woensdag 28 oktober 2009

Keuls blauw




In juli was ik met mijn oudste schoondochter een gezellig dagje uit naar Delft. Toen we vooraf bekeken wat er te doen was noemde ik meteen al de winkel van Sanny de Zoete die ik heel graag wilde bezoeken. Het was voor mijn schoondochter een onbekende zaak en ze was aangenaam verrast door het prachtige linnengoed dat daar te zien was. We gingen niet met lege handen naar huis en voor mezelf kocht ik de gepimpte pompdoek "Verdraaid"  een ontwerp van Nienke Sybrandy. Op de foto zie je de doek nog liggen bij de vorige opstelling van mijn keukenhoekje.




Toen ik kort geleden de "Seasons" en de "Seasons-keuken" kocht zag ik op de voorkant een plaatje van Keulse potten en van de week vond ik dat het tijd werd om zo'n leuk hoekje ook in mijn eigen keuken te maken en dit is het geworden.




De grootste Keulse pot van ca. 10 liter is een hele oude waarin mijn schoonmoeder nog zuurkool en gezoute bonen inmaakte en ik vind hem prachtig. Hij is kapot geweest en er liepen grote scheuren door. Onlangs heb ik de lelijke bruine lijmresten verwijderd en het donkerblauw met een watervaste stift weer hersteld en nu is er bijna niets meer van de schade te zien. Ik kijk er iedere dag met groot plezier naar. Zien jullie achter de grote Keulse pot de ovale houten broodplank staan? Die is nog van mijn ouders geweest, zij hebben die voor hun huwelijk gekregen en ik snij daar iedere dag ons brood op. Ik ben intens dankbaar voor minstens 6o jaar dagelijks brood dat daarop gesneden is en waarvan ook ik heb mogen eten.




Zelfs de exotische roze orchidee misstaat niet in nog een mooi exemplaar van dit Keuls blauw en op Wikipedia kun je een leuk artikel lezen over de "Keulse Pot" waarin o.a. de verschillende toepassingen van deze stenen potten wordt besproken. Ze zijn alleszins de moeite waard om in ere hersteld te worden.

21 opmerkingen:

  1. Dit zijn inderdaar prachtige potten.Zie nog zo een grote voor mij waar mijn grootvader haring op zout in bewaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cisca - quiltpassion28 oktober 2009 om 20:43

    Ja, ik moet in de kelder ook nog één of twee van die potten hebben en ook nog een kan. Ik krijg zin om er naar te gaan zoeken. Wat leuk, dat ze na de zeventiger jaren, waarin ze ook weer "modern" waren , nu weer terugkomen.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een 'verdraaid' leuke theedoek zo. Bij de Keulse potten zie ik weer die van mijn ouderlijk huis gevuld met zout achter het vierkante massief houten keukendeurtje met de houten draaiknop :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind deze potten heel erg mooi. mijn moeder heeft een hele rij in haar keuken staan, met aardappelen, uien enz..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo leuk Corrie dit doet me weer denken aan de keuken van mijn oma. Had ik het toen maar geweten......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, ik denk dat ik de zolder eens op moet, eens even zoeken.....
    het geeft in ieder geval een mooi sfeervol plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het blijft leuk en verveelt eigenlijk nooit. Ik geloof niet meer dat ik zo'n grote meer ergens heb. Ik had een van Ton zijn Oma, maar (- één oor) die is buiten helemaal stuk gegaan.
    Ik heb nog wel een kleintje.
    Oh ja en 'vroeger' in de 70er jaren had ik hele kleintjes voor de kruidenboter bij ieder fondue-bordje.
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Corrie,
    Met heel veel plezier je logje over de Keulse Pot gelezen. Het staat inderdaad heel gezellig. Leuk dat je naar Delft bent geweest, zo'n mooie stad!
    Ga nog even verder lezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De potten zijn leuk.
    Ik heb er een in gebruik als zoutpot.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze blijven mooi die keulse potten! en bij jou zien we hoe je ze op verschillende manieren kunnen gebruiken. Wat mooi dat jij elke dag aan je ouders denkt via de broodplank! Leuk dat je hem nog hebt. Het zijn vaak de simpelste dingen waar we aan gehecht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie doek heb je overgehouden aan het uitje naar Delft.Lijkt me een leuke winkel van Sanny.
    Leuk dat je door zo'n blad opzoek gaat naar je Keulsepotten. Echt zonde dat ze op zolder stonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Enig dat hoekje en ook het winkeltje is eentje om te onthouden.
    Ik gebruikt mijn keulse pot als zoutpot.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb er ook nog twee staan, de een ooit gekregen van mijn schoonmoeder en sindsdien in gebruik en de ander later van haar geërfd. Misschien moet ik daar ook eens een plekje voor zoeken. Mooi hoekje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een lief hoekje je brengt ons weer op allemaal ideeën enig.Ga ook eens zoeken of ik nog keulse potten heb. Van mijn opa gehad, zou ik die met opruimen niet weg gedaan hebben. Zal toch niet, maar ben bang van wel. Misschien bij rommelwinkeltje eens kijken. En de doek van Sanny de Zoete ja die zijn prachtig.

    Ik ben ook al een paar keer bij haar wezen kijken.
    En niet met lege handen weg gegaan.

    Zo'n lieve vrouw vind ik, ga lekker zitten en kijk op je gemak in de dozen. Waar vind je dit nog heerlijk
    toch !!

    Fijne dag nog , ik hoop dat ik je niet te veel opgehouden hebt vandaag. Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat zo,n ouderwetse droogdoek zo,n moderne draai heeft gekregen en toch super veel nostalgie uitstraalt .
    Mijn gedachten gaan helemaal ver terug naar een vroeger van heel lang geleden thuis .
    De pompdoeken waren aanwezig en echt ook naast de oude pomp . Toen we al lang een kraan voor de waterleiding hadden , besloten mijn ouders de pomp gewoon te laten zitten .
    Dat was een goed besluit , want het kwam enorm van pas vooral in het laatste oorlogsjaar . We zaten nooit zonder water , terwijl vaak alles was afgesloten . Ik zie nog de buren pompen en met emmers vol helder water huiswaarts keren . Gelukkig woonden ze dichtbij .

    De Keulse potten die stonden ook naast elkaar in de niet zo kleine kelder . In de winter aardappelen voldoende in voorraad en de planken vol met potten weck groenten en fruit .
    Snijbonen in het zout in een keulsepot . Eieren werden in glaswater(?) ingelegd . Die kon je dan gebruiken om te bakken , dus liever niet als een vers eitje bij je ontbijtje .
    Zuurkool in de pot !
    Wat hadden de huisvrouwen toch een werk om zo alles te regelen en klaar te maken .
    Mijn huishoudelijk leven zag er later wel heel anders uit .
    Je hebt me weer helemaal naar het thuis van vroeger gebracht . Het is goed om weer eens even bij de tijd van toen stil te staan , dan kunnen we meer dankbaar zijn voor alle verworvenheden van het nu . Dus Leuk dat je die pompdoek en de potten tevoorschijn hebt gehaald . En jammer wel dat ik geen potten heb , maar in je herinneringen kun je gelukkig veel meedragen .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het museumstuk hier rechts is ook de moeite waard om te bekijken , een prachtige wapenrok , gelukkig dat er nog zoveel bewaard is gebleven .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat 'verdraaid' gezellig allemaal Corrie. Zo heerlijk sfeervol. In Heiloo had ik ook van die potten, maar waar ze gebleven zijn ... ik weet het niet meer. Daar zat ook nog wat bij van mijn ouderlijk huis. Jammer dat het verdwenen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie wij zijn ook op keukenjacht en de Seasons keuken heb ik ook al helemaal verslonden.
    Met al die AGA fornuizen is het niet helemaal geschikt voor ons budget maar dat mag de pret niet drukken. Ik heb je link van het adresje in Delft opgeslagen want als de keuken klaar is wil ik ook mooi linnen erbij kopen, ik had een meevallertje en heb het geld gereserveerd voor een nieuw servies en andere leuke spulletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben het helemaal met je eens, de keulse pot is zo leuk voor allerlei doeleinden. Bij ons in Frankrijk staat hij op de koelkast met alle pollepels erin. Een goed aandenken aan thuis!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk te zien dat je ook van Keulse potten houdt Corrie, heb er ook een aantal,jaren gehad in mijn vorige huis o.a. als bloempotten op de vensterbank. Nooit geen last van modegrillen, Keuls is altijd mooi. Ben vanwege plaatsgebrek kleine miniatuurpotjes gaan bewaren, maar heb hier nog een paar groteren. De kleintjes staan wel overal in groepjes binnen en buiten. Fijne zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie potten, ik heb buiten een heel grote bruine.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...