vrijdag 14 maart 2008

Oude knikkers in nieuwe zakjes



Deze doos met een aantal heel oude knikkers was van Ank en Wieta
en staat nu al jaren bij ons. Met de knikkers wordt niet gespeeld,
maar ik kijk er regelmatig naar en laat ze even door mijn handen gaan,
daarbij bedenkend dat een aantal van deze knikkers over
heel oude straatjes hebben gerold.



Mooi zijn ze hè!
De bonbondoos is ook al heel oud en er zit een heel mooie
binnenbekleding in van papier, maar het ziet eruit als kant, kijk eens hoe leuk.
Ik heb het doosje tevoorschijn gehaald omdat ik een knikkerzakje haakte.



   
In een vorig log schreef ik over twee kinderen die vorige week
met hun moeder Marieke bij ons op bezoek waren.
Elise zag toen het krijtzakje hangen dat ik een tijd geleden haakte
voor bij het schoolbord in onze kamer en vroeg of ik voor haar
ook zo'n tasje kon haken. Tasjes haken voor kleine meisjes
overkomt me niet vaak, dus ik stemde meteen toe
en heb zitten genieten van al die heerlijke kleurtjes waarvan kleine
(en grote) meisjes zoveel houden




Ik heb de voorkant anders gemaakt dan de achterkant,
ik denk dat ze bloemetjes ook wel leuk vindt.




Omdat ik niet wist welke lengte de schouderband moest hebben,
heb ik het zekere voor het onzekere genomen en heb er knoopsgaten
in gehaakt waardoor de lengte met de drie knoopjes
aan de zijkant versteld kan worden.




Maar haar jongere broertje Luca zou vreselijk op z'n neus kijken als ik met lege handen voor hem zou staan en haakte dus met net zoveel plezier een knikkerzak voor hem. 




 Misschien gebruikt hij hem voorlopig nog niet,
maar dat gaat zeker goed komen als hij iets ouder is.
Volgens mij hebben zijn pappa en mamma nog wel een heleboel knikkers
uit hun eigen schooltijd, maar voor de zekerheid heb ik natuurlijk twee zakjes
 met mooie knikkers gekocht om erin te doen en voor Elise
ga ik straks een kammetje en spiegeltje enz. kopen voor in haar meisjestasje.


39 opmerkingen:

  1. OHHHHben ik de eerste!!!!wat een eer!wat een heerlijke zachte kleurjes!!!mooi!ben dol op knikkers,heb een hele grote pot vol.Vroeger vertelde mijn moeder altijd over knikkers waar een ware voorstelling in zat.Ik heb ze helaas nooit gezien maar droom er nog altijd van!liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hee, om een kleine meisje (en jongetje) te verwennen! Haken is ook zo makkelijk om te doen en je hebt snel effect. Weer iets heel anders dan ingewikkelde patronen! Ik ben net naar een expositie van Tilleke Schwarz geweest (in Rijswijk)Helemaal te gek wat ik daar zag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corrie wat heerlijk een knikker zak gehaakt.
    Ik naaiden ze vroeger voor mijn zoon en jaren later voor mijn dochter. Van laken katoen, en mochten ze uitdelen op school toen ze jarig waren.En ik had de datum dat ze jarig waren en jaar er op gezet. En het gebeurde dat het broertje of zusje weer bij mijn dochter in de klas zat en dan zij hun moeder dit heb je ook bij je zoon gedaan. Ja dat was een feest. en dan zat er een klein rolletje fruit snoep in. Ik heb ze nog in een pot met knikkers zitten.

    Corrie bij mij komt weer alles boven door jou gehaakte zakjes. Ik vind ze super leuk, als ik kind was dan was ik er heel erg blij mee.
    Jaren later zijn ze nog in hun bezit. dit bewaren ze.
    Dan weten ze nog die heeft Corrie nog voor mij gemaakt. Dit vind ik zo leuk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je toch een *L*I*E*V*E*R*D*!!! Je cadeautjes zijn met zoveel attente aandacht gemaakt...

    Knikkers. Ik stond er laatst in Aken nog mee in mijn handen. :-)))

    Heb je vroeger wel es gebikkeld?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lief dat je zulke mooie tasjes haakt. Dit zullen die kindjes niet vlug vergeten. Tot verleden jaar in september had ik ook een grote pot knikkers. Nu is die verhuisd samen met mijn 26 jarige zoon :). Zo zie je maar : knikkers zijn speciaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb die knikkers eens goed zitten bekijken.
    Wat zijn ze mooi.
    En wat heerlijk hè om ze af en toe eens door je vingers te laten glijden.

    En wat een leuke tasje en zakje haakte je.
    Lieve kleurtjes en de knoopsgaatjes heb je heel bijzonder gemaakt.
    Dat zal Elise ook wel heel erg mooi vinden.

    Leuk al je reacties op mijn log Corrie; heb ze met veel plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een mooie tasjes en knikkerzak heb je gehaakt. Heerlijk om te doen he? Het zal vast in goede aarde vallen denk ik zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke knikkerzakken, Corrie! Je krijgt meteen zin om te gaan knikkeren ... Ik heb de knikkers van de kinderen ook bewaard.
    Dank je wel voor je leuke en uitgebreide reaktie op mijn blog, ik was echt heel verrast! Wat leuk dat je dacht aan de kerkelijke kleuren, daar dacht ik ook al aan (al heb ik de lapjes gekregen van Heidi en ik geloof niet met dat oogmerk). Ik vind de Goede Week en Pasen de mooiste tijd van het kerkelijk jaar. De 'beweging' is zo goed, menselijk en goddelijk!
    Ben een beetje laat met reageren vanwege 'griepfiguren' hier in huis. Het was de eerste keer dat ik reageerde op jouw blog, geloof ik, maar ik volg je schrijven al een tijdje. Met veel plezier!

    Ik wens je een fijn weekend en ook alvast heel fijne Paasdagen!
    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pffff, ik bedoel een knikkerzak en een meisjestasje natuurlijk! Ben niet geheel fris meer, geloof ik.

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat lief van je om ze daarmee te verrassen! Dat vinden ze vast prachtig!

    Ja knikkers... dat was als kind toch je grootste schat!(Misschien op je beer na en je lappenpop.) Ik koesterde ze ook! Ik had ook de knikkers van mijn moeder, die waren van klei en dan geverfd, maar helaas zijn die 'op'
    Als volwassene van een jaar of 25 merkte ik dat mijn vader ineens mijn voorraad aan knikkers had weggeven en ik werd me toch kwaad! Ik voelde duidelijk dat gevoel van vroeger, mijn schat werd me afgenomen. Voor mijn dochter ben ik ook zo'n voorraad gaan opbouwen. Ik had er meer wat mee dan zij. Je hebt er zulke mooie tussen zitten. We hebben ze nog ;-) Dat maakt het gevoel toch weer een beetje goed dat de 'schat' er nog (weer) is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super leuke dingen heb je weer gemaakt!
    Zulke oude knikkers heb ik ook nog, gekregen van mijn schoonvader zaliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @DEES, het is niet de eerste keer dat je de eerste bent toch! Ik ken die knikkers niet die jij beschrijft, ik wou dat ik er één voor je kon vinden :- )
    BETTY, ik raak er bijna van in trance als ik die makkelijke rndjes zit te haken, kan er bijna niet mee stoppen. Tilleke Schwartz is zeker veel en veel gecompliceerder bezig met haar prachtige werk, wat zal dat bijzonder mooi zijn om in het echt te zien, volgens mij totaal anders dan op de foto's die ik ervan heb gezien.
    JOSÉ, wat lief dat je al die knikkerzakjes hebt gemaakt en ook nog zo persoonlijk geborduurd. Wei doet zoiets, ik heb er nog nooit van gehoord, geweldig. Ik heb zelf ook nog een heel goed gevoel bij de herinnering aan de knikkertijd van vroeger, maar ik heb geen idee meer hoe mijn knikkerzak eruit zag, ik denk dat het een washandje was.
    DIJN *Ü* *Ü* *Ü* ik doe het zo graag, ik ben gek op kinderen en die blije snoeten als je een beetje speciale aandacht aan hen geeft. Dat maakt me gelukkkig. Nee, ik heb nog nooit gebikkeld, zullen we een potje? ;- )))
    LUT, wat leuk dat hij ze mee wilde nemen, ik heb hier nog heel wat spullen van onze zoons die ikzelf maar bewaar in de hoop dat ze het later willen hebben, ruimtegebrek speelt een grote rol.
    FLEUR, het is vreemd, maar het liefst ben ik ook nog alleen als ik geniet van die knikkers in mijn handen.
    Die reacties van mij...ik reageer tegenwoordig op Feeds en die heb jij niet aan staan, maar ik schaamde me, dat ik zó lang niet was geweest, wel vijf logjes lang of meer. Het geeft wel een heel bijzonder gevoel om zo'n paar dagen tegelijk jouw leven te lezen :- )
    NOOR, ik ben erg benieuwd wat ze ervan vinden, hun mama vindt het zeker heel leuk :- )) Ik ben alweer aan een nieuwe begonnen, zomaar voor mezelf of voor max als ie groot is.
    CAROLIEN, ik vind het erg leuk dat je nu reacties plaatst, maar ook heel leuk om weer eens te weten dat er meer mensen zijn die meelezen en waar ik dan niets vanaf weet. Je bent van harte welkom.
    MARIANNE, ik geniet van je verhaal, dat je nog zó kwaad kon zijn over je knikkers en wie zou dat niet begrijpen, ik zou het vreselijk hebben gevonden. Ik ben nu niet kwaad over alles wat verloren is gegaan, maar er werd bij ons veel opgeruimd en ook weggegeven aan nichtjes die het minder hadden. Heel erg jammer, want wij hadden prachtig speeldgoed. Misschiendat ik nu zo extra geniet net als jij met de voorraad knikkers voor je dochter, dat vind ik zó leuk!!
    REIN, dankjewel en goed bewaren die knikkers, je ziet hoe blij iemand er over 80 jaar mee kan zijn :- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat lief en aardig om die tasjes te haken. Ze doen me zeker aan vroeger denken zowel de knikkers als de gehaakte tasjes. Ik kan me ook herinneren dat we vroeger met Pasen een mandje met chocolade kip en eitjes kregen en een gehaakte tas met walnoten erin.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mooi, die oude knikkers .... en het tasje en het zakje, wat mooi en zo lief !! je bent een schat !!
    goed weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schattig tasje en buideltje heb je gehaakt Corrie! Helemaal mooi en een lief gebaar voor de ontvangers!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @KIENY, zo'n mandje met chocoladekip hb ik voor max ook al klaar staan, maar kun je je die gehakte zakjes met eitjes nog herinneren? Die vond ik altijd zo leuk! De walnoten kan ik me weer niet herinneren, misschien was het ook per provincie verschillend qua tradities of zelfs per familie.
    MARY en ASTRID, *Ü* dankjewel, het gaat echt vanzelf, ik heb er zelf de grootste lol van denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Corrie niet geborduurd maar met pen op de zakjes geschreven dat ging sneller. Had er niet aan moeten denken vele te moeten borduren. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. EEEnig, wat zullen ze blij zijn !!
    En jij blij om deze leuke werkjes te maken.

    Mooie oude knikkers, zie ik daar ook van die kalk(?) knikkers tussen zitten.

    Kan de foto van jouw krijttasje niet vinden, zei aagje !!;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @JOSÉ, niet goed gelezen van mij, maar het zou me ook niet verbaasd hebben als je ze nog geborduurd had ook. Jij ook een fijn weekend!
    MARIAN'NE, ja er zitten ook kalkknikkers tussen, dat zijn de echte oude en zo kapot, maar ik vind ze juist mooi als er blusjes af zijn.
    Het is toch de 16e foto Marian'ne, die van het schoolbord en aan de rechterkant hangt het gehaakte krijttasje :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk dit verhaal te lezen. Ik kan al helemaal zien hoe je zit te genieten van het maken van het tasje en de knikkerzak en het kopen van bijpassende dingen.
    Heerlijk toch !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ach wat lief dat ze om een gehaakt tasje kwam vragen ;) en nog liever dat jij dan voor ze aan de slag gaat. Bijzonder leuk geworden en Luca en Elise zullen vast héél blij zijn met hun cadeau's

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat fantastisch voor kinderen om zo'n adresje te hebben: je haaksels zien er fleurig keurig en om te hebben uit!

    wat leuk dat je ook aan het quilten bent geslagen! en een heel keurig eerste blok, bijna niet te zien zo'n beginnersfoutje. alle quilters mochten willen zo netjes te naaien.

    groetjes
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Corrie ik ben de knikker zakjes aan het zoeken. Dan maak ik een foto voor je. Ik heb ze pas nog gezien veel te goed op geruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. o Corrie,wat heb je dat leuk gemaakt!wat zullen die twee kinders er blij mij zijn..gezellig weer eens haken he,ik heb het vroeger ook zo veel gedaan,een heel tafelkleed,gordijntjes etc.
    Je kon tenminste niet zoals met breien een steek laten vallen...;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Begrijp dat heel goed, dat je het liefst alleen bent, als je die knikkers door je handen laat glijden.
    Je moet dan "stilte" om je heen hebben, je gaat terug in de tijd, memories "overvallen" je, ik herken dat heel goed, oh zo goed.

    Ach, ik hoef dat niet eens uit te leggen, want jij bent een "soulmate".

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ha die Cor !

    Je kunt wel mooie knikkerzakken maken, maar uiteindelijk draait het toch allemaal om...precies...de knikkers !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik heb hem gevonden hoor.
    Had niet door dat ik schoolbord moest aanklikken :-))

    Maar nu AL je mooie werken weer terug gezien bij je picture-rail, haha.
    Wat een dommie hé !!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Och wat lief van jou dat je dat weer even tussendoor maakt/haakt. sweet memories,ik heb wat afgeknikkerd met mijnzelfgehaakte paarse knikkerzak!!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat leuk die zakjes die je hebt gehaakt.Ben er zeker van dat je dit met plezier hebt gedaan.En wat zullen ze er blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een schattige tasjes. Ze zijn er vast blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat heb je een schattige tasjes gemaakt!! Deze zullem wel erg vaak gebruikt gaan worden. Leuk die knikkers!! Moet nog maar even geduld hebben. De mannetjes zijn daar nog iets wat te klein voor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Corrie, wat schattig dat tasje! En die knikkerzak is ook al zo leuk. Leuk om ineens een andere techniek te gebruiken he? De knikkers zijn al erg oud zo te zien. Tenminste...die kalk knikkers. Die glazen stuiters ken ik zelf nog wel uit mijn jeugd.Goh...knikkertijd!! Wij kenden knikkeren op z'n jaongens en op z'n meisjes!Jongens stuiterden en wij knikkerden in een potje!!Haha... Pieken deden sommige ook anders. Hoe deed jij dat? Ik met mijn duim langs mijn wijsvinger en dan....piek.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Leuk die knikkerzakken, doet me denken aan de knikkerzak die ik een paar jaar geleden voor mijn zoon maakte. Van garen van de Wibra, lag toch nog in de kast. Toen het zakje klaar was en in gebruik was hij na een dag eens ze groot geworden door de grote hoeveelheid knikkers die er in moesten.En niet meer te tillen. Moi die oude knikkers ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @ANNELIES, het was zo leuk om even iets anders te doen, heb ervan genoten.
    MARCELLA, ja dat deed me goed dat zo'n klein meisje er zelf om vroeg en ik moet nog een dag uitzoeken om ze te gaan brengen, ben benieuwd!
    ANNEKE, dankjewel voor je quiltcompliment en ons huis herbergt graag kinderen, altijd al. Bij mijn ouders was dat ook al zo, zelfs de vriedjes en vriendinnetjes van onze kinderen waren dol op mijn ouders.
    JOSÉ, leuk om ze op te zoeken, ik ben benieuwd hoe ze eruit zien.
    MARIANE D, haken vind ik ook zo heerlijk om te doen en daarvan durf ik wel een groter project aan, maar ik weet nog iets pm te gaan maken. Ik ben alweer een knikkerzak aan het haken voor max als hij groter is.
    FLEUR, wat lief en wat bijzonder dat je dat zo voelt, ik herken bij jouw logs ook zoveel van je mijmeringen en je stille wandelingen, is dat niet prachtig!
    INEKE K, altijd weer hetzelfde hè, die knikkers ;- )) Hoe is het met je truitje?
    MARIAN'NE, echt niet dat jij een dommie bent, ik mag zelf ook wel weer eens gaan kijken bij mijn picturetrail, mijn nieuwste dingen zet ik er niet meer op omdat die op mijn log komen.
    HILLY, bij dit soort logjes komen er altijd zoveel herinneringen bij iedereen boven, dat vind ik zó leuk. Jij weet dus nog wel welke knikkerzak je had, leuk! :- ))
    KATRIEN en ANNITA, gezellig zien ze eruit hè, lekker ouderwets vind ik ze. Ik hoop dat ze ze leuk vinden.
    WILMA, ik zat steeds me af te vragen op welke leeftijd ze met knikkeren gaan beginnen. Luca is nog maar drie, dus dat is echt te jong. Hoe oud zijn jouw mannetjes?
    MARIJNA, je hebt gelijk, er was verschil tussen het jongens- en meisjesknikkeren. Bij ons waren het juist de jongens die in een potje knikkerden. Wij meisjes knikkerden tussen de stoeptegels. We zochten dan naar een tegel waar een hoekje uit was. Daar werd een glazen stuiter in gezet en dan mochten wij om beurten proberen die stuiter met een kleiknikker te raken. Als je hem raakte kreeg je de stuiter. De jongens knikkerden ook vaak in de goot langs de weg, dat spel heb ik nooit begrepen. Ik wierp de knikker altijd vanuit de volle hand rollend langs duim en wijsvinger op de stuiter.
    Wat leuk dat jij jouw techniek hier beschreven hebt, dat brengt nog weer meer herinneringen naar boven :- ))))

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wij hadden thuis een knikker potje van rubber voor binnen. Hij was geel dat weet ik opeens ook weer nu ik hier zit te lezen. Zo zie je door allerlei verhalen komt bij een ander ook weer dingen boven. Corrie schreef het hier ook al. Leuk deze dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @JOSÉ, kijk eens wat ik ook weer vond? Jou rubberen knikkerpotje zag ik ineens ook weer voor me :- )) Maar wij hebben het nooit gehad. Met mijn nieuwe logje kunnen we nog weer even heerlijk verder mijmeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat heb je een beeldschone knikkerzakjes gehaakt Corrie! Wat zullen de knikkeraartjes er blij mee zijn! En die kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een lieve knikkerzakjes, leuk werk om even tussendoor te doen.
    En je maakt er weer meisjes blij mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. @ANS en ELZA, veel te laat jullie reacties gezien, maar alsnog bedankt ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...