zaterdag 9 januari 2010

Handwerkjes van vroeger deel 2: Bandverwerking?



Volgens het weerbericht is er dit weekeinde kans op, dat we in ons landje ingesneeuwd raken, dus ik dacht dat het dan leuk zou zijn om weer wat handwerkjes van vroeger te laten zien, wie weet gaan we aan de slag om ook ziets te maken als we binnen moeten blijven.
Ik vind dat er echt heel mooie voorbeelden bij zijn.



Ik weet helemaal niet of de plaatjes die ik laat zien van een en dezelfde handwerktechniek zijn, maar dat vertellen jullie me dan wel. De naam bandverwerkingstechniek heb ik ook zelf verzonnen, dus ik verneem graag wat de juiste term is. Er is iemand die ik regelmatig lastig val met een verzoek om detailfoto's vanwege haar minitieuze werk ;- )




Hieronder mijn meest favoriete lapje, er zijn zoveel mooie steken in verwerkt.






   
  
De volgende plaatjes laten zien hoe fijn het werk is als je kijkt naar de stof waarop gewerkt is.





  
Vrolijke blauwe stof met heel leuke borduursteekjes:




 Als laatste een iets donkerder stof, maar zeker niet somber met die mooie borduursteken erop. Misschien is Randverwerking met een "R" een beter woord dan Bandverwerking met een "B". Ik ben heel benieuwd naar de officiële namen voor deze technieken.





  
 Gerrie plaatste bij dit log een reacties die ik jullie niet wil onthouden omdat het zo'n mooie uitleg is:

"Prachtig bandversieren .
De zwart witjes is geen band , maar stukjes stof van Zeeuws bont . Nogal dik maar heel leuk en bestaat in verschillende ingeweven motiefjes .
Helemaal rechts onder lijkt wel keizerslinnen , zoals dat vroeger in de verpleging gedragen werd met witte kraag en witte manchetten , die stijf gesteven waren . Natuurlijk een klein wit ook gesteven kapje . In de jaren 50 waren de kapjes wat langer en wat later kwamen de meer kortere die wat kwieker stonden .
Nog weer later gewoon wegwerpkapjes . . .
Ik ben er niet helemaal zeker van of je hier met het keizerslinnen te maken hebt , al heb je nog zulke duidelijke foto,s gemaakt . Er kwam geen draad linnen aan te pas , maar zo was de benaming .
Ik vond het toch erg keurig staan .
Verpleegsters linnen werd geweven met in de ketting ( lengte draden)2 blauwe naast 2 witte draden in de inslag richting alleen blauwe draden .
In platte binding geweven , dus een op een neer , zoals we een stopje maken , Voor wie dat nog weet en wel eens gedaan heeft . . . !"

Inmiddels schijnt hier de zon en zie ik kinderen heerlijk buiten spelen, dus die sneeuwstorm laat nog op zich wachten, misschien komt die hier helemaal niet. Dat zou ik toch wel erg jammer vinden, ik hou wel van een berg sneeuw bij de voordeur. Ik wens jullie een heel gezellig weekend toe!


32 opmerkingen:

  1. Je kast is geweldig.

    Smockwerk, oh zo mooi, had vroeger beeldige jurkjes en ja hoor, wees gerust, ik heb ze nog.

    Die bandjes zijn mooi en ik heb nog een mooie jurk van ooit, waarop mijn moeder ontzettend veel bandjes naaide.
    Een prachtige jurk en heb deze ook veel gedragen en ja hoor; ik heb de jurk nog.

    En natuurlijk bewaar je de mooie bloemen nog voor een drijfschaal en anders droog je ze.

    En wat is je jaaroverzicht mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb geen flauw idee hoe het heet maar ik vind ze stuk voor stuk prachtig en voorral die met een soort van wiite kroontjes met de rode stipjes!!!
    Hier in het westen schijnt ook heerlijk de zon en de kids zijn aan het schaatsen, nog geen bergen sneeuw voor de deur!

    Fijn weekend!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sierlintverwerking?
    Wat een schat aan mooie handwerkjes heb jij Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie werkjes toon je ons weer.
    Hier ook nog geen sneeuw maar wel heel veel wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou ook niet weten hoe je die techniek moet noemen. Maar ik heb ook van die prachtige lapjes van mijn moeder uit ongeveer 1920 en zelfs nog bepaalde werkjes van mijn oma uit eind 19e eeuw. Die laatste zal ik ook een keer laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig bandversieren .
    De zwart witjes is geen band , maar stukjes stof van Zeeuws bont . Nogal dik maar heel leuk en bestaat in verschillende ingeweven motiefjes .
    Helemaal rechts onder lijkt wel keizerslinnen , zoals dat vroeger in de verpleging gedragen werd met witte kraag en witte manchetten , die stijf gesteven waren . Natuurlijk een klein wit ook gesteven kapje . In de jaren 50 waren de kapjes wat langer en wat later kwamen de meer kortere die wat kwieker stonden .
    Nog weer later gewoon wegwerpkapjes . . .
    Ik ben er niet helemaal zeker van of je hier met het keizerslinnen te maken hebt , al heb je nog zulke duidelijke foto,s gemaakt . Er kwam geen draad linnen aan te pas , maar zo was de benaming .
    Ik vond het toch erg keurig staan .
    Verpleegsters linnen werd geweven met in de ketting ( lengte draden)2 blauwe naast 2 witte draden in de inslag richting alleen blauwe draden .
    In platte binding geweven , dus een op een neer , zoals we een stopje maken , Voor wie dat nog weet en wel eens gedaan heeft . . . !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige Randversieringen. Ik zou dit in een mooie map doen dat de motieven mooi bewaard blijven.

    Als je dan iets wil maken kan je uitzoeken welk motief.

    Wat een vondst deze bandjes en kantjes zo te verwerken.

    Vroeger ook nog wel eens iets dergelijks gedaan. Mijn Moeder zou weten hoe dit heten, jammer ik kan het haar niet meer vragen.

    Wat zou ik dit graag aan haar gevraagd hebben, zij was coupeuse
    dus altijd veel gemaakt van haar leven.

    Ook voor ons.. Dit roept herinneringen op bij mij, Fijne herinneringen.

    Fijn weekend Corrie ben heerlijk aan het borduren met dit weer !!

    Hier hele fijne kleine natte sneeuw de hele dag, heel klein !!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In een oog opslag las ik "brandverwerking" en dacht "oo nee toch..." maar bij het zien van de foto's had ik door dat ik de titel niet goed had gelezen ;-) Wat weer een leuk log !
    Goed weekeinde vanuit Assen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In mijn oudste handwerkboek(van hetzelfde jaar als ik)staat een stukje over dit werk. Het is een boek uit de serie "Ik kan". Ik kan handwerken. Op blz.286-288 wordt gesproken over het opnaaien van randjes, kantjes, kralen enz. Daar staat beschreven dat het gebruikt kan worden maar er staat maar een voorbeeld bij. Op blz 297 begint het hoofdstuk afwerken en op blz 301 staan dan 3 foto's met ongeveer zo'n randen als bij jouw werkjes. Op blz 302 tekst, op blz 303 nog een paar foto's. Nog een beetje uitleg over afwerken met gehaakte randjes etc. Het is een echt "ouderwets" boek aan de buitenkant maar er staan heel veel handwerktechnieken in en de inhoud, daar gaat het toch om.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier kwam de sneeuwstorm eind van de middag pas een beetje op gang. dan zit je binnen extra lekker;

    genieten van de leuke stofjes die je laat zien!

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. mooie randjes, Corrie, ik zit zo te genieten van de handwerkjes. Niet dat ik denk het ooit zelf uit te proberen maar het zien ervan geeft al voldoening.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat was ikkie ook bij jou wat er gebeurd weet ik niet hoor !!

    OM 16.02 Overal kan je niet zien dat ik het was !!

    Slaap lekker !! José Ik ga ook !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige borduurtechnieken zijn dit. En de reactie van Gerrie vind ik heel erg leuk en leerzaam. Dank je wel Gerrie. Ik heb trouwend nog dat verpleegsters linnengedragen!! En ja, met die stijve manchetten! Geen sluiers meer, maar wegwerp kapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier is helemaal geen sneeuwstorm en komt er ook niet. Brabant tenminste het deel waar ik woon, komt er altijd redelijk goed vanaf. Maar genoeg over het weer. De borduurtechnieken zijn prachtig en de reactie van Gerrie is geweldig. Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat heerlijk dat je dit moois hebt gekregen en ons laat zien, zo mooi allemaal...ik blijf ook een hippie en hier van houden..ook heb ik t doorgestuurd naar Portugal ,waar mijn moeder overwintert, zij zal wel veel herkennen van de huishoudschool en misschien wat oudere vriendinnen daar ook....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Met zoveel liefde gemaakt en met zoveel liefde tentoongesteld :)
    Leuk om de reactie van Gerrie ook te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoe je het ook mag/moet noemen, ik vind het schitterend en mooi de aanvulling van Gerrie erbij.

    Wat een moeite namen ze om iets te versieren maar ook bij gewone gebruiksvoorwerpen uit die tijd zag je dat er moeite/tijd in werd gestoken hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wat is dat smullen zeg! ik val van de ene 'o' in de andere ...
    je blijft ernaar kijken. heel wat anders dan het huidige fabriekswerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Corrie,
    Dat zwart-witte stofje herkende ik ook meteen als Zeeuwse stof. Vroeger heb ik er een rokje van gehad dat mijn moeder gemaakt had! Geen idee waar het gebleven is...
    Prachtige foto's en prachtig handwerk laat je ons zien.
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @ WAT EEN PLEZIER heb ik met het lezen van de reacties bij dit log. Het is echt een schot in de roos om deze mooie handwerkstukjes te tonen aan jullie liefhebbers. Ik genoot al bij het uitpakken van de plastic tas waaruit ze tevoorschijn kwamen, voor de tweede maal toen ik er foto's van gemaakt had en de details vergroot op de laptop zag en voor de derde maal bij al jullie enige reacties en aanvullingen op wat ik schreef!
    MARIE-ANTOINETTE, dat is dan inmiddels ook een kostbaar boek met al die informatie.
    Heel hartelijk dank allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een prachtige steekjes allemaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het prachtige handwerkboek waar Marie-Antoinette over spreekt , zal zijn :
    IK KAN HANDWERKEN van B.C.Jelles 336 pagina,s

    Uitgave . A.W.Sijthoff,s uitgeversmaatschappij n.v.Leiden

    Mijn uitgave was van 1956
    Ik kreeg het van mijn zus op mijn verjaardag in 1959 .

    Ze schreef : De gustibus non est disbutandum
    over smaak valt niet te twisten

    Een collega van mij had een aardig boekje over oude handwerken , ik meen over zaans stikwerk en ander witwerkjes .
    De titel weet ik niet meer , maar in de latere uitgaven van Ik kan Handwerken is dit boekje er in opgenomen .
    Ik kan Handwerken , kun je nog kopen als je even bij google kijkt .
    Wat opvalt zijn soms de verschillend genoteerde aantal pagina,s en dan vaak weer een wat modernere omslag .

    Dan moet er een aardig boekje zijn uitgegeven door de Ned .Ver.v.Plattelandsvrouwen , zoals het toen nog heette .
    Een dun boekje met iets van een groen ruitstofje afbeelding buitenom en het is over stofversieren en naar ik mij goed herinner ook met bandjes versiering .
    Ik kan het helaas niet vinden en is nog ergens . . .
    Ja dat ergens is voor mij soms af en toe wel een ergenis .

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Corrie, de koffie staat klaar, en je stuk prinsessen taart,
    Zo weer even heerlijk genoten van je webje, wat heb ik weer veel gemist, wat een mooie en interessante dingen staan er weer op, schitterend. Wat een kunstwerkjes.
    En wat heb je veel dingen gemaakt in 2009.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtige uitleg over die mooie handwerktechnieken! We hadden het laatst op een quiltbee erover: eventueel met een nieuwe groep beginnen om al die oude handwerktechnieken weer onder de knie te krijgen. Ze zijn stuk voor stuk prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. en bij http://www.boekwinkeltjes.nl staan er velen in verschillende prijzen....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Gerrie, je hebt helemaal gelijk. Dat is mijn boek, dezelfde uitgave. Ik vind het een goed boek ondanks de soms mindere plaatjes. Maar ik zie het met de ogen van deze tijd dus dat is eigenlijk niet eerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dit is echt borduren zeg, wat een plaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. He, wat fijn om die schitterende handwerktechnieken met ons te delen. Ik ga je volgen! Groetjes, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @LEUK OM TE LEZEN dat er onder elkaar ook stof tot reageren is over het boek van Gerrie en Marie-Antoinette.
    Heel fijn al die tips en aanvullingen! Daar hebben we deze weblogs voor vind ik.
    @NNE, je bent van harte welkom op mijn weblog! Dankjewel voor jullie reacties allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Corrie, wat is het toch altijd een feestje om bij je op visite te komen. Leerzaam, onderhoudend, gezellig, kleurrijk. Super!Ook dit keer werd ik niet teleurgesteld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wauw, wat prachtig, zeg! Ik wou dat ik het kon... :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...