donderdag 1 oktober 2009

De reis van het koffertje




Daar ligt een koffertje op de quilt die ik een paar maanden geleden
voor € 15,00 euro op een jaarmarkt in Hoorn kocht.
Het is al een heel oud koffertje en aan de Pinkeltjes-stickers kun je zien
dat het ook in gebruik was als logeerkoffertje toen onze kinderen klein waren.




 Ik bewaar er gewoonlijk enkele knuffels in uit de tijd
dat de jongens klein waren en ook het ontbijtbordje van onze jongste zoon
dat de tand des tijds doorstaan heeft.
Het geruite tasje maakte Lucas op school en er zit nog steeds een pakje tissues in.




Vandaag ging het koffertje sinds lange, lange tijd weer eens op reis
en werden de knuffels en andere spullen eruit gehaald en werden er
 twee heel oude dekentjes in gelegd.
Het grijze wollen dekentje maakte mijn moeder lang geleden voor mij
van een oude "paardendeken", zoals zij die altijd noemde.




Het stroeve, oude, roestige slot wordt zorgvuldig gesloten
en het koffertje wordt naar beneden gedragen.




Voor de zekerheid bind ik er nog een touwtje omheen
want het mag beslist niet openklappen op de terugweg.
En dan brengt Jan me met het koffertje naar NS-station Alkmaar
voor de reis naar Amsterdam.




Daar aangekomen wandel ik op mijn gemak richting Reestraat,
maar eerst ga ik kijken of ik Annelies kan treffen in deze zaak
waar ze werkt en jawel, nu tref ik haar wél
(de vorige vergiste ik me en liep de ernaast gelegen quiltwinkel binnen ;- )
en wat is het toch ontzettend leuk om elkaar na
alle weblogbezoekjes nu in het echt te ontmoeten.
Wat een schitterende stoffen verkoopt Annelies daar en ik heb
ook de top van haar kerst-stitchery-quiltje kunnen bewonderen
dat zoals altijd in het echt nog véél mooier is dan op foto's.




Maar dan is het tijd om het doel van de reis op te zoeken
en dat is deze winkel, vol met wierook, kaarsen, beeldjes en andere spulletjes.
Normaal ga ik zo'n winkel beslist niet binnen vanwege de zware geuren
die er hangen, daar kan ik écht niet tegen, maar nu was het onvermijdelijk.
Zo snel mogelijk doe ik wat ik doen moet en vlucht naar buiten
waar inmiddels de zon is gaan schijnen en wat is Amsterdam toch
een verrukkelijke stad om doorheen te wandelen!




 Een prachtige Hollandse lucht tooit het dak van de "Bij" waar ik
 tijdens de DDD-dagen voorál wegblijf vanwege de drukte
en nee José, de tas heb ik niet gekocht want mijn portemonnee leek
na mijn bezoek aan de kaarsenwinkel wel van uienleer,
als ik erin keek begon ik te huilen ;- ))




Op het perron van station Amsterdam bleek het touwtje niet vergeefs
te zijn zoals je ziet en na een rit waarin de mannelijke helft,
van een aardig maar zéer fors Braziliaans echtpaar,
gemoedelijk met zijn al even forse dijen tegen de mijne (ook al niet slank) leunde
keerde ik min of meer verkrampt maar toch héél tevreden naar
huis terugmet mijn buit ... wordt vervolgd!


24 opmerkingen:

  1. Nou ja Corrie! Nou weet ik nòg niet waarvoor dat koffertje mee moest. Maar het heeft wel een hele reis gemaakt, net zoals de eigenares. Wat heb je er weer een leuk verhaal van gemaakt. Leuke quilt trouwens, zo vrolijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een spannende reis, heerlijk Amsterdam. En heel gezellig om Annelies te ontmoeten. Ben je ook nog naar de borduurwinkel de afstap geweest? Staat ook nog een keer op mijn lijstje. Maar nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig wat er in het koffertje is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie, wat een speciaal moment vandaag, toen ik je totaal onverwacht het trappetje op zag komen en ook meteen herkende. Wat is het raar iemand voor het eerst te ontmoeten en toch het idee te hebben dat je elkaar kent. Wat is het fenomeen web-log dan toch een bijzonder iets.
    Het koffertje is prachtig en nee, ik verklap helemaal niets.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben nog niet veel wijzer geworden, Corrie maar gezien je opmerking naar José moet het wel iets met het vorige logje van doen hebben. Ik blijf benieuwd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie, ik kon me inhouden om niet eerst naar het eind van het logje te gaan kijken.
    Daar uiteindelijk daar aangekomen is er helemaal geen eind, maar komt er nog een vervolg logje.
    Ik heb zo'n vermoeden dat Marcella warm zit, maar ?????????????????????

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een leuk verhaal Corrie, je maakt het wel spannend voor ons!Wat leul die oude inhoud van je koffertje. Dat bruine beertje/aapje herken ik wel. Mijn oudste dochter had die ook. Jaren 70 he!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ben ik in alle vroegte met je mee gegaan .
    Ik zie je het koffertje dragen , zo,n kostbaar koffertje dat veel verhalen kent en wat er al niet in wordt bewaard !
    Het is zoveel dat je levenslang blijft koesteren . En waarom het nu meemoet . . ?
    Ik denk dat er passende kleur lapjes gekocht zullen worden bij dat grijze wat ik zie en er ligt nog iets meer gekleurd onder . Daar zullen wel plannen voor bedacht zijn om iets belangrijks nog liefdevoller te kunnen bewaren .
    Maar ik kijk ook naar het touwtje om het koffertje , heb je dat uit je keuken gehaald ?
    Volgens mij is dat echt keukentouw om bijvoorbeeld je rollade mee te binden of de blinde vinken , maar nee het gaat om het koffertje .
    En weet je wees nu zuinig op dat touw , het is zo mooi te gebruiken voor eventueel kersthangertjes of hartjes .
    Een dekje om je jampotje afbinden met dit touw . Oh wees er zuinig mee sprak deze wijsdoende oudere .
    En die winkel die je binnenging met al die antieke stoffen , eigenlijk het mooiste in heel Nederland wat er op dit gebied bestaat . Het zijn toch maar stoffen met motieven vol verhaal .
    VOC. . INDIA . . enzovoort

    BeantwoordenVerwijderen
  8. HET KOFFERTJE . . . heeft een ieder nieuwsgierig gemaakt .
    Geduld . . geduld . .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je maakt me ontzettend nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heerlijk Corrie je bent iemand naar mijn hart...
    Jammer dat je de tas niet hebt kunnen kopen.

    Maar ja hier ben je dan blijer mee, de tas komt een volgende keer wel weer.

    Wat was ik graag met jou mee gegaan naar dit doel.

    En gezellige bij Annelies langs geweest dit had ik ook enig gevonden.
    Haar kerstquilt ook in het echt willen bekijken. En de mooie stofjes in de winkel.

    Je reis met dit lieve mooie koffertje zo eentje heb ik als kind ook gehad. Had ik deze ook nog maar.
    Wat heerlijk bij jou al deze leuke herinneringen nog te zien, wat fijn dat jij dit nog allemaal bewaard heb.
    Je bent een schat, wat een heerlijk verhaal.
    Ik ben ontroerd lieve schat.

    Ik wacht rustig af op vervolg, Dikke kus van mij..
    Tot ziens !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, wat een leuke vertelling over je reis, maar nu de hamvraag, wat ging er mee terug naar huis? en was het koffertje loodzwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. geduld een schone zaak?!?!
    eehh.....
    ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een echte verhalenvertelster aan het woord....
    vervolgverhaal! o jee nou moet ik wachten
    hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel leuk verhaal maar nu het eind.Corrie , je kan het heel leuk brengen.Ieder heeft zo haar gave.
    Daaag en groetjes van Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat maak je mij nieuwsgierig, kom voor het eerst op je blog en moet nu wel terugkomen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, maar vind het niet erg hoor, het was een heel gezellig bezoekje! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ha je houdt de spanning er wel in, ik ben benieuwd wat je nu in dat kofertje hebt zitten??????????

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je weet de spanning goed op te voeren, haha, ik kom morgen wel weer even terug ;o)))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je weet mij wel erg nieuwsgierig te maken...wat een schattig koffertje, en ik ben benieuwd wat er nu zoal in zit.
    Een heel fijn weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. haha leuk die foto van de Bij! de 1e DDD begon ik pas om 9 uur , er liepen 2 klanten bijna de Bij in en ik zei hardop "getver ik durf niet"..."oh zeiden zij ,is het je 1e keer? het valt mee hoor het is leuk!!"....hahaha nee zei ik ,"ik durf niet ,ik werk daar"...ze lagen helemaal dubbel en wensten me sterkte ;)))
    Gisteren kwam ik José met haar dochter nog even tegen ,dat was leuk in de massa even een vriendelijk bekend hoofd,groetjes hoor José....

    BeantwoordenVerwijderen
  20. heerlijk verhaal trouwens , je vertelt zoveel liefs en grappigs in 1 log,zoals gewoonlijk ,zo'n soort koffertje heb ik ook ,met hetzelfde doel : logeerpartijtjes!!!
    leuk ik denk dat je bij je oude dekentje ,stofjes uit die tijd hebt gezocht...zodat het 1 geheel wordt met de pop die je gaat maken of al af het maar ons nog niet laat zien hahahahahah leeker neiuwsgierig hou je ons!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik hing aan je lippen, of eigenlijk aan het scherm en bij het naderen van het einde, dacht ik dat de ontknoping zou komen, maar...............niets.......je weet de spanning er wel in te gouden ;-))

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @VANDAAG ZIEN JULLIE wat er in het koffertje zat en ik hoop dat ik jullie niet teleurstel met deze inhoud. Dankjewel allemaal voor jullie gezellig meegenieten met het koffertjesverhaal, ik had er zelf ook zoveel plezier in om het te beleven en te beschrijven.
    ANITA, nee de Afstap heb ik niet bezocht, was al op bezoek geweest bij Annelies en had later geen tijd en energie meer, wilde naar huis met mijn schatten ;- ))
    ANNELIES, ikvond het enig om je te ontmoeten en je was precies de warme persoonlijkheid die ik me voorstelde, ik denk met genoegen terug aan onze ontmoeting!
    MARIJNA, dat waren de Monchichi popjes, op de volgende link zie je er heel veel: http://images.google.nl/images?hl=nl&source=hp&q=monchichi&rlz=1R2RNTN_nlNL328&um=1&ie=UTF-8&ei=Ei7HSr2yOM_A-QaZ37lH&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4
    GERRIE wederom geniet ik van jouw inlevingsvermogen en de manier waarop je die in woorden omzet, zo heerlijk om jouw verhalen te lezen, je voegt zoveel toe aan ieder logje waarop je reageert! Ik hoop er nog heel lang van te mogen genieten. Het keukentouw is nog steeds te koop Gerrie en ik gebruik het ook graag voor het inpakken van cadeautjes, staat heel vrolijk!
    JOSÉ, ik hoop dat ik je met de ontknoping van dit verhaal in mijn logje van vandaag helemaal blij maak en je hebt me al verzekerd dat grote zus helemaal gelukkig is bij mij!
    HILLY, wat een mop dat je die twee vrouwen zo wist te verrassen en je bent een heldin om er binnen te zijn gaan!
    Ik heb dus geen pop gemaakt, maar láten maken en het is de liefste pop die ik me kan voorstellen, mooier had ik die nooit kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...