donderdag 24 september 2009

Pearl S. Buck voor Hilly en Jan Houtman van Hilly


Vorige week mailden Hilly en ik elkaar een paar keer i.v.m. het boek "Vrouwenpaviljoen"
van Pearl S. Buck dat Hilly aan het lezen is en stuurde ze me bovenstaande foto toe. Ze had het boek zien staan in de rechterzijbalk van mijn weblog. Ze vroeg me of ik ook de trilogie "De Goede Aarde" van deze schrijfster heb gelezen en dat heb ik inderdaad. Het was het eerste boek dat ik van Buck las en daarna ging ik haar boeken verzamelen.


 Het is echt de moeite waard om de informatie over P.S.Buck op Wikipedia te lezen via de link die ik hierboven gaf. Ze heeft een turbulent leven geleid, als kind emigreerde ze met haar ouders naar China en heeft diepe dalen gekend in haar leven. Ze was een sterke vrouw die omwille van een optimale verzorging van haar verstandelijk gehandicapte kind is gaan schrijven. Na terugkeer in Amerika adopteerde ze samen met haar tweede echtgenoot negen kinderen en streed ze voor burger- en vrouwenrechten.


 Vele van haar boeken handelen over China. Toen we zo aan het mailen waren kwam ik op het idee om alle boeken die ik van P.S. Buck heb verzameld weer eens uit de kast op te diepen en dat leverde het volgende plaatje op:


ruim veertig boeken blijk ik te hebben! Wat een schat is dat en ik heb er al vele gelezen, maar nog lang niet alles. Er zitten ook enkele dubbele bij want als ik een mooiere uitgave vond kocht ik die toch weer. Heerlijk om zoveel leesvoer te hebben.

 Dit is het boekje dat ze schreef over haar gehandicapte dochter en ook het boek met kerstverhalen vind ik heel bijzonder. Zoals je ziet moet ik nog heel wat boeken kaften zoals de stapel helemaal rechts op de foto, maar of dat er ooit van komt betwijfel ik.




Nu wil ik vooral ook graag iets vertellen over het mooie borduurwerk dat op de andere foto's staat. Het zijn detailfoto's van deze prachtige lap.

Het is een patroon van Jan Houtman en Hilly is het aan het borduren.
Ik vind het een schoonheid van een borduurwerk!"

27 opmerkingen:

  1. Och Corrie ,dat laatste is teveel lof...het zijn echt 2 draadjes die ik gebruik....maar hij wordt wel mooi ,dat ben ik met je eens ,de 1e leuren zijn verkleurd van het stilliggen 10 jaar lang ,dus ik heb de oude draad met een nieuwe draad vermengd....

    Leuk om de achtergrond info over Pearl S. Buck te lezen, ik had nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen ,maar in het boek is mevr. Wu ook zo'n wijze vrouw, dat het een genot was om te lezen...dus Corrie ,dankjewel het was weer een schot in de roos en ik zal je lijstje rechts nog wel vaker raadplegen.

    En heel erg leuk om weer een logje over mijn lap te lezen bij een andere blogvriendin!!!Zoals je weet besteedde Dijn er ook al aandacht aan onder het kopje "malwief op afstand",omdat we op dezelfde dag buiten in de zon genoten van borduren ,zij in gezelschap van de mallewieven ,ik lekker in alle rust alleen...en toch verbonden via internet.

    het leukste van alles is dat ik via Willy erachter kwam dat ik een "jan Houtmanlap"had...ik dacht nav haar bezoek aan zijn boerderij ,hé dat ken ik , dat is nagemaakt van mijn lap.tot ik achter de foto een briefje zag van de ontwerper....bloos bloos....hahahahha

    dus met veel plezier ga ik er straks na het huishouden mee verder en met nog meer plezier dank ik jou voor dit mooie log en het mooie boek!!1 een aanrader voor mensen die ontroerd willen worden en meer over China willen leren......lieve blje groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. vergeet ik nog te zeggen dat ik onder de indruk ben van dit rijke bezit van jou corrie ,wat een pracht al die boeken van haar.
    Zelf was ik al zo blij met de uitgave uit de reeks van uitgeverij Atlas "de twintigste eeuw", alle mooie klassiekers uit die tijd zijn hierin weergegeven:
    http://www.uitgeverijatlas.nl/boeken_fonds.asp?fonds=twintigste%20eeuw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer een heerlijk log, en wat een verzameling boeken geweldig! Je heb nog wat voor de boeg, ze hoeven ook niet in een keer gelezen worden toch. Lekker verspreiden over een lange tijd. Lang van genieten Hilly super jou borduurwerk over een draadje knap hoor. En van Jan houtman Prachtig !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Uit die reeks genoot ik ook zo van 2 boeken van Calvino-"onzichtbare steden" en "als op een winternacht een reiziger"..in die laatste word je als lezer direct aangesproken, iets wat er bij André toe leidde dat ie het boek weglegde ;))))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @HILLY, de draadjes zijn aangepast ;- ), maar dan nog blijft het knap om over 1 draadje linnen te borduren, daar doe ik niets vanaf.
    De andere logjes over je lap was ik alweer kwijt en wat is het inderdaad leuk dat we als blogvriendinnen zo genieten van elkaars werk en bijvoorbeeld onze boekenliefde. De stapel staat nog steeds op de wasmachine, dus die ga ik straks een uitzoeken, ook al leuk om te doen en het huishouden is grotendeels klaar voor vandaag, alleen nog de boodschappen, maar dat is heerlijk even uitwaaien op de fiets met dit mooie herfstweer. Jouw tip over de Calvino-boeken is alweer opgeschreven Hilly, ben benieuwd of ik het aankan om direct aangesproken te worden ;- )) Fijne dag!
    JOSÉ, was je ook alweer op bezoek, nog maar net je stem aan de telefoon gehoord en je wist dus al dat er een logje aan kwam ;-) Ook jij een heel fijne dag toegewenst en nu ga ik aan de slag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. vanavond ned 1 0m 22.30 Henk Helmantel op tv!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Corrie Wat een bijzondere vrouw. Maakt me wel nieuwsgierig.
    Nu ik die prachtige J.Houtmanlap van Hilly hier zie vraag ik me af waarom ik 'm destijds niet heb geplaatst, want volgens mij heeft ze me toen ook een foto gestuurd. Je hebt 'm mooi uitgelicht en het lijkt idd één draadje maar het zal aïdastof zijn. Jan Houtman borduurde ook altijd op aïdastof.
    Hilly je moet de lap nu niet meer zolang laten liggen.
    Ik zie dat Hilly je ook op de hoogte bracht van Helmantel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik buig ook in diepe bewondering voor Hilly's werk! Ooooooooh, m'n complimenten Hilly!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hilly, wat wordt de lap mooi en wat heb je hard doorgewerkt. Nog maar een piepklein stukje hoef je en dan krijgt de lap de mooie plaats die het verdiend.

    Corrie, WAUW een prachtige collectie boeken van Buck. Enkele boeken staan al erg lang op mijn lijstje om te lezen. Komt zeker nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie, vergeet ik weer te zeggen dat ik de foto van je rechtsboven op je blog zo ontzettend mooi vind!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 't is lang geleden dat ik de Goede Aarde van Pearl Buck las. Ben benieuwd hoe ik het nu zou vinden.
    Hilly: je lap is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, wat heb jij veel boeken van haar! Ik heb er een stel van haar gelezen, maar zoveel toch niet. En Hilly..wat een super mooie lap waar je aan bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees niet zoveel al jij, maar geniet er wel altijd van. Laatste boek was: Haar naam was Sara van Tatiana de Rosnay, Prachtig tot het eind!
    Hilly, wat een mooie lap en zo'n mooie kleur gebruik je!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie lap van Hilly.
    En lezen is niet aan mij besteed,als kind deed ik dat ook niet graag en nog steeds niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @WILLY, wat goed dat jij dat weet van die Aïdastof en het Helmantelprogramma vond ik erg mooi om te zien.
    YVONNE, dankjewel!
    BERTHI, wat leuk dat jij ook zo enthousiast bent over Buck en zelfs over mijn foto (^_^) Dankjewel!
    ELIZABETH, Buck blijft mooi, maar ze heeft ook nog eens zoveel verschillende genres geschreven.
    MARIJNA, ik heb ze niet allemaal gelezen hoor, wel verzameld ;- )
    BETTY, wat leuk om te weten dat jouw boek zo mooi was.
    KATRIEN, je zult het niet missen, maar dat is voor mij zó moeilijk voor te stellen. Ik ken meer mensen die weinig of niets lezen , ook in ons gezin en ik verwonder me daar altijd weer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Corrie wat een leuk verhaal over P. Buck, ik lees altijd graag over China en deze schrijfster staat al lang op mijn (hele lange)nog te lezen lijst.

    Wat een mooie uitvoering van de Jan Houtmanlap, ook dat staat op mijn nog te bordurenlijstje... je snapt dat ook deze veel te lang is!

    Groetjes Riet.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ooooohhhhhh Corrie ,ik las ergens ,bij Berthi geloof ik, dat dit log nog een staartje kreeg ,nou zeg maar gerust een STAART!!!!!!
    Wat lief ,wat leuk ,wat een enorme verrassing ,ik was thuis toen jouw leuke pakket bezorgd werd....heerlijk!!!!nu kan ik meteen in de goede aarde beginnen......en in alles geloof ik eigenlijk hahahahah je bent te goed!!wat superleuk zeg zo'n vroeg verjaardagscadeau....mmmmmm dankjwel een blije verlegen ontroerde verwende Hil!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. allemaal bedankt trouwens voor de leuke,lieve reacties op mijn lap...nooit gedacht dat ik ermee verder zou gaan ,want zoals jullie zien ben ik er in 1996 vrij onbezonnen aan begonnen (weinig daarvoor geborduurd ,dus best een hele klus) nu na mijn knottedoek ,vind ik dit vrij gemakkelijk ,alhoewel er toch af en toe foutjes insluipen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige boeken en ja de Houtman lap die is natuurlijk wonderschoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. je kan voorlopig je gang gaan Corrie!Ik ben ook zo'n enthousiaste lezer..heerlijk zo'n boek waar je helemaal in zit en waarvan je het jammer vindt als het uit is...
    Mooie lap ook,ik heb momenteel allerlei logjes over de tentoonstelling in de Elzas,er waren ook een stel prachtige geborduurde dozen bij,net iets voor jou Corrie!
    Ooit ga ik ze ook proberen te maken,ben helemaal 'flieft'!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een prachtig borduurwerk.
    Heerlijk dat lezen hé, ik kijk uit naar de winter, kop thee naast me, voor de hout kachel, en dan heerlijk weg dromen. Dan hoef ik er niet uit.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie combinatie deze kleuren met borduren. Daar zou ikzelf niet meteen aan hebben gedacht, maar staat erg leuk!

    P.Buck... moet ik er ook nog 2 van hebben... (loop nu naar de boekenkast)... ik heb er zelfs 4 ;-)
    - Mandala | Roman over India
    - Pearl Buck Omnibus | Drakenzaad, De Moeder en Pioenroos
    - De Belofte (een boek uit de 'Margriet' bibliotheek)
    - Ons Dagelijks brood (idem, vertaald Engels tital = Portrait of a marriage)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Boeken en Hilly dat is bijna één ! !


    Corrie weet hier weer velen naar toe te lokken .


    Wil je iets weten over boeken ga naar Hilly , zij zal voor je zoeken .
    Boeken zijn een fijn bezit als je weet dat er een mooie inhoud in zit .
    Zinnen van woorden aaneengeregen aan koorden .
    Het lied van het leven zo mooi beschreven .

    Wat Hilly nog meer kan , borduren aan een ware Houtman .
    In kleuren als kaneel zo wordt het eens een prachtig geheel .

    Naast lezen en kruisjes fijn zal ze nog lange tijd bezig zijn !

    Een hartelijke groet van Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heerlijk zo'n verzameling boeken, ik kan helemaal met je mee genieten. En dat borduurwerk .... ik ben onder de indruk van het mooie patroon (maar ja wat wil je ook met Jan Houtman) maar zeker ook van het fijne werk en de kleuren. Erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. PS De uitgave van het boek komt uit de verzameling van mijn moeder en dateert van 1965...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ha Corrie, een week of twee geleden ben ik begonnen in 'Van verre landen', van Pearl S. Buck. Het gekke is dat de verhalen mij bekend voorkomen. Ook bijv. toen ik las over de waterbuffel! Ik heb het nooit zelf gelezen, ook als kind niet. Als ik me probeer te herinneren hoe ik de verhalen ken, hoor ik mijn moeder vertellen! Ik denk dan ook dat ze mij en mijn zussen voorgelezen heeft. Het staat ook wel achter op het boek dat het een voorleesboek is, maar ik heb aan het voorlezen geen herinnering, alleen aan de verhalen. Die heb ik niet alleen eerder gehoord, maar ook 'gezien'.
    Dat 'zien' heb ik al eens eerder beschreven bij een logje. Als ik een verhaal lees of hoor, 'zie' ik in mijn gedachten er een wereld bij en dat is bij dit boek ook zo! En ik heb het dus eerder gezien... Nu ben ik zo nieuwsgierig geworden naar de boeken die ze later is gaan schrijven! Ik weet dat je ze al heel lang in je rechterkolom hebt staan Corrie, en het kwartje is gevallen!
    Een fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Gerrie: van jou reacties wordt iedereen overal zo blij...al of niet op rijm ,heerijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...