zondag 13 december 2009

Stille lezers te gast, wel drie!


Femmy mailde me om te vragen waar ik vorig jaar het quilt-midweekje
doorbracht met José en Jenny omdat zij met haar quiltgroepje
ook een midweekje op stap willen gaan.
Zo kwam ze er na enige mails ook toe om een vroege kerstgroet te sturen
van deze mooie kerstquilt die ze vorig jaar maakte
en ik wilde hem jullie ook graag laten zien.
Dat mocht en ze vertelde erbij dat alle quiltsters van haar groepje
deze zelfde quilt hebben gemaakt, ieder op haar eigen manier.
Wat ik zo bijzonder vind aan deze quilt is dat het hele kerstverhaal erin vastgelegd is.
De boodschap van de engel aan Maria, de droom van Jozef
waarin een engel hem vertelde om Maria te huwen,
de reis per ezel naar Bethlehem ...




... de geboorte van Jezus, de aankondiging van Zijn geboorte
door een schare engelen aan de herders,
de ster die door de drie wijzen wordt gevolgd om Jezus te vinden,
de herders in het veld met hun schapen en volgens mij
zien we middenin rechts de volwassen man Jezus die Vrede op aarde predikt,
een Vrede die niet van deze aarde is en waarvoor Hij zelfs zijn leven heeft gegeven.
Ik vind het een prachtige, betekenisvolle quilt.




Ten tweede een letterlap die Els me stuurde.
Ik heb Els ontmoet tijdens de expositie van het Hartenproject
dat Berthi had georganiseerd en je kunt hier de online
expositie nog eens bekijken, dat is echt een aanrader.
Als deze letterlap jullie bekend voorkomt, kan dat kloppen want Els schrijft het volgende:

 "Leuk om te zien dat er meerdere varianten bestaan van een rode letterlap.
Naar aanleiding van de letterlap van Marlies stuur ik je als bijlage mijn eigen exemplaar van een uitgewerkte borduurlap. De binnen afmetingen zijn ongeveer 75 -75 cm, geborduurd op 16 draads linnen.
Het borduurpakket bevatte ook stramien, maar doordat daarmee het eindresultaat erg groot zou worden, heb ik een lap 16-draads linnen gekocht en dan nog is het een groot werk geworden.
De kleur rood voor de blokrand en voor de lijst rond mijn naam is een zelf gekozen licht afwijkende kleur.De datum 2002 is het jaar van voltooiing, maar omdat ik meerdere projecten tegelijk onderhanden heb ligt de aanvangstdatum meerdere jaren terug"

De letterlap van Marlies toonde ik



 Van de ene mail komt meestal één of meerdere andere en zo stuurde Els
me ook nog een foto van dit prachtige Richelieu-werk en ze schrijft hierbij:

Ook al borduur ik voornamelijk merklappen in kruissteek ( geen eigen ontwerpen ),
 ik heb me ook bezig gehouden met patchwork, richelieu, hardanger en perzisch ajour.
Ter illustratie stuur ik je hierbij een foto van een richelieu-proeflap
uit de tijd dat ik nog signeerde met E. W."

Er zitten inmiddels tien maanden tussen de genoemde mails met Els
en het plaatsen van haar werk op mijn weblog, maar nu is het wel weer heel mooi
om deze lap weer eens in een andere uitvoering te zien.




Toen kreeg ik een mail van Elly die in dit logje van twee jaar geleden
mijn wokkelsjaal had gezien en ze vroeg of ik nog wist hoe ik die gemaakt had.
Het patroon heb ik niet eens hoeven zoeken want ik heb gewoon alle steken geteld
vanuit het midden en de rest is nog méér tellen.
In tien minuten mailde ik haar het "patroon".
Nu kreeg ik kort geleden een mail met foto van de wokkelsjaal
die Elly had gemaakt n.a.v. mijn beschrijving en dit schreef ze me:

 "Ik heb contact gehad over de blauwe wokkelsjaal.
Ik heb er een gehaakt maar die werd mega groot,
dus een nieuwe gemaakt en aangepast, het resultaat is in de bijlage.
Groetjes Elly."

Ik vind het naar voor Elly dat ze de sjaal twee keer heeft moeten maken,
maar handwerken vergt geduld en kweekt geduld zeg ik altijd! 
Een lang logje geworden, maar ik blijf het heel erg leuk vinden om te zien
hoe anderen geïnspireerd aan het werk zijn of aan het werk gaan.
Allemaal een fijne werkweek gewenst!

P.S: toen ik Elly vanavond mailde dat ik haar wokkelsjaal in dit logje had geplaatst
 kreeg ik nog twee foto's toegestuurd die ik jullie hier nog laat zien:




 

de eerste is de wokkelsjaal die aangepast is en die haar dochter hier draagt
en op de tweede foto een colsjaal die ze zelf heeft ontworpen
met behulp van een stekenboekje.

17 opmerkingen:

  1. @ DEZE BLOGSTER VOELT zich wel erg nalatig door niet terug te reageren op al jullie leuke en gezellige reacties op mijn laatste logjes. Ik heb nogal veel te vertellen en te laten zien en ben sruk bezig met voorbereidingen voor Kerstmis en zoals jullie hebben gelezen, waren er ook logé's dit weekend. Kleine Max pasten we iets vaker op de laatste tijd omdat hij al wekenlang in de lappenmand zit en zo kwam ik niet toe aan antwoorden op jullie reacties. Dat blijft misschien nog wel even zo in deze drukke maand, maar dan hebben jullie in ieder geval hopelijk gezellige en mooie logjes kunnen lezen. Hierbij heel veel dank voor al jullie reacties en GERRIE heel speciaal voor haar enige reacties in dichtvorm. Het wordt door mij allemaal met veel plezier gelezen en jullie meedenken en -lezen is en blijft heel waardevol voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, leuk andermans werk te ewonderen en je te laten inspireren.
    Mooi quilt met het complete 'christus' verhaal.
    Kan je zo als voorlees lap gebruiken voor de kleintjes.

    Wij speelden het kerstverhaal met playmobil na al kruipende met de kinderen op de grond!!
    Toen waren mijn knietjes iets jonger !!;-)

    Prachtig de merklap, wát groot ondanks het fijne linnen!!
    Knap hoor ook het prachtige witwerk.

    Ja de sjaal herinner ik mij nog, heb hem ook . Deze is mooi vol en warm.
    Knap de col en is dat niet een moebius.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ongelooflijk hoe creatief iedereen is! Ik zie hier weer prachtige dingen de revue passeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie wat PRACHTIG. Zo mooi dat je n.a.v. deze quilt heel beknopt de geweldige boodschap van Kerst vertelt! Daar gaat het toch allemaal om: de Vrede die Jezus brengt door Zijn offer. Bedankt lieve Cor.
    Ook de merklap is geweldig mooi, zo knap en die sjaals zijn enig. Fijn dat je ons er van laat meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie dingen laat je zien, dit inspireerd ons allemaal. handwerken doet ons toch echt samenbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooooooooooooooh wat zijn er prachtige en heerlijke dingen te zien op jou blog en dat fornuisje, geweldig, dat had ik ook bewaakt met mijn leven, ik moet maar niet meer een blogvakantie houden, ik mis te veel.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk zo'n 'show-and-tell'van anderen; zo'n colletjes-sjaal nodigt uit om gelijk ook de breipennen weer eens te pakken...

    groetjes en veel sterkte en plezier bij het opassen

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige werken toon je ons hier.Das even meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Corrie, wat een heerlijke log schrijf je. Allerlei dingen komen voorbij. Heerlijke verhalen over ontmoetingen. Mooie handwerken. Het kerstverhaal in een quilt. Prachtig! Prachtig! Het was weer genieten. Sterkte met al je drukke bezigheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie dingen om te bewonderen hier. Die merklap is prachtig! Het origineel zag ik van de zomer in Antwerpen in het Maagdenhuis. En in Roermond een blauwe Naald en Draad versie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allemaal creatieve mensen, het is inspirerend zoveel moois te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een uitgebreid log is dit, de rode merklap vind ik schitterend, ik heb voor volgend jaar ook zo'n enorme op 't program staan, dat wordt vast ook een meerjarenplan, het antieke origineel komt dan in februari/april op onze tentoonstelling te liggen. Verder ben ik weg van de prachtige witwerklap maar...... dit is geen Richelieu maar Engels borduurwerk. Richelieu kenmerkt zich door de spijltjes zoals je hier ziet:
    http://nuttigenfraai.web-log.nl/nuttigenfraai/2009/03/elsa-moorrees.html
    Engels borduurwerk ( broderie Anglaise) heeft heeft gaatjes die in de stof geprikt of geknipt worden zoals hier: http://nuttigenfraai.web-log.nl/nuttigenfraai/2007/06/nog_maar_een_wi.html#comment-form
    maar what's in a name, de lap is schitterend!
    een heel mooi kerstquiltje ook

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat jij je etalage zo af en toe beschikbaar stelt voor prachtige werkstukken die door iemand uit de grote handwerkkring gemaakt zijn .
    Bij het prachtige wandkleed hoor ik de engelen al zingen . Het is heel mooi gemaakt in fijne kleuren . Een doek met een verhaal en telkens weer opnieuw een grootnieuws gebeurtenis die we elk jaar mogen vieren .
    De letterlap zo mooi gemaakt in de kleur rood blijft het werkelijk een geliefd geheel .
    Het witwerk blijft een echte schoonheid .
    Daar kunnen je ogen nooit genoeg van krijgen .
    De shawltjes in leuke vorm gemaakt zijn zeer charmant en een modebeeld van dit moment . Ik denk dat deze trend nog wel een lange tijd zal blijven , en anders gewoon gewoon blijven dragen totdat anderen opeens weer op een idee komen om dit weer op te pakken . Als we terug blikken , komt veel na jaren gewoon weer terug in beeld .
    Het was weer genieten bij deze etalage , met dank voor het showwerk en een pluim voor de maakster van dit alles !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb precies hetzelfde idee bij dit kerstquiltje als jij! (Zie mijn blog voor de kerstquilt die bij mij hangt). Het quiltje zelf vind ik ook erg lief qua stofkeuze.
    Enne, die rode letterlap, daar heb ik ook watertandend naar zitten kijken, wat een schitterend exemplaar is dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Erg mooi die quilt, ik ben helemaal geen plaatjesquiltmens maar deze vind ik prachtig, echt mooi om het Kerstverhaal uit te leggen. Dat vind ik van een kerststalletje ook zo mooi. Alle andere handwerken zijn natuurlijk ook geweldig en... je schattige kaarsenstandaardjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik vind de kerst quilt erg mooi, is hier een patroon van ? gr van Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...