dinsdag 5 januari 2010

Schoolhandwerkjes van vroeger deel 1: Smockwerk



Vandaag laat ik een aantal handwerkjes zien die via mijn
schoondochter Maaike in mijn bezit zijn gekomen.
Lang geleden gemaakt door ijverige leerlingen
en zorgvuldig bewaard door hun handwerklerares.
 Het was een grote plastic tas vol met de leukste en mooiste werkjes
en ik denk dat jullie er net als ik, graag naar kijken.




Ik heb het werk onderveeld in dertien technieken
dus er komt nog veel leuks om te bekijken.
Vandaag het smockwerk.
Alle afbeeldingen kun je vergroten door erop te klikken.








 

Wat kan ik doen met zoveel moois ?
Als ik alles heb laten zien en dat is nogal wat,
hoop ik dat jullie me ideeën kunnen aanreiken
om deze werkjes op een mooie manier te verwerken.
Veel kijkplezier gewenst!

27 opmerkingen:

  1. Wat geweldig leuk dat je er een serie blogjes van gaat maken. Dit smockwerk is beeldig. Zo'n blauw proeflapje heb ik ook in huis. Wat je met alle werkjes moet doen? Wat denk je van een Souvenir of een Pronkjournaal? Of... alles rangschikken op een wandkleed, of op een kamerscherm?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Corrie,

    Wat werd er vroeger toch een werk van gemaakt....
    Nu zie je zo iets bijna niet meer..
    Onze kleine prinsesjes hebben weleens smockjurkjes aan.......

    Daaaag en de groetjes van Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh wat leuk om het smockwerk weer te zien. Zou me niet verbazen als het weer helemaal IN wordt want het is toch prachtig!
    Misschien kun je het verwerken in poppenkleertjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi Corrie. Ik heb nog een kapmanteltje van school.

    Leuk dit bij jou te zien.

    Zal van de week mijn kleine smockwerk laten zien, in het boek wat vandaag op mijn Web-log staat daar staat ook mooi smockwerk in en hoe je het moet doen.

    De blauwe met rode kleur, zou ik dun vulling tegen maken met een stofje aan de binnen kant. Een Naaimapje van maken.


    En aan het groen kan badstof gemaakt worden voor handoekje voor toilet of keuken.Mooi een badstoflus er aan. Zit ik terplekke te bedenken.

    Het blauw een geurentasje voor op toilet. Maar dit is niks voor jou.

    Jij kan niet tegen geurtjes. Ideetjes genoeg. Wat leuk om dit te mogen ontvangen. Of een mooi boekje maken met deze motiefjes voor patroontjes.

    Heerlijk !! veel succes met bedenken, ik ga strijken !! Moet ook nog af gemaakt worden was al begonnen.

    Maar kijk ik even hier zit zo weer even !!

    Fijne dag !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke plaatjes van smockwerk.Dit heb ik nooit gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, deze rondleiding door het tasje. Smockwerk heb ik ook nog gedaan. Op een restlapje van de bekleding van mijn wieg. Geen idee waar dat is gebleven. Wat je ermee kunt doen, geen idee. In ieder geval bewaren maar dat doe je toch wel, gelukkig

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt wel kunst! Prachtig zoals de stof verandert door het smocken. Heb ik ook nog gedaan voor DD, zo'n lief jurkje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allereerst: wat is je vitrinekast prachtig geworden! En hij was al zo mooi. Heb jij dat zelf vroeger ook gedaan Corrie, dat smocken? Ik heb het één keer gedaan voor een jurkje voor Lu, laaaang geleden. Wat enig dat je zoveel van die werkjes hebt gekregen. Ik ben benieuwd naar je volgende logjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige werkjes!
    smocken heb ik ook nog geleerd in de naailessen op school.

    hier is er in school helemaal geen handwerkles meer, ik vind dit heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @WAT LEUK dat dit smockwerk zulke leuke nostalgische reacties oproept, net als ik die had toen ik het allemaal uitpakte.
    Het lijkt me enig om dit werk weer eens te doen.
    Het is inderdaad bijna prinsessenspul ANNEMIEKE, jouw meisjes boffen maar.
    BERTIE, een pronkrol zou helemaal goed zijn voor al deze werkjes, wat een tip!
    Hoe ik zoiets moet maken is me nog een raadsel, maar wel leuk om me daar in te verdiepen.
    ANS, wat leuk hè! Ik zag er ook meteen een poppenjurkje of schortje in, misschien doe ik dat wel met her groentje.
    JOSÉ, er rollen zomaar meerdere ideeën uit je mouw, wat knap, een naaldenmapjes zou héél erg leuk zijn zeg!
    KATRIEN en MARIE-ANTOINETTE, bewaren doe ik dit moois zeker! Ik heb wel smockwerk gemaakt vroeger. Ook geen idee waar het gebleven is.
    BETTY, helemaal mee eens dat het kunst lijkt!
    CHRIS ook ik maakte vroeger op de lagere school een roze jurkje met smockwerk en wat vind ik het toch spijtig dat het allemaal verdwenen is.
    REIN, jammer hè dat de handwerklessen niet meer gegeven worden, ik hoor er hier ook nooit meer van, behalve dan op de Vrije School, daar word het nog wel gegeven en wie weet ook nog op andere scholen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. gut dat smockwerk in een blauw wit ruitje komt me erg bekent voor..volgens mij moest ik er een jurkje van maken..en het stofje werd ook gebruikt voor ruitveranderen...schiet me zo te binnen nu ik dit zie...leuk dat je zo'n tas vol hebt gekregen..ben benieuwd wat er nog meer van schatten in zitten...
    fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ook ik vind die smockwerkjes heel leuk, terwijl ik er persoonlijk geen herinneringen van vroeger aan heb;
    mooi werk, vooral die rood-wit-blauwe vind ik leuk.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. snoepen is het om ernaar te kijken. en nog liever zou ik eraan voelen!
    je kan er mooie tasjes mee maken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heerlijk om dat te krijgen ! ( En leuk dat wij er via je log van mee mogen genieten !)
    M'n moeder heeft eens zo'n jurkje voor me van gemaakt.
    Fijne dag , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. OO wat schitterend !!
    Wat netjes gemaakt en wat veel variatie in 1 techniek.

    Je mooie kast en stal al eerder bewonderd. Echt Corrie's :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is dat mooi, volgens mij is smockwerk nog steeds in, de 3 kleine prinsesjes lopen wel eens in een smockjurkje.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk om al die schatten in je bezit te hebben. Ze zijn bij jou in ieder geval goed terecht gekomen.

    Nog bedankt voor je lieve berichtje. Jij ook een heel goed 2010 toegewenst.

    Hartelijke groet, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi dat smockwerk, heb dit zelf nog nooit gedaan. Maar het ziet er lief uit.
    ( heb dus ook geen smockwerk in mijn bezit)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi dat smockwerk, onze dochter heeft mijn werkjes. Ze passen de babypop.
    De pop zal wel ergens bij haar op de zolder liggen want ze is zelf al 34 dus niet meer aan het spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige smockwerkjes Corrie.
    Ik heb op de lagere school nog leren smocken. Waarschijnlijk was ik één van de laatste klassen die zo uitgebreid handwerk kregen. Nu ben ik daar erg blij om.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit logje roept allerlei herinneringen op van mijn schooltijd! Wat herkenbaar die oefen lapjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. O wat leuk, dat kan ik zelfs nog! Ik heb ooit een barbie rokje gemaakt en daarna een jurk voor mijn pop die zij nog altijd aan heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @LEUK AL DIE HERINNERINGEN die boven komen bij het zien van het smockwerk! Iedereen kent het wel van zien en sommigen kunnen het zelfs nu nog maken. Ik weet nog hoe leuk ik het zelf vond om te maken.
    Waarschijnlijk is mijn jurkje ook als poppenjurkje versleten. Dankjewel allemaal voor jullie meegenieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hè, eindelijk tijd om even te reageren op dit leuke blogje. Je zou van de mooiste stukjes uit je verzameling inderdaad een pronkrol kunnen maken en dan zou het wel leuk zijn als je ook ergens vermeldt dat het werkstukjes van verschillende leerlingen van school ..... zijn uit plaats ........ Dan bewaar je ook nog wat voor het nageslacht. Van de wat minder "belangrijke" lapjes kun je ook iets heel anders maken, een klein smockjurkje voor een beer of pop of een handwerketuitje of iets dergelijks. Ik ben zeer benieuwd wat er nog verder uit je tas komt rollen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Schitterend , de smockjes !
    Zo had ik ze ook en zijn nu overzee vertrokken veilig in familie handen waar ze goed thuis zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtig smockwerk! Dat heb ik niet veel gedaan, maar als ik dit zie vind ik het toch wel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mijn eerste kleindochter is vandaag geboren. Wat zou het enig zijn om een gesmocked jurkje a la onze prinsessen voor mijn eigen princesje te maken.

    Heeft iemand een tip waar ik een patroon zou kunnen vinden? Ik woon in Canada maar vlieg binnenkort naar Nederland.

    Bij voorbaat hartelijk dank,
    Miekelien

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...