zondag 4 mei 2008

Dodenherdenking 4 mei



Dinsdag was mijn vriendin Ineke K. een dagje op bezoek
en we hebben heerlijk bijgepraat en gelachen.
Ze vertelt dan ook graag over haar grote liefde voor muziek
en voor het Vrouwenkoor Malle Babbe waarin zij zingt.
(foto geleend van de site van Malle Babbe).
Ik geef straks de link naar de site en het is werkelijk zéér de moeite waard
om die eens uitgebreid te gaan bekijken en beluisteren.




Ineke bracht de prachtige CD "Song of Survival" voor me mee
van het koor Malle Babbe waarop zij muziek ten gehore brengen
die op een heel bijzondere wijze is ontstaan in de Tweede Wereldoorlog
in een Japans interneringskamp op Sumatra.
Hoe die muziek door de vrouwen in dat interneringskamp
tot leven is gebracht kun je lezen op de site.
De vrouwen in het kamp vonden kracht in deze
muziek en velen van hen overleefden.
De CD is ook gebruikt als soundtrack in de film

  (foto geleend van site Wikipedia)

Zeer indrukwekkende documenten van een vreselijke tijd in onze
geschiedenis waarin de kracht van muziek velen heeft gered.
Hier de site waar meer te lezen is over het Vrouwenkoor Malle Babbe,
de CD en het boek van Helen Colijn die over haar verblijf in het vrouwenkamp
en de kracht van de muziek heeft geschreven.
Het koor zal ook optreden tijdens de dodenherdenking op 4 mei te Bloemendaal. 


12 opmerkingen:

  1. Nou ik had een heel verhaal geschreven weg.
    Ik vind dit zo goed van jou om hier vandaag aan dacht aan te besteden.En wat leuk dat je vriendin in een Vrouwenkoor zingt. En mooi vandaag dit doet.
    Ik ga de site nog bekijken. Bedankt Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi koor, had ik al eens van gehoord en heel erg bijzonder om vandaag deze liederen te zingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi initiatief om zo'n CD te maken. We blijven herdenken. En het is goed om daar met regelmaat bij stil te staan. Ook heden tendagen is er nog veel oorlogs leed. En wat is nou helemaal 2 minuten per jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel goed om dit te lezen op deze speciale dag.
    Het verhaal over de muziek las ik eens eerder in een blad. Maar dit moet herhaald blijven zodat we het nooit, maar dan ook nooit vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @JOSÉ, wat jammer van je verhaal en het is echt een bijzondere site José!
    ELZA, dat is voor Ineke leuk om te weten dat jij het koor al kende.
    MARIJNA, ieder volk op aarde zijn eigen herdenking aan oorlog(en) hebben, er is altijd wel ergens oorlog en ook al zolang de mens bestaat.
    BERTHI, zo is het ! Zeker ook voor de jongeren, ik was heel blij te horen dat onze kleindochter en har vriend ook de 2 minuten stilte hadden geëerbiedigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn, dat je stilstaat bij dit herdenken. Ik kende dit koor ook en had het verhaal gelezen over de muziek uit het kamp op Sumatra. Mooie combinatie!
    Helaas staat niet iedereen stil....Wij waren vanuit Noord Holland (lief klein jongetje van 4 dagen oud bezocht) op weg naar Groningen en hebben gestopt op een parkeerplaats.....maar het verkeer raasde door over de A7.........
    Was erg naar om te zien.....(we hebben voor het eerst in jaren de herdenking in ons dorp 'gemist')
    Fijn dat je kleindochter en haar vriend het wel hebben geëerbiedigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed te herdenken !!

    Mooi dat deze liederen ge/her zongen worden.
    Zelf zal ik ze niet met droge ogen kunnen beluisteren denk ik.

    Naarmate ik ouder wordt vind ik herdenken steeds belangrijker.
    En heb dit ook gedaan vandaag . Maar verder vermijd ik alle verhalen/films etc want ik word daar zó verdrietig van.
    Heb mij rustig gehouden en heb stil in het zonnetje zitten handwerken.
    En dat was goed !!

    liefs, mm

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Corrie,

    Je hebt wel heel byzondere vriendinnen, iets om te koesteren.

    Groetjes Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik snap niet hoe mensen niet kunnen herdenken.....eigenlijk vind ik dat je dat werkelijk verplicht bent....al denk je maar aan alle jonge knullen van de laatste tijd ,als de rest "te lang geleden" is....
    mooi dat muziek zo belangrijk en tot troost kan zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha die Cor,

    Wat heb je er weer een mooi logje van gemaakt. m'n complimenten.

    We hebben gisteravond in Overveen gezongen, natuurlijk uit Song of Survival en verder een lied over Hannie Schaft, want zij ligt daar op de erebegraafplaats begraven. Net als mijn oom, die eveneens in het verzet zat.Hij staat hier samen met mijn tante op de foto:

    http://wittebroodjes.web-log.nl/corrie/2007/09/modepaleizen.html

    De stille tocht was indrukwekkend, werkelijk doodstil, er werd geen woord gesproken.
    Gelukkig was er,net als ieder jaar, veel belangstellig. Dat doet me altijd weer goed.

    groetjes,

    ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een rustgevende muziek. Ja het is een heel aangrijpend verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...