maandag 14 september 2009

Leze, leze, lees, mik met kees, mik met brood, Corrie wordt groot!



Doelloos hangt het gerafelde leeslint op het versleten riet van het oude stoeltje naast mijn bed. Wekenlang verschoof ik dat lint door het 1357 pagina's tellende boek "De geschikte jongen" van Vikram Seth. Enkele dagen geleden nam ik afscheid van de vier families Mehra, Kapoor, Khan en Chatterji met hun lief en leed waarvan ik zo intens heb genoten en met wie ik heb meegeleefd.



Een boek waarin beschreven wordt hoe India in de vijftiger jaren van de vorige eeuw een enorme verandering meemaakte op politiek, cultureel en religieus gebied. De verschillen tussen de generaties worden daardoor duidelijker en toch blijft er een grote samenhang binnen de families en met de verschillende families onderling.


 De rijkdom van de Indiase cultuur is een onuitputtelijke bron om van te genieten door de liefde, poëzie, de kleurrijke religieuze festiviteiten, de hitte, geuren en geluiden van stad en platteland die met zoveel flair, intensiteit en humor worden beschreven door Vikram Seth. Voor de volledigheid van dit log vermeld ik hierbij wél dat ik de enkele lange verhandelingen over de politieke situatie gaandeweg oversloeg (met een knipoog naar Hilly ;- ). Ik ben zó blij dat ik dit prachtige boek van Jan cadeau kreeg voor mijn verjaardag in maart j.l. Het is een boek dat ik beslist nog eens zal lezen en als ik er alleen al naar kijk komen al die personen meteen weer duidelijk voor me staan om me mee te nemen om in hun families mee te leven en hun levensgeschiedenis mee te beleven.




Wat ligt er nog meer op mijn stoeltje ... een stapeltje boeken waarvan ik er al een aantal heb gelezen en een aantal nieuwe, dus ik kan me weer verheugen op nieuwe en oude verhalen en sferen. Het dikke boek helemaal onderaan kreeg ik van de week van een lieve vriendin die weet dat ik hou van boeken over China, Japan en andere exotische landen. Wacht, ik zal het stapeltje even dichterbij halen ...



Wie weet  herkennen jullie er iets van en denk je ook weer terug aan de personen die in het boek voorkomen. Zo schreef Berthi over Belle van Zuijlen en over haar leven schreef Johan v.d. Woude het boek dat ook op het stapeltje ligt om herlezen te worden.




 Maar ook beneden in de huiskamer ligt er een stapeltje boeken zodat ik altijd even kan wegduiken in een andere wereld. Vorige week was mijn zus Ria een weekje heel dicht bij mij in de buurt. Ze hield een weekje vakantie in een heel leuk appartement in de duinen bij de kust en natuurlijk ging ik een keer bij haar op de koffie. Daar lag het boekje van Aaf Brandt Corstius op tafel en toen ik het pakte zei Ria: "Cor, ik weet dat je niet van korte verhalen houdt, maar dit móet je lezen!" Ik mocht het meenemen en wat heb ik gehuild van het lachen om haar colums.


  
"Ons soort humor" noemde Ria het en ze heeft helemaal gelijk! Over smaak en humor valt niet te twisten, maar ik vind het een aanrader en weet je wat zo leuk is, via deze link kun je regelmatig een nieuwe column lezen van Aaf en ook van andere NRC.Next columnisten. Heel veel lees- en handwerplezier gewenst!  Oh, nu vergeet ik bijna om nog iets over de titel van dit logje te zeggen, de tekst slaat nergens op, maar het is precies zoals bij ons thuis vroeger vaak voor ons werd opgezegd door onze ouders en ook zij hadden gelijk, want wat heb ik veel leesvoer gegeten en wat voel ik me daardoor innerlijk verrijkt en gegroeid!

22 opmerkingen:

  1. aaf vind ik ook zo leuk en eigenzinnig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HEERLIJK dat jij er ook zo van genoten hebt, lekker onderduiken in een hele geschiedenis en dat heb je maar met een paar boeken hoor!!!
    had je nou ook "het lot van de familie Meijer"van Lewinsky gelezen ,ook zo mooi.
    Vikram Seth ...mmmmmmm ook golden gate was prachtig.
    wat een zalige stapel...ik zal blij zijn als mijn logeerkaten weg zijn en mijn serredeuren weer open kunnen en ik kan mijmeren bij mijn schatten (stapels boeken en handwerkjes) hahahahahah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt voor aaf's link ,leuk!@!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. eh sylvia witteman ook met haar columns ,originele kijk op dingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @OH HILLY, wat leuk, VIER reacties van jou bij mijn boekenlogje, dat kan ook niet anders met zo'n boekenliefhebber als jij en wat heb jij mij ook veel heerlijke leestips gegeven toen je nog blogde en gelukkig houdt dat niet op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hahahahha knipoog terug,want ik sloeg het ook over en durfde dat eerst niet hardop te zeggen ;))))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ja wij houden van dezelfde boeken heb ik gemerkt Corrie, en..fijn dat tips over en weer gaan...ik huppel over internet vandaag en doe af en toe wat tussendoor, vandaar de vele reacties..>>>ga weer wat huishoudelijks doen ,lekker afwisselend vandaag...stukje geborduurd...straks yoga en daarna: lezen!!!!mmmmmmmmmmmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een verrukkelijk stapeltje boeken heb je daar liggen.

    Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. het boek van vikram seth ligt hier ongelezen door mij. moet ik nu toch echt eens gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie, je hebt nog en hele stapel liggen zie ik! Maar lees gewoon door, dan komen ze vanzelf uit. soms wil je niet dat een boek ophoud en wil je nog meer er van mee genieten. Maar toch... Dank je voor dit interressante logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ohhh ja die is natuurlijk een kolfje....geweldig he,om zo mee te leven in een boek!Ik vind alleen de "kater"erna zo vervelend.Ik loop dan echt een paar dagen met mijn ziel onder mijn arm....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O heerlijk zo'n stapel boeken om in weg te duiken !
    Groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt dat we even je stapeltje mogen bekijken en een leuke foto heb je van jezelf op het logje gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een lieve foto staat er op je weblog. Jij aan het borduren. Heb de titel van het boek opgeschreven en ga bij de bieb kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja Corrie, ik kan me helemaal verplaatsen in het gevoel dat je overvalt als je de laatste pagina van het boek "De geschikte jongen" van Vikram Seth hebt gelezen: het is net alsof je in een leeg huis achterblijft nadat je lange tijd je hele familie op bezoek hebt gehad. Ik vond het heel jammer dat ik het boek uithad en voelde me wat onwezenlijk omdat ik heel wat dagen elk vrij moment had gebruikt om het boek op te pakken en verder te lezen, al was er maar tijd voor een paar pagina's. Ik heb me getroost met de boeken van Haruki Murakami. Ken je van hem bij voorbeeld de boeken "De opwindvogelkronieken" of "Kafka op het strand"?
    Ik zag op je stapeltje ook een boekje liggen van Rudy Kousbroek, eveneens aangenaam leesvoer. Hij behoort met W.F. Hermans en Jeroen Brouwers tot mijn favorieten als het om Nederlandse schrijvers gaat. Wat ook goed helpt bij een "uitgelezen-boek-blues" is het bladeren in mooie handwerkboeken, het strelen van strengetjes borduurzijde en lapjes borduurlinnen en het op bezoek gaan bij je favoriete web-logs
    :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Corrie. Zal toch vreemd zijn om na zo'n dik boek de laatste blz. om te slaan en afscheid te nemen van de families. Tenminste dat heb ik zelf wel, al zijn die boeken wel iets minder dik.
    Met een tv serie heb ik dat ook wel eens.
    Wat staan je sloffen daar leuk onder de stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Corrie, heb jij nou niet dat als je in een boek begint, dat je het dan niet meer weg wil leggen, en gewoon door wil blijven lezen, want je wilt weten wat erop de volgende bladzijde staat etc.
    Als je het dan uit hebt, voel je je verdrietig, want je hebt het uit!
    En dan begint het allemaal weer opnieuw! Ik snap ook nooit dat mensen niet van lezen houden!
    Ook bij liggen de boeken alweer opeen stapel en de tijdschriften, waar ik van de zomer niet aan toe ben gekomen, om weer gelezen te gaan worden, heerlijk voor de hout haar, en dan mag het van mij buiten -20 zijn en sneeuw, en dan even weg te dromen in de karakters van anderen.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @DANKJEWEL allemaal voor jullie reacties bij het boekenlogje en ik ben beslist niet de enige die geniet van lezen, dat was en is alweer heel duidelijk! We boffen maar met zo'n heerlijke hobby.
    ELZA en ANITA, wat leuk dat de foto jullie opgevallen is en dank voor de lieve woorden.
    MARIA, wat vind ik het toch leuk om jouw uitgebreide reactie hier ook weer te vinden. Je kent het gevoel van afscheid nemen van personen uit een boek en je goede raad heb ik al direct ter harte genomen (^_^) Ik aai en lees alweer en de boeken van Murakami kan ik allemaal bij mijn zoon lenen als ik eraan toe ben. Hij raadde me ook Kousbroek aan, zo fijn dat hij ook zo graag leest.
    WILLY, welkom thuis! Het zijn Hema-slofjes ;- ) Heerlijk warm en zacht van vilt.
    JOKE, verdrietig ben ik niet echt als een boek uit is, maar wel een beetje weemoedig soms, dan kom ik weer terug op de wereld en weet dat ik mijn eigen levensverhaal weer moet en mag leven, maar dromen in andermans leven via een boek vind ik een heerlijke ontsnapping. Net als jij geniet ik in de winter ook erg van lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Corrie, bedankt voor dit logje. Vikram Seth staat nog op mijn lijstje van te lezen boeken. Een aanrader, volgens een vriendin en mijn man, die het op het moment aan het lezen is, is ook: "River Town, Two years on the Yangtze" geschreven door Peter Hessler. Ik weet niet of er een Nederlandse vertaling is.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk toch telkens als ik hier even langs wandel zie ik de stoel staan met dat mooie stapeltje boeken . Zo zie je een stoel is voor meer te gebruiken dan er op te gaan zitten .
    Ik wil wel graag even een van je boeken doorbladeren . Boeken maakt nieuwsgierig . Ook al kom je er nog niet aan toe om zelfs maar de eerste bladzijde te lezen , dan toch af en toe het boek ter hand nemen even voelen , omdraaien en je hebt eigenlijk heel veel in handen .
    Lange verhalen soms uit één leven allemaal aan het papier toevertrouwd . Bij het lezen van zo,n boek mag je zo maar in een ander leven rondkijken .
    Corrie ik leg je boek weer neer en ga verder en . . dat we zo maar bij je binnen mogen kijken . . wat een gastvrijheid .
    Heb ik je niet gestoord ?
    Je zit natuurlijk alweer aan een volgend steekjeswerk , dat zullen we vast nog eens hier getoond krijgen . Ik ga stilletjes verder en zeg tot later . Werk maar rustig door . .

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk om hier te lezen dat Johan v.d. Woude over Belle van Zuylen heeft geschreven. Voor mij nieuw!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De stapeltjes boeken komen me erg bekend voor, ik heb nu mijn lieve vriend maar eens gevraagd om een kastje naats mijn bed te maken want aan een tafeltje heb ik niet meer genoeg. Met sommige boeken voel ik het ook als een afscheid als de laatste bladzij uit is, een beetje een leeg gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...