woensdag 24 december 2008

Kerstgroet



Dit heel oude theepotje is me zeer dierbaar, het is van mijn moeder geweest en dit jaar hangt het weer in ons kerstboompje. Het doet me denken aan al die prachtige kerstfeesten die ik als kind met mijn ouders en zusje vierde en later toen ik zelf een gezin had kwamen zij bij ons om het hier te vieren. Ook de kerstgroep die van hen was heb ik dit jaar weer opgesteld en daar zie ik veel mooie en warme beelden bij.




Ik zie mijn vader zijn dikke jas aantrekken en de spade uit de schuur halen. Onze moeder kleedt ons in warme jassen mutsen en wanten en dan fietsen we gedrieën naar het bos, mijn vader heeft een kistje achterop zijn bagagedrager. Op een donkere plek in het bos stappen we af en daar spit mijn vader voorzichtig enkele plaggen mos uit de geurende bosaarde. Hij legt ze voorzichtig in het kistje en wij mogen daarbij helpen. Die geur herinner ik me zó duidelijk! Met rode wangen fietsen we weer naar huis en intussen heeft mijn moeder onder het raam aan de zijkant van het huis een grote tafel neergezet.




De tafel wordt bedekt met de mosplaggen en de kamer begint heerlijk te geuren, ook al vanwege de sparrentakken die moeder aan de wanden heeft gehangen. Een boshuis hebben we dan ineens! Op het mos wordt de kerststal geplaatst die vader zelf gemaakt heeft van dikke en dunne donkerbruine boomtakken. Hij maakte ook een waterputje en dat heb ik nog zoals je ziet, scheef van ouderdom en hier en daar ontbreekt wat schors op het dakje. De put maakte hij van een dikke kartonnen cilinder en tekende er steentjes op, van een flessendopje maakte hij een emmertje en je kunt het echt omhoog en onlaag draaien met de zwengel.




Dan komt het grote moment en mogen mijn zus en ik onder toeziend oog van onze ouders de beeldjes uitpakken, die in een eikenhouten kist bewaard worden en voorzichtig alles een plekje geven. Het kindje Jezus nog niet, dat mag pas op kerstnacht door mijn ouders neergezet worden. Van fijn grind strooit vader paadjes die van de kerststal naar de waterput en naar het vijvertje lopen, een vijvertje dat mijn vader maakte van een ovaal haringblik en ingegraven heeft in een van de mosplaggen. Moeder maakt het geheel af door rondom de randen van de tafel kleine, rode, stenen kaarsenstandaardjes te plaatsen met witte kaarsjes erin. Als laatste wordt rondom de tafel wit crèpepapier gespannen met een rand wit papieren ijspegels en alle dozen worden netjes eronder geschoven.





Als we dan uit de nachtmis komen is moeder al iets eerder weg gegaan en heeft thuis in de hele kamer alle kaarsjes aangestoken en de tafel gedekt met helderwit linnen en gebruiken we gezamelijk de traditionele broodmaaltijd. Starend naar de kaarsjes rondom de kerststal vallen onze ogen toe en worden we naar bed gebracht.

"Dit is mijn kerstverhaal en ik wens jullie allen net zulke dierbare kerstherinneringen toe en de intentie om die zelf te maken voor degenen die jullie dierbaar zijn. Zoals vroeger gewoon was in ons gezin, wens ik ieder een Zalig Kerstfeest toe en God's vrede en liefde".

44 opmerkingen:

  1. Corrie, heel lief dat je deze dierbare herinneringen op je web-log met ons deelt. Fijne Kerstdagen. Liefs Willy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. FROHE WEIHNACHTEN, liebe Corrie
    EVA

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met ontroering lees ik je verhaal, en herken er heel veel in,...
    Jij ook een Zalig Kerstfeest!
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een hartverwarmend verhaal, je ziet het voor je ... prachtig! En zulke kerststallen zijn toch de mooiste he, die zelfgemaakte ?!
    Jij en je gezin ook Zalig Kerstfeest gewenst en ik kom nog wel even binnenhuppelen voor de nieuwjaarswens.

    Heb het goed samen! Liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hele fijne kerstdagen gewenst Corrie samen met je dierbaren en een gelukkig en gezond 2009!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Corrie (en Jan)
    Wat een prachtig verhaal, ik zie het zo voor me! Bepaalde herinneringen en rituelen van de kerst bij ons thuis staan in mijn geheugen gegrift, zo las mijn moeder altijd het kerstverhaal voor en mochten we een kaarsje in een stervormig kandelaartje bij ons bord aan tafel.
    Ik wens jullie hele fijne dagen en alle goeds voor 2009!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lief verhaal Corry, en je beschrijft voor mij de ideale Kerstmis. Envoudig met veel aandacht voor elkaar.
    Mijn oude kerstballen zijn allemaal gesneuveld toen mijn poes in de kerstboom klom. Maar inmiddels zijn mijn nieuw aangeschafte ook bijna antiek.( LOL )
    Ik wens je een heel fijne Kerst met al je dierbaren om je heen en de allerbeste wensen voor 2009.
    Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lief geschreven, ben er stil van !!!

    Het allermooiste voor jou en de jouwen in het nieuwe jaar !!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook bij mij komen er door jouw verhaal weer allerlei herinneringen boven, dank je wel daarvoor! En voor jou en iedereen om je heen hele fijne feestdagen en veel geluk en gezondheid in 2009!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie , wat is het een mooi verhaal met prachtige herinneringen .
    Vol ontroering dit voor altijd in je hart mogen bewaren , wat een rijkdom .
    Je zult zien dat je later op je pad deze herinneringen als een steeds groter wordende schat zult bewaren en er gelukkig mee kunnen zijn !

    Ik wens jullie vredige Kerstdagen toe !
    Lieve Groetjes , Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een kerstverhaal waar ik zo bij weg kan dromen .... dankjewel. Hele fijne dagen en maak maar mooie herinneringen.
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Corrie,dank je voor dit mooie Kerstverhaal.Heel erg herkenbaar en roept daardoor ook bij mij warme gevoelens op.Want zo was het ook in mijn jeugd. Wij zijn nu de generatie om voor de herinneringen van later te zorgen.
    Dat doen we met heel ons hart!
    Ik wens jou en eenieder die je lief is, een sfeervol en Zalig Kerstfeest.Voor 2009 veel liefde gezondheid, warmte, geluk en plezier.Lieve groeten, Anja v.d.B

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je hebt het zooo mooi gevisualiseerd dat de mosgeur nu ook hier in de kamer hangt...of in ieder geval in mijn neus. Dit zijn zulke dierbare herinneringen, zo kostbaar en broos en zo vol van liefde voor de kinderen.
    Laten we hopen dat er nu deze Kerstdagen weer nieuwe fijne en vredige herinneringen aangemaakt worden in heel veel gezinnen. Wij gaan ervoor!

    Fijne vredige dagen Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een lief verhaal.Herinneringen uit vervlogen tijden,zalig.
    Ook voor jou en je familie hele fijne kerstdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kind, wat een geweldig mooie herinnering. Wat geweldig fijn. Ik kreeg tranen in mijn ogen,
    rook het mos en voelde de warmte.
    Dank je dat je dat met ons wilde delen!!!
    Groetjes en Geniet er fijn van!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat mooi om je kerstherinneringen te lezen. En om deze tradities weer door te geven aan je eigen familie. Hele fijne,warme dagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Naar het lof, met een nieuw jasje aan. De knikengel in de kerk waar we een cent in mochten doen.
    Toen later dat jasje gedragen werd door mijn jongste zusje realiseerde ik me dat ik een jaar of drie vier moet zijn geweest!!
    Dat is dus mijn vroegste kerstherinnering.
    Voor jou ook hele fijne dagen Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een beeldschoon theepotje en wat een mooi kerstverhaal.

    Toen ik klein was gingen mijn moeder en ik, de zangers van de familie, altijd op Kerstavond naar de samenzang. Teneinde blaasontseking te voorkomen,stond ik met veel te veel broeken aan op het kerkplein. Rondom de toren hadden zich blazers opgesteld. Omdat we net als iedereen van alle kerstliedjes éen, hooguit twee coupletten kenden, waren er tekstblaadjes uitgedeeld, die uiteraard niet te lezen waren in het donker. Maar, met een kaars in een bierviltje kwam je een heel eind.
    De kerstboom met echt kaarsjes was prachtig. Mijn vader hield zijn ogen er dan ook geen moment af, klaar om te blussen.. Een grote emmer water stond altjd paraat.
    Ik herinner me nog dat we konijn aten ( nee, niet het mijne !) Volgens mijn ouders was dit niet zo'n leuk konijn dat je wel eens bij iemand thuis in een hok zag. Ik dacht dan ook dat een wild konijn WILD was..Ik begrijp nu waar de basis van mijn -vegetariër zijn-ligt.
    Met het Malle Babbe-koor heb ik later nog heel wat kerstliedjes gezongen. Hier hoor je er een opname van:
    http://www.vrouwenkoormallebabbe.nl/geluidsfragmenten/MalleBabbeOhdufrohliche.mp3

    Prettige dagen!

    liefs,

    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gezegende en fijne Kerstdagen en een gezond 2009.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. lieve Corry
    wat heb je dit prachtig opgeschreven...het is net of ik er bij was.......dank je wel brengt veel herinneringen aan mijn kerstfeest thuis.....moet er een traantje van weg pinken maar dat geeft niet...
    hele fijne dagen voor jou en je familie gewenst

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zo ging dat bij ons vroeger ook, alleen zonder waterputje en vijver.
    Wij kwamen na de nachtmis ook thuis in een huis vol brandende kaarsjes, mijn moeder had met haar goeie servies de tafel gedekt, ook met een wit damast tafellaken en daarover rood lint, de kachel brande roodgloeiend en er daalde dan een gevoel van echte vrede over je en je ging na het eten met een intens tevreden gevoel nog even slapen.
    Ook ik wens jou en je familie hele fijne dagen toe.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een ontroerend kerstverhaal! wat heerlijk in zo'n liefdevolle familie te zijn opgegroeid met zo'n lieve ouders. het is duidelijk dat je je creativiteit en zin voor het schone van hen geerfd hebt!
    ik hoop dat je deze echte geest van kerstmis ook op je kinderen hebt kunnen overdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een mooie liefdevolle kerstgroet Corrie en zo kun alleen jij vertellen ,prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  24. en heel mooi van Anja dat wij nu voor de herinneringen van later zorgen.....erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo'n mooi log...
    Een blij en hoopvolle Kerst toegewenst, Corke, samen met allen die je zo dierbaar zijn!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een heerlijk verhaal Corrie het roept bij mij ook allemaal herinneringen boven.

    Bij mij komt ook een film boven van vroeger doet mij goed dit te lezen!

    Ook een zalig Kerstfeest lieve schat.

    Jij kan dit zo mooi vertellen met zoveel liefde.

    Ik zou willen dat ze er nog bij konden zijn !!!

    Ik heb nog een vogeltje van vroeger, maar blijft ieder jaar mooi in de doos zitten veel te bang dat het stuk zou gaan. Nog van mijn Opa en Oma gekregen voor in de boom met zo'n mooie haren staart. Dit kregen wij van hun, omdat wij een zilveren boom hadden. En dat was niks volgens hun voor kinderen daar moesten kleurtjes in.
    En dit vind ik zo leuk en lief, dat zij hier aan dachten. Deze herinneringen maak jij los bij mij.
    Ze zijn er allemaal weer bij lieve Corrie.

    Heerlijk al die reacties te lezen.

    Ik hoop dat mijn kinderen ook mooie herinneringen over houden aan deze tijd zoals wij die hebben.

    Fijne dagen met al je geliefden Liefs José

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een mooie en dierbare herinnering aan kerst!

    Hele fijne dagen

    Liefs Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Fijne kerstdagen corrie voor jou en je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Fijne Feestdagen, wat een mooie jeugdherinnering.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Een heel gelukkig kerstfeest voor jou en iedereen om je heen!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. wat een mooie kerstherinneringen! wat een aandacht van ook je ouders voor het kleine... fijn dat je dat zo meegekregen hebt en er nog van mag nagenieten!

    fijne tweede kerstdag vandaag,
    groet,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat een heerlijke herinneringen Corrie en wat beschreef je dit duidelijk .... je nam me zomaar mee naar het bos en alles maaakte ik in gedachten mee.
    Heel mooi.
    En dan dat theepotje in de boom, wat bijzonder.
    Maar ook de kerstgroep, de waterput, alles, heel mooi en hartverwarmend.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Beste Corrie,
    Bedankt dat je je herinnering met ons wilde delen. Het doet me ook weer erg terug denken aan mijn jeugd, want ook ik kom uit een warm nest. Die ene keer dat we 's nachts naar de nachtmis gingen, stappend door de krakende sneeuw met aansluitend het kerstontbijt in een warme kamer. Het zijn onvergetelijke herinneringen.
    Fijne dagen voor jou en je gezin en een gezellig uiteinde en een goede en vooral gezonde start in het nieuwe jaar.
    Liefs,
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Alles wat mij te binnen schoot bij het lezen van je "verhaal" staat hier boven al geschreven ; bedankt voor dit mooie stuk !
    Fijn weekeinde , Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Nu ik je prachtige verhaal lees, herinner ik me ineens dat mijn vader vroeger ook mos in de kerststal deed. Raar, ik was dat helemaal vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. mooi en dierbaar! zo koesteren we onze herinneringen, en gaan ze nooit verloren.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een prachtige herinnering, Corrie, ik hoop dat jouw kerstdagen ook warm en sfeervol zijn geweest. Nu mogen wij goede voornemens gaan bedenken voor het nieuwe jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. mooie en warme jeugdherinnerinegn, prachtig geschreven, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Corrie, wat een mooie herinnering aan je jeugd. Mooi die tradities! Zo hebben we allemaal onze eigen herinneringen. Mooie foto's van je ouders! Je vader in militair unuform. Daar heb ik van mijn vader ook nog een foto van. Veel goeds toegewenst voor het nieuwe jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. mooie herinneringen , dat iseel waard, juist in deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Corrie,ik heb genoten van je kerstverhaal....heerlijk die herinneringen!Nog een paar dagen en dan begint 2009..
    Wat zal het ons brengen?
    Het is maar goed dat dat nog een verrassing blijft...
    lieve groet,Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  42. @WAT FIJN DAT dit logje zoveel mooie herinneringen opriep bij velen van jullie, ik heb op mijn beurt tijdens de Kerstdagen af en toe genoten van jullie reacties. Ik kreeg van Willy nog een e-mail met een foto waarop zij als baby op tafel ligt en waar op de achtergrond een zelfde waterputje staat als ik op de foto. Zó leuk om te zien en te lezen wat dit allemaal oproept. We zijn rijk met veel mooie herinneringen en met herinneringen die we door elkaar weer terug vinden.
    Heel hartelijk bedankt voor jullie warme reacties en goede wensen, voor het stuk muziek dat Ineke liet horen en voor jullie aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...