zaterdag 30 augustus 2008

Speldenkussen van Mam, aug.2008


Waarschijnlijk is dit voor de lezer een teleurstellende aanblik: een erg eenvoudig speldenkussentje in blauw met een smal kantje, maar er zit een bijzonder verhaal aan vast. Maanden geleden hoorde ik van mijn zus dat zij nog het speldenkussentje van onze moeder in haar bezit had en het maakte me zomaar heel blij dat het bewaard gebleven was. Toen Marcella dan ook het idee opperde om maandelijks een speldenkussentje  te maken, heb ik mijn zus gevraagd om een foto van het speldenkussentje van onze moeder te sturen zodat ik dat ook aan jullie kon laten zien.



Dat zou in orde komen, maar ze had een veel mooier plan waarvan ik niets wist. Korte tijd later zou ze een weekend dicht in de buurt van mijn woonplaats logeren en bij mij op bezoek komen. Toen we dan in dat weekend aan de koffie zaten vertelde ze me dat ze het speldenkussentje deze dag aan me had willen geven omdat ik zo graag handwerkte en het hier helemaal op z'n plaats zou zijn.




Op weg naar het logeeradres voor dat weekend had ze nog boodschappen gedaan, de hond uitgelaten, was naar het logeeradres gereden en kwam toen tot haar schrik tot de ontdekking dat het speldenkussentje verdwenen was. Ze heeft het nooit meer kunnen vinden en dat vonden we beiden heel erg. Ik stel me zo voor dat onze moeder het speldenkussentje gebruikte tijdens het maken van dit dekentje en het velours beddenspreitje, gemaakt van een oude deken en een oud gordijn voor onze poppenbedjes en ik ben blij dat ik het mijne altijd bewaard heb.



Het is toch net een piepklein quiltje met die doorgestikte rondjes!  Het ligt nu op het poppenbed dat ik een jaar of 16 geleden gemaakt heb op een timmercursus en ik heb er indertijd een lakentje met kuikentjes bij gemaakt in de kleur van het spreitje.




 "Maar welk speldenkussentje zien wij dan  hier liggen?" zullen jullie je afvragen. Wel, ik kon me er maar niet overheen zetten dat het verloren geraakt was en ergens in regen en modder ligt te vergaan, dus heb ik aan de hand van mijn herinnering en de beschrijving van mijn zus, het speldenkussentje nagemaakt en weet je ... tijdens het maken zag ik dat het er sprekend op lijkt en kwam het blijde gevoel van de herinnering aan mijn moeder die zulke leuk poppenspulletjes voor ons gemaakt heeft weer in volheid terug. En nee, je ziet niet dubbel, ik heb er natuurlijk ook eentje gemaakt voor mijn lieve zus Ria. Ben benieuwd hoe ze dit vindt ...


47 opmerkingen:

  1. Bheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je weer terug bent in blogland.En weer met een prachtig verhaal en een lieve herinnering.
    Ik geniet er steeds van en heb je gemist.
    Groetjes Ria H.
    Niet je zusje :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat gehuil hierboven is natuurlijk van Corrie's zusje Ria , die net denk alles weer even op een rijtje te hebben, en het verleden een plaats heeft kunnen geven, komt haar gote zus weer met de meest, ingrijpende emotionele spullen, en verhalen aan, Cor het is weer prachtig en ik kom hem gauw halen mijn nieuwe/oude speldenkussentje kus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn weer een logje van je te lezen Corrie.
    Wat triest dat het speldenkussentje zoek is geraakt, maar wat een goed idee er één voor jezelf en je zus te maken die er veel op lijkt.
    Zonnig weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Corrie, leuk je hier weer te treffen. Wat een bijzonder verhaal over het speldenkussentje! En wat heb je hem mooi nagemaakt. Het quilt dekentje vind ik ook zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat jammer dat het origineel verloren is geraakt, maar de herinnering blijft door jouw verhaal en de twee replica's. Ze zien er lief uit! leuk dat je zo'n creatieve mam had!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kom ik net bij Berthi vandaan en vertelde er weer iets over heel vroeger . En zie hier ook weer dierbare herinneringen , je draagt ze gewoon altijd bij je !
    Niemand kan het je afpakken en daar door kon je het kussentje zomaar namaken en heeft dit je weer blij gemaakt .
    Het dekentje is ook zo prachtig , ingedachten heb ik er al even met mijn hand over heen gestreeld en voel het is zo zacht .
    Wat een liefde zit er in al de steekjes en de kantjes !
    Wat lees ik zo even tussen de regels door , heb je nog meer verborgen talenten ????
    Een schattig poppenbedje gemaakt tijdens de timmercursus !
    Je bent een echte kunstige kunstenaar !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoera ,Corrie is weer terug in blogland met een prachtig verhaal.Wat goed dat je voor jezelf en je zus een Mam-speldenkussentje hebt gemaakt.En dan dat poppenbedje oooooooooooo !!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zal je zus er blij mee zijn!!!
    Een goed plan om er twee te maken. Fijn om aan je moeder te denken bij het maken van deze speldenkussen.

    Fijn dat je erweer bent!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb vanochtend al met je zus mee zitten bléren, nu even reagren !!;-))

    Wat leuk en mooi (na)gemaakt.
    Zo lief voor jullie allewee.
    En fijn dat je de andere spulletjes nog tastbaar hebt !!!

    En fijn jouw vrolijke toet weer hier even te zien :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. leuk dat je het opnieuw kon maken (of namaken?)
    leuke herinneringen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk verhaal. Wel jammer van het origineel, maar dit is in ieder geval een prachtige vervanging.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Corrie, fijn dat je weer terug bent. Een beetje een triest verhaal met een goed einde. Leuk zijn ze de tweeling speldenkussentjes. Gelukkig heb je het mooie beddenspreitje goed bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Corrie, gezellig je bent er weer.
    Lief deze speldenkussentjes. En een heel bijzonder verhaal weer.
    Dat dekentje is ook zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. je bestaat weer digitaal!
    wat een prachtig verhaal - eerst lijkt het treurig te worden maar je hebt het zelf ten goede gekeerd met de reincarnatie van je moeders speldenkussentje ...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Welkom terug en met wat een verhaal,zo mooi en met veel herinneringen.Alleen jammer dat het origineel spoorloos is.Maar je hebt het proberen na te maken en zo zijn ook de herinneringen terug gekomen.Weet zeker dat dit speldenkussentje een mooi plaatsje zal krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. en heel fijn om een log te lezen ,maar het blijft een raadsel waar zo'n kussentje dan is gebleven ,toch?
    Mooi verhaal ,door jouw schrijven komen er ook bij je lezers denk ik zoete herinneringen boven,ooit hebben ze vroeger voor mij van een spaanhouten, ovale manadarijnenkist een poppenwiegje gemaakt en ik waws me daar blij mee,ns vragen of daar foto's van zijn.
    Erg leuk dat je er 2 gemaakt hebt (ik had niet anders van jou verwacht eigenlijk hoor ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn dat je terug bent.
    Goed dat je het kussentje ook gemaakt hebt. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hallo Corrie wat een ontroerend verhaal. ik hoop dat alles goed met je is! en je een beetje bijgekomen bent van alle drukte.
    Liefs Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een speldenkussentje teweeg kan brengen. Soms hangen er hele verhalen aan vast: je kan je niet losmaken van het sentiment. Prachtig verhaal achter het speldenkussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha Corrie! Fijn dat je weer even wat laat "horen"! En dan nog wel zo'n mooie geschiedenis over je moeders speldenkussentje. Goed van je dat je het zo uit je herinnering hebt kunnen (na)maken.
    Je kan trouwens ook mooi timmeren!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi verhaal, goed dat je het nagemaakt hebt, hoewel ik wel hoop dat je jouw zus(je) hem noch vindt. Dat zou toch te gek zijn! Welkom terug trouwens!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. super verhaal Corrie, en zo goed dat je het er niet bij laat zitten en het uit je herinnering op nieuw maakt, zo blijft het er altijd, in herinnering en in het nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. heerlijk dat je er weer bent, en een mooi verhaal ,weer hlemaal uit gerust?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @DANKJEWEL allemaal voor de fijne reacties en het is heel bijzonder om te merken dat mijn verhaaltjes gemist werden.
    Wat leuk om de twee Ria's zo dicht bij elkaar te zien reageren en zuslief, stil maar het komt allemaal goed :- )en ook voor jou Marian'ne ;- )
    Jullie voelen allemaal mee met het gevoel dat ik heb bij het verloren speldenkussentje en dat had ik ook wel verwacht, we hechten veel waarde aan de emotionele waarde van dingen.
    Leuk dat mijn timmerwerk ook gewaardeerd wordt ;- )Streek gerust verder Gerrie, dat vinden beer en de muizen fijn.
    En ja het is misschien een beetje treurig verhaal zoals Elizabeth schrijft, maar op deze manier is alles ook naar mijn idee weer ten goede gekeerd. Als ik lees over een ovale mandarijnenkist van Hilly, zou ik meteen aan de slag willen met zo'n kistje om daar ook weer een poppenbedje van te maken. En ja, stiekem hoop ik nog steeds dat het speldenkussentje van onze moeder ineens nog eens tevoorschijn komt, ergens in het Gooi ligt het misschien en wie weet wie het vindt.
    Echt helemaal klaar ben ik nog niet met alle klussen die ik in mijn hoofd had en uitgerust ben ik ook nog niet helemaal, wanneer zullen we dat ooit zijn, maar ik ben er weer en hoe vaak ik zal schrijven en reageren weet ik nog niet, het zal wel anders worden denk ik.

    Fijne dag allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooi verhaal bij dat lieve speldenkussentje,
    Ben blij dat je er weer bent, we hebben je gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Doe maar lekker rustig aan .
    Ik heb ook nog zoveel herinneringen te verwerken tot iets met lapjes en verhalen op papier . Of ik al mijn plannen zal volbrengen , dat is maar de vraag .
    Corrie met deze mooie herinneringsspeldenkussentjes is weer iets van je planning tot stand gekomen .
    Laten we gewoon verder gaan ieder in eigen tempo en op tijd rust nemen , alles gaat stap voor stap .
    En we genieten toch van elk stapje ?
    Zal ik dan maar eerst even een kopje koffie maken ?
    Dat maakt het een beetje gezelliger en wel een koekje erbij ?
    Ga er op je gemakkie bij zitten !
    Je hoeft niet veel te zeggen zomaar even samen .
    Dag lieve Corrie !
    Oh is de koffie niet al te sterk voor je ?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @ELZA, dankjewel voor je lieve woorden en GERRIE, de koffie is heerlijk en wat een heerlijk koekje, straks weer verder met herinneringen maken, jij ook en nogmaals verzucht ik ... had je maar een weblog (^_^)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. En gisteren stond ik met oude poppenlakentjes, sloopjes, dekentjes en het hemeltje van de poppenwieg in mijn handen.
    En nu laat jij dit dekentje en sprei zien.
    En dan je speldenkussen; wat mooi dat je het speldenkussen nu zelf maakte en ook nog een voor Ria.
    Het lijkt zeker precies.
    Misschien toch nog maar even naar "de plek" gaan, waar het speldenkussentje waarschijnlijk uit de tas "gesprongen" is en daar met ogen dicht de H.Antonius aanroepen;
    als iedereen achter het scherm ook meedoet; dan vinden we het vast wel .....
    Heilige Antonius, beste Vrind,
    help dat wij het mooie Mam speldenkussentje van Corrie en Ria vindt.

    Zo, nu afwachten ..... .

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hallo Corrie wat gezellig dat je er weer bent.

    En gelijk weer zo'n mooi logje over een spelden kussen van je MOEDER, hij is prachtig hier zal je zus ook blij mee zijn. Wie weet heeft iemand hem gevonden en komt hij door deze site nog ergens uit wie weet. Zou toch super zijn... Geen foto er van in jullie bezit. Nee wie maakt daar nu een foto van toen der tijd. Nu doen wij dit wel ....Zet een oproepje wie weet. Maar knap dat je hem hebt na kunnen maken. Hij zit zo goed in je hoofd.

    Dat poppen bedje wat knap van jou. En lief dat je alles nog bewaard heb van je moeder.. Heerlijk toch. Weer genieten hier...

    Tot ziens lieve Corrie tot snel....

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Corrie, goed je weer terug te zien. Fijn dat je het speldenkussentje hebt kunnen na maken en dat het je net zo'n blij gevoel geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hee Corke, daar ben je weer! Even je omhelzen en je zeggen dat het weer helemaal JOU is om dan ook meteen zo'n speldenkussentje voor je lieve zus te maken. Ik herinner me dat ze kon edelsmeden en voor jou die mooie ketting en armband maakte! Kijk, 2 mensen die gráág iets voor de ander doen. Volgens mij zijn jullie familie. :-)))

    Dikke kus, Corke.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Corrie, wat gezellig dat je weer mee gaat kletsen! En je schrijft meteen weer zo mooi; nu heb jij ook een speldenkussen met een verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. O, wat herkenbaar is dit verhaal over de naaispulletjes van je moeder. Mooie speldenkussentjes, Corrie. En fijn dat je weer terug bent op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ha Corrie fijn dat je er weer bent en meteen weer met een lief verhaal!lief hoor,en dat bedje ook met dat geborduurde lakentje.Dat was een van mijn eerste handwerkjes.Mijn moeder streek er dan een patroontje op een kussensloop en dan kon ik borduren,ik vind het nog steeds heerlijk om te doen.Krijg hetzelfd gevoel erbij altijd.Liefs en zoen Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat jammer van het originele, maar de herinnering is niet uit te wissen! Mooi verhaal weer en wat een lieve speldenkussentjes als resultaat. Leuk bedje heb je gemaakt, en wat een prachtig poppendekentje. Fijn om dat in ieder geval te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een pracht verhaal, lief dat je twee nieuwe gemaakt hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Dag lieve Corrie, was je daar weer even. Ik mis je wel hoor, nu je niet op je blogje bent, maar alle begrip.
    Wat erg jammer dat het speldenkussentje verloren is gegaan, maar wat is het dan weer mooi dat je herinnering je niet in de steek laat als het om dierbare dingen gaat.
    Ik weet zeker dat Ria er erg blij mee is!

    Dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Corrie,wat ben je toch een heerlijk mens! Met zoveel warmte en gevoel voor belangrijke dingen. Al zijn het misschien kleine dingen. Zo wilde ik altijd als kind, als moeder er niet meer zou zijn, haar stopmandje hebben. Maar dat is helemaal verdwenen, jammer genoeg. Gelukkig heb ik veel andere herinneringen aan haar. Zo waardevol is dat. Zit ik hier in een kleine winkel te internetten in New Jersey! Onbegrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Fijn dat je weer terug bent Corrie!
    Jammer van dat speldenkussen,
    maar je hebt wel twee mooie nieuwe gemaakr.
    je zus zal er zeker blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Corrie, fijn dat je er weer bent en ons direct verrast met een bijzondere warme log.
    En... nu zorgen dat het nieuwe speldenkussentje niet verloren gaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Lieve Corrie,
    wat een ontroerend verhaal. En zo blijkt dat wat in de herinnering is gebleven niet echt weg kan zijn. En nu is er weer iets nieuws, ook weer voorbestemd om een herinnering te worden. Een keten van herinneringen, eigenlijk kan het niet mooier!!
    Fijn dat je er weer bent, maar blijf je wel rustig aan doen?
    Liefs, Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  43. @ALLEMAAL weer bedankt voor de reacties op het speldenkussen en ook het zeer hartelijk welkom terug van jullie doet me goed.
    FLEUR, wat zou ik graag ook jouw poppenbedspulletjes zien!!! Dat jij nu het Antoniusgebedje opzegt dpoet me nog meer aan mijn moeder denken, die bad het zo vaak als er iets weg was, wie weet helpt het, dat hoop ik echt! Dankjewel.
    CHRIS, wat jammer van het stopmandje! Ik weet hoe dat voelt, maar we hebben zoveel om gelukkig mee te zijn, daar houden we ons blij mee.
    ANNE, rustig aan doen zit niet in de aard van het beestje, maar ik doe mijn best ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hee gezellig > Corrie is er weer :) ... Corrie met het oog voor detail...het gevoel voor historie...Corrie met de gouden (haak, brei) naald. Maar wat een triest verliesverhaal. En nu weet ik van wie je de gave hebt geerfd!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hoi corrie je je bent er weer ik heb je gemist. Fijn om weer iets bij je te lezen.Ik herken je drukke gevoel, bij mij moest het ook een tandje minder. Wat een lief verhaal over je moeder. Ik snap dat je deze speldenkussentjes hebt nagemaakt ook voor je zus. Ik heb ook van die kleine spulletjes die herinneringen boven laten drijven.Mijn moeder is er nog en steeds zie ik bij haar weer iets waarvan ik denk: oh leuk dat wil ik ook wel hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een prachtig verhaal, ook al is het een beetje triest dat het originele kussentje is kwijtgeraakt. Lief om er ook één voor je zus te maken ...

    Groet! Carolien

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...