vrijdag 24 april 2009

De naaikist (vervolg)


Herinneren jullie de naaikist nog waarover ik in dit logje vertelde?
Als je op de link klikt kun je zien hoe hij "kaal" was, eigenlijk op z'n mooist vind ikzelf, maar wat je op die foto niet kunt zien is dat de bovenbladen volledig aangevreten waren door de houtworm en bovendien was door waterschade het laagje fineer hobbelig geworden en vertoonde scheurtjes.


Ik had andere borduurpatroontjes in mijn hoofd om ze mee te bekleden, maar uiteindelijk zijn het deze twee geworden. Links zie je het patroon "La petite Brodeuse". Het is een patroon waar ik al heel lang dol op was, maar ik kon het nergens vinden, tot ik het ineens als gratis patroon op deze site zag staan en wat was ik er blij mee! Je kunt het nog steeds downloaden als je je even gratis inschrijft. Het patroon staat in de linkerbalk van die site met nog veel meer gratis patronen (even scrollen). Als je je inschrijft krijg je iedere week een mail met het wekelijkse gratis patroon en daar zitten hele mooie bij! 



Voor de rechterklep borduurde ik een patroon van Isabelle Vautier en ook daar vind je een paar erg leuke gratis patronen onder het kopje "Kdo" aan de rechterkant van haar site. Voor deze kist bleef ik dus in Franse stijl, maar zoals je ziet is het linkerborduurwerk niet helemaal in balans met het veel drukkere rechterwerk. Dus ben ik van plan om op de linkerklep linksonderaan een klein speldenkussentje in dezelfde stijl te maken en dat erop te plaatsen, maar misschien hebben jullie nog betere ideeën?! Ook twijfel ik nog over het lint dat ik rondom de borduurtjes heb gemaakt, maar die zijn makkelijk te verwijderen (hoop ik :- ) en te vervangen door iets rustigers.


  Ik vind het knoopje dat ik op haar kraagje toevoegde wel erg lief en hiermee is de kist nog lang niet klaar, want ik ben van plan om ook de binnenkant van de vakken te bekleden, dus dat zien jullie hopelijk later allemaal weleens. Ik wens jullie een heel fijn weekend toe met vele mooie steekjes aan welk handwerk dan ook! 

40 opmerkingen:

  1. Soms is het hier een poosje stil en zeg legt ze nu haar handwerktoverstafje even terzijde . . . ?
    Ja ze wilde dat zo stilletjes doen maar dat lukte toch niet helemaal .
    Ik zou haar bijna betrappen met dat superwerkend verdraaid handig handwerkendtoverstafje . . .!!!!!
    En het zijn nijvere handen die dat toverstafje bedienen .
    Maak van oud maar nieuw en nog veel mooier dan het ooit is geweest !

    Heel veel dank dat we het hier mogen bewonderen .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi!!!
    Misschien kun je op linkerkant in de hoeken een franse lelie borduren?
    Maarre, je krijgt vast nog veel betere tips..
    Succes met het bekleden van de vakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het rechterpatroon heeft een rand, het linker niet, misschien breng je wat meer evenwicht door links ook een randje eromheen te borduren? probeer eens met een draadje erom heen te leggen en door je oogharen te kijken (dat gaat heel wat sneller dan eerst een rand borduren en te ontdekken dat dat de oplossing niet is ;) Hoe dan ook, het resultaat is nu al prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. OO ik kijk ademloos.
    Weer zo'n mooi werk, wat goed bedacht en zo keurig.

    Al zijn ze verschillend toch vind ik het heel mooi staan zo.

    (pssst bedankt voor de waarschuwing, lieffff van je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met zoiets prachtigs wordt/ben jij ook een brodeuse elegante! wat een geweldig idee en zo mooi uitgevoerd! het randje is mooi hoor, maar misschien in effen rood?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het wel een mooie naaikist aan het worden.
    Ben heel benieuwd wat je met de binnenkant zult doen.
    Ik zou links ook een randje borduren dan horen ze echt bijelkaar maar zo is het ook prachtig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O wat mooi Corrie.dit kastje is nu een dubbel juweeltje geworden.
    Dank je wel voor de web-site.

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schoonheid is dit toch!!! Ik vind het echt helemaal geweldig. Het rode borduurwerk is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goh, wat een mooi project, die naaikist! Ik ben benieuwd naar het vervolg ...

    Fijn weekend & lieve groeten,
    Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat heb je dat zo goed opgelost!
    dan plan van het kussentje lijkt mij wel wat!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is dit schitterend!!! Je raad zeker wel dat ik mij ga inschrijven!! Erg mooi!!

    Fijn weekend, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi... die patronen zijn echt erg mooi. Ik ga met Marcelle en Elza mee, om eem rand om het linker patroon te maken. Je bandjes vind ik wel lwuk staan, maar het rood is net niet het rood van het borduur garen. Of komt het op de foto niet echt tot z'n recht. En nu ook nog de binnenkant bekleden!! Prachtig geheel zal het dan zijn. Jou speldenkussentje idee vind ik ook een goede oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er heel mooi uit. En er zijn al goede tips gegeven. iets in de hoeken bij het meisje lijkt me ook wel wat. Wordt het links ook wat "zwaarder". Zo snel als ik tijd heb ga ik zeker gebruik maken van de link die jij hebt geplaatst. Mooie website.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je vindt die oude naaidozen overal op vlooienmarkten en ik vind ze nog steeds prachtig. Eerlijk gezegd: de jouwe vind ik nog mooier en is ook uniek met die prachtige patronen erop. Ik ga nu vlug eens kijken naar die links die je opgegeven hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een woord B*E*E*L*D*S*C*H*O*O*N

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  16. oui, un idée c'est:
    "Corrie , le grande brodeuse", maar dat borduur je vast niet in sierlijke letters eronder,maar t kan wel...hahahaha prachtig is het

    BeantwoordenVerwijderen
  17. oké, een rand hetzelfde ald ernaast ,dan komt er inderdaad evenwicht en wordt het 1 geheel....nu zijn het 2 losse beauties naast elkaar

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt helemaal gelijk, in hout zou hij het mooist zijn, maar als het hout zo lelijk is, dan is dit ook een geweldige oplossing. Ik vind hem zo erg mooi en hij past ook helemaal bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie naaikist met fraaie patronen, zeg!
    Ja, hetzelfde randje als de rechterkant of misschien hoekmotieven (op Tantes Zolder http://myauntsattic.web-log.nl zijn er hele mooie te vinden!), dat zal meer evenwicht brengen.
    Misschien in sierlijke letters "La petite brodeuse" links onder? Als je die woorden onder elkaar zet, dan heb je ook een hoekmotief.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corrie, ik kom later terug.
    Ik zie zoveel moois en ook nog lapjes :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En nu hoop ik toch dat jouw initialen op dat speldenkussen komen te staan want bij zoveel schoonheid moet toch minstens de maker/maakster vermeld worden

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Corrie wat ben je weer iets moois aan het maken! En met alle tips die je krijgt zal er vast nog een vervolg komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat veel werk heb je hier alweer inzitten! het zijn heel mooie borduurwerken, maar ik ben het me je eens dat het nog niet helemaal in balans is.
    een mooie rand erom zal dat wel veranderen.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat heb je schitterende patroontjes gekozen en heel toeasselijk. Ik hoop dat je een mooie oplossing vind om het allemaal in balans te brengen. Ik twijfel er niet aan, het wordt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat knoopje is echt super.
    Misschien kun je dezelfde rand als rechts aan de linkerzijde borduren en het grotere hart nog op de open plekken.
    Leuk dat je ook de binnenzijde nog gaat verfraaien.
    Maar het is nu al super super mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat goed zeg ; wat is 'ie mooi geworden !
    Fijne dag , groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een beeldschone naaikist is het zo geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooi!!!
    Een randje erom ja dat was ook mijn eerste idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh.... wat een idee en wat wordt ze prachtig.
    Mijn hele oude naaibox staat ook zo zielig te wezen met afgebladderd fineer.
    Wie weet neem ik haar ook nog eens onder handen, maar zeker is dat ze nooit zo mooi als de jouwe zal worden hoor. Je hebt haar een bijzonder nieuw leven gegeven.
    Lieve groet Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat mooi Corrie borduren borduren knap ook weer klaar. Ben ook met iets bezig wat nu af moet komen.

    Maar jou naaidoos is prachtig geworden! Hij is weer als nieuw, heerlijk nostalgie enig staat dit !!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. WOW, Corrie, das ist wunderschön, eine Kombination von isaV und Grandsire, da wird man ganz neidisch.
    Grüße Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ik zie links onderin ook een speldenkussentje...hoe is het met je lapjes op zolder..ik kreeg meteen weer de quiltkriebels..

    BeantwoordenVerwijderen
  33. O,wat is je naaidoos mooi geworden!Prachtig die franse patronen hé?

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat ontzettend mooi is dit geworden, de Franse patronen passen hier erg mooi bij. En wat heb je dat supersnel gedaan. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @GERRIE opende de rij met mooie en leuke reacties, ik heb er net nog weer eens opnieuw naar gekeken. Er zijn leuke oplossingen aangedragen en gaandweg wordt duidelijk wat ik zal doen, het leuke is dat ik hier alles weer teruig kan vinden aan ideeën!
    Dankjulliewel allemaal voor het meedenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ha Corrie,
    lang niet van me gehoord, maar hier ben ik weer hoor. Ik vind het een onwijs idee om een oude naaikist zo te verfraaien. Ik ga je idee ook toepassen als je het goed vindt, en wel op de naaikist van mijn moeder. Die is erg lelijk, maar te dierbaar om weg te doen. Dit zal hem weer heel lang laten meegaan, met alle dierbare dingetjes van mijn moeder er nog in.
    groetjes, Anne

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...