donderdag 10 april 2008

Geheim breiwerk



Nu ik zo'n mooie kluwenhouder/wollenbollenpotje heb gekregen
kon ik niet anders dan ook wol kopen om er gebruik van te kunnen maken.
Gisteren kocht ik dan twee bolletjes Regia wol om te beginnen aan een geheim breiwerkje.
 



Het woord geheim slaat niet op het feit dat ik het geheim wil houden voor jullie,
maar het is voor mijzelf een geheim hoe dit werkje eruit komt te zien.
Ik vond een velletje papier tussen de papieren van Ank en Wieta en
Wieta was degene die prachtig kon handwerken, dus schrijf ik dit aan haar toe.
Er staat geen foto of tekening bij het patroon, maar het zou een babyjurkje moeten worden.




Gisteravond meteen maar een klein opzetje gemaakt en dan maar afwachten
hoe het verder zal gaan. Ik zal af en toe wel iets laten zien en waarschijnlijk
ook wel om hulp moeten vragen, want ik heb minstens 15 jaar niet meer gebreid.
Er is een gedeelte in het patroon dat me nu al enige vraagtekens bezorgt,
nou ja ik lig er niet wakker van, maar ik vind dit
wel een heel speciaal gedeelte zie foto hieronder



Schuine ruitjes ??? In een breiwerk?
Het zal wel duidelijk worden.
Erg leuk vind ik het om bezig te zijn met iets waarvan ik niet weet hoe het gaat worden.
Zien jullie rechts bovenaan dat mooie woordje "moeder" staan?
Dat doet me wel iets, moeder heeft waarschijnlijk dit patroontje
aan haar dochter Wieta gestuurd omdat ze een cadeautje wilde maken
voor een kindje dat in de familie- of kennissenkring geboren werd,
Wieta heeft zelf nooit kindjes gekregen ...


42 opmerkingen:

  1. oei, da's wel spannend, iets breien waarvan je het resultaat in de verste verte niet kunt bedenken. Leuk! laat af en toe wat zien ervan, wie weet wat een toppertje dit ontwerp is!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha, ik was de eerste reageerder, dat gebeurt me niet vaak ;)
    je hebt bij mij ook nog kans want ik heb net verse Sophie's erop gezet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie !!!, wat goed je hebt de pennen weer opgepakt !!;-))
    zeg nooit nooit !!

    En een mooie kleur en een spannend patroon.
    Knap hoor zo 'blind' breien, ben héél benieuwd wat daar uit komt rollen.

    Zal wel een goed patroon zijn anders had 'moeder' haar naam er niet opgezet en werd het niet bewaard/uitgeleend :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben benieuwd Corrie. Heerlijk hoor....even breien! ik heb de pennen ook weer ter hand genomen. Ben inmiddels wel stiknieuwsgierig naar jouw project!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat spannend!!!!!
    En zo'n bol is ideaal. Bij mij lopen de katten altijd met m'n wol te sjouwen en m'n breiwerk er achter aan.
    Zo kunnen ze er niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @MARCELLA, ja spannend is het zeker, want ik weet bijvooebeeld niet wat de onder- of bovenkant van de pas zal zijn, maar gaandeweg hoop ik het te ontdekken, ik zal er zeker af en toe over schrijven.
    Ik ben sinds vandaag weer aan het bijlezen, maar bij jou zal ik zeker de eerste niet meer zijn. Sophie is vast een heel geduldig meisje, maar ik kom er nu zo aan >>>>>>>>
    MARIAN'NE, had ik dus nooit gedacht om nog eens te gaan breien, maar dit maakte me zó nieuwsgierig! :- )))
    ASTRID, en ik met jou ;- ))
    MARTINE, heb jij een oude bol of een nieuwe? Ideaal zijn ze, dat heb ik in die paar uurtjes breien al ontdekt, zelfs zónder kat :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Spannend om zo een patroontje te breien, kan ik beslist niet.
    Ben er niet een ster in maar je weet maar nooit wat jij er uit kan toveren.
    Succes ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Corrie, ik zou bijna met je mee gaan breien, ware het niet dat .....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. OOoo Corrie ik heb vandaag vier kleurtjes gekocht voor 1 euro per stuk. Zo'n bollenpotje zou ook wel wat voor mij zijn. Zal mijn ogen goed open houden, als ik ergens kom waar ik misschien een zou kunnen vinden. Hoeft niet oud te zijn. Ik denk dat dit een truitje of vest worden. Ik zie een modelletje voor mij dat ik denk dat het word. Je breid dit van links naar rechts en niet van beneden naar boven. Zo te zien....Ik ben heel benieuwd.... Veel plezier en succes!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeeh wat spannend!! Geen idee wat het gaat worden maar je laat het wel weten als je erachter bent wat het is....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja de velletjes met instructies zijn aandoenlijk en voor jou wordt het een groot avontuur waar je breipennen je naar toe sturen. En zo enig om je wollenbollenpotje in gebruik te zien. Ik had mijn blog met de schaapjes eigenlijk wollenbollenschaap moeten noemen bedacht ik me toen ik je reactie las

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Corrie, wat leuk zo'n oud patroon en niet uit een boekje. Zou het kunnen dat de steekjes die je maakt - waarschijnlijk om 2 delen aan elkaar te zetten - ruitjes moeten vormen? Ik blijf je spannend brei avontuur volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrrie,dit is spannend,net een mysteryquilt maar dan een mysterybreiwerkje...zou bijna meedoen!Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wel heel speciaal om op die manier te gaan breien. Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien.
    Raakt de wol in de pot niet in de knoei, doordat het toch niet zo makkelijk afrolt, of valt dat wel mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat maak je het weer spannend Corrie. Maar er komt vast iets heel moois uit je wollenbollenpotje rollen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ELZA, ook voor mij is het de vraag of het ooit in orde komt, maar er is veel hulp vorhanden op de blogs, vele breisterren kan ik vragen om advies.
    FLEUR, dat zou nog leuk zijn, medebreisters, dan zou het wel tot een goed resultaat komen.
    José, je slaat de spijker op z'n kop volgens mij, toen ik het patroon doorlas snapte ik er niets van, maar later begreep ik dat het van links naar rechts gebreid moest worden, maar de rest weer niet geloof ik. Ik heb geen idee waar je die wollenpotjes zou kunnen kopen, ik denk dat er echt alleen maar oude zijn in kringlopen en antiekhandels,heb je de potjes bij KIEK al gezien? Prachtig! Er staat ook nog een link bij haar, je weet niet wat je ziet! Kijk maar eens
    http://koekeloeren.wordpress.com/category/oude-gebruiksvoorwerpen/
    WILMA, spannend zeker en erg veel werk heb ik nu al in de gaten ;- )
    ANS, ik zie door jouw reactie ineens een stripverhaal voor me, met mij aan de pennen en de wol die van het schaap afgewonden wordt ;- )))
    LUT, dat zou nog best eens kunnen wat die ruitjes betreft, ik gil naar jou ook om hulp als ik er niet uitkom.
    MARIANNED, je roept maar als je zin hebt om mee te doen. Ben jij nog veel eerder klaar dan ik, jij doet alles in sneltreinvaart :- ))
    ANNELIES, tot nu toe geen knopen in het bolletje wol. Als het niet goed gaat schrijf ik het hier wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. CONNY, zou je denken? Ik hoop het!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie wat zijn ze mooi ben wezen kijken,
    Kwijl kwijl...............
    Nou wie weet kom ik er ooit een tegen......
    Weer wat om naar te zoeken....
    Wij kunnen ook alles gebruiken, ik in ieder geval wel bewaar alles. Koortjes van tasjes je weet maar nooit.
    schiet mij nu zomaar te binnen....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Corrie, wat leuk zo'n geheim breiwerk. Het lijkt een mouwtje te worden van zo'n luiertruitjes van vroeger. Mijn schoonmoeder maakte ze voor mij toen ik zwanger was van de eerste. Het waren schattige truitjes. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit komt. Het geheim is onthult!!! Kijk maar op m'n blog

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @JOSÉ, mooi hè! Volgens mij zijn ze nog wel eens te koop bij een antiquair of zo. Ik hou ook een oogje in het zeil!
    MARIJNA, jouw onthulde geheim is gewoonweg gewéldig, ik was al even bij je op visite :- ))
    Door jouw opmerking over de luiertruitjes krijg ik ineens een duidelijker beeld van wat het zou kunnen worden met dit gebrei :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit soort truitjes heb ik vaak gebreid. Is erg leuk en gaat snel. Het smallere gedeelte is een stukje van de pas rond de hals en zo ziet later het manchetje er ook uit. Ben benieuwd naar de voortzetting... Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Maar, om nog even door te gaan lijkt mij dit als voorpand wat klein, eerder een mouwtje. Snap niet helemaal hoe dit patroon in elkaar steekt...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Nee, dit is het begin van het voorpand. Maar de baby moet wel heel klein zijn ... Je merkt het allemaal wel. groetjes, eva.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zo jij durft en dat zonder afbeelding! En dan ook nog lang niet gebreid! Ik doe je het niet na. Hoewel ik het ook wel weer ergens begrijp, want ik heb ook ooit een doos vol handwerkboeken, knipsels e.d. op een rommelmarkt van de kerk gekocht en overal staat een naam met Zr. (zuster) erop. Ook ik heb van die geheimzinnige patronen waarvan ik totaal niet weet wat het is of wordt :-))) Dus wie weet ooit ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat spannend en leuk. Ik ben benieuwd of het breivirus ook vat op jou krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. toen ik een jaar of 20 was, breide ik heeeel veel, ook hele truien voor anderen enzo. nu nooit meer, toen de kinderen kleiner waren, soms wat voor hen.

    spannend zo minibreiwerkje. Op de achterkant van het briefje staat 'jurkje'maar dat slaat zeker niet hierop?

    groetjes
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @EVA, dankjewel voor je tips en aanmoediging, inmiddels heb je me met nog meer advies wijzer gemaakt ;- )
    MARIANNA, na jouw bolsa's gezien te hebben weet ik zeker dat je het me wél zo na zou doen! Wat een spannende doos met patronen heb jij met die aanduiding dat ze van een Zuster zijn gweest. ik denk dan meteen aan patronen voor een school waar deze zuster misschien les gaf, net zoals ikzelf les had van nonnen.
    ANNEKE, je hebt al net zo'n traject als ik gelopen wat breien betreft. Je hebt het goed gezien, het betreft een babyjurkje, maar Eva schreef me dat het daarvoor te klein lijkt met dit aantal steken en op nld. 2, dus ik heb het bestemd als poppen- of berenjurk. Die zal ik er dan wel bij moeten kopen maar dat is altijd makkelijker dan een baby krijgen ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ben wel benieuwd naar je geheim project hoor.LOL.En dit durf je aan na 15 jaar geen breipennen meer ter hand genomen te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. En toch gaat het een babyjurkje worden. Dit eerste is alleen de pas. De rest wordt er nog aangebreid en ik denk zeker dat het een juiste babymaat gaat worden. Leuk is dit om het stukje bij beetje uit te dokteren! Succes Corrie!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. @KATRIEN, erg geheim is het niet want het is duidelijk dat het een babyjurkje gaat worden, maar hoe? Dat is voor mij nog een geheimenis!
    EVA, jij ziet het al, ik nog helemaal niet, maar het komt vast wel goed en anders ga ik er zelf iets op verzinnen, maar een jurkje gaat het beslist worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. heee sinds vandaag is Fleur uit jouw llinkerkolom weg...ik heb jouw log op onze achtergrond staan en van daaruit maak ik een klein of groot rondje (al naar gelang de beschikbare tijd..) ...maar fleur staat er niet meer bij ...snik...hoe kan dat nou?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. heee sinds vandaag is Fleur uit jouw llinkerkolom weg...ik heb jouw log op onze achtergrond staan en van daaruit maak ik een klein of groot rondje (al naar gelang de beschikbare tijd..) ...maar fleur staat er niet meer bij ...snik...hoe kan dat nou?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien je "geheime breiwerk" Corrie !

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Je hebt je geheime breiwerkje vast al helemaal af?
    Ik heb ook nog oude patronen van sokjes, een overgooiertje en een jasje waar geen afbeeldingen bijzitten. Ergens wil ik natuurlijk ook graag weten hoe die eruit zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @HILLY, Fleur staat met nog twee anderen, die geen feeds hebben, in een aparte typelist, net boven de lijst met handwerkweblogs.
    Wel erg leuk dat mijn weblog uttig is voor jou ;- ))
    MIEN, ik ben ook benieuwd, maar het gaaterg langzaam op pen 2.
    MARIANNE, nee echt niet, het tegendeel is waar, het gaat tergend langzaam op pennen 2 en vooral omdat ik met een ander borduurwerk ben begonnen en ik kan er niet mee stoppen, het werkt verrukkelijk! Ik laat het binnenkort zien. Jij gaat vastook nog eens je geheime . Misschien kun je er een knitalong van maken en dan mogen we er wel een jaar over doen o.k.? Ik doe mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Grappig, iets gaan maken terwijl je niet weet wat je maakt...
    ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Het is bestemd voor een pop begrijp ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @KAROEZA, op het patroon stat dat het een babyjurkje zou moeten worden, maar het lijkt tot nu toe te klein voor een mensenkind. het maakt me niet uit, ik wil gewoon weten hoe het eruit ziet, dus voor een pop of beer is het ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Corrie, dit wat je nu maakt is alleen de pas. Voor- en achterpand worden hier nog aan vastgebreid! Dus het komt echt wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @EVA, ben je het zelf soms ook aan het breien? Ik vind het zo aardig dat je me steeds bemoedigd, dat houdt me breiende :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Nee Corrie, ik brei 'in mijn hoofd' en al lezend ben ik er achtergekomen hoe je verder moet gaan als de pas af is. Succes ermee!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. De wel te snappen patronen kan ik inderdaad ook nog op mijn weblog zetten Corrie voor eventuele liefhebbers. Ik zal ze vast gaan scannen. Voor diegenen die in hun hoofd breien is dat ook sneller gedaan ;-) Knap zeg dat ze dan al zien wat het wordt!!! Die Eva... wat knap!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...