maandag 4 januari 2010

De vitrinekast-metamorfose



De vitrinekast die we ongeveer tien jaar geleden kochten
had een opfrisser nodig vond ik. We hebben een gelakte beuken vloer
dus die heeft een bepaalde houtkleur en daarbij hadden we veel andere houtsoorten
in de kamer zoals teakhout, mahoniehout en nog wat fineerhout in een CD-kastje.
Dat stond me al een tijdje tegen dus we kochten verf
en Jan heeft enkele dagen enorm zijn best gedaan
met een ivoorwitte kast als resultaat. We zijn er heel blij mee.




Er staan drie mooie porseleinen kandelaars op die ik ooit van Els kreeg
en ieder jaar komen ze met kesrtmis weer tevoorschijn.
Het mooie van de kersttijd vind ik dat er heel veel spullen
weer in het zicht komen die mooie herinneringen boven brengen
aan geliefden die er niet meer zijn maar toch nog zo duidelijk
in ons leven aanwezig zijn. Tijdens het uitpakken en neerzetten
gaan er veel mooie gedachten door me heen en droom ik nogal eens weg.




Zo stond er tijdens de afgelopen weken ook de gipsen kerstgroep
van mijn ouders in de vitrinekast. Ik heb hem door de jaren heen
wel hier en daar moeten opknappen en likjes verf moeten geven,
maar oh wat vind ik hem nog steeds mooi.
Over kerstversiering gesproken ... wat denk je hiervan:




... de kerstversiering in de wachtkamer van onze tandarts!
Vlak voor Kerstmis kwam ik met een zenuwontsteking bij hem terecht 
en zag ik deze leuke versiering rond de balie gedrapeerd.
Zijn vrouw had allemaal tandendoosjes in de slinger bevestigd,
Wat een creatief idee van haar. Het zijn doosjes die kinderen mee krijgen
 om hun tandjes of kiesjes in te bewaren.
Ik heb van internet even een duidelijker foto geplukt.



 
 Het gaf meteen aanleiding tot een vrolijk gesprek met degenen
die ook in de wachtkamer zaten. Inmiddels is alle kerstversiering
bij ons weer opgeruimd en genieten we weer van de ruimte in huis
en vooral van het licht dat door de witte kast ons huis binnen komt.
Binnenkort laat ik nog meer zien want het bleef niet alleen bij deze kast ...


31 opmerkingen:

  1. Meid wat heerlijk zo'n kast. Eens had ik een buffetkast waar ik heerlijk mijn prularia in en uit kon stallen. Maar die van mij was 2x zo klein als jou kast. Wat een zaligheid al die frutsels en herinneringen.

    Dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er mooi uit! Heerlijk, zo'n licht meubel in je kamer. Moet heel wat werk zijn geweest met alle randjes, groeven en planken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige kast is het geworden, ik heb ook zoveel houtsoorten in de woonkamer en dat maakt het rommelig, maar ik heb mijn DH nog niet zo gek gekregen om de kast te schilderen, maar ik hou vol ;-))

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie wat geweldig mooi, deze kasten vind ik allang heel mooi.
    Zo fijn dat Jan hem naar je zin geschilderd heeft.Maar wat een werk heeft hij er aan gehad.

    Het ziet er gezellig uit bij jullie!! Bij mij zijn de kerst spullen ook al weg gehaald!!

    Heerlijk weer het gewone leven. En niet meer al dat eten nu de kilootjes er weer af bij mij.

    Fijne dag verder !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een heerlijke kast! Fijn dat je er nu weer met 'nieuwe ogen' naar kunt kijken.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooie opfrisbeurt van je kast. Teak mengt niet zo goed met andere houtsoorten, dus ik kan me voorstellen dat je e.e.a wilde veranderen. Mijn boompje staat nog tot woensdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou Corrie jullie hebben je tanden ;) wel in het nieuwe jaar gezet met 'ivoor'witte verf en tandendoosjes. Ligt 'Ivoren wachters' op je nachtkastje? :D)
    Je kast is Prachtig geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is je kast mooi geworden !!
    Ik zie je al helemaal staan bij de tandarts met je fototoestel. Wel leuk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een werk, die kast, maar wat is hij mooi geworden. Heerlijk hè zo'n witte servierkast. Staat zo mooi fris.
    Dat verhaal van de tandarts versiering vind ik ook leuk. Ik heb eens (in mijn arme tijd, dus bewaar je vanalles oa. kadopapiertjes) allemaal lege toiletrollen met restjes papier omwikkeld en als kerstversiering opgehangen. Moest ik ineens weer aan denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat een prachtig resultaat. Even door je oude logje door je huis gelopen, ziet er fantastisch uit. Heel sfeer vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En, kiesje weer beter? Hopelijk alle pijn weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie kast heb je Corrie, leuk om er telkens weer nieuwe dingen in te zetten.
    Echt een pronkstuk! Geniet van je nieuwe look.
    Groetjes Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ANS, er ligt een heel ander, vreselijk ouderwets, boek op mijn nachtkastje, maar je woordspelingen vind ik wel héél goed!
    MARIE-ANTOINETTE, helaas, a.s. woensdag krijg ik de derde behandeling en ik weet niet of het de laatste zal zijn, maar de pijn is zo goed als weg.
    BEDANKT ALLEMAAL voor de reacties die zo snel alweer geplaatst zijn, zó leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige kast heb je zo en wat een mooie kerstgroep en kandelaars en de versiering is ook geweldig wat een goed idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan me voorstellen dat dit een enorm werk geweest is. Een dikke proficiat voor Jan want die kast kan direct in de boekskes staan. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik had al een en ander gezien in je vorige berichten maar hier prijkt hij dan in alle glorie! mooi! en zo licht en helder. alle mooie & dierbare dingen krijgen er extra uitstraling door - zoals de oude kerststal.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb je ik al een SUPER 2010 gewenst Corrie? (ik loop wat achter)
    Bij deze wil ik je toch een SUPER 2010 wensen!
    En je kast .... wat een make over zeg! Complimenten voor je manneke, knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heerlijk, zo'n vitrinekast waar al het moois in kan staan pronken. En ook leuk om alles door je handen te laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige kast geworden en de beelden heb ik ook, moet nog wel een likje verf. Hoe heb jij dat gedaan gewoon met waterverf.
    Bij ons staan ze nog in de stal maar zo in de kast is ook mooi.
    Groetjes ezla.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Je kast is prachtig geworden, complimenten voor de schilder ;o))
    Ik moest erg lachen om de kerstversiering van de tandarts, stel je voor dat hij de getrokken tanden en kiezen erin gehangen had.....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat is je vitrinekast mooi geworden Corrie! Alle hulde aan Jan!
    Gezellig om even bij je op bezoek te komen..ik heb de hele rondleiding gedaan...jeweetwel die uit 2007...toen had ik nog geen idee van webloggen...er ging een wereld voor me open..allemaal mensen die net als ik het zo leuk vonden om dingen zelf te maken...een feest van herkenning en zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De kast ziet er prachtig uit, Corrie, van buiten maar ook van binnen, gezellig! Leuk ook om de kerststal van je ouders daar neer te zetten ... Ik heb de onze dit jaar in de gang op een houten kist gezet, want onder de kerstboom vielen de houten beeldjes steeds om :)

    Lieve groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @JAN ZAL straks glimmen van trots als hij de complimenten voor zijn werk aan de kast ziet.
    CONNY, ik denk dat we niet zo'n gezellig en vrolijk gesprekje gehad zouden hebben in de wachtkamer als daar allemaal echte getrokken kiezen en tanden gehangen zouden hebben ;- ))
    MARIANNED, wat leuk dat je die toer van 2007 nog eens gedaan hebt, bijzonder hè dat we elkaar daarna hebben ontmoet en we elkaar allemaal veel beter hebben leren kennen door de afgelopen jaren bloggen. Een heel mooie groep vormen we.
    Dankjewel allemaal voor jullie reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat moet dat een heerlijk gevoel zijn om een kast zo te zien veranderen. De kast ziet er schitterend uit.
    Langs deze weg nog de beste wensen voor 2010.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @COR Ook voor jou nog de beste wensen voor 2010 en ja, je hebt helemaal gelijk, mijn stemming veranderde zelfs met de kast mee *Ü* Dankjewel voor je compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw Corrie, wat is de kast mooi geworden. Vond hem in de houtkleur al mooi, maar eigenlijk nu nog mooier. Jan heeft goed zijn best gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat is jullie kast mooi geworden! Daar zitten heel wat uurtjes verven in! Ik ben beneiuwd wat jullie nog meer onderhanden genomen hebben Die tanden doosjes vind wel erg leuk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtig is je kast geworden. Complimenten voor Jan.

    Het is goed om af en toe wat te veranderen. Ik wil onze huiskamer ook lichter hebben. Dat komt wel, want nu heb ik even geen tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat leuk, mijn man nam precies dezelfde kerststal figuren mee van zijn ouders. Het zou aangeschaft zijn in 1952 of 1953.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...