vrijdag 5 december 2008

Ook cadeautjes-feest voor hen!



In de afgelopen zomer was ik een tijdje niet erg aanwezig op de weblogs
en dat kwam omdat ik met twee "projecten" bezig was.
Het eerste project was het vullen van rugzakjes die de organisatie DORCAS
verstrekt aan volwassenen en kinderen in Nederland,
die graag meedoen om deze rugzakjes te vullen met schoolartikelen
voor kinderen in Oost-Europa en Zuidelijk Afrika.




Kinderen in andere landen kunnen vaak pas onderwijs krijgen
als ze de juiste schoolspullen hebben en dat is vaak niet mogelijk
omdat er geen geld voor is. Naar mijn idee is onderwijs
de basis voor verbetering van de leefomstandigheden
van mensen en toen een vriendin van ons dan ook vertelde
van dit project was ik meteen enthousiast en mocht ik van haar
25 rugzakjes meenemen om te vullen.
Zelden heb ik met zoveel plezier gewinkeld.




In de tijd dat ik daarmee bezig was ging ik ook met José
een dagje uit in Utrecht en toen ze hoorde van dit project wilde ze
heel graag meedoen en kon ik van haar bijdrage nog meer rugzakjes vullen.
Namens de kinderen heel hartelijk bedankt José. 
Het resultaat is misschien een druppel op een gloeiende plaat,
maar ooit heb ik deze spreker eens horen zeggen dat wanneer iedereen
een druppel op die gloeiende plaat laat vallen, die plaat wél zou afkoelen!
Dat is me altijd bijgebleven en heeft me doen inzien
dat die ene druppel van belang is.




Misschien is elk rugzakje wel een druppel en is de plaat
toch op een bepaalde plek een beetje koeler geworden.
Voor degene die iets meer wil weten van deze actie is hi­er meer te lezen en
als je eraan twijfelt of deze kinderen dit echt als een cadeautje zien,
via deze laatste link kun je ook een Powerpoint Presentatie bekijken
over dit project en een lied beluisteren dat
Nederlandse kinderen op hun school schreven.
Gewoon een erg mooi project om over na te denken in deze tijd
waarin we zo van harte en met veel zorg en liefde onze eigen kinderen
en/of kleinkinderen cadeautjes geven.




 Het tweede project waarmee ik indertijd bezig was,
was het beplakken van schoenendozen die ik bij onze plaatselijke
schoenhandel had opgehaald, ze sparen die graag voor je op
en weten vaak al dat het bedoeld is voor deze actie ,
ook al een project om kansarme kinderen onderwijs te kunnen laten volgen.
Ook particulieren kunnen hieraan mee doen of als vrijwilliger meewerken
aan deze actie. En je hoeft echt geen hobby als cartonnage te hebben
om een schoenendoos op te fleuren, schoolkinderen doen het ook
met alle plezier en met groots resultaat!


Dan wens ik iedereen voor nu of morgenavond een héél gezellig
"heerlijk avondje" met of zonder Sint-Nicolaasfeest
en een fijn weekend! (foto geleend van internet)



27 opmerkingen:

  1. Goede initiatiefen !!!

    Zelf ben ik altijd gek op schrijfspulletjes etc. geweest en denk dat deze kinderen het helemaal prachtig vinden.
    Wij hebben voorheen met onze kinderen aan deze aktie meegedaan via hun school.
    Zij waren toen 'lid' van Dorkas.

    Mooi versierd de dozen.
    een feest om daarin wat leuks/lekkers te ontvangen.

    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corrie dit is een super actie. En hier heb ik graag aan mee gedaan. De volgende keer doe ik weer met je mee.

    Als iedereen nu eens een cadeautje minder doet voor hun kind. En dat geld aan deze actie besteed, kunnen meer kinderen hier van genieten...

    Geweldige actie Corrie !!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie wat een mooi initiatief. Voor onze kinderen zijn schrijfspullen en school zo vanzelfsprekend. Dat zou voor alle kinderen zo moeten zijn. Ik kan mij voorstellen dat je van José een spontane reactie kreeg en dat ze wilde bijdragen aan dit project. Als je het via je weblog had laten weten dat je er mee bezig was had ik ook graag bijgedragen, dan had je nog een paar rugzakjes extra kunnen vullen. Dus als je nog weer rugzakjes wilt gaan vullen doe ik graag mee.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie,Wat een mooie initiatieven.En ja deze kinderen hebben er ook wel recht op,kan geloven dat ze daar blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie wat ben je toch een Lieverd!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Natuurlijk helpen alle druppeltjes, want zonder druppels krijg je ook geen regenbui! Het is een mooi initiatief, Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Corrie dit is een prima actie, wij hebben een Dorcas actie waar je in de supermarkt iets kunt kopen en dan in een doos stopt. Het gaat meestal om blikken bonen, olie, suiker en dat soort dingen.
    Er worden heel veel dozen gevuld ieder jaar maar deze rugzakjes zijn ook super.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als die druppels helpen ! Wat goed van je. Mijn mans broer heeft en tijd in Tanzania gezeten als arts en de familie heeft daar ook een project gestart. Zo worden een school en een ziekenhuis ondersteund. Ik denk dat je met dit soort "druppeltjes" heel veel kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi project! Succes gewenst!
    hartelijke groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie, wat ben je er weer bij, zeg! Zomaar in één logje zoveel activiteiten! Edukans ken ik, maar de 'rugzakjes' nog niet. Aangezien ik in mijn werk veel met 'rugzakjes' te maken heb, is het een hint van Sint, die wel bij me past....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig Corrie, om deze akties te steunen! Weet je je kunt ook aan de schoenendozen aktie meedoen, zonder een doos te versieren. Waar de schoenendozen verzameld en na gekeken worden blijkt dat er vaak nog wel wat bij kan en daarom zijn door Jannie en Dinie de Hugsandlovesocks opgericht. Zelf doe ik al jaren mee en brei sokjes, knuffels, handpoppen, wanten enz. voor dit doel. Kijk eens bij http://groups.yahoo.com/group/hugsandlovesocks/?yguid=274594713 Als je van de URL even een kopie maakt en in je opzoekbalk plakt kom je op de yahoogroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Erg goed project Corrie! En het project waar Elza het over heeft, is hier elk jaar ook in de supermarkten. IK doe er dan ook met veel plezier aan mee. Wij vergeten wel eens hoe goed we het hier hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. had al wel eens van Dorcas gehoord, fijn dat ik nu de link bij je vind. goed werk, inspirerend logje, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij doen ook al jaren mee met de actie schoenendoos via onze kerk en de school. Het is zo fijn om een bijdrage te leveren, en al is het een druppel, laten we maar veel druppelen dan wordt het misschien ook nog eens een plas.groetjes Janet W

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wat een prachtig tegengif tegen het oprukkende cynisme waarmee hulp als overbodig of contraproductief wordt gezien. laten we hopen dat vele druppels de hete plaat verzachten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Corrie,dat ben ik helemaal met je eens,je kan ook niets doen,dan weet je zeker dat er niets gebeurt!Als iedereen z'n steentje bijdraagt,kom je tot prachtige resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik kende Dorcas alleen van de voedselpakketten in de supermarkt.
    Maar dit is zeker zo belangrijk.
    De schoenendoosactie ken ik van school.
    Wat ben je toch een lieverd Corrie, dat je dit doet voor je medemensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @WAT FIJN OM te lezen dat deze acties, in welke vorm dan ook, bekend zijn bij jullie. Dat verbaast me ook niet. Ik heb julie inmiddels leren kennen als warmvoelende en betrokken mensen en dan is dit een bekende manier om daar uiting aan te geven.
    Voor de volledigheid wil ik er nog aan toevoegen dat ik het woord "liefdadigheid" niet in mijn woordenboek voorkomt, maar dat ik het zie als "gerechtigheid". Ik vind het natuurlijk heel erg fijn dat jullie me lief vinden zoals er geschreven wordt, maar dit doe ik omdat ik het gewoon logisch vind omdat wij zoveel hebben en vooral zoveel onnodigs, hoewel leuk, dus dan is het logisch om tge zorgen dat anderen ook een beter leven krijgen.
    Wat fijn Anje dat er ook zo'n heel persoonlijk aspect aan dat doel te pas komt, daar ligt liefde ibn besloten.
    Ik sta ook compleet achter de reactie van 'Heurebleue. Fijn dat je dit benadrukt Elizabeth!
    De voedselpakketten zijn ons ook zeer bekend, nodig en dus doen we het, maar ik voel persoonlijk het meest voor structurele hulp waardoor de mensen zichzelf leren onderhouden. Dankjulliewel voor alle reacties en hulp aan derden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is echt iets voor jou om met zo iets mee te doen en anderen op zo'n manier je liefde te tonen.
    Ik luister heel graag naar Otto en lees ook graag boekjes van hem. Hij schildert met woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corrie,wat een hartverwarmend initiatief weer!liefs en een bewonderende zoen,Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Twee fantastische projecten Corrie!
    Daar gaan die kinderen zeker blij mee zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat goed zeg ! Zelf ook een aantal jaren schoene dozen gevuld toen die actie bij de kinderen op school was. Succes met je volgende projecten !
    Creatieve groet , Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldige acties! Jij bent een hartverwarmende persoonlijkheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @BEDANKT ALLEMAAL voor de fijne en ook weer hartverwarmende reacties op dit logje en ik ben blij dat er ook anderen gemotiveerd zijn om mee te doen. Ik zal dat zeker onthouden en ik hoop dat degenen die zelf iets willen doen ook contact kunnen krijgen met deze organisatie Dorcas of welke organisatie dan ook om iets te betekenen voor deze kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een mooi beeld al die druppels op een gloeiende plaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Corrie, ik loop hopeloos achter met bloggen, zoals je weet. Toch nog heel erg bedankt voor je lieve wensen rond de Goedheiligman. Het is weer een feest geworden. Hopelijk heb jij ook een fijne avond gehad!
    Wij kennen ook de Aktie Schoenendoos, dat wordt vanuit een A'foortse parochie georganiseerd. De rugzakjes kende ik nog niet, wat een goed initiatief! Super!

    Een heel fijn weekend en groeten van Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Corrie, wat heb ik genoten van je kerstverhaal, ik waande mij ook weer terug in de tijd, bibberend naar de nachtmis en dan de ontbijt tafel als je uit de kerk kwam. Een klerenhangertje omwonden met crepepapier en daar knijpertjes op voor de kaarsjes bij het stalletje. gtoetjes en liefs Ria Beentjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...