dinsdag 18 november 2008

Gänseliesel



"Is ze niet schattig, deze Gänseliesel?
Samen met twee andere meisjes lag ze op
een kraampje te wachen op jou en mij.
Het gezichtje vind ik zo lief en fijntjes, de wangetjes,
de lipjes en de polkadots op haar rokje...
Hoop dat je van haar geniet!" 

Zo luidt de tekst op de kaart die Annet mij, samen met dit prachtige
houten figuurtje van Gänseliesel toezond. Ze vond haar tijdens een vakantie.
Het is inmiddels alweer enige tijd geleden en vandaag was het een dag
met af en toe een aantal zonnige momenten waarop ik dit figuurtje met genoeg
zonlicht kon vastleggen op de foto. Het is een plaatje
en ik pak het zo vaak op om naar te kijken.


(foto geleend van internet)
  
Toen ben ik gaan zoeken op internet en leerde dat Gänseliesel
thuis hoort in de stad Göttingen waarvan je hier meer foto's kunt zien
en waarvan ik bovenstaaande foto ook leende.
Zo las ik ook dat de Gebroeders Grimm in hun tijd hoogleraar waren
aan de Universiteit van die stad heb ik het sprookjesboek
van de Gebroeders Grimm tevoorschijn gehaald.




Daarin vond ik het verhaal van "Het  Ganzenhoedstertje aan de bron"
dat jullie hier zelf ook kunnen lezen.
Mocht je nog meer zin hebben in bijzondere verhalen vind je op deze site
alle sprookjes van het Grimm Project van A tot Z.




Door in het oude sprookjesboek te kijken kwam ik weer
helemaal terug in de sfeer van vroeger als mijn vader me vaak voorlas
uit dit boek en ik huiverend van de spanning wachtte
op de hopelijk goede afloop van de verhalen.
De prachtige illustraties van Anton Pieck zal ik me
tot in lengte van dagen blijven herinneren.




Het is toch wonderlijk hoe ik hetzelfde gevoel van zo lang geleden
weer kan oproepen door alleen al naar deze plaatjes te kijken
en zelfs de stem van mijn vader weer zo helder voor de geest kan halen
evenals de manier waarop mijn zusje en ik dan gillend van de heerlijke spanning
naar boven renden als onze paps onderaan de trap met een doordringende
stem bijvoorbeeld "de gouden naald, wáár is mijn gouden naald" fluisterde.
Maar waar die zin vandaan kwam weet ik tot op heden nog steeds niet.






Wat ben ik dankbaar voor zoveel mooie herinneringen
die opgeroepen worden door dit lieve cadeau van Annet en hoe
geweldig fijn is het om op internet dan weer zoveel lees- en kijkmateriaal
terug te vinden over dit alles. Ik hoop dat jullie ook een beetje
kunnen meegenieten door deze herinneringen en
via de links waarop veel moois te vinden is.


29 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blogje,en ja inderdaad even terugmijmeren naar de kinderjaren.
    Mooi houten figuurtje heb je gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is prachtig deze oude sprookjesboeken.
    Ik heb er ook nog een paar en die plaatjes geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lief cadeau ! Ik kwam een tijdje geleden een dominospel tegen op internet dat ik vroeger had gehad. Ik kon als het ware de ruwheid van de kaartjes van toen voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja mooie herinneringen. Als kind kregen mijn broertje en ik allebei een sprookjesboek. Van Moeder de Gans en van gebroeders Grimm, de boekjes zijn verdwenen, mede dankzij alle andere broertjes en zusjes. Ook al kijk ik af en toe op internet nog wel eens speurend rond. Ze hadden tekeningen van Rie Cramer denk ik.
    Als "vervanging" heb ik later bij de boekenclub ook zo'n dik boek van de gebroeders Grimm gekocht.
    Corrie, door jouw schuld ga ik dadelijk lezen. hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is ze leuk Gänseliesel, het verhaal ken ik niet, maar er zijn ook zoveel sprookjes. Lief van Annet dat ze deze voor jou heeft gekocht. De tekeningen van Anton Pieck zijn altijd mooi bij die sprookjes. Vroeger keken wij op de Duitse tv zender veel naar sprookjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een droomdotje !
    Ook leuk voor een applikatie !
    Alleen het dotje pas bekeken en nog niks gelezen .
    Kom later terug .

    Groetjes Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, Corrie: ik heb de 'mannelijke' tegenhanger van deze Liesl. Een leuk jongetje emt een schoof koren over zijn schouder. Of er ook ganzen bij staan? Ik dacht het wel. Ik kreeg het in de vijftiger jaren van mijn tante en heb het altijd bewaard. In deze roerige tijd weet ik het niet direct te vinden, maar zodra ik het gevonden heb stuur ik je een foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Genieten hier Corrie oud sentiment voor mij. Grimm ook nog in huis. Bij mij hebben allebei de kinderen er een. Veel uit gelezen. Wat een lief Cadeautje dit is echt wat voor jou !!!

    En Anton Piek was favoriet van mijn Opa en Vader. Heerlijk die oude plaatjes kan ik ook nog zo van genieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een schatje, Corrie, leuk zo'n kadootje! De sprookjes worden hier weer regelmatig voorgelezen, spannend, eng, maar Donna kan er geen genoeg van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Héhé boek op tafel enne...
    het is van H.C.Andersen. En de tekeningen zijn van Lidia Postma.
    Maar ook deze hele dikke pil bevat mooie sprookjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heerlijk, Corrie, zo'n lief ganzenhoedstertje die weer fijne herinneringen oproept! Brengt me op het idee dat ik nu toch echt óók eens snel sprookjes wil gaan voorlezen aan 'mijn' oppaskinderen. Dank voor de duw!

    Groeten en een fijne week, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een nostalgie Corrie. Heerlijk! Je bedoelde toch niet: "Naaldje, naaldje, fijn en spits,
    wees de vrijer hier tot gids!" uit 'Het klosje, de schietspoel en de naald'
    Ik was ook erg van de Andersen-sprookjes. Wat een tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk Corrie zo'n Ganse lizle, je zag ze vroeger regelmatig in kinderkamers hangen. Tja, dat Grimm boek met die mooie tekeningen van anton Piek!! Prachtig vind ik die. Wist je dat in Hattem een museum van hem is? http://www.antonpieckmuseum-hattem.nl/
    Bedankt voor je gezellige logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Pfft, ik moet even wakker worden, heb net het sprookje gelezen. Deze link heb ik ook ooit opgeslagen, maar wist dat helemaal niet meer. Dankjewel, Corrie, voor dit logje!
    Je houten Gänseliesel is echt mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Was für eine hübsche Gänseliesel Corrie!
    Ich hatte genau so eine auf meiner alten Kindergarderobe Ende der 60er Jahre im Kinderzimmer hängen und ich habe das Motiv geliebt!
    Leider weiß ich gar nicht, wo sie dann hingekommen ist, ich muss mal meine Mama fragen.
    Das Motiv ist so schön nostalgisch.

    Liebe Grüße
    Gabriele

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een lief kadootje!Ook ik ben met de gebroeders Grimm grootgebracht...zondags ging ik vaak naar mijn Oma,die had het grote sprookjesboek van Grimm,en dan zat ik te griezelen bij alle spannende verhalen en tekeningen van Anton Pieck....

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een geweldige herinneringen. Het plaatje brengt mij op een heel andere manier naar vroeger. Mijn vader maakte dit soort figuurtjes van hout. Ze werden eerst gefiguurzaagd en dan heel mooi beschilderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Annita schreef het ook al .
    Dit doet me denken aan alles wat mijn vader voor mij maakte. Die man had engelengeduld en was maanden voor Sinterklaas in zijn schuurtje bezig. Trots dat hij daar ook licht had maar het was er wel ijskoud.
    Zou best wel weer eens om het hoekje van die tijd willen kijken.
    Toen veel te weinig aandacht aan besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Corrie wat een fijn verhaal weer, ik denk door dit, dat er bij ons ook heel veel herinneringen maar boven komen.
    Dank je wel. En we hebben meteen weer een beetje geschiedenis.
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel bijzonder dat prachtige boek en de fijne herinneringen!
    Blijf er van genieten joh!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. AAA wat een dotje!!
    En zo mooi de herinnering aan je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Schattig Gänsellieseltje ....
    Zaterdagavonden langgeleden... figuurzagen rond de keukentafel, Sneewwitje en de zeven dwergen, Ganzenhoedstertje, enz. Dan griezelend van de sprookjesverhalen de donkere zoldertrap op en slapen als een roosje. Dank voor deze zoete herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. oh Corrie, wat komt dit figuurtje (en de stijl ook) me bekend voor maar ik kom er maar niet op waar ik dit eerder gezien heb. Jij boft maar met zo'n lief cadeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. oh ja corrie die wangetjes,lief lief en wat een heerlijke post,echt een naar mijn hart.Heerlijk he die verhalen en mooie illustraties!xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooi Lieseltje!
    Het Grimmboek heb ik ook in de kast liggen. Prachtige platen van Anton Pieck!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @WAT HEBBEN WE weer heerlijk kunnen mijmeren over onze jeugd en over de sprookjes die we toen hoorden of zelf voorlazen, alles door dit lieve Gänselieseltje.
    Ik heb op mijn beurt weer plezier gehad door jullie reacties en jullie herinneringen. Wat is zo'n weblog toch een levendig medium. Dankjewel allemaal voor de leuke reacties en jullie gedeelde herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wat een lieve Gänseliesel. je krijgt er meteen heimwee naar je jeugd van. ik herinner mij gelijkaardige gefiguurzaagde figuurtjes.
    mijn kinderen zijn met grimm opgegroeid, hoe oud ze ook worden de heksen, dwergen, wolven, kikkers, geiten, dappere kinderen, koningen en prinsessen blijven hun wereld kleuren ...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dit brengt me 50 jaar terug in de tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hallo, leuk om dit stukje te lezen en nog mooier dat jouw kopie van het boek er nog zo mooi uitziet.
    ik heb er ook een, jaren geleden gevonden! en toen was ie al stuk, maar ik vond het gewoon een prachtboek, is uit 1942 meen ik.
    is de jouwe ook zo oud, of is dat een nieuwere uitgave?

    groetjes, Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...