maandag 22 september 2008

Iittala en Kukie



Max kwam het afgelopen weekend logeren en in deze vrolijke tas zaten zijn spulletjes met bovenop Kukie zijn aapje. Kukie is lange tijd een koosnaampje van mij en de rest van de familie voor onze jongste zoon Lucas geweest en dit aapje werd op de dag van Max' geboorte door Oom Lucas voor Max gekocht in het ziekenhuis en is helemaal Max z'n lieveling. De lange armen hangen om Max zijn nek als hij met de aap op zijn rug in zijn stoeltje zit te eten of te "lezen".



Maar eigenlijk ik wil vandaag even iets meer laten zien van het blik dat ik in Utrecht kocht en waarover ik in mijn vorige logje al schreef. Tijdens een dagje Utrecht ontdekte ik daar een Iittala winkel waar ze o.a. dit (klik) servies verkopen met de naam Taika, Willy heeft zich er in Zweden al "aan lopen vergapen" schreef ze in een reactie. Geen enkele foto doet recht aan de schoonheid van dit servies. Maar ik kocht er dus een groot blik van en ik vind het prachtig. Later kreeg ik van Ellen nog een pak servetjes en dat werd in een al even mooi cadeautasje geleverd :






   "Taika" betekent "Magie" in het Fins en de ontwerper Klaus Haapaniemi wil, volgens de tekst op de site van Iittala, hiermee onze eigen fantasie prikkelen. Dat lukt!!! Kijk op de link eens naar de kopjes voor o.a. zijn illustraties, en ook naar de prachtige expositie. Ik zie trouwens vooral bijzondere patronen voor borduurwerk ontstaan door deze illustraties. De uil en de "vos-pauw" vind ik van een grote schoonheid en toen ik dit alles in de winkel zag deed het me denken aan een bordje dat ik enkele jaren geleden in de kringloopwinkel vond. Ik betaalde er slecht enkele euro's voor en het leukste vond ik nog dat het een "Annual plate" was van het geboortejaar van onze jongste zoon Lucas.



Ook dit zijn fantasie-ontwerpen en zijn voor Arabia Finland ontworpen door Raija Liisa Uosikkinen . Ik heb dus duidelijk iets met Fins design of liever gezegd Scandinavisch design want er zijn meer ontwerpers uit het hoge noorden die me aanspreken. Dit bord is er één uit een grote serie en af en toe vind je ze nog via E-bay maar dan voor veel meer dan ik voor dit bord betaalde. Het is heel zwaar porselein en ook in het echt weer veel mooier dan op welke foto ook. Helaas startte de serie na de geboortejaren van onze beide oudere zoons dus hoef ik daar niet naar te zoeken.




Achterop deze borden staan bij behorende teksten uit de "Kalevala", het nationale Finse epos en op deze site lees je daarvan een mooie verhandeling, maar via Wikipedia is er nog veel meer over te vinden, zelfs een complete Engelse vertaling . Ik ga eens kijken of ik nog voordelige borden uit deze serie kan vinden....


33 opmerkingen:

  1. ALLEEN VOOR HET CADEAUPAPIER ZOU JE AL IETS WILLEN KOPEN :)

    En kwam Kukie ook 's ochtendsvroeg bij Opa en Oma in bed. Wat een heerlijk leven heeft zo'n aapje toch ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corrie wat gezellig hier lezen bij jou van uit Spanje.

    Ik heb mijn Laptop mee genomen om af en toe te lezen en te kijken hier en daar. Weer een heerlijk log,
    als ik thuis ben zal ik de site's beter bekijken.
    Hier schijnt toch de zon, was niet voorspeld. Het zou regenen. Dus af en toe naar binnen, door de warmte.
    Heerlijk even bij jullie kijken. Gr josé

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh Corrie, ik weet niet of je dit wilt weten maar de kookwinkel 'de huismuis' (ongeveer naast de evangelische bookshop) in Alkmaar heeft dit servies staan. Als ik daar ben sta ik altijd even te genieten.
    Groetjes Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi blok. Ik hou wel van die warme kleur blauw.
    Heel lief, als ik het aapje van Max zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, he?! Ik heb ook zo'n jaarbord uit ons trouwjaar! Het past prachtig bij ons servies van Arabia, dat nu is overgenomen door Iitalla...(Teema en Paratissii...) maar naar dit servies heb ik ook al verlekkerd naar gekeken... prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ANS, goed geraden, maar Kukie mocht gek genoeg niet in zijn eigen bedje, daar moest ik een extra slapplaats voor maken ;- ))
    JOSÉ wat leuk om zelfs vanuit Spanje te komen lezen en reageren. Ik heb gisteren wel aan je gedacht toen jullie op pad gingen.
    MARION, hier maak je me helemaal gelukkig mee, nooit geweten dat dit prachtige servies zó dichtbij verkrijgbaar is en weet je wat zo bijzonder is... ik moet er juist volgende week naar toe om mijn koksmessen in te leveren om geslepen te worden, dat móet zo zijn. Wauw, dat wordt heel erg lastig winkelen voor me ;- )) Maar wat dacht je van Sinterklaas en Kerstmis en zo ?! Ik maak een heel lange lijst ..... Het Moomin-servies vind ik ook zo geweldig!!!
    ANNELIES, in het echt word je meteen verliefd op dit blauw.
    ANJE, wat leuk zeg een bord van je trouwjaar te hebben, wij trouwden in 1968 toen was die serie nog niet gestart. Het Teema en Paratissii-servies vind ik ook zó mooi! Dat blauw en geel bij elkaar is een prachtige combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat lief is kukie , mijn kleinzoontje is ook dol op zijn aap , en die doos is wel heel mooi , geniet er maar fijn van , groetjes Cobie R

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie, grappig dat de knuffelaap van Max nu Kuki heet.
    Ik had dit servies na de vakantie eigenlijk uit mijn hoofd gezet. Maar om het te vergeten daar krijg ik nu de kans niet voor. Ik ben zo'n servies niet nut. Er zijn deze week twee kopjes gesneuveld, ik één en Rik één.
    Ik vind ontwerp Print Givy en Kauris ook heel mooi.
    Mooie borden van Arabia. Ik zal er bij de kringloopwinkel eens naar kijken.
    Wat betreft de Kalevala, zal ik je een seintje geven als er een documentaire over de Finse schilder Akseli Gallen Kallela op tv komt(Close up Avro). Zeer boeiend om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat een mooie dingen laat je hier zien, corrie. die prachtige borden en een tipje finse literatuur - er gaat een wereld voor mij open. ik ga die links later eens rustig bestuderen.
    en wat zag ik daar nog liggen: de marie claire idees - die heb ik gekocht - en de fil en aiguille, die had ik vandaag vast, ik heb hem teruggelegd denkend, ik krijg er waarschijnlijk spijt van dat ik hem niet gekocht heb (inderdaad dus!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Corrie gelukkig geen last van regen hier in Estepona.
    Niet te heet heerlijk af en toe een wolk. En dan kan ik jullie een beetje volgen. Anders te veel inhalen straks.
    DH is al flink verkleurd, ik doe dit altijd rustig aan.
    Heerlijk in jou boek zitten lezen al. Genieten hoor voor mij over Quilts te lezen. Ik ga ook nog een keer naar Spaanse borduurbladen op zoek.
    LABORES del HOGAR PUNTO de CRUZ extra. Die vind ik prachtig en zijn bij ons heel duur.. Hier 3.70 bij ons 10.00. Ik hoop dat ik ze kan vinden.
    Ik heb er een en die mee genomen. Kan ik hem laten zien en weten ze precies wat ik bedoel.
    Gr José

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O, ik heb dat servies ook gezien en het is prachtig!!! De aap is trouwens ook prachtig, heerlijk.

    Hartelijke groet, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie borden,dit zag ik nog nooit.De kleuren alleen al zijn zo speciaal.
    En wat een lieverd die kukie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi!! Dit is mij allemaal niet bekend.

    Wat heerlijk om de kleine Max een weekendje bij je te hebben met zijn aapje....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi hé Corrie, en weet je nu ik het op jou site zie, zie ik het meteen met anderen ogen, hier zie je het overal in de winkels en dan kijk je er niet mee naar, dat is net zo als met Delfts blauw! Nu als ik hier wat zie, in de tweedehandswinkels koop ik het meteen, heb vorige week nog een prachtig jenever kruik gekocht!
    Wat een schattig aapje heeft Max.
    Liefs joke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn dochter Anna heeft bij haar geboorte bij net zo'n aap gekregen als Kuki, Ze is nu 18 en heeft aap nog steeds. Hij heet gewoon aap en slaapt in haar bed, mar soms moet hij plaats maken voor haar vriend.
    Wat een leuke servies links. Ik houd ook van skandinavisch ontwerp, koop graag T-shirts van finnfashion

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is dat ontzettened mooi en betoverend, ik snap best dat je iets hebt met Scandinavisch design, het is heel mooi. Ik zal ook mijn ogen openhouden in de kringloop en op rommelmarkten, je weet het maar nooit.
    De "De Fil en Aiguille" is ook wel weer erg mooi deze maand hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Lief aapje en wat een prachtige kopjes en borden.
    Die kleuren wat mooi allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ELZA, in het echt dus nog véél mooier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @COBIE, doe ik...ervan genieten!
    WILLY, fijn om een tip te krijgen voor die uitzending en scherven brengen geluk, geluk om weer naar de winkel te mogen ;-))
    ELIZABETH, waar kun je toch een Fil en Aiguille in de hand houden?? Ik moest een abonnement nemen omdat ik het nooit ergens zag liggen, woon je in Frankrijk? Gauw alsnog kopen, hij is prachtig deze maand.
    JOSÉ, ik heb op Google Earth even gekeken waar jullie nu zijn, heel zuidelijk dus tussen Marbella en Gibralta in, mooi haventje zo te zien en zelfs een duingebiedje. Die tijdschriften heb ik indertijd ook in Spanje gekocht, zijn mooi hè! Véél plezier samen!
    CAROLIEN, mooi hè, allebei *Ü*
    KATRIEN, en Max is dan nog véééél liever, kun je nagaan hoe wij genieten.
    WILMA, hij komt regelmatig en iedere keer is het feest!
    JOKE, ja wat vreemd hè, net als een profeet die in zijn eigen land niet geëerd wordt. Liefs terug!
    ANNITA, fijn om te weten dat de aap zo lang mee gaat! Ja en dan moeten ze ineens af en toe het veld ruimen voor een mens.
    JANET, het wordt dus ook in Alkmaar verkocht vertelde marion me, kun je het misschien binnenkort bewonderen :- )
    De Fil en Aiguille vond ik weer helemaal top, terwijl ik het de laatste tijd echt minder vond. Nu heb ik weer reden genoeg om het abonnement aan te houden.
    YVETTE, het zal toch niet waar zijn ....!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corrie vandaag regen, misschien naar Ronda de gespleten stad. Als ik wat leuke foto's gemaakt heb zal ik ze er opzetten als dit lukt. Internet trager hier..
    Maar wij vermaken ons wel lekker lezen. deur open het is gelukkig niet koud. Kijken zo op zee. Wat willen wij nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ooooh José, Ronda is prachtig!! Zijn wij vorig jaar nog geweest! Heel erg mooi! Geniet ervan

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat leuk deze aap met een erhaal !!

    Prachtige 'kunst', mooie kleueren.
    En ik zie daar borduurpatronen in terug.

    (psss het 'dametje' is gereserveerd hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig servies...dat blauw!!!!! Ik heb iets met uiltjes! En ja...Kukie is vast een neefje van Aap van Florijn...ook dat is échte liefde!! Ik zal eens kijken of ik nog een foto heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Corrie, wat een mooi servies en dat blik... Prachtig blauw, zo intens van kleur! Ik weet meer van frans en engels serviesgoed af, dus deze informatie is heel leuk om te lezen! Heerlijke tijdschriften, hee, lekker genieten op de bank met een kopje thee!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. in antwerpen is er op de melkmarkt een heel grote internationale tijdschriftenzaak waar ze een enorme variatie aan tijdschriften hebben ...

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Kukie heeft een héél vriendelijk snoetje, past goed bij zo'n lief manneke. Prachtig blik!
    Mijn zus verraste me vorige week met de Marie Claire Idées. Ik vind dat een heerlijk blad.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @MARIAN'NE, leuk! Ik zie ernaar uit.
    PETRA, de familieb and is inmiddels bevestigd ;- )))
    BETTY, weet je, ik ben dol op allerlei serviezen, ik heb hier nog oud servies staan uit mijn kindertijd en enkele bordjes van Ank en Wieta en dat komt uit verschillende landen, ook uit Holland en ik vind het allemaal leuk en mooi, ik ben gewoon serviezengek en dit greep me meteen in mijn nekvel vanwege de sprookjesachtige sfeer. Gisteren zat ik inderdaad met thee en tijdschriften op de bank, heerlijk! Wij weten te genieten en dat is zoiets moois.
    ELIZABETH, wat heerlijk om zó'n zaak in de buurt te hebben. Zelfs in Amsterdam waar heel goed gesorteerde zaken zijn, heb ik het niet kunnen vinden. Maar met steeds meer abonnées zullen ze misschien wel overgaan tot het distribueren in Nederland.
    De Marie-Claire Idées ligt wél gewoon in de boekhandel in ons dorp.
    MaRIA, wat een mooi blad hè MaRia, ik heb een abonnement op De Fil en Aiguille, maar kan het niet laten om de Marie Claire ook te kopen, zó inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik kan me heel goed voorstellen dat je verliefd bent op die designs. Ze zijn ook prachtig en wat heerlijk als je er informatie over kunt vinden op het Internet.

    Dat is een lief aapje! Zoals iemand hierboven al schreef, het heeft een vriendelijk snoetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Is mail met foto aan gekomen, Gaat niet allemaal naar wens.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Geweldig die motieven van die Finse kunstenaar!! Je blijft er naar kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Die doos en dat tasje zouden bij mij niet worden opgeborgen. Daar zou ik iedere keer weer naar willen kijken. Maar bij jou hebben ze vast ook een mooi plekje gekregen waar je ze vaker ziet.
    Moet ik toch een keer naar Utrecht met een grote tas!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dat servies is echt prachtig, inderdaad een servies om verliefd op te worden!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...