woensdag 16 december 2009

Beloofd recept!


Vandaag dan eindelijk het recept van de "brood"pudding!
In dit logje beloofde ik het al, maar het is en blijft een bedrijvige tijd
zo voor Kerstmis en ook al was ik het niet vergeten, de mail van een
van mijn trouwe lezers bracht me ertoe om vandaag dit logje te schrijven.
Jan staat gezellig naast me, hij is onze vitrinekast aan het schilderen!!!
Eng was het maar ik wilde het graag en ik ben er heel erg blij mee.




 Het recept komt uit het oude Wannée kookboek dat ik kreeg toen we trouwden
en ik heb er een PDF van gemaakt zodat jullie het gemakkelijk kunnen downloaden.
Deze "pudding" wordt au-bain-maire gegaard in een broodpuddingvorm
 die je bij goede kookwinkels nog altijd kunt kopen.


Veel succes ermee en eet smakelijk!

16 opmerkingen:

  1. Weet je hoe mijn moeder deze broodpudding altijd noemt, een Broeder, heerlijk met warme stroop.
    Is de kast mooi geworden???

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha Corrie, dank je wel - ik heb precies zo'n vorm in huis, een oudje, en ik zal er nu eens een echte brood/beschuitpudding mee gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie, dat is een heerlijk recept. Ik ken alleen de broodpudding van oud witbrood met melk, rozijnen, suiker en kaneel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk recept,Heb dit eigenlijk nog nooit gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor 't recept Corrie!
    Ik moet eens op zoek naar zo'n vorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat ziet er alvast lekker uit. mijn vader maakte altijd de heerlijkste broodpuddings. dat was voor ons kinderen het excuus om geen oud brood te eten: 'dat is voor de broodpudding!"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat leuk dat kookboek heb ik gekocht toen we gingen samenwonen ,zodat ik niet telkens mijn moeder hoefde te bellen (niet om kookhulp in elk geval ;))

    ziet er lekker uit....smaakt t ook of is het zompig/melig?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat ziet er heerlijk uit, ik heb zo'n vorm. Hier in het noorden van het land wordt er poffert in gemaakt. Ik ga binnenkort je recept uitproberen. Hier ligt een dik pak sneeuw, ik moet eigenlijk weg maar de snelweg is één grote file.

    groetjes van Janet W

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lijkt me heerlijk, misschien hebben ze nog een vorm bij de kringloop moet maar eens kijken.
    Bedankt voor je recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mjammie, echt een recept om voor het weekend eens uit te proberen, wat ziet dat er lekker uit! Ik maak van Bastognekoeken wel eens een cake: je smeert op alle koeken een lekker laagje slagroom, dan zet je alle koeken naast elkaar op een cakeplank, smeert het geheel ook weer in met slagroom en dan versieren met bijv. vlokken of hagelslag, kinderen vinden smarties erop erg lekker. Dan zet je het een paar uur in de koelkast, de koeken worden lekker zacht, de cake is dan snijdbaar en dan: smullen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat was ik dus, haha, mijn naam is even weggevallen! Hopelijk gaat het nu goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @BERTIE, ze zijn ook nog zo mooi die vormen!
    ANITA, broeder is hier ook een bekend recept, maar dat wordt met gist bereid en zonder deksel in de oben gebakken en broodpudding wordt zonder gist au-bain-marie gegaard in een vorm met deksel.WILLY, als je googeld vind je nog véél meer recepten.KATRIEN, het is heerlijk en je maakt de restjes mooi op.YVONNE, soms vind je ze nog in een kringloopwinkel
    ELIZABETH, kinderen zijn erg slim!!!Je vader had vast geen weerwoord ;- )
    HILLY, in het kookboek vind je dit recept onder nummer 962 en dan heb ik er de beschuiten verwisseld voor Bastognekoeken en er bitterkoekjes bij gedaan. Heel smeiig en erg lekker! Hij was bijna meteen op *Ü*
    JANET, heel zuinig zijn op je vorm, ze zijn zo mooi, maar wel lekker gebruiken.
    Het is in bepaalde delen van Nederland een puinhoop op de wegen. Vanochtend ruim 600 kilometer file. Sterkte de komende dagen met je reizen.
    ELZA, ik hoop dat je er eentje vindt!
    CONNY, het is gelukt de tweede keer en wat lijkt het dat cakerecept heerlijk! Ik heb nog Bastognekoeken en slagroom is snel gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat kookboek! Ik heb nog het hele oude groene exemplaar van mijn moeder! Dat doe ik nooit weg en er staan echt goeie dingen in. Weet je dat mijn vader met haar op school heeft gezeten? Ik bedoel met Corretje. Dat zegt Chago daarnet. Ik zal het recept aan Chago doorgeven, dan verveelt hij zich niet. Hij is nu bezig met 2 kerstbroden. Goed hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mmmmm, lekker. Gewoon het oude vertrouwde kookboek dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben vandaag (door de kerstruil) voor het eerst op je blog en geniet van je mooie berichtjes en foto's. Dit logje roept herinneringen op. Ik kreeg of kocht (dat weet ik niet eens meer) hetzelfde kookboek toen ik trouwde en heb daarmee leren koken. Na al die jaren kijk ik er nog wel eens in voor een goed ouderwets recept. Deze broodpudding ga ik zeker eens proberen. Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat kookboek. Ik heb hem al meer dan 25 jaar geleden voor mijn uitzet gekocht. Bij de V&D lag hij indertijd in de rekken.

    In de begintijd is-ie best veel gebruikt. Alles is erin te vinden. Zelf nu met kerst is hij weer geraadpleegd. Bij het maken van de cranberrysaus. Bij het maken van een heerlijke rodewijnsaus.

    Leuk detail. Mijn schoonmoeder had indertijd ook een heel mooi en praktisch kookboek in de keuken. Wat blijkt. Deze Wannéé is de opvolger. Hij komt van de amsterdamse huishoudschool als ik het goed heb. Alleen de naam is veranderd.

    Wat een verrassing om dit boek ook hier weer tegen te komen. Ik heb deze broodpudding nog nooit zelf gemaakt, maar hij is vast heerlijk.

    Ik geniet op dit moment erg van het doorlezen van je blog. Zo bij tijd en wijle kom ik langs en bekijk alles dan weer eens uitgebreid op mijn gemak.

    Al het goede voor 2010 toegewenst. En dat je ons nog maar met veel blogberichten mag verrassen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...