woensdag 28 januari 2009

Dag van de poézie

(Delen van de volgende tekst heb ik geknipt en geplakt en dat levert idioot grote letters op, maar ik weet niet hoe ik het moet veranderen, lekker makkelijk lezen vandaag ;- ) 

Van Marianne D kreeg ik de vraag of ik ook wilde meedoen aan "de dag van de poézie" en of ik donderdag een gedicht zou willen plaatsen, dat doe ik vandaag alvast want morgen heb ik daar geen gelegenheid voor. Ik was al snel klaar met mijn keuze, want ik lees het liefste de gedichten die Bob Dylan heeft geschreven, ik noem het gedichten en sta daarin niet alleen, getuige het stukje tekst dat hieronder te lezen is. Op de eerste foto zie je de voorpagina


 van een dik boek dat je hier ziet liggen naast mijn laptop en daarin bevinden zich alle lyrics die hij schreef van 1962 - 2001. Het boek bevat 599 pagina's en zoveel teksten zullen het dan ook wel ongeveer zijn met de teksten die hij na 2001 schreef meegerekend. Hij is meerdere malen voorgedragen voor de Nobelprijs voor de literatuur:

Bob Dylan en de Nobelprijs

Er is een discussie in Nederland gaande of Bob Dylan een goede kandidaat voor de Nobelprijs zou zijn. Hij schijnt al meermalen te zijn voorgedragen in de categorie Literatuur - ook al zijn sommige Nederlandse intellectuelen van mening dat het beter de Nobelprijs voor de Vrede zou kunnen zijn. Daar zit wat in: Dylan zong inderdaad indrukwekkende anti-oorlogsteksten, zoals Masters of War, With God on Our Side, and It's allright Ma. Hij beïnvloedde daarmee een hele generatie: jongeren, dienstplichtigen en ook andere zangers. Boudewijn de Groots Mijnheer de President is zeker schatplichtig aan Dylan. (tekst geleend van deze site )

Hieronder dan een van mijn lievelingsteksten die me erg aanspreken. Ik heb deze tekst ooit voor mezelf vertaald in het Nederlands, maar ik waag me er niet aan om die openbaar te maken, zijn teksten zijn niet te vertalen!

Every Grain Of Sand

In the time of my confession, in the hour of my deepest need
When the pool of tears beneath my feet flood every newborn seed
There's a dyin' voice within me reaching out somewhere,
Toiling in the danger and in the morals of despair.
Don't have the inclination to look back on any mistake,
Like Cain, I now behold this chain of events that I must break.
In the fury of the moment I can see the Master's hand
In every leaf that trembles, in every grain of sand.
Oh, the flowers of indulgence and the weeds of yesteryear,
Like criminals, they have choked the breath of conscience and good cheer.
The sun beat down upon the steps of time to light the way
To ease the pain of idleness and the memory of decay.
I gaze into the doorway of temptation's angry flame
And every time I pass that way I always hear my name.
Then onward in my journey I come to understand
That every hair is numbered like every grain of sand.
I have gone from rags to riches in the sorrow of the night
In the violence of a summer's dream, in the chill of a wintry light,
In the bitter dance of loneliness fading into space,
In the broken mirror of innocence on each forgotten face.
I hear the ancient footsteps like the motion of the sea
Sometimes I turn, there's someone there, other times it's only me.
I am hanging in the balance of the reality of man
Like every sparrow falling, like every grain of sand.

Copyright©1981 Special Rider Music
(tekst geleend van de officéle Bob Dylansite )

Ik wens jullie een poëtische dag toe!

28 opmerkingen:

  1. Dit is zeer indrukwekkend. Ik heb er YouTube bij gezet met Dylan's stem en ik volg de regels. Heb hier en daar wel een woordenboek nodig maar ik begrijp de strekking toch wel.
    Dank je Corrie dat je dit hebt gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wil je er toch over nadenken om te vertaling te plaatsen, lijkt me wel iets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Corrie om hier aandacht aan te besteden, de tekst is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Inderdaad, prachtig! Goed gekozen Corrie!
    (knippen en plakken doe je best in HTML ontdekte ik toevallig. Kijk maar eens als je een nieuw bericht opmaakt, rechts boven het in te tikken lege vlak "HTML bewerken". Niks veranderen nu hoor, het is toch leesbaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het leest wel lekker zonder leesbril!!
    De tekst is prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg mooi ! Wat een heerlijke dag met al die gedichten die ik tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gave om gedachten en gevoelens zó onder woorden te kunnen brengen. Ik ben altijd in verwondering over zoiets. Heerlijk om te weten dat: "Then onward in my journey I come to understand That every hair is numbered like every grain of sand".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie tekst, maar dat kan je ook verwachten van een tekstschrijver als Bob Dylan.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  9. IDD lekker duidelijk hoor die grote tekst ; mag je altijd wel doen .
    Fijne dag , groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Overal mooie gedichten of teksten,dus hier bij jou is dat niet anders,héél mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corke, dit is een indrukwekkende tekst. Het toont diep inzicht, voor het Grote, en het menselijk kleine, aanvaarding ook.
    Ik vind het heel ontroerend en dit stemt tot nadenken.

    Dank je wel, lieverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, bij jou ook al zo'n mooi gedicht. Hoewel ik in het engels wat moeite heb om het goed te begrijpen.Maar dat komt ook om dat ik het te vlug wil lezen. Ik kom nog terug vandaag om hm op mijn gemak nog eens te lezen, maar dan wat aandachtiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha die Cor,

    Ik vond een oud filmpje van één van mijn favoriete zangeressen uit die tijd die een lied van hem zingt:
    http://nl.youtube.com/watch?v=nP3spauYdxs&feature=PlayList&p=934170B0AE7D3964&playnext=1&index=8

    groetjes,

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik genoot altijd van Bob Dylan zijn muziek, zijn teksten waren altijd zo diepgaand. Heel mooi deze tekst Corrie
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier staan ook de oude platen van Bob Dillon nog, zelf laatst Modern Times gekocht op cd, blijft hardverscheurend mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Corrie, ik kreeg juist hele kleine letters zodat het onleesbaar was en heb toen het gedichtje maar overgeschreven.
    Prachtige tekst en ik beluister het op youtube. Wat een gave als je zulke prachtige teksten kunt schrijven en ze ook nog zelf zingt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mooi!!!!!...moest het een paar keer lezen,maar wat mooi verwoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mariane D heeft mij ook gevraagd maar geen tijd voor gehad. Jammer druk met wassen en strijken en even tussen door hier en daar lezen. Deze Is weer prachtig Corrie met haar grote liefde voor Bob Dylan.


    Prachtig log !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat prachtig, recht naar het hart. kan me voorstellen dat je valt voor zijn bijzondere gevoelsteksten, dank je wel dat ik er ook weer eens aandacht aan mocht geven, liefs Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Haha, opgeblazen letters. En ik had juist mijn instelling voor het gemak op GROOT gezert. Zie nu dus reuze letters en scrol mij suf.

    Mooi zoals Dylan verrijking geeft in jouw leven !!

    (ik lees de gedichten vluchtig, zeker op de vroege morgen)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @ DANKJEWEL allemaal voor jullie reacties op dit poëzie-logje.
    Ikzelf heb enorm genoten van alle gedichten die her en der te lezen waren op de weblogs en ik zou heel graag vaker gedichten zien op onze weblogs. Wie weet wat we nog gaan doen.
    INE, wat een goed idee om youtube erbij te halen en daardoor heb ik gisteravond héééél lang naar allerlei prachtige nummers van Dylan zitten kijken en luisteren, er was enorm veel nieuws voor me bij.
    ASTRID, ik ben al naarstig op zoek geweest naar de vertaling, als ik die alsnog vind, krijg je hem toegezonden.
    LOUS, dankjewel!
    YVONNE, dankjewel voor je tip, ik heb het inderdaad niet met dit logje durven overdoen, maar zal het de volgende keer gaan proberen, dankjewel voor je tip!
    WILMA. ANNELIES, dankjewel!
    CHRIS, dat is wat mij ook zo raakt omdat ik het zelf zo beleef, net als jij. Wat een gevoel van veiligheid en vertrouwen geeft dat!
    INGRID, INES, KATRIEN, dank jullie wel en ik heb ook zó genoten, doen we vaker!
    DIJN, dat is wat mij altijd zo diep raakt in zijn teksten en in zijn muziek, zijn "kapotte" stem voegt daar alleen maar aan toe vind ik. In april is hij in Nederland, ik twijfel nog, maar begin steeds meer zin te krijgen om tóch weer te gaan luisten.
    MARIJNA, dankjewel!
    INEKE K. super, ik heb gisteravond alleen maar op youtube rond gezworven ;- ))
    JOKE, waarom ben je opgehouden met genieten ? ;- ))
    ELZA, dankjewel :- )
    BETTY, dat verbaast me niets, zijn enorme literaire kwaliteit werd en wordt door creatieve en kunstzinnige mensen vaak zeer gewaardeerd! Modern Times staat hier ook in de kast evenals vele, vele andere CD's van hem, oud en nieuw. Ook boeken, Video's en speciale albums en collector's items.
    WILLY, het is wel een broddelwerkje wat ik afgeleverd heb, volgende keer type ik alles netjes zelf ;- )) Had weinig tijd!
    MARIANNE D, GERDA, JOSÉ, dankjewel! Ja ik ben al vanaf mijn 16e fan, dus je mag zeker wel spreken van liefde voor zijn muziek en teksten José!!
    FLEUR, dat zegt genoeg ja (^_^)
    ANJE, wat leuk dat je het gevoel erin ook zo kunt waarderen!
    MARIAN'NE, ik schreef in de reactie aan Willy al: wat een broddelwerk lever ik af met dit logje, maar ik had zo weinig tijd! Volgende keer beter. Heb je nu een scroll-duim ? ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  22. dankjewel voor het mooie gedicht en nu ga ik nog even naar de muziek erbij zoeken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat heerlijk om hier met mijn neus op gedrukt te worden. Heel eerlijk gezegd heb ik mij nooit zo geconcentreerd op zijn teksten. Bijzonder mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ben zelf niet zo'n liefhebber maar weet van anderen (www.aljaspaan.web-log.nl) dat ze met Bob eten en drinken. Maar de nobelprijs voor literatuur?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @WOUTER, leuk dat je op dit log terecht kwam en ook reageert. Door jou ben ik nu een aantal leuke links rijker.
    Tja die Nobelprijs, als liefhebber vind je het al snel gerechtvaardigd, maar of dat objectief is mag je betwijfelen en deskundig ben ik al helemaal niet.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...