woensdag 19 augustus 2009

Groningen



In mijn vorige logje schreef ik al dat we het afgelopen weekend in Groningen waren en het was een zéér geslaagd uitje met onze goede vrienden. Ik heb vanmiddag de foto's bekeken en durfde al niet aan een logje te beginnen omdat het weer veel teveel was om te laten zien. Maar dankzij een tip van Willy kon ik nu een aantal sfeercollages maken om te laten zien waarvan we zo genoten hebben.




Maar eerst even een foto van het bord waarvan we de eerste avond van ons weekend mochten eten in Restaurant "De Zevende Hemel" . Na enig gesteggel met de bediening over de temperatuur van de Rosé, hebben we uiteindelijk een avond genoten van een heerlijke en eerlijke keuken, een aanrader!




 Zaterdagochtend scheidden onze wegen zich van die van onze vrienden die elders in de provincie een bezoek wilden afleggen, maar niet nadat zij ons vlak voor het prachtige stationsgebouw van de NS hadden afgezet. Daar hebben we allereerst de schitterende hal bewonderd en liepen toen in een heerlijk zonnetje naar de overkant van de weg naar het Groninger Museum . We hadden van tevoren niet geïnformeerd naar de exposities die er zouden zijn en waren aangenaam verrast door  de expositie Cuba! Kunst en geschiedenis van 1868 tot heden! 
Hier de eerste collage van de kleurrijke kunst die wij zagen:


Wat een geweldig feest voor het oog en ik vergeet te vermelden dat er ook foto's in verwerkt zijn van de prachtige trappenhal van het museum en van de expositie Jong in Groningen, Henk van Os over zijn tijdgenoten
Naast alle kleurrijke schilderijen werd ik ook zéér verrast door de prachtige pasteltinten van de Cubaanse kunst die je in de volgende collage kunt zien en ook daarin verwerkte ik weer de mooie trap en een deel van de ruimte waarover ik straks nog schrijf:


Als ik in een museum loop drink ik vooral sfeer en kleur in en het maakt me dan niets uit of ik enige kennis bezit van de kunst die daar geëxposeerd wordt, in het kort gaat het me om GENIETEN en oooh wat heb ik dat gedaan samen met Jan! Ik was volkomen onder de indruk van het werk van Matthijs Röling en van zijn werk maakte ik de volgende collage, het zijn delen uit zijn schilderijen, ik ben er helemaal wég van:


Kon ik nog méér genieten? Jazeker, het hield maar niet op! Genietende van het prachtige gebouw alleen al liepen Jan en ik via de onderdoorgang naar de Philip Starck ruimte zoals hij volgens de suppoost werd genoemd en daar was het alsof ik een hemelachtige sfeer inliep met overal om me heen prachtige ruimtes van geplooide, doorschijnende vitrage die in glooiende vormen van het plafond tot de vloer reiken. In die ruimtes troffen we een schitterende collectie Chinees en Japans porselein aan en daar kon ik niet van weg komen, ik bleef kijken. Zie dat prachtige haasje eens, het eekhoorntje en die uitmuntende theepotjes enz.:



De betoverende sfeer wil ik zeker nog eens beleven. Rond het lunchuur voegden onze vrienden zich weer bij ons en toen we later gevieren door de gezellige stad Groningen liepen en zoals altijd heel veel te praten, te lachen en te genieten hadden prees ik me een zeer gelukkig en tevreden mens.




Wat te denken van diezelfde avond alweer verrukkelijk dineren in Restaurant"De Pauw" .
In dat restaurant worden de voor- en nagerechten met een trolly aan tafel gereden en dan mag je kiezen of alles nemen wat er aangeboden wordt en weet je ... ik kan niet kiezen ;- 0)
Dus al je wilt genieten, ga dan naar Groningen!

26 opmerkingen:

  1. Corrie wat geweldig je bent ook in Groningen geweest. En ja je hebt weer heel andere dingen gezien als ik. En een geweldige collage gemaakt, en bij jou kan je ze nog groot aan klikken ook. Ook eens zoeken hoe dit moet. Ja Willy heeft mij dit ook geleerd. En eer ik dit door heb hoe dit moet doen duurt wel even bij mij. Ik denk dat jij daar sneller in bent.

    Maar wat heb jij genoten en veel moois gezien. Een prachtige stad waar ik nog wel eens naar terug wil.
    Geweldige foto's !! De Pauw heerlijk gegeten is toch geweldig om dit te doen. En een toetje dan proef je toch alles een beetje. Heerlijk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corrie wat een hemels weekend hebben jullie gehad.
    Zelfs het stationsgebouw al zo mooi.
    Je collages zijn prachtig. Wat trof je het met deze tentoonstellingen. Matthijs Röling, geweldig!
    Dank je voor dit mooie verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi verslag,en wat hebben jullie veel moois gezien.Das genieten hé.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig logje met mooie sfeerfoto's in collages!
    Groningen is een heerlijk stad, ik ben er vaak op bezoek geweest en dat was altijd genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi logje! Mijn broer woont in Groningen en ik heb er zelf een paar keer op mogen treden, onder meer op twee festivals, dus ik ken de stad een beetje en vind 'm prachtig. :) Nu lijkt het of ik aan jouw hand weer een stukje Groningen gezien heb. Supermooie foto's en collage's en mooie teksten. Heerlijk! Dank je wel voor het delen, liefs x Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het GENIETEN straalt van dit logje af !Heerlijk verteld en zo mooi je fotocollages! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. och Corrie voor je het weet huren ze je in bij de VVV,.....wat kun je toch heerlijk enthousiast vertellen en wat een prachtige collages.
    Het leek mij niet zo'n mooie tentoonstelling door die affiche met die vrouw die achterom kijkt,maar nu door jouw plaatjes ben ik overtuigd dat ik t niet mag missen....en Gtroningen is sowieso heerlijk!!!
    wat leuk dat jij ook vooral van de sferen geniet, ik begin altijd te lezen ,maar al snel kijk ik alleen maar en voel ik....net als op vakantie ,ik weet dan geen naam van een plaats te reproduceren ,zit dan alleen maar vage uitspraken te doen ,"weet je nog has daar waar dat licht s avonds zo mooi was boven dat haventje"......en hij kent me al langer dus meestal weet ie nog waar ik over bazel ook ,omdat ik er daar ook al zo lyrisch over was ...hihi
    heerlijk genieten zo van jouw verslag ,kleurrijk en in pasteltinten!!!gezellig

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk dat jullie zo genoten hebben Corrie. Die collages zijn erg mooi en handig. Heel sfeervol. We zien jullie gauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke stad is dat Groningen en wat hebben jullie genoten.
    Mooie foto's en een geweldig verslag bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij hebt van de kunst weer nieuwe kunst gemaakt, prachtige collages die de sfeer helemaal weergeven.
    Alsof ik er ook was !!

    Heerlijk genieten jullie EN ikke !!;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke stad Groningen ! Wat heb je mooie collage's gemaakt... En idd in het ( oude ) station kijk je je ogen uit !
    Groetjes uit Assen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je een prachtig verhaal over en mooie foto's van mijn geboortestad!
    Fijn dat jullie er zo van genoten hebben.
    Er gaat voor mij ook niets boven Groningen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ook maar even hier bij jouw "thuis"nav logje Dijn:
    http://www.garnstudio.com/lang/nl/kategori_oversikt.php

    misschien vind je hier iets...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Corrie, ik hoopte al dat je een logje over Groningen zou maken. Hartstikke leuk om te lezen en prachtige foto's heb je erbijgemaakt...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk weekend hebbn jullie gehad. Groningen is prachtig. Ben je nog in Roden bij de handwerk boetiek geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Corrie,

    Ik ben geboren en getogen in de stad Groningen, maar woon nu al jaren in oost Groningen. Als je de stad zo goed kent, vallen de mooie dingen niet meer zo op. Als je nu in Groningen bent kun je genieten van het Noorderzonfestival in het Noorderplantsoen, ook zo'n prachtige plek!

    groetjes Janet W

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg mooi dat het jullie hier zo beviel. Met dank voor de reclame!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. oooooh het mooie Groningen !! heb er gestudeerd dus ook veel voetstappen er liggen ..... in 2004 was mijn laatste keer maar toen lag mijn zus op IC, dus heb je geen oog voor mooie dingen. Toch binnenkort een uitstapje maken ...... je hebt er een mooi blogje van gemaakt, dankjewel !!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuk dat jullie zo hebben genoten in Groningen...mijn geboorte stad. Zelf wonen we nu tien min. buiten de stad Groningen en kom er zelden meer. Leuk om via jouw mooie foto's weer even mee te genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk genieten van deze beschrijving van Groningen.
    De stad van mijn vroege jeugd waar ik nog steeds met plezier terugkom.

    Enige tijd geleden ook geweldig genoten van de Cuba tentoonstelling.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het Groninger museum is al een kunststuk op zich, vind ik. Dat het eigenlijk om de sfeer en het genieten gaat ben ik met je eens. Vaak bezoek ik ook maar een klein stukje van een museum, dan ben ik "cultuurvol", zo kan ik ook weer eens terugkomen, want ik heb dan nog lang niet alles bekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. klinkt als een bijzonder heerlijke dag!
    ik hou ook erg van de stillevens van Matthijs Röling.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ha die Cor !

    Ben je met de Tom Tom naar Groningen gereden??

    Zo nee, dan moet je er zeker een kopen, want:

    http://www.volkskrant.nl/kunst/article1281599.ece/Bob_Dylan_wil_autonavigatie_inspreken

    ...en wanneer gaan we naar Utrecht?

    groetjes,

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Corrie,
    Komende week is er feest in Groningen, van Bommen Berend en het Groninger ontzet! Weet niet meer de precieze datum, maar heb drie jaar een lief in Gr. gehad, dus heb heel speciale herinneringen aan Stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @DANKJEWEL ALLEMAAL voor de reacties bij mijn Groningen logje, jullie reacties zijn al net zo enthousiast als mijn vertelsets erover, ik zie zelfs enkele nieuwe lezers die reageren, wat leuk en welkom!
    ANITA vraagt of ik ook in Roden ben geweest! Nee helaas niet Anita, ik weet dat daar een mooie handwerkzaak is, maar een weekend is zó kort. Ik zou in iedere provincie wel langer willen zijn om zoveel mogelijk te otndekken.
    HILLY, ik ga toch maar niet bij het VVV werken ;- ) ik wil borduren!!!
    INEKE K. Utrecht moet echt nog even wachten, de dagelijkse bezigheden overstromen me weer en ik wacht even tot kalmere tijden komen. Wat een geweldige link ien! Heb zó gelachen..
    Heerlijk die herinneringen van velen van jullie aan deze mooie stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jaaa Corrie het werk van Matthijs is om bij weg te dromen he zoveel tederheid. Heb weer genoten van je blogs :)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...