woensdag 30 april 2008

Even vertellen ...


Vorige week stond 's morgens om 9.00 uur ene Meneer Lucas voor onze deur met deze tas.
Meneer Lucas is een collega van Marijke en hij was zo aardig om op verzoek van Marijke
deze tas aan mij te komen brengen omdat hij bij ons in de buurt woont.
Marijke had me al opgebeld om te vertellen dat haar collega Marianne Snip
allerlei borduurpatronen had van haar moeder ... 



  
... die naar een verpleeghuis gaat verhuizen en de patronen niet meer nodig heeft.
Toen Marianne op kantoor vroeg of iemand ze kon gebruiken dacht Marijke
meteen aan mij en mocht zij ze voor mij meenemen.
Er zat een dikke ordner vol met patronen in de tas en ik laat er een paar zien






   Vandaag heb ik alles heerlijk zitten sorteren en er zat ook nog een mooie
Burda bij met borduurpatronen.



 Maar er zat nog meer in de tas, kijk nu toch eens:


  prachtige dikke strengen borduurgaren en ook die heb ik vanmiddag
allemaal gesorteerd en op bobbins gewonden.
Ik vind dat heerlijk werk. De reden waarom ik dit heb gekregen is heel naar,
 het is vreselijk om naar een verpleegtehuis te moeten verhuizen,
niet alleen voor Marianne's moeder maar ook voor Marianne zelf.
Hoe blij ik ook ben met al dit moois, ik besef terdege dat zij beiden
het moeilijk zullen hebben en wens hen dan ook alle sterkte toe.
Deze spullen zijn gelukkig niet in de vuilnisbak terecht gekomen
zoals Gerrie ons van de week in een reactie vertelde over een mevrouw
die daar bang voor was, maar deze patronen en garens zullen zeer
gewaardeerd en zorgvuldig behandeld worden.
Dankjewel allemaal!


28 opmerkingen:

  1. Voor jou dus erg boffen, maar voor de gever een vervelende manier om het weg te moeten geven. Ik hoop dat ze toch nog wat met haar handen kan doen op handwerk gebied. Er zaten wel erge leuke patronen bij de tas. Alleen het bekijken van deze dingen wordtr je al hebberig van. Heb je al iets op het oog om te gaan maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is het nare van oud worden, dat je telkens weer moet inleveren. Dit is voor Mariannes moeder weer een enorme stap terug, definitief afscheid nemen van een hobby. Het lijkt me een nachtmerrie. Een geluk bij een ongeluk dat ze er jou blij mee heeft gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeker naar voor die mevrouw en ook voor haar dochter, maar als Marijke kan vertellen hoe goed die patronen en garens nét bij jou terechtkomen, kan dat misschien een beetje troost geven. Als ik eraan denk hoe liefdevol en met respect jij omgaat met de spulletjes van Ank en Wieta, Corrie, dan is dit bij jou in goede handen gekomen. Geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit verzacht de pijn vast wel wat Corrie als je weet dat je spulletjes met liefde ontvangen zijn en gekoesterd zullen blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie wat heerlijk dat dit bij jou terecht is gekomen.
    Ik heb een jaar geleden zoveel van iemand gekregen,
    wat ik weer door gegeven heb aan anderen. Fijn als deze spullen een goede plek krijgen. Is toch jammer als dit in de prullen bak terecht komt. Jij kan hier weer wat moois mee doen. Geniet er fijn van. Fijne dagen nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als handwerkster zou ik het véél erger vinden als al mijn spulletjes in de container verdwenen. Al die boeken en tijdschriften, met zoveel plezier verzameld en bewaard, nee bij een andere handwerkster zijn ze veel beter op hun plaats. Handwerken is toch van doorgeven, patronen en technieken, van moeder op dochter of vriendin. Dus bij jou zijn deze patronen heel goed terecht gekomen Corrie.
    Want jij doet er weer iets mee, maakt er weer mooie dingen van.
    Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is niet makkelijk om naar een verpleeghuis te moeten verhuizen, maar desondanks ben ik zeker dat Marianne en haar moeder blij zullen zijn dat dit zo goed terecht is gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja erg vervelend als je naar een verpleegtehuis moet. Maar ik hoop dat mijn spulletjes als ik ooit er afscheid van moet nemen ook zo goed te recht komen!!! Ondanks de moeilijke tijd van een ander geniet hiervan. Ik denk dat ze erg blij zijn dat het zo goed terecht is gekomen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat ze heel goed terecht zijn gekomen Corrie...Jij bent een echte liefhebster en zal er heel goed mee omgaan,beter dan dat ze in de vuilnisbak terechtkomen...Voor de moeder van Marianne is het aan de ene kant naar maar aan de andere kant is ze vast blij dat haar schatten een goed onderkomen hebben gekregen...Veel plezier ermee Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je er zo blij mee bent. Ik heb ook ordners vol bewaarde patronen (waarschijnlijk de meesten van ons) en t.z.t. zou het fijn zijn als iemand er zo mee omgaat als jij. Hopelijk duurt dat nog even, en nu ga ik even op zoek naar patroontjes voor speldenkussentjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vorige week kreeg ik ook zo'n enorme hoeveelheid moois van iemand. En juist omdat het de schatten van iemand zijn die er misschien maar met moeite afstand van kon doen ben je er extra zuinig op. Ik heb ook een hele dag kaartjes zitten wikkelen. Een paar strengetjes zaten hopeloos in de knoop maar ik heb ze toch allemaal gered, juist dáárom. Toen alles netjes in de doos zat was ik zo tevreden met al die k(l)eurige kaartjes. Corrie, veel plezier met je mooie schatten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Er zal een lange geschiedenis achter al deze mooie materialen liggen .
    Eens komt de tijd dat een ieder van ons afscheid moet nemen van alles om zich heen .
    We moeten er ook niet te treurig om doen .
    En het grootste goed is te weten wanneer alles in goede en dankbare handen terecht mag komen !

    Corrie , ik meen te weten dat je met nog meer liefde met deze materialen aan de slag zult gaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben het met iedereen eens hoor Corrie fijn dat het bij jou terechtgekomen is. Ik heb via Marktplaats een grote stapel Ariadnes en handwerken zo overgenomen en daar ben ik dan al voorzichtig mee!! Even een vraag wát zijn bobbins?????Groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk dat er nog steeds iemand is die aan je denk.Jammer voor haar mams natuurlijk,dit wordt aanpassen,wij maakten het ook mee met DH's moeder.Gelukkig viel het nogal mee.
    En ik weet zeker dat de patronen en garen in goede handen zijn terecht gekomen.Veel plezier ermee.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat lief en fijn.
    mooie bruikbaren spulletjes (schatten).

    Ja sneu altijd voor de betrokkenen, maar voor hen ook fijn te weten dat het in goede handen is !!!

    Voor mij zelf maakt het mij niet uit wat er met mijn spullen gebeurd.
    Ik werk er nu mee en heb er nu schik van.
    Maar mijn man zit dat, voor mij, nu al te regelen :-))

    Beïnvloed door jouw speldenkussenkleurtjes heb ik groene knoopjes gekocht.
    Haha, nu verzinnen WAT er mee te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Simone , bobbins zijn klosjes of kaartjes om het garen netjes op te winden . En bij kantklossen spreekt men ook over bobbins dat zijn dan de kantklosjes waar je ook de kant mee klost . Ik ga al bijna zingen , losjes losjes gaan de klosjes . . .

    Ik kan nog vertellen hoe ik vlak na de oorlog met borduurwerk bezig was .
    Elke Zondagmiddag kwam een vriendin en waren we samen druk in de weer met onze handwerkjes .
    Er was toen geen mooi borduurgaren te koop .
    Ik had een kleine verzameling oorlogsgaren , heel erg glanzend en helemaal niet sterk . Je moest er heel voorzichtig mee omgaan .
    We zouden samen ons garen op kaartjes winden .
    Eerst kaartjes uit karton snijden een heel karwei. Maar we wilden het garen met liefde behandelen . Zo bedachten we om elk kaartje eerst met een klein flanellen lapje te omwikkelen en daarna het garen er omheen .
    Het garen zo glad en weinig getwijnd zou anders niet lang meegaan en aan elke zijde van het karton snel doorslijten .
    Er kwam vaak ook op Zondag een oude tante op bezoek , zij vond het maar niks dat wij op de dag des Heren zaten te borduren . En steeds weer kregen we te horen Zundags werk is niet sterk !
    En wat antwoordde mijn vriendin , dit is beter dan langs de weg slenteren .
    Het meeste oorlogsgaren gaf ik later aan kinderen die wilden borduren en nu heb ik nog heel weinig over en zal het zo bewaren .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dubbele gevoelens, enerzijds het krijgen van zoveel mooie spulletjes en anderzijds het moeten wegdoen door een ander. Vaak is dat zo met tweedehands spulletjes. Gelukkig komt het bij jou heel goed terecht!!!
    Leuk toch dat zoveel mensen uit de Libelle en Margriet zoveel geknipt hebben ;-) Ik ben er ook een van en vroeg me vaak af of anderen dat ook deden... ja dus :-)Daarvoor kocht ik vaak de Libelle of Margriet zelfs! Toen ze daarmee stopten, stopte ook mijn aankopen van die tijdschriften... Zo tegen Sinterklaas en Kerst had je vaak het 101 boekje met veel creatieve ideetjes. Die heb ik gelukkig ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha *Marianne*, ja die Sint- en Kerstbladzijdes met allerlei cadeautjes om zelf te maken heb ik ook nog steeds. Ook ik kocht daar de Libelle en Margriet speciaal voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oei,al die Sint en Kerstpatroontjes heb ik ook nog...naast heel veel kruissteekpatronen uit de Margriet,Libelle etc...dus jullie doen dat ook ,net als ik.En dan nog de mappen mat haakpatronen,breipatronen,ik voel me bijna een bieb..;-)))Kennen jullie nog "Plezier met resten" van 3Suisses?Elk jaar kwam er eentje uit,heb ik ook nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Gossie, wat is dat dan snel gegaan zeg. Zo ben je blij met al die leuke spulletjes en zo is het ook allemaal heel verdrietig.
    In ieder geval weet Mariannes moeder dat ze iemand anders blij heeft gemaakt met haar spulletjes en het niet in de vuilnisbak is beland. Als jij ooit iets gaat doen uit dit patronenboek, zul je met een warm gevoel aan Marian en haar Mam terugdenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Heel fijn dat het bij jou terecht is gekomen. Jij hebt heel veel liefde voor het handwerken.
    Je moet er toch niet aan denken dat dit allemaal in de prullenbak terecht was gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Johanna Zweden3 mei 2008 om 16:58

    Hallo Corrie

    Wat zal jij een gelukkig mens zijn met al dat moois. Heerlijk he dat door bladeren en dan vooral niet weten wat het volgenden patroon is.
    Heel veel plezier ermee.

    Gr Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kijk zo leer ik nog eens wat, ik wikkel ook om kaartjes maar nooit geweten hoe dat heette. Dat van die klosjes met kantklossen kan ik me vaag herinneren een oom van mij had een kantklosschool Het Bobijntje, of was het Bobeintje.Maar dat leek mij echt vreselijk ingewikkeld om te doen, ben daar nooit aan begonnen. Ik vind gewoon een beetje proberen te borduren en breien al een hele kunst tussen alles door. Maar leuk Gerrie dat je me zo snel antwoordde. groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Wat een fijne reacties allemaal en Marianne zal erdoor gesterkt worden. Ik vind het heel bijzonder dat ik hier nog steeds reacties van jullie zie terwijl ik alweer een paar logjes verder ben. Ik vind het heel fijn dat jullie vinden dat de spuillen goed terecht gekomen zijn bij mij en ik ben wel zo iemand die dat erg op waarde weet te schatten en er zorgzaam mee omgaat.
    De Margriet-patroontjes zijn dus bekend bij velen van jullie en sommigen hebben ze ook zorgvuldig bewaard lees ik. Ik ben zeker gelukkig met alles wat ik op het gebied van handwerken krijg Joke, niet alleen borduurspulletjes, maar ook klosjes garen, bandjes en lintjes, speldenkussentjes, naaimandjes enz. hebben hun weg al gevonden naar dit adres en alles is er nog steeds. Wat lief dat Gerrie weer zulke bijzondere herinneringen met ons deelt, ik had er geen weet van dat er in de oorlog zo heel ander garen bestond en wat zorgvuldig gingen jullie daarmee om Gerrie, eerst flanel om de bobbibns winden. Die tante is niet gelukkig geweest met haar zure opmerkingen en gel;ukkig heeft iemadn weerwoord durven geven. Ik ken de uitdrukking ook wel, maar heb me er nooit iets van aan getrokken.
    Simone, wat leuk is het om via Marktplaats zulke leuke tijdschriften te vinden, daar is veel moois te vinden.
    Gerrie heeft alweer duidelijk gemaakt wat bobbins zijn en ik heb zelf een kantkussen met bobbins en al uit de kringloop kunnen redden, maar ook ik heb me er nog steeds niet aan gewaagd. Ik kom zo even bij jou kijken Simone en ik ben benieuwd naar je brei- en borduurwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Fijn dat al deze spullen bij jou terecht kwamen Corrie.
    Dat te weten, was en "is" voor Marianne's moeder ook fijn.
    Want helaas is het waar dat er nog veel zomaar weg gegooid wordt.
    Pas hoorde ik het weer; hele oude knopen, dozen vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ach jee, dit is dus van die mevrouw van je volgende log... (ik ben net Merlijn die terug in de tijd reist).

    Wat mooi dat het juist bij jou mocht komen! Jij, die aan het plezier en de mooite van dit alles waarde geeft. En ook dat is herdenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo Corrie, fleißig wie immer und schön. LG Eva

    Hab ich Dir das schon geschickt ?
    http://picasaweb.google.com/inezcatrapez/BookMangoPetitCadeauxBrod

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @Hallo Eva_Maria, ja dass Buch ist ein vond meiner meist geliebte Bücher, und ich habe schon einige zehr schöne Sachen daraus gemacht! Herzliche Grüsse von Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...