er bijna primitief uitziet, waardoor ik het extra leuk vind. Leuk zoals de rode binnenkant er doorheen schijnt.




Als laatste een heel mooi verstild blauw werkje, waar ik erg dol op ben.





In dit logje  schreef ik hoe al dit werk in mijn bezit kwam. Samen met mijn handwerkvriendin Ineke O heb ik van de week alle lapjes bekeken en hebben we nagedacht over de manier waarop ik dit alles op een mooie manier kan bewaren of verwerken. Hieronder nog enkele details uit het blauwe kleedje







 
Bij ons schijnt inmiddels de zon volop en kijk ik wederom uit over een witte winterwereld die vannacht gecreëerd is. Straks ga ik een mooie wandeling maken en weer volop frisse lucht happen. Ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend toe!

33 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je dit allemaal hebt bewaard. Een hardangerkleedje heb ik ook nog ergens in de kast.
    Geniet van je wandeling en een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit krijgt bij jou vast allemaal een goede bestemming. Hardanger is een techniek die ik (nog) nooit geleerd heb, ik vind het wel erg mooi, vooral het blauwe lapje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige handwerkjes,
    hardanger borduurwerken heb ik nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie herinneringen.Hardanger heb ik nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Hardanger werk in mijn geliefde kleuren op naturel linnen .
    Hardanger is een fijne techniek .
    Het lieve naaldenboekje en dan het mooie blauwtje , daar wordt je vrolijk van , met een rijdans van groot en kleine mensjes en elk persoontje in andere patroonsteekjes uitgebeeld . Gelukkig dat het allemaal bewaard is gebleven .
    Nu nog denken hoe je er een plaatsje voor kunt vinden . Je gaat gewoon op een rustmoment met de beide beentjes op een bankje en laat je gedachten gaan en misschien ga je wel een beetje knikkebollen en kom je even in dromenland , wie weet wat je daar tegen komt .
    Ik wens je een prettige zoektocht in dromenland . Jou kennende zal er ter zijner tijd wel een berichtgeving op deze plek volgen , daar kijk ik gewoon naar uit .
    Een mooi bezit uit vroeger jaren aan jou toevertrouwd dat zit wel goed .
    Geniet van alles en ook nog maar even van de sneeuw . Ik kon gelukkig nog naar beneden komen en kan nu mijn extra dikke krant lezen . Een fijn weekend gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals bij zoveel handwerktechnieken, zie je ook hier weer een huwelijk tussen (Perzisch)open naaiwerk en Hardanger.Veel overeenkomsten en ook een paar verschillen. Heel leuk dat je dit laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een beeldige handwerkjes, zo mooi kan ik het niet hoor, wees er maar zuinig op.

    Fijn weekend en groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat heb je mooie foto's gemaakt van die mooie handwerkjes! zo kan je nog beter zien hoe fijn het allemaal gemaakt is...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow dit vind ik mooi zeg. Ik weet nog wel we waren jaren geleden op vakantie in zuid Spanje, we aten wat in een hotel waar ook een van de 7 geneerkrachtige bronnen van dat gebied was. De bron was op een binnenplaats en als je naar het toilte moest liep je er langs. Het brood werd geserveerd in grote rieten manden en in elk van die manden zat een hardangar kleedje, echt zo prachtig. De heel oude mevrouw zei met handen en voeten dat ze dat zelf had gemaakt, allemaal! Prachtig was het en het hoorde bij de hele sfeer daar.

    Thuis hardanger geprobeert maar het is te pielerig, echt niets voor mij.

    Na tig jaar gingen we terug naar dezelfde plaats hetzelfde hotel om wat te eten. Wat een deceptie...het hotel was niet meer, het restaurant verworden tot een haute cuisine ipv authentieke Spaanse gerechten en het allerergste, de bron was niet meer in gebruik maar afgedekt met kippengaas om te voorkomen dat er iemand water uit zo halen. Alleen de oude ober was er nog, het oude mevrouwtje inmiddels niet meer.. Ik kon wel huilen echt waar, zo veel authenticiteit, zoveel geschiedenis en traditie..allemaal weg.

    Dikke kus meis en je vind vast een goede manier voor al dit moois!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is hardanger toch prachtig, ik mag het zelf ook zó graag doen. Op dit moment denk ik steeds aan een nieuw werkje op poten zetten maar ben eigenlijk druk met andere, ook zo leuke, dingen. Misschien door jouw blogje nu toch....?
    Jullie ook fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Corrie wat een mooie handwerken laat je zien en zo'n duidelijke foto's. Hardanger ben ik ooit eens mee begonnen bij Tammy, leuk werk om te doen maar nog niet zo bedreven in als dit werk wat jij laat zien.

    Mooi bewaren geniet er maar fijn van.Ben benieuwd hoe je dit gaat verwerken en bewaren.

    Ik vind ook alles leuk om te leren!! Maar ja tijd!!

    Zat je toch maar wat dichterbij wat zou dit enig zijn. Hier denk ik vaak aan.

    Vandaag naar de MERKWAARDIG dag geweest. Heel veel file gehad laat heel laat daar, en laat weer file op weg naar huis.

    Maar wat was het weer vreselijk gezellig, om al die lieve web-log vriendinnen weer te ontmoeten. En nog meer lieve mensen leren kennen,uit België enig !!

    Door lieve vriendin Erna, het was ondanks de file's en sneeuw een topdag voor mij.

    Kan nog heerlijk nagenieten !!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een leuke lapjes uit je verzameling. Mocht je toevallig naar De Lier kunnen komen dan vindt je daar ook een zeer mooie toepassing van oude handwerkjes. Gaan je handen niet kriebelen om zelf ook eens met deze drie technieken te stoeien?

    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een lieve handwerkjes! Dankjewel voor het laten zien aan ons.

    Groetjes van Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mm...zo te lezen, vind ik het fijn
    maar ik voel me niet fijn ,bacterie bij een virusinfectie grrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  15. geweldig dit log ,zo fijn dat jij dit hebt gekregen en nog fijner dat ik je heb gevonden op het wordlwideweb!!!heerlijk zoals jij erover praat ,dat vind je (bijna) niet in the real world;)))))))wel op andere handwerkblogs en da's fijn
    hele fijne zondag!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig hardanger werk. Heel mooi van kleur ook. Toen ik getrouwd ben maakte mjn tante (ongetrouwde zus van mijn vader, handwerkjuf, die ons zo'n beetje als haar kinderen zag) een hardanger ontbijtkleed voor mij. Het is een prachtig kleed, maar ik heb het niet vaak gebruikt. Ik ben niet zo van de tafelkleden, maar ik durfde dit kleed ook niet te wassen. Ik heb het nog wel, het ligt mooi te wezen in mijn kast. Misschien moet ik er een keer een foto van maken voor mijn weblog. Fijn ezondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vroeger kreeg ik handwerkles van juffrouw Bakker en juffrouw vd Berg op school.Tot op de dag van vandaag blijk ik ze dankbaar,want ik zou mij geen raad weten zonder mijn basiskennis!Dit heb ik op school nooit leren maken maar wel macremé,breien,haken,naaien ed.Ik kon gewoon wakker liggen bij het idee dat ik met iets nieuws mocht beginnen!Door je logje komen er weer allemaal mooie herinneringen boven.Dank lieve Corrie!
    xoxo Dees
    PS Het boek is zo ongelooflijk mooi!Jij hebt het ook gelezen he?Wel voel je iedere keer de droefheid erdoor.Ik ben verliefd op die kleine Oscar!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O wat mooi allemaal Corrie,schitterend werk.
    Ik wou dat ik al mijn handwerkjes van vroeger nog had! veel is weg gegeven, en veel, dat weet ik zeker is in de vuilnisbak verdwenen, doordat alles bij mijn ouders was opgeslagen, en mijn moeder er nooit waarde in zag!
    Leuk dat jij en Ineke zo heerlijk samen werken,
    Groetjes Joke en een fijne dag uit het koude en meters dikke pak sneeuwachtige Zweden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige handwerken weer, Corrie! Leuk om te zien.
    En natuurlijk héél erg bedankt voor je lieve post van gisteren. Wat een leuk idee! Ik heb er zojuist over geschreven op m'n blog.
    Lieve Corrie, dank!

    Fijne zondag & hartelijke groeten terug uit het Amersfoortse,

    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corrie, wat pak je weer uit met dit in prachtige kleuren borduurwerk. Het blauwe kleedje is ook mijn favoriet. Het naaldenmapje lijkt wel ongebruikt.
    Het is hier vandaag ook weer heerlijk zonnig.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hardanger vind ik erg mooi, erg knap en wat moet je daar volgens mij een geduld voor hebben. Chago's moeder en oudste zus konden dat ook zo prachtig. Jammer genoeg is er niets van achter gebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat schitterend is dit werk toch. Jammer dat het niet zo vaak meer gedaan wordt.... Heb zelf nog een paar tafellakens liggen die door oma zijn gemaakt. Zelf heb ik me er nooit aan durven wagen. Maar ja misschien ook wel te veel gobby's

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig dat borduurwerk. De bovenste lap doet me denken eaan een lap die ik maakte op de "moeder MAVO" waar ik textiele werkvormen deed. Zal hem ook eens laten zien. Die onderste mooie blauwe vind ik prahtig! Zoals jij al schreef"zo'n stil blauw borduurwerk". Heb je enig idee hoe oud deze lappen zijn? Ze zien er flink oud uit. Vooral het naalden mapje.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Mooi die werkjes , ik wou dat ik ze nog had ben ze helaas kwijtgeraakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik was in Den Haag en daar werd ook over hardanger gebabbeld. Ik had er nog ergens over gelezen maar zelf nog nooit gedaan maar dank zij jouw logje heb ik nu een perfect beeld ervan! Beeldig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja het was erg leuk om al die werkjes in handen te hebben bij Corry er kwamen veel herrineringen boven,helaas zijn mijn schoolwerkjes ook weg.
    Groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ja het was erg leuk om al die werkjes in handen te hebben bij Corry er kwamen veel herrineringen boven,helaas zijn mijn schoolwerkjes ook weg.
    Groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoewel ik vroeger op school handwerkles van zuster Henriëtte heb gehad, heeft ze ons nooit hardanger geleerd. Wel kruissteekjes en een eenden pyamazak met vooral hele kleine stiksteekjes. Ik weet nog hoe blij ik was omdat ik de vleugels erop mocht zetten met de dekensteek. Hardanger is prachtig werk waar volgens mij heel vel geduld voor nodig is. Het blijft een uitdaging die ik nog een keer aan wil gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een leuke handwerkjes...ik heb vroeger ook gehardangerd,zelfs en paar kleden gemaakt waarvan eentje wit op wit...hele leuke techniek,wel goed tellen want een foutje is zo gemaakt...;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @IEDEREEN NOG HARTELIJK BEDANKT voor de reacties op dit log over oude handwerkjes.
    De meesten van ons hebben nog nooit Hardanger handwerk gemaakt, ook ik niet. Hoe mooi ik het ook vind, het trekt me niet echt om eraan te beginnen.
    GERRIE, wat fijn dat je tijdens de sneeuwval toch je krantje nog kon pakken en gezellige uurtjes binnen kon doorbrengen.
    MARIE-ANTOINETTE, dankjewel voor je deskundige aanvulling.
    BIANCA, wat een bijzonder verhaal vertel je hier over jouw kennismaking met Hardanger werk en wat vreselijk jammer dat dat allemaal verloren bleek te zijn toen je weer naar die plaats terug keerde.
    JOSÉ wat fijn dat je zo'n heerlijke dag had! Tijd lijken we vaak tekort te komen, maar we willen ook eigenlijk teveel hè!
    MARCELLA, het lijkt me geweldig om naar de Lier te komen, het zit steeds wel in mijn hoofd, wie weet.
    HILLY, ik hoop zó dat je weer opgeknapt bent!
    ANNITA, zo'n prachtig kleed zou ik ook niet durven gebruiken, maar een foto voor ons bloggers lijkt me wel heel mooi!
    DEES, Ook ik ben achteraf erg blij met mijn handwerklesjes op de basisschool.
    Het boek heeft me nooit meer los gelaten en ook ik was en ben helemaal wég van kleine Oscar.
    JOKE, ook ik heb niets over van mijn oude handwerkjes van school, vreselijk jammer!
    LEEUWIN, welkom op mijn weblog en wees maar heel zuinig op je tafelkleedjes.
    MARIJNA, zou heel leuk zijn om jouw werkjes te zien! Ik vermoed dat al deze werkjes uit de vijftiger jaren zijn, maar ik weet het eigenlijk helemaal niet.
    GUUTE, wat leuk dat dit nu net paste in wwat je had gehoord over hardanger.
    ANITA(Sniet), moedig als je het nog eens wilt gaan doen, dan zullen we het zeker op je weblog zien.
    MARIANNE D, wat knap van je! Laat je het een keer zien, niet omdat ik je niet geloof, maar het is toch erg de moeite waard om zulk handwerk te laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een mooie handwerkjes ! Leuk om te zien ; je log hierboven is ook weer leuk om te lezen en te kijken !
    Groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hoi Corrie, Leuk om jouw handwerkjes te zien. Leuke toch hé om zo met elkaar in contact te komen. Ja José heb ik ontmoet in Nijkerk, ook een geweldige dame.
    Hier ook nog de geweldig site van Jeanny van Sittard ongelooflijk veel foto's van haar zelfgemaakte doeken. Misschien ken je haar wel. Nog een leuk weekend, liliane
    http://www.handwerkpagina.nl/Merklapperie/Welkom.html

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hi Corrie,
    Wat verzet jij een werk!
    Prachtig om te zien.
    Hier word ik blij van maar ook droevig want ik kan zulke dingen niet en .......heb er ook geen tijd voor.
    Fijn dat jullie het samen zo goed hebben.
    Eigenlijk is dat het mooiste wat ik van je zie.
    Heel veel lieve groeten,
    Greetje

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...