zondag 14 juni 2009

Home of a needleworker


Dit is het derde borduurwerk waaraan ik tijdens onze vakantie ben begonnen en hier heb ik met héél veel plezier aan gewerkt. Het was nog een hele klus om alle kleuren bij elkaar te zoeken zodat het een mooi geheel zou worden want voor dit patroon worden officieel zijden garens gebruikt. Een tijdje geleden las ik bij Juul over de reden waarom zij geen zijden garens wil gebruiken en ik kon me daarin vinden. Het gaat erom dat de poppen met daarin de larven levend gekookt worden om de zijde daarnate kunnen afwikkelen.


 Ik ben geen vegetariër of veganist, maar als ik zoiets lees denk ik toch wel na of ik zoiets voor mijn hobby wel moet doen en hoewel ik er geen dogma van wil maken, wil ik voortaan zoveel mogelijk katoenen garens gebruiken. Dat houdt in dat ik alternatieven moet zoeken voor de kleuren van de zijden garens die in de patronen genoemd worden en dat valt lang niet mee. Er zijn voorlopig nog niet voor alle merken conversietabellen beschikbaar.


 Dit is mijn borduurwerk geworden en ik ben er helemaal blij mee (klik op foto's om te vergroten). Het is een patroon van Little House Needleworks en ik hou veel van hun ontwerpen. Ik vind het huisje dat onder de grote "H" verstopt is zó leuk. Ik wens jullie een fijne zondag toe en een prettige werkweek met een aantal mooie handwerkuurtjes!

45 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk logje weer Corrie, en een snoepje van borduurwerk. Prachtige kleurtjes !!

    Ik zal proberen of ik dit ook kan vinden. Bedankt voor de tip !!


    Fijne zondag verder!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook dit weer heel leuk geworden Corrie en bedankt voor de sites, ga ze opslaan altijd handig.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. corrie, bedankt voor je lieve commentaar. Er bestaat zijde (los dan wel weer...)die ze verzamelen nadat de rups uit de cocon is gegaan, maar ja daar kan je dan niet mee borduren.Aan katoen kleven ook heel wat nare bijverschijnselen en ik denk niet dat de katoenen borduurgarens al eco verbouwd en geverfd zijn.
    Maar ja als we niet beginnen gebeurt er nooit iets.
    Geen zijden sjaals meer kopen hè...ik heb wollen sjaals...vilt....daar hoeft niemand om dood.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig borduurwer,met toepasselijke titel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik kom net terug van een wandeling langs mooie huizen aan het water en het lijkt alsof ik nu verder wandel langs het mooiste huis van allemaal!
    de keuze van kleuren is heel geslaagd. het resultaat is prachtig. je hebt hard gewerkt op vakantie.
    en dank voor de conversiesite - ik ga er eens goed rondneuzen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk borduurtje. Ik kan me voorstellen dat je daar met veel plezier aan gewerkt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik ook geen zijden garens, maar ja... ben ook een vegetariër ;-) ;t Is net zoiets als bont. Als er andere materialen zijn die ook voldoen hoeven er voor mij geen levende wezens voor gedood worden.

    Het is een erg leuk borduurtje! Mooie site... ga snel even verder kijken daar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Corrie, dat wist ik eigenlijk niet van de zijde. Nu gebruik ik geen zijde omdat ik het heel erg aan de prijs vind, maar nu zal ik het zeker niet meer gebruiken. Je borduurwerk is mooi geworden, ik heb het patroon ook liggen . Maar ja eerst moet mijn groet ABClap af, dan mag ik weer aan iets anders beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Natuurlijk heb je gelijk dat het wel zielig is voor de larven maar ik laat al heel veel. Geen kreeft, geen mosselen, geen garnalen,allemaal levend gekookt. Geen lamsvlees, geen eend, geen ganzenlever, geen kalfsvlees, geen kikkerbillen, geen bont, heel weinig rund, varken of kip. Vliegen moeten alleen weg als ze binnen zijn omdat ze overal?! op zitten maar verder laat ik dieren zoveel mogelijk met rust. Mieren mogen vrolijk op de plaats lopen. Vleermuizem mogen in de zomer op zolder slapen zelfs al maken ze veel poepjes, 's winters zijn ze weg. Ik voer ieder dag de vogels en zeg iets boos als mensen hun hond veel te hard naast de fiets laten lopen als het warm is. Ik krijg liever een ongeluk dan dat ik een konijntje dood zou rijden. Wil geen vogel levenslang geven door hem in een kooi op te sluiten. Het is heel mooi als mensen zijde links laat liggen maar ik zie me niet als slecht voor dieren omdat ik graag met zijde werk. Ik vind een larve ook nog niet een echt dier.Ik wil jouw mening Corrie, natuurlijk niet veroordelen alleen stof tot nadenken geven, dat begrijp je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is inderdaad een schatje!! Leuk huisje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig borduurwerk en zo toepasselijk voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @JOSE en JOKE, dankjewel!
    YVETTE, over zijden sjaals heb ik ook al zitten nadenken, want ik zag een mooi tutorial over verwerken van wolvilt in zijden sjaals, maar ja dat doe ik dan toch liever niet zoals je zegt.
    KATRIEN, dankjewel *Ü*
    ELIZABETH, echt leuk om te lezen dat je de kleurcombinatie geslaagd vindt en dankjewel voor je mooie compliment!
    ANNELIES, dankjewel!
    *MARIANNE*, zo denk ik er ook over, nogmaals geen dogma, maar graag een alternatief als dat er is!
    ANITA deR, duur zijn die garens zeker ook en ook dat speelde nog mee bij mijn gedachte hierover. Heerlijk je ABC afmnaken, het is zó mooi!
    MARIE-ANTOINETTE, zo maakt ieder een keuze of wat wel en wat niet te gebruiken, we doen naar ons gevoel en onze ideeën wat we goed dunken en doen dat helemaal voor onszelf, we willen niemnad iets opleggen en soms is het goed om eens van gedachten te wisselen zoals bij dit. Ik respecteer ieders eigen idee en mening over alles. Ik vind dat jij heel bewust leeft als ik dit alles lees en slecht voor dieren ben je zéker niet en ik vind mensen die wél zijden garens gebruiken ook beslist niet slecht voor dieren! Een larve is misschien nog niet een echt dier, maar het is wel al een levend wezentje en dat bedoelde ik eigenlijk ook! Het is vooral een punt voor me omdat het om mijn hobby gaat. Ik voel me beslist niet veroordeeld en jij hopelijk ook niet, het is meer een beetje nadenken met elkaar over alternatieven die we eventueel kunnen gebruiken, Ik schreef al dat ik er beslist geen dogma van wil maken.
    Maar hoe vond je mijn handwerkhuisje?
    Dankjewel WILMA en GUUTE (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig borduurwerkjes. Mooie kleuren heb je hiervoor bij elkaar uitgezocht. Het verstopte huisje is idd erg leuk gedaan :)
    Fijne maandag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Corrie, ik vind je huisje prachtig.Het zou maar zo een Zweeds huisje kunnen zijn. Het is je goed gelukt om vervangende garens te vinden. Hele mooie kleurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Corretje, jouw borduurtjes werken ontzettend aanstekelijk, weet je dat?! Alweer zo'n heerlijk mooi 'dingske'!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze zijn zo leuk deze patroontjes, het is weer een snoepie geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuf tafereeltje,voel mij gelijk 'thuis' !!

    Ja van de zijderups weet ik ook via Juul.
    In de HZG heeft eens een artikel gastaan(toen besefte ik het niet).
    Heb een klein voorraadje Madeira zijde uit de tijd.
    Maak het wel op.
    Maar zal waarschijnlijk geen nieuwe meer kopen.

    Goed dat je er aandacht aan besteedt, en mooi dat je het om hebt kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik zeg niks, ik zeg niks, ik zeg niks :)

    Mooi borduurtje Corrie ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk borduurwerkje en je kleren zijn schitterend! Ik heb de betreffende sites die je noemde meteen bewaard!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @WILLY, dankjewel, dit soort huizen spreken ook heel erg tot mijn verbeelding!
    ILSE!!! Wat leuk dat je er bent en laat het alstjeblieft écht aanstekelijk werken, dankjewel Ilse!
    ELZA, dank, zulke snoepies lusten we graag ;- )
    MARIAN'NE, ook ik maak op wat ik heb aan zijden garens, kijk maar eens naar het dak en daarna alleen katoen. Goed dat je je thuis voelt, kom erin zou ik zeggen en drink gezellig een grotge pot thee met me leeg, bewonderen we meteen elkaars borduurtjes *Ü*
    MARCELLA, zeg nou wel iets!!! Ieder z'n meug hoor, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen erover denken en we leggen elkaar beslist geen juk op, ik zeker niet! Dankjewel (^_^)
    JANTINE, dankjewel voor je bezoek en complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zo'n borduurwerkje staat nog op mijn verlanglijstje. De kleuren heb je mooi bij elkaar gezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Moeilijk, hoor, jouw dilemma!
    Maar katoen is toch ook niet diervriendelijk. Lees maar eens:
    "In 98 procent van de katoenteelt over de hele wereld, wordt kunstmest en gif gebruikt. Het gif moet de schadelijke insecten op de katoenplanten doden. Maar jammer genoeg doodt het ook de vogels die de insecten eten. Bovendien komt het gif ook in de grond en in het drinkwater terecht. Voor de mensen die met katoen werken kan dat echt dodelijk zijn. Ieder jaar sterven er 20.000 mensen door het gebruik van landbouwgif."

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @NOOR< Leuk patroontje hè en erg leuk om aan te werken, dank voor je compliment over de kleuren.
    SASKIA, ik weet het, ik weet het en toch vind ik het idee dat er bewust een lading poppen in kokend water gegooid wordt voor zijde, toch nóg moeilijker, misschien doet het me teveel denken aan garnalen en kreeft die in kokend water gemikt worden, of paling die in zout moet kronkelen, eet ik ook niet!
    Het gif dat in de katoenbouw wordt gebruikt krijgen wij door ons voedsel ook binnen omdat in de voedselteelt ook gif gebruikt wordt, zogenaamd binnen de veilige normen :- (
    Al met al bestaat ons leven met het dragen van kleding, het gebruiken van materialen voor onze hobby's, het kiezen van voedsel voor onszelf en onze kinderen en kleinkinderen, het rijden in vervuilende auto's, het gebruik van CDRoms, computers e.d., het vliegen in een vliegtuig enz, constant uit het maken van keuzes en soms kies ik dan voor de minste van de kwaden, daar komt het een beetje op neer, daarbij besef ik dat ook die keus weer een keuze met haken en ogen is, maar dan mag mijn gevoel nog een woordje meespreken en dan baseer ik daarop mijn keuze, volledig een persoonlijke zaak dus en het leidt waarschijnlijk allemaal nergens toe, behalve dat we de wereld kapot maken, wat we ook zullen kiezen. Ons leven is één groot dilemma!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ons leven is....gevuld met mooi handwerk!
    Dit huisje heeft ook al vaak naar mij geknipoogt. Maar ik wil dit idee gebruiken voor een plaatje van mijn eigen huis. Mét lindeboom en een paar katten erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Corrie, je huisje is prachtig, zonder meer. En die keuzes,ja?!
    Als ik alles met en oude fiets doe ben ik goed voor het milieu maar slecht voor de mensen, door het dragen van mijn oude kleding ben ik goed voor het milieu maar slecht voor de mensen. Mijn man zegt wel eens: als iedereen zo was als jij, was de economie al heel lang dood, dus weer heel slecht voor de mensen die toch,hun brood willen verdienen. Eerst moest ik consuminderen en nu weer consumeren!? Als ik weinig energie gebruik moet ik meer gaan betalen omdat er te weinig opbrengst is. Wie het weet mag het zeggen. Gelukkig vergeet ik al deze problemen als ik lekker met mijn handwerk bezig ben. Hopelijk al de lezers van deze blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Erg mooi en de kleuren zijn helemaal goed !
    Fijne dag , groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. 10 punten voor de kleuren die je gebruikt hebt! En dat vreselijke verhaal van de larven zet je wel aan het denken .... zielig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuke logjes heb je weer geschreven.
    Ik ben weer helemaal bijgelezen.
    Leuke vakantiefoto's heb je gemaakt.
    Mooi vanuit het vliegtuig.
    Een mooie geborduurde naam gemaakt voor Elodie. Geur DMC ken ik nog niet. Lijkt me heerlijk. Waar vind je toch elke keer die leuke patroontjes..
    Oh, en je home of a needleworker is ook al zo mooi.
    Fijne (borduur) dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Weer even kunnen bij kunnen lezen.Je hebt echt een heerlijke vakantie gehad zeg.Wat leuk die reacties van het personeel daar.Mooie boeken ook gelezen.Weer iets voor mijn lijstje.Mooi ook je borduurwerk.Ik ben nu zelf ook weer aan het bloggen en hoop je weer een keer te zien, tot dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ja dat zet je inderdaad aan het denken. Opeens voelt die zijden draad niet meer zo verrukkelijk zacht als eerst en kleeft er wreedheid aan. Mooi Corrie wordt het wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Corrie, Ik heb nooit veel met zijde gehad dus ook nooit gekozen voor iets. Het voelt voor mij niet prettig en ik vind het naar ruiken...de zijdeglans vind ik wel heel mooi. Het verhaal wat je vertelt is idd niet om blij van te worden en ik kan me jouw beslissing heel goed voorstellen.Je kunt niet alles voorkomen, hoe graag je ook zou willen.Vaak heb je geen idee dat bv de katoenteelt ook helemaal niet zo vriendelijk is. Dat lees je dan een keer en dan maak je een keuze. Zo doe ik dat ook zonder andere mensen met andere keuzes te veroordelen. Als we allemaal bewust op onze eigen manier leven zijn we al een eind in de goede richting!Je huisje is werkelijk prachtig, ik kan er naar blijven kijken!!! Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Net terug van vakantie val ik in je logje. Ik hou van borduurtjes met een knipoogje en dit is leuk en mooi, je kleurenkeuze is prachtig en doet niet onder voor zijde. Ja... je zijdeprincipe, mijn hart huilt ook bij katoen, maar als we ieder, op onze eigen manier een stemmetje laten horen, komen er misschien ooit
    dier en mensvriendelijke borduurmaterialen. Hulde voor jou, Corrie!
    Lieve groet, Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dat past in ieder geval prachtig in bij jou en in je huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een lief borduurwerk heb je gemaakt!En wat je verhaal over de zijde betreft,goed dat ik dat nu weet.Ik heb er nog nooit mee gewerkt maar zal dit nu ook niet gaan doen.
    Vaak zijn keuzes moeilijk en goed zal je het nooit doen maar proberen om het beste te doen is in ieder geval het begin...;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Op de vroege ochtend reageren op je allerliefste uitgevoerde handwerkjes ?
    Ik zeg er gewoon nog niks over , heb alweer knikkebolneigingen .
    Maak plannen om natuurlijk weerlangs te komen voor een wat langer praatje .
    Een heel fijne zongdag gewenst !

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een erg mooi borduurwerkje is het toch! Ik hou zelf ook erg van Little House Needlework borduurwerken - vooral die met die huisjes.
    Als je geen zijden garens wilt gebruiken kun je bij Crownstitches ook een tabel vinden met veranderingen van zijden garens en DMC katoenen garens. Eventueel wil Liezbeth van Crownstitches je vast wel helpen.
    Zij verkoopt ook de mooiste amerikaanse patronen - ben hier helemaal verliefd op geworden en ben nu al met het tweede werkje bezig van LHN. Zo leuk om te doen!
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een schattig patroontje Corrie. Ik kan me voorstellen dat je het heerlijk vindt om zoiets te borduren. Je wordt er helemaal blij van. Heel knap hoe je al de kleurtjes bij elkaar gevonen hebt. Ik heb ook genoten van de enige foto's bij Saskia. Van den Bosch. Wat zag je er weer heerlijk vrolijk en blij uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik sluit me gewoon aan bij alle bovenstaande reacties; prachtige kleuren! Vooral dat blauw vind ik geweldig!
    Ik kende het verhaal achter zijde-garens ook niet; heel goed om nu te weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Corrie, wat hebben jullie een fantastische vakantie gehad. Heerlijk relaxen met een handwerkje of een boekje. Alleen maar genieten. Wat is het leven toch mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. O Corrie,ik heb er ook een patroontje van Little House Needleworks op staan,maar dan met een frans tintje....;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Wat een lief borduurwerk is dit. Ik heb in mijn vakantie eigenlijk erg weinig gehandwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Corrie wat prachtig , er zitten vast heel veel uren in , maar het is de moeite waard groetjes Cobie R

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Voorzichtig kom ik hier even binnen en ik denk dat Corrie ijverig haar naald en draad beweegt om weer iets moois te creeren .
    Zittend in haar eigen borduursalon is ze helemaal verzonken en ziet ze alleen nog al de steekjes en volgt nauwkeurig haar naald , die laat ze met enige regelmaat rustig in beweging gaan .
    In elk werk van haar hand is zeer veel liefde "gestoken"
    De kleurtjes die ze gebruikt worden met zorg gekozen .
    Het maakt iedereen die hier langs komt gewoon blij .
    Waar mooie kleuren zijn moet toch wel een blij mens wonen !
    Als ze op vakantie gaat zou ze misschien haar tandenborstel kunnen vergeten maar maar een werkje met naald en draad zeker niet .
    En zie daar hoe mooi het weer is gemaakt , ik vind het eigenlijk een prachtig iets op je voordeur , zodat iedereen kan zien die er in je straatje wandeld , hé kijk daar eens !
    Zal er eens een bord op of naast je voordeur komen :
    HOME OF a NEEDLEWORKER ?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wauw, dat ziet er prachtig uit! Ik vind het heel goed dat je geen (of in elk geval zo min mogelijk) zijde gebruikt, ben zelf vegetariër en me altijd erg bewust van dit soort dingen. Heb zelfs nep-lederen balletschoenen! ;)

    Voordat ik dit blogje las, heb ik al je werk onder het linkje "cartonnage" bekeken. Ben er helemaal stil van, wat maak je wonderschoon werk! Prachtig! Echt heel bijzonder om dat allemaal naast elkaar te zien, al die geschenken voor groot en klein! Stel je voor de je kleinzoon op een dag zelf vader wordt en zijn zoon met jouw Ark laat spelen. En daarna zijn kleinzoon, en daarna... prachtig.

    Ik wens je nog veel geluk, suc6 en plezier met je handwerkhobbykunst!

    Liefs van Martine

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...