donderdag 22 oktober 2009

Sarubobo



Het lijkt wel een voetbal, maar niets is minder waar! Klik maar eens op de foto en dan ontdek je al iets meer. Het is een speldenkussen dat ik maakte van de stofjes die ik in april van dit jaar bij Yvonne heb gewonnen (klik) . Via de link zie je wel dat ik al hexagonnetjes aan het maken was, maar ik had nog steeds geen idee wat ik ervan moest maken, totdat ik bij Marianne D ook een speldenkussen zag dat van hexagonnen was gemaakt dus dat moest het worden.



 Om het een beetje bijzonder te maken plaatste ik er een Sarubobo op en als je wilt weten wat dat precies is kun je hier op Wikipedia meer lezen, het is in het engels. Toch ontdekte ik niet via Wikipedia wat een Sarubobo is, maar via de superleuke weblog Mairuru van de Japanse Mai die ik al een tijd volg. Mai plaatste een leuke tutorial  over het maken van een Sarubobo en ik was er meteen helemaal wég van.




Vandaag maakte ik dan mijn eerste Sarubobo en ik vind het een schatje met haar gebloemde buikbandje en vrolijke hoofddoekje die ik allebei maakte van een vintage zakdoekje dat ik ooit in de kringloop vond waar ook het vintage dienblaadje vandaan komt, waar ik nog steeds heel erg blij mee ben. Het is net een kleine meisjesworstelaar met haar gezellige mollige armpjes en beentjes en ze doet alle moeite om niet van het grote kussen te rollen. Ze is slecht een centimeter of zeven lang.



 
Hier kijkt ze uit over een Japans landschap met mooie bergen op de achtergrond en dat is een afbeelding op een mooi houten kistje dat van Wieta erfde, maar ik heb een tijd geleden ook een heel klein houten doosje in de kringloop gevonden met de berg Fuji erop geschilderd en daar moest ze natuurlijk ook nog even mee op de foto.




Ik wens jullie veel leesplezier op de weblog van Mai en gun jezelf het plezier van het maken van zo'n schattige Sarubobo, het is écht zo klaar!

32 opmerkingen:

  1. wat een heerlijk, verzorgd logje! ik heb die popjes al wel eens vagelijk gezien maar er nooit bij stilgestaan en kende de naam niet. het lijken mij lieve cadeautjes bij allelei gelegenheden. ik ben dus heel blij met de link naar de tutorial! dankjewel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is dit leuk. Heb meteen het log opgezocht wat je noemde en dan blijf je lezen.Ik ga dit zeker proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oooh Corrie, ik ging ook lezen bij Mai en vergat de tijd compleet! Bedankt voor de link! 't Is een erg leuk poppetje en het past perfect op je keurig speldenkussentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk speldenkussentje,en het poppetje erop is zo schatti.Zal seffens eens naar haar sit gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. erg lief gemaakt zeg en wat een gezellig log raadde je aan....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Enig wat een schatje zo op dat kussentje.
    Mooi gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk /lief speldenkussentje.Nu ga ik even lezen bij mai.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schattig popje! En inderdaad niet moeilijk om te maken zo te zien op de site die je door gaf. Er staan meer leuke ideen op haar weblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig!!!!! 'k zal ook even gaan gluren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zucht....weer iets dat ik gewoon MOET maken!dank lieve C!!!!fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Corrie wat enig, ik zit er met bewondering naar te kijken,
    Hoeveel spelden kussens heb je inmiddels!
    Fijn weekeinden, gr Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke combinatie, het ziet er schattig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo leuk!!! Dat kan je dus ook met hexaconnetjes, goed idee! Dat kleine 'beestje', daar moet ik nog eens goed naar kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk geworden en met dat bijzondere poppetje is hij nog leuker.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ze past precies bij je mooie speldenkussen met haar leuke hoofddoekje en buikbandje. Maak je nog een vriendje voor haar?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Was hier 2 dagen geleden al maar verdwaalde via de linken !!!

    Helaas opende het patroontje toen niet bij mij dus weer even proberen.

    ENIG, zo koddig dat kontje van het poppetje zo.
    En het kussen is prachtig in deze kleuren.
    Mooi tafereeltje met het plaatje van het mooie kistje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk geheel zo, mooi speldenkussentje en de sarubobo vind ik schattig. Dank voor de link naar de tutorial. Ken jij het boek Omiyage ? http://www.amazon.com/Omiyage-Handmade-Fabric-Japanese-Tradition/dp/0809229099

    Dat is echt wat voor jou denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schattig poppetje en het weblog van Mai is enig. Wat een lieve ideetjes staan erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha lieve Corrie,

    Dank je wel voor dat lieve welkom van je! Ik was heel blij verrast. We kwamen net terug van de film 'De storm' en moesten dat weer even van ons afschudden. Nou, dat lukte door je berichtje heel goed! Schrijf je binnenkort een mail en ik heb een helemaal in te halen, ook bij jouw blog ...

    Lieve groet en grote omarming,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Pardon, een HELEBOEL in te halen ...

    Groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een lieverdje en wat zijn er nog meer van die lieverdjes te zien bij de linken!
    niet te veel over nadenken... daar heb ik nu echt even geen tijd voor :-)

    en wat leuk dat Carolien er ook weer is, ik ga haar ook even begroeten.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Schattig dat kussentje in onze vertrouwde zeskantjes . Heel mooie kleuren heb je gebruikt en nu durf ik het bijna niet uit te spreken dat kleine Japanse opdondertje er boven op .
    Veel over Japan staat mij tegen , helaas , het bracht ellende . Toch zijn het wonderbare kunstenaars .
    Hier zijn enkele Japanse quiltboeken in huis , het moet hier niet overheersen .
    Heb ook al zitten denken hoe dit kleine opidopi , zo zal ik het noemen , voor mij een beetje ander aanzicht te geven .
    Corrie ik moest hier even mijn hart luchten en niet verkondigen dat ik het bewonder .
    Wel bewonder ik het geheel de combinatie en de vormen .
    Je bent echt heel goed om dingen op een prachtige manier bij elkaar te brengen .
    Weet je ik probeerde ook je link te gaan bekijken en ik bleef hier na enkele keren steken .
    Japan en Rusland moet ik blijkbaar stil laten zoals het is . Gelukkig is er meer te zien op onze aardbol .
    Corrie ik zou bijna mijn verhaal hier weer weg poetsen , toch maar zo laten en ik hoop dat je mijn woorden begrijpt , allemaal een beetje dubbel .
    Groetjes , Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @LIEVE GERRIE, zeker begrijp en respecteer ik jouw woorden en gevoelens. Ik heb juist deze week zitten bedenken hoe vreemd het is dat ikzelf en vele familieleden, vrienden en vriendinnen van mijn generatie geen oorlog hebben meegemaakt in ons leven en daardoor niet aan den lijve hebben ervaren hoe dat een mensenleven beïnvloedt tot in lengte van jaren en zelfs een leven lang. Ik wéét het echter wel door wat ik lees en hoor van mensen die dat wél hebben meegemaakt. De zeldzame keren dat mijn vader iets vertelde over zijn oorlogservaringen brachten altijd een gevoel van afschrikwekkend ontzag mee over de manier waarop wij mensen schijnbaar kunnen veranderen in wezens die hun medemensen op gruwelijke manieren mishandelen. Jij en vele anderen hebben dat ondervonden, ook in vele generaties hiervoor gebeurde dat en helaas zal het blijven gebeuren, tot op de dag van vandaag.
    Mensen kunnen prachtige dingen maken en doen en ook de meest vreselijke, zo zijn we en niemand van ons kan zeggen wat hij of zij zal doen in omstandigheden die ons verstand nu nog te boven gaan, ik niet tenminste. Ik hoop en bid dat ik me nooit zal verlagen tot de gruwelijkheden waartoe wij mensen in staat zijn.
    Gerrie een tijd geleden heb ik geschreven over de Japanse romans die ik graag lees en kreeg daar een reactie op van een andere blogger die daar moeite mee had, maar zo lees ik ook graag Chinese, Amerikaanse, Nederlandse, Russische en Duitse boeken en van nog veel meer nationaliteiten. Bijna alle volkeren hebben zich schuldig gemaakt aan overheersing en wandaden tegenover andere volkeren en ook wij Hollanders hebben bijvoorbeeld slavenhandel bedreven, nog niet eens zo lang geleden. Ik ken iemand wiens overgrootmoeder nog slavin was, zo dichtbij ligt het nog allemaal.
    Bij sommige logjes denk ik na over de invloed die ze kunnen hebben op anderen en het laatste wat ik wil is anderen pijn doen door hen zelfs maar te herinneren aan zware tijden in hun leven en toch schrijf ik dan zo'n logje waardoor dat zou kunnen gebeuren, ik sta daar wél bij stil.
    Ik vraag soms advies aan een vriendin die hier ook onder geleden heeft en haar mening en gevoelens hebben me ertoe gebracht om logjes als deze toch te schrijven.
    Ik vind het heel goed dat jij hier op mijn weblog je mening hebt durven geven en je gevoelens hebt durven verwoorden en ik bewonder je des te meer voor wie je bent en voor de manier waarop je hiermee omgaat.
    Ik ben heel erg blij dat je je woorden niet hebt weggepoetst en daardoor mij de gelegenheid hebt gegeven om te laten weten waarom ik toch bepaalde logjes schrijf en uit te leggen waarom die dingen anders liggen voor mij die de gruwelijkheden van de menheid (gelukkig nog) niet aan den lijve heeft ondervonden. Ik weet gewoon dat je mij er niet minder om zult achten, net zomin ik anderen doe vanwege de dingen die zij schrijven of laten zien en ik hoop dat jij en anderen ook de ruimte willen nemen om soms helemaal niet te lezen of te reageren als het je te moeilijk zou worden bij bepaalde onderwerpen, daar heb ik alle begrip voor en respecteer dat volkomen.
    Gerrie dankjewel voor wie je bent ... een mens om van te houden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. dag Corrie,

    Even niet op je blog geweest,maar bewonder je mooie speldenkusssentje met popje erop.En van een zakdoekje lees ik.Ik ga ook eens verder kijken en misschien is het ook wel iets voor mij om te maken.
    Leuke foto van een handwerkende Corrie aan de zijkant van je blog!
    Daaaaag met de hartelijke groetjes van Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat en grappig speldenkussen !
    Fijne avond , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Inderdaad superleuk! Ik houd niet van de worstelaars maar hir ben ik helemaal verliefd op.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuke links Corrie. Je speldenkussen en vooral het poppetje vind ik erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieve Corrie ,

    Heel veel dank voor je uitgebreid antwoord met zoveel begrip en medeleven .
    Ik heb veel na zitten denken , gelukkig dat er soms wat tijd is om dat te doen .
    Na een paar drukke dagen nu even weer wat rust en de vorige week bracht onrust en ook zoveel moois .
    Het kan soms spoken in een mensenleven en hoe we hier met zoveel internet vriendschap zoveel liefde mogen beleven .
    Nogmaals wil ik je hartelijk danken en natuurlijk blijf ik graag bij je langs komen .
    Weet je ik ga nu even naar je Keulse potten en wil even aan die pompdoek voelen hoe lekker zacht het voelt !
    Lieve groeten van , Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een schatje, dat speldenkussen en die sarubobo, ik ga zo dat weblog maar eens verder lezen. Je keulse potten zijn schitterend! Wat staan ze daar mooi. Zou in onze keuken ook goed passen, eens kijken of er bij mijn ouders nog zoiets staat...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een schattig japans poppetje, leuk eenvoudig "recept" met een super resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Corrie, Je bent ook van alle markten thuis.Ik heb ook een dergelijk speldekussen gemaakt met een popje uit het blad omiyage van Kumiko Sudo.Maar het kussentje is super.Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...