zondag 1 juni 2008

Speldenklompje



Marcella heeft het precies op tijd voor elkaar gekregen om haar
speldenkussentje van de maand mei op haar weblog te plaatsen
 (ga echt even kijken!) en ook al had ik dit speldenklompje netjes op tijd af,
we hadden het zo druk de laatste dagen dat ik het niet tijdig op mijn weblog kreeg,
maar wat geeft het, het is geen wedstrijd.
Het klompje is er een van een stelletje blanke klompjes dat ik minstens
30 jaar geleden van een kennis kreeg en die ik indertijd meteen beschilderde.




Het tweede klompje is heel anders van kleur en motiefje
dus dat maak ik weer anders en dat laat ik nog niet zien,
maar voor het blonde jongetje dat op dit klompje staat heb ik
indertijd onze oudste zoon Marc als voorbeeld genomen.
Hij is als klein jongetje hoogblond geweest maar is door de jaren heen
heel donker van haar geworden.




Ik vond het nog een heel gedoe om het speldenkussentje op maat te krijgen
en er op een beetje leuke manier de kuikentjes en bloemetjes op te krijgen.
Voor de bloemetjes heb ik het voorbeeld van de beschilderde rand van het klompje
als voorbeeld genomen en kuikentjes zijn gewoon zoals kuikentjes zijn, geel en schattig.
Ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om een kopspeld in die
kleine lijfjes te prikken, dus dit speldenkussen zal niet als zodanig gebruikt worden
of alleen om heel voorzichtig in de blauwe stof te prikken.
Op naar het speldenkussen of naaldenboekje voor de
volgende maand die zelfs al begonnen is.

36 opmerkingen:

  1. OOOO wat een leuk,lief én origineel idee !!!!

    Hoe krijg je dat nu vast en vul je de hele klomp op !!?

    Nee ik zou ook niet in die kuikentjes kunnen prikken.
    Alhoewel ik zelf op het moment in een boeren echtpaar zit te prikken :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk Corrie hoe kom je hier nu weer op.
    En nog wel dat klompje zelf geschilderd wat lief en knap. Mijn zoon was ook licht blond, en nu donkerder. Een enig idee, jij zit toch vol ideen.
    Zet hem maar leuk ergens te pronken in een kast.
    Doen jullie iedere maand een nieuw spelden kussentje maken dan. Wat leuk. Deze vind ik super apart. Mijn complimenten heel knap en helemaal Top.
    Verliefd op jou klopje. Zit zoveel liefde in,eerst het schilderwerk jaren geleden. En nu dit. SUPER....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooohhh...Corrie wat een juweeltje is dit!!! zowel het klompje als het borduurtje vind ik zó leuk! Hihi...tuurlijk kun je niet in die kuikentjes prikken...zou ik ook niet doen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ih wat mooi!!! Wat een goed idee om hier een speldenkussentje van te maken.

    Jullie maken dus iedere maand een speldenkussentje begrijp ik hieruit???
    WAT LEUK!!!! Een speldenkussensal...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Johanna Zweden2 juni 2008 om 09:43

    Wat leuk die klompjes, wat origineel. Hoe kom je toch aan al die ideeën!!!Je hoofd moet overlopen!! Ik vind het altijd heerlijk om op je site te komen, je bent een inspiratie voor mij, als ik weer even vast zit, jij zorgt wel dat we bezig blijven. smile.
    Gr joke en een fijne dag uit het hele warme Zweden. 30gr

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een ontzettend origineel idee Corrie! Hoe kom je erop!
    Je klompje ziet er super uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk weer, Corrie!
    Gelukkig is naast de kuikentjes plaats genoeg om een speldje of wat te prikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Was für eine reizende Idee- die Holzpantinen mit der hübschen Stickerei sehen einfach toll aus!
    So bunt und fröhlich.
    Dir eine schöne Woche Corrie

    Gabriele

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Ha, ha, MARIAN'NE, een boerenechtpaar vind ik nog wel kunnen ;- ))
    Ik heb de klomp helemaal gevuld met schapenwol en het borduurtje met een rijgdraad rondom in model getrokken en met boekbinderlijm vastgezet op de rand van het klompje.
    JOSÉ, wat heb je dat toch weer lief geschreven, jij leest in dit klompje mijn hart en dat doet me goed.
    Marcella kwam n.a.v. mijn speldenkussenlogje van 26 april op het idee om iedere maand een speldenkussentje of naaldenboekje te maken en ik deed er graag aan mee (Je kunt het lezen bij de reacties van dat logje)
    PETRA en WILMA, dankjewel!!! WILMA lees maar hierboven daar zie je hoe en waarom.
    JOKE, wat een compliment zeg, dankjewel! Geniet maar heerlijk van je Zweedse zomer, wat verrukkelijk! Zit je lekker in de schaduw te handwerken en te lezen?
    Mijn hoofd loopt niet over, want ik schrijf alle ideeën die ik krijg meteen op in een ideeënboekje en dan vind ik ze wel weer eens.
    ASTRID en MaRIA, dankjewel en ja er is nog genoeg blauw en eigenlijk is zo'n klompje ideaal, het staat lekker stevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schatje Corrie!Jij krijgt straks een gigaverzameling en er kunnen er nog steeds meer bij he?
    We gaan gewoon door.....;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corrieeeeee , roep ik heel hard .
    Wat leuk en nog wel een blauw klompje . Dan komt er bij mij weer een blauwe klompen herinnering .
    Het is weer oorlogstijd en ik had een Oom met een schoenenwinkel en dus altijd goede schoenen aan m,n voeten .
    In die jaren ging ik elke dag met de trein naar de stad voor m,n middelbaar onderwijs .
    Toch ondanks de oorlog altijd netjes gekleed , daar zorgde m,n moeder wel voor .
    Maar er liepen zoveel kinderen dagelijks met klompen aan .
    Dat wilde ik eigenlijk ook wel .
    Er was een klompenmaker dicht bij ons in de buurt . Een echt familie bedrijf , waar ook nog de oude Opa klompen stond te maken .
    Ik kwam er vaak om er ook melk te halen . Altijd via de klompenwinkel en mocht de zaak gesloten zijn dan ging ik altijd via de klompenmakerij . Was best leuk om ze daar bezig te zien .
    Ze hadden in die tijd al bedacht dat de klompen ook wel eens wat vrolijker geschilderd konden worden . Je kon ze in allerlei kleuren kopen en dan ook nog met een leuk plaatje erop .Dat was wel een plakplaatje . En ik zocht een paar klompen uit , blauw met een bloemenplaatje .
    Wat was ik er trots op en zie je het voor je ik de trein in opstappen op die smalle treden ,
    dat was nog niet zo gemakkelijk .
    Tenslotte was ik geen boerendeerntje die met klompjes aan was grootgebracht .
    Wel had mijn Oom voor leren binnenslofjes gezorgd , dat zat wat beter .
    Zo heel lang heb ik het niet volgehouden met die klompen , vooral met de trein in en uitstappen ging niet zo goed .
    Ja en dan kom jij met je blauwe klompjes , dan maak je bij mij weer wat los .
    Dat jij je jongste zoon op het klompje hebt vereeuwigd is helemaal prachtig .
    Het borduurtje erin met een enkel groengeknopt speldje is echt een juweeltje .
    Toch heb ik bij m,n handwerken ook vaak klompjes gebruikt .
    Ik heb er wellicht nog enkele in voorraad . En dat waren mini klomjes die ik onderaan een schellekoord zette met Hollandse motieven voor bekenden in het buitenland .
    En toen we voor Amerikanen gevraagd werden hen enkele paren klompjes te sturen , vond ik die kleine kinderklompjes zo leuk dat ik er zelf ook een paar zomaar ergens in de kamer zette .Ik zei altijd dat zijn de klompjes van Jantje . Later verdwenen ze ergens in een kast in de berging . En nu zit ik echt te denken , heb ik ze weg gegeven of zijn ze nog ergens .
    Ik heb ook wel enkele keren mini klomjes beschilderd zo in het geel met een Hollands motief .

    Dat was mijn klompjes verhaaltje . Jij bent weer een prachtig klompjes speldenkussentje rijker !
    En je hebt niet alleen een goede hand van borduren , maar ook van schilderen !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee Corrie. Het ziet er heel leuk uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi speldenkussentje.En zo'n leuk borduurtje.Het klompje typisch hollands natuurlijk en héél leuk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Misschien wel een goed idee om een wat zwaarder speldenkussentje te maken. Ik gooide gisteren met een royale zwaai mijn mandje met speldenkussentje (geborduurd toen ik 14 jaar was) over de vloer. (vooral de garenklosjes onder het speldenkussentje moeten het gevoel hebben gehad dat ze bevrijd waren. Door de hele kamer gerold en ik er dus achteraan....)
    Misschien ga ik er wel eentje maken. Groetjes Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Corrie wat een pláátje! geweldig leuk. Vooral het idee om je oude klompje te gebruiken maakt deze zo bijzonder! Ik ben ondertussen alweer aan het nadenken over het juni model. Ik was halverwege mei ineens zo in beslag genomen door mijn naadjes en monogrammen dat het speldenkussentje bijna op de allerlaatste dag gemaakt moest. Ik ga mijn leven beteren ;)
    Marion leuk als je meedoet, er zijn geen regels Corrie en ik proberen er idere maand eentje te hebben maar als het ons niet lukt komt het gewoon later ;)

    @Gerrie, echt weer een Gerrie-verhaal om heerlijk van te genieten. Jouw klompjes brachten mij op mijn favoriete jeugdschoenen ;) Ik ben opgegroeid in de stad en ook daar had je verschillen tussen de kindertjes. Wij droegen altijd leren schoenen maar kindertjes uit de naast liggende wijk hadden meestal plastic sandaaltjes, van die dingen die tegenwoordig op het strand gedragen worden. Die wilde ik zó graag, maar ja, ik had leren schoenen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Corrie ,weer een juweeltje toegevoegd aan je speldenkussentjescollectie !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat lief die klompjes, hoe groot zijn ze.
    Zijn het kinderklompjes of poppenhuisklompjes.
    En een leuk idee om daar een speldenkussen van te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aauuww er wordt in mijn bil geprikt....maar Marian'ne toch!
    Wat een lief klompje. Aan de omgeving te zien is het groter als ik eerst dacht. Maar zo mooi!
    en idd. blijft goed liggen/staan. Ik prik altijd m'n naald in de hoek van mijn handwerkzak (is nog van de lagere school en nog steeds in gebruik als zodanig) Maar zo'n klompje... is ook wel iets voor mij. Weer een leuk idee gekregen, krijg ik er ook tijd bij :))

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Haha Ine, sorry , maar het prikt prima !!;-))
    Gisteravond op de radio een intervieuw met G v M, ik kon je niet bereiken .

    Ha Corrie, moest even tegen Ine kwebbelen :-))
    eigenlijk moet zij ook maar gaan bloggen, tijd zat zo te lezen .

    Ik ook (NIET)!! >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel origineel! Heel mooi! Helemaal "Corrie"!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En je kunt ook al zo leuk schilderen! Schattig! Daar kan ik me nu alles bij voorstellen dat je niet overal je spelden in wilt prikken. Maar gelukkig is het klompje alleen voor de sier al een droom!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoe krijg je het toch altijd weer voor elkaar om dit soort mooie dingen te maken. En ook nog zelf beschilderd...?!~Je kunt ook alles hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een ontzettend lief klompje! maar k moest wel grinniken: een speldenkussentje maken en het dan te mooi vinden om er een speld in te steken...

    groetjes,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Cor, het is weer énig geworden.

    Een foto van het jasje dat voor Fabio bedoeld was, lukt even niet.Fabio was hier gisteren. Toen hij binnenkwam zag ik direct dat het hem veel te klein zou zijn, dus ingepakt gelaten.
    Maar, áls je zondag naar de kunstmarkt komt, kun je het zien, dan neem ik het mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @MARIANNE D, eerlijk gezegd heb ik er inmiddels al een paar cadeau gegeven want wat moet je met zoveel speldenkussens als je er toch meestal maar twee of drie gebruikt. Het maken blijft toch het leukste.
    GERRIE, dankjewel voor je prachtige verhaal, zo leuk om al die mooie en lieve herinneringen hier geschreven te zien, dat vind ik een geschenk zo'n mooi verhaal. Dat jij nu toch ook zelf blauwe klompjes heb gedragen en mét bloemetjes vind ik wel heel bijzonder. Wat enig om ze onderaan een schellenkoord te bevestigen. Ik ben nu toch wel heel erg benieuwd of je de klompjes van Jantje nog terug kunt vinden, wie weet wat je er dan nog voor leuks van kunt maken.
    Had je een mooie dag gisteren bij Berthi's blog Gerrie? Ik ga straks even bijlezen. Ook voor vandaag een fijne dag gewenst!
    ANNELIES, KATRIEN, INGE, dankjewel!
    MARION, wat een sensatie voor die klosjes garen om eindelijk frank en vrij door te ruimte te mogen rollen, voor jou minder leuk en ik ben wel erg benieuwd naar je speldenkussentje, wat leuk dat je dat nog bewaard hebt vanaf je 14e. Doe je mee nieuwe maken?
    MARCELLA, dankjewel en het moet echt gewoon een lolletje blijven, we doen er heerlijk relaxed over, maar ook ik denk nu al na over het juni-kussentje en weet al welk ik ga maken. Ik hoop dat er meerdere mee gaan doen.
    MIEN, dankjewel en wat een stapel zal het zijn over een jaar ;- ))!
    ELZA, dankjewel, ze zijn ongeveer 16 cm lang.
    INE, dankjewel! Die Marian'ne toch, maar ook ik heb je geprikt want ik dacht dat een boerenechtpaar wel een stootje kan hebben, maar voortaan zal ik voorzichtig om julli heen prikken als ik tenminste een boerenechtpaar zou hebben om in te prikken ;-)).
    Tijd kopen zouden we best willen, maar Ine, ik heb geleerd nee te zeggen tegen dingen die ik toch echt minder belangrijk vind en daardoor heb ik iets meer tijd gekregen.
    MARIAN'NE, je bent volgens mij in een tamelijk rebelse bui en "Rebel" is trouwens ook een echte Huizense naam volgens mij.
    CONNY, dankjewel!
    ANS, dankjewel en ik droom graag zoals je gelezen zult hebben :- ))
    JANET, nee ik kan echt niet alles, ik kan bijvoorbeeld niet zulke prachtige borduurpatronen ontwerpen om maar eens één voorbeeld te noemen.
    ANNEKE, ja zot hè! Maar ik ben echt een weekdier in die dingen.
    INEKE, hallo!!! Wat vreselijk jammer van het jasje en zoals het er nu uitziet kom ik zondag naar de markt, dus neem het in ieder geval mee. Misschien kun je het weer verkopen?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. heel mooi die combinatie van technieken (geschilderd en geborduurd) en vrolijke kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat leuk Corrie! Een erg origineel idee en mooi gemaakt.

    Voordeel is dat de spelden niet door de onderkant van het kussen in de tafel prikken ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. LHEUREBLEU en YVONNE V, leuk dat jullie zijn komen kijken en dankjewel voor jullie reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @GABRIELE, vielen dank für dein kommentar!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Corrie idd !!

    En MM IS een "Rebel", van jongs af aan al :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat leuk om al die verschillende speldenkussentjes voorbij te ziet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @MARIAN'NE, een naamsrebel of een zielsrebel? Allebei goed maar ik ben nieuwsgierig ;- ))
    ANNITA, ik hoop er nog veel meer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hé, dat had ik nog niet gezien.
    Wat een geweldig idee! Mooi idee erachter is dat de klompen oud zijn.
    Wellicht ook gebruikt..
    Je hebt een prachtig stukje werk geleverd!!!
    Ik ga nu even bij Marcella kijken.
    O, en van dat ideeënschrift, dat ken ik. Ik heb er pas ook weer veel leuke , ooit te maken, werkjes ingezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtig gemaakt is dit spelden kussen en zo mooi geschilderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @INGRID R en KIENY, dankjewel voor jullie reactie en een ideeënschrift is heerlijk, dan wordt het rustig in mijn hoofd :- ))

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...