zondag 19 april 2009

Mijn hartenlap




 Zien jullie hem hangen, mijn hartenlap? Hij hangt daar al enkele weken en als ik in het hoekje achter mijn laptop zit draai ik zo vaak mijn hoofd naar links om er even naar te kijken en van te genieten. Ieder hart is met heel veel liefde en vele, vele herinneringen en gedachten geborduurd met mooie zijden garens op een zachtgeel linnen. In geen enkel ander borduurwerk heb ik zoveel van mezelf gelegd, het klinkt misschien erg theatraal, maar ik heb er mijn hart in uitgestort.



Zoveel dankbaarheid welde in me op als ik aan mijn dierbare ouders dacht en aan alles wat ze me tijdens hun leven hebben gegeven aan liefde, interesses voor vele dingen en een heel fijne jeugd. Gedachten aan mijn zus die ook uit hen is voortgekomen en met wie ik nog herinneringen kan ophalen aan onze ouders en onze jeugd.




 Gedachten aan Jan zijn ouders die er ook niet meer zijn maar voortleven in onze gesprekken en in de ontmoetingen met de twee broers en drie zussen van Jan, aan de manier waarop ik in het grote gezin werd opgenomen en aan de reisjes met de bus als ik samen met Jan na het werk vanaf Hoogovens voor een weekend naar hun huis in het mooie Bergen reisde. Aan onze beider grootouders en aan de generaties daarvoor die de families hebben gesticht waaruit Jan en ik zijn voortgekomen.



Op deze foto zie je hoever we na hen zijn gekomen, ik borduurde de namen van links naar rechts, Jan en ik die elkaar vonden en nu al 41 jaar getrouwd zijn, onze dierbare zoons en schoondochters: Marc en Bettina met de namen van Marc z'n drie dochters erboven geborduurd en in hun drie harten de initialen van hun moeder. Menno en Maaike en hun kleine Max en onze jongste zoon Lucas en zijn Chloé. Onze kinderen en kleinkinderen van wie we zoveel houden en bij wier levens we zo betrokken zijn en over wie we zo onze dromen en soms ook zorgen hebben zoals alle (groot)ouders die hebben, gedachten over de generaties die na hen komen. We beseffen dat we in hen allen een grote rijkdom hebben ontvangen en we danken God dagelijks voor hen allen en voor de plaats die wij hierin mogen innemen en leggen dagelijks hun namen in Zijn handen, beseffende dat er geen groter Liefde bestaat dan die van Hem voor ons allen.


38 opmerkingen:

  1. Wat is er mooier dan zoveel harten samen te voegen !
    Alsof je al je geliefden zo wilt omarmen .
    Zo jammer dat je je hoofd eerst moet draaien om er naar te kijken .
    Kan het niet zo hangen dat je er recht voor komt te zitten ?
    Ik wil niet bemoeierig doen , maar je kunt er gewoon niet genoeg naar kijken .
    Je voelt zelf de vreugde volop die je genoot toen je er aan werkte .
    Het zijn allemaal liefde steekjes geworden .
    Blijf ze goed bewaren diep in je hart , want daar zijn ook speciale bergplekjes voor al je dierbaren .
    En voor allen die het ook mogen weten en het kunnen zien in deze in mooie tinten gemaakte harten samen .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o wat vreselijk mooi !!!! stil van ! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat mooi Corrie eigenlijk een familieboom maar dan met harten wat apart. en wat een prachtige kleuren.
    Kan me voorstellen dat je er steeds naar kijkt en ik denk dat als je dat doet je meteen weg mijmert en weer aan alle mooie herinneringen word herinnerd.
    Liefs Joke en een fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een bijzondere lap met een bijzonder verhaal. terecht dat die een bijzonder plaats krijgt in je huis. ik hoop dat je hartenlap - en daarmee je familieliefde - nog vele generaties doorgegeven wordt in de familie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In één woord PRACHTIG.
    met vele mooie herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig gemaakt Corrie. Maar ook de gedachten er achter vind ik erg mooi. Familie is erg dierbaar, daar moeten we zuinig op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Corrie het is goed stil te staan bij de lieve familie die je om je heen hebt.
    Wat is dit toch een speciale lap !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dit toch een mooi borduurwerk.
    Met zoveel gedachten, zoveel herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een rijkdom, Corrie, zo'n familie om je heen en anderen om in goede herinnering aan terug te denken. Bij ons thuis werd een lievelingetje van moeder een "hartelapje" genoemd, maar op jouw hartenlap is plek voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit ontroert.

    (Ik wou dat ik die hartjes kon vinden op mijn toetsenbord, dus nu maar zo):

    hart hart hart

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat heb je alles prachtig ondergebracht...zelfs de initialen van hun ma in hun hart, hoeveel mooier kun je t een plekkie geven...erg mooi gedaan en logisch dat heel je ziel en zaligheid erin ligt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Corrie wat mooi je hartenlap, prachtige lijst daar ben ik verliefd op. En wat hangt hij mooi naast je kan je hem iedere keer bekijken.
    Ik zie je zitten genieten heerlijk toch !!

    Wij hebben ook een gezellige dag vandaag gehad mijn schoonmoeder word 85 en vandaag gevierd met zijn allen. Morgen nog een drukke dag, en hopelijk dan weer een paar rustige dagen. Kan ik ook wel gebruiken. Kom nergens toe op het moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie, wat is je ♥♥♥♥♥lap prachtig geworden, de kleuren spreken mij ook erg aan. Zoals Joke al schrijft een mooie variant op de boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Corrie,

    Wat een prachtige lap. Niet alleen vanwege die steekjes en lieve hartjes, maar bovenal vanwege het verhaal erachter en de liefde die eruit spreekt voor jou en de jouwen. Dat maakt een mens stil ... Een lap én mensen om te koesteren! Werkelijk prachtig.

    Groet en liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Erg mooi gemaakt Corrie! Ik hoop dat jijzelf er nog jaaaaren van kan genieten en ben zeker dat het na jou een erg gewaardeerd familie-erfstuk zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi Corrie, en fijn dat ie zo'n mooie en centrale plek heeft gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anouk Boereboom20 april 2009 om 05:03

    Hai tante Corrie,

    Ik wist helemaal niet dat je hier mee bezig bent! Wat ziet jou blog er ontzettend leuk uit zeg. Ik zie een echte levensgenieter voor me;-)

    En wat lees je ontzettend goede boeken. Wil ik mij ook meer mee bezig gaan houden! Leuk om op deze manier een echte persoonlijkheid neer te zetten en te vertellen waar jou interesses naar uitgaat! Geniet ervan...

    Dikke kusss Anouk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi ; ik krijg er kippevel van !
    Fijne dag , groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een schitterend idee! En zo kun je ze zeker niet vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een pracht, vooral doordat je al die namen erbij gezet hebt.
    Schitterend om stil van te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jouw hartenlap en je verhaal erbij is voor mij weer zo'n lijntje waar ik er nog maar zo weinig van heb. Een gebed.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. O Corrie, wat is dit móói!
    Liefs, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  23. 't Is niet alleen een prachtstuk! Het is een borduurwerk vol dankbare herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @ NU WORD IK OOK WEER STIL, van zoveel mooie reacties die dit borduurwerk en het verhaal oproepen. Ik ben er heel erg blij mee en ik vond het moeilijk om dit logje te schrijven omdat er zoveel emoties van jarenlang mee gepaard gaan. Dan is weglaten moeilijk en toch moet het wel als emotie en dankbaarheid overkomen.
    Daarom wachtte ik ermee en nu was het goede moment, het was ineens klaar, ik heb het Jan nog even laten lezen en het voelde goed voor ons beiden. Nu geniet ik van jullie reacties en word dit werk nog waardevoller voor me.
    Dat mijn lieve nichtje ANOUK vanuit het verre Australië me hier schrijft vind ik een cadeau extra!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @LIEVE ANOUK, wat heb je me blij verrast me je reactie uit het verre Australië. Dankjewel voor je compliment, zo leer je me weer een beetje anders kennen en ik geniet van jouw reisverhalen en prachtige foto's op je site.
    Lieve groeten van oom Jan en mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik ben gewoon een beetje stil van je blogje. Wat een prachtige gedenksteen heb je opgericht.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo van jou, zo mooi, zo stil, zo lief......ik droom weg naar mijn hartjes....dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Corrie, wat is de borduurlap mooi geworden!!! Zo schattig al die hartjes en de gevoelens die het bij jou oproepen. Zoiets blijft een familiestuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. mooi, Corrie, zo'n borduurwerk met al je dierbaren samen op één lap linnen bij elkaar. Een prachtige hartenlap recht uit jouw hart

    BeantwoordenVerwijderen
  30. HAllo Corrie
    via een andere weblog kwam ik op die van jou en zag je mooie Harten familielap, en ik moet zeggen dat ik het PRACHTIG vindt het is zo iets van je zelf vindt het zo,n mooi idee wat er achter zit . je hele familie bij elkaar geniet er maar veel van het hangt daar heel mooi

    christine

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat mooi Corrie, ik word hier stil van.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een hartverwarmend blog Corrie. Terwijl je de harten borduurde heb je steekje voor steekje vast heel sterk gedacht aan de persoon waarbij het hart hoort. Dit moet er wel vanaf stralen, de energie, de liefde...

    Maar je kijkt toch ook wel af en toe achter je? Wat een prachtig schilderij!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een prachtige lap, en hoe mooi je verhaal erbij..echt van genoten. Begrijpelijk dat je er regelmatig even naar kijkt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Dankjewel allemaal voor de nieuwste reacties bij dit log. Ik ben heel blij dat dit logje eindelijk geschreven is en dat er zo mooi op gereageerd is..

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @ANS, je hebt helemaal begrepen hoe deze hartenlap tot stand is gekomen. Ik vind het zo speciaal dat je het schilderij achter me hebt opgemerkt. Ik hou er heel veel van, het is één van de vijf schilderijen van één en hetzelfde onderwerp, die onze zoon Menno maakte voor de toelating van de Kunstacademie. Het heeft heel lang bij mijn vader in huis gehangen en hij liet het ook inlijsten. Toen hij overleed kreeg ik het terug en ik had het heel erg gemist. Ik vind het zelf nog steeds prachtig! Er spreekt heel veel rust en evenwicht uit en de kleuren vind ik heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. ik sluit me aan bij alle reacties; wat een prachtige hartenlap, en wat een dierbaar verhaal er achter.
    dit vind ik juiste het fijne van handwerken; je legt er altijd iets van je liefde, dankbaarheid, vreugde èn verdriet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Je stukje en de hartjes hebben me geraakt en stil gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...