maandag 17 maart 2008

Nog een keer knikkeren!



Kennen jullie dit nog? Het Rollo Bollo Jumbo knikkerspel!




Ik dacht er vanochtend ineens aan toen ik de laatste reacties las
op mijn vorige logje over knikkers.
Dit spel kregen de jongens, toen ze nog klein waren, van mijn ouders
en hebben er erg leuk mee gespeeld als het slecht weer was.
Binnen knikkeren is dan ook weer leuk.
Ik vond het meteen, want we hebben een groot deel van onze
Kewlox-kasten vol staan met de oude spelletjes die we hebben bewaard.




De knikkerzak van Lucas stond op een andere plek en die heb ik er ook
even bij gehaald. Hij kreeg die ooit van zijn vriendinnetje Lotte
en ik denk dat haar moeder Elise haar wel een beetje geholpen heeft met borduren.
Ik ben erg blij dat ik deze nog heb bewaard.
Inmiddels is Lucas met een "C" alweer 28 en is dit knikkerzakje
alweer een jaar of twintig oud.




Ik ontdekte zowaar nog een heel lief vlindertje aan de rechterkant van de knikkerzak.
In mijn hoofd repeteert zich onophoudelijk een zin uit ...

  


... het allereerste boekje van Dick Bruna dat ik voor Lucas
uitentreure heb voorgelezen omdat hij er geen genoeg van kon krijgen.
De afgelopen week logeerde Max vier dagen bij ons en ook hij
is weer helemaal dol op dit boekje en mag ik het hem steeds weer voorlezen.
De zin die nu steeds in mijn hoofd speelt is deze:
 "appel, kijk eens gauw naar boven, daar komt een vlindertje voorbij".
Max vult inmiddels van iedere zin het laatste woord aan en de afgelopen
vier dagen werden dat ook al hele zinnetjes.
Wat was ik eigenlijk aan het doen voordat ik dit logje begon te schrijven ...
oh ja, borduren aan mijn vlinderlap :- )
Ik ga daar weer lekker mee verder ...




... een heerlijk luie maandag met alleen twee wasjes en een gezellige theevisite
vanmiddag met een aantal vrouwen uit ons huizenblok.
Jullie ook een fijne maandag gewenst! Strijkwerk???
Euh, ja, ik geloof dat er nog wel iets ligt ... van een week of twee meen ik :- ((



  
Speciaal voor Marcella een fotootje van de rechtmatige eigenaar
van de knikkerzak: onze jongste zoon Lucas (28) samen met zijn lief Chloé,
zodat ze zelf even kan controleren hoeveel ze in leeftijd met hem
denkt te schelen, ze vraagt zich dat af geloof ik ;- ))
Hij heeft nu geen enkele behoefte meer aan Rollo Bollo Jumbo
uit de zestiger, zeventiger of tachtiger jaren, of van welk jaar dan ook,
hoe zou dat nou toch komen???



24 opmerkingen:

  1. Er zit niets anders op hoor maar die zinnetjes horen bij het vlinderproject :) ! Wij hadden altijd het knikkerpoortje met het aapje en de hond. En leuk dat het was! En dat jij geen huismusjes meer ziet kan ik me bijna niet voorstellen. Ik hoop ze nog vaak voor je te 'schieten'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, de knikkertijd komt er weer aan, dus hij komt vast goed van pas!
    Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is wat met het vlinderproject.
    Ik zie nu ook overal vlinders.
    En ik zag / voelde ze altijd al :-) ........

    Heb trouwens ook een borduurwerk hangen met een wel erg mooie vlinder.
    Ben erg benieuwd naar jouw vlinder borduurwerk, vorige keer zag het er al zo mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahahaha! Corke...
    ENIG die knikkerzak en dat spel. Ik ken het spel niet, maar het doet me aan sjoelen denken, en dát is weer iets wat we veel gedaan hebben.

    "Kijk es, met ogen dicht!" of "Kijk, Dijn, met 1 hand op de rug"... en dan de hoogste punten binnenhalen.

    Ahhhhh, spelletjes. Dat is toch vééél leuker dan dat gehang voor de TV.
    Okeee, okeee, ik geef het toe: ik hang tegenwoordig achter ET, mijn pc...

    Kom, ik fladder met mijn overgewicht weer es naar Hawaii. Ik moet dadelijk toch een béétje vooruitgang op mijn MR kunnen laten zien >>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Corrie wat is dit leuk.Ik ken dit wel maar nooit gehad. Wat mij nou ter plekken binnen schiet. Is dat houten ding voor knikkers. Dat ze schuin naar beneden rollen,en beneden allemaal cijfers op de bodem staan. en dan kijken waar hij in rolt. Wie heeft het hoogste getal.Oo wat leuk allerlei dingen schieten mij te binnen enig.

    Strijken ben ik ook mee bezig en wassen. Het mannetje komt morgen thuis. En ik moet morgen vroeg nog even op visite. Al weken uit gesteld door de griep.
    Nu toch maar eens gebeuren.

    Vlinders er staat er een voor een kussen, in het blad De Fil en Aiguille. Je zal het ook wel gezien hebben vandaag binnen gekregen.

    Nou nu ga ik nog even wat op het web zetten, vanmorgen lukte het niet. Kijken of het nu lukt.
    Fijne avond, ga dadelijk naar memories kijken vind ik altijd zo mooi of spoorloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Corrie wat is dit leuk.Ik ken dit wel maar nooit gehad. Wat mij nou ter plekken binnen schiet. Is dat houten ding voor knikkers. Dat ze schuin naar beneden rollen,en beneden allemaal cijfers op de bodem staan. en dan kijken waar hij in rold. Wie heeft het hoogste getal.Oo wat leuk allerlei dingen schieten mij te binnen enig.

    Strijken ben ik ook mee bezig en wassen. Het mannetje komt morgen thuis. En ik moet morgen vroeg nog even op visite. Al weken uit gesteld door de griep.
    Nu toch maar eens gebeuren.

    Vlinders er staat er een voor een kussen, in het blad De Fil en Aiguille. Je zal het ook wel gezien hebben vandaag binnen gekregen.

    Nou nu ga ik nog even wat op het web zetten, vanmorgen lukte het niet. Kijken of het nu lukt.
    Fijne avond, ga dadelijk naar memories kijken vind ik altijd zo mooi of spoorloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had een fout en verbeterd en nu staat het twee keer sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een gezellig verhaaltje weer Corrie! Dat knikkerspel kan ik me inderdaad uit mijn jeugd nog wel herinneren. Maar dan met clowntjes. Hoe vordert je strijkwerk?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke verhalen schrijf jij toch telkens weer,ik geniet ervan.

    Wassen en strijken heb ik ook gedaan want alles moet nu een beetje op kant worden gelegd voor we op reis vertrekken aanstaande vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ben ik effe blij dat ik nu pas lees, stomtoevallig net die berg verwerkt vandaag :) Dat spel ken ik nog wel, zoiets had ik ook vroeger, maar met andere plaatjes. maar,ja ik ben geloof ik ietsiepietsie ouder dan Lucas ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ANS, graag, doe mij maar heel veel musjes :- ))
    BIJTJE, hier in hiuis knikkert niemand meer, dus ik zal waarschijnlijk zelf gaan knikkeren ;-))
    FLEUR, ik be inmiddels ook veel meer geconcentreerd op vlinders en zie ze dus ook vaker. Mijn vlinderlap vordert gestaag, ik heb er vandaag weer heerlijk aan gewerkt. Van de week een update. Laat jij een keer een foto van jouw vlinderborduurwerk zien?
    DIJN, ik ben altijd gek op spelletjes geweest en laat ik nou toch vier mannen krijgen die er niet van houden. De kleindochters vonden het wél leuk en die zal ik maar eens voor een spelletjesmarathon uitnodigen. Ik heb hier ook nog een prachtige eikenhouten sjoelbak staan, maar de herrie vind ik wel erg, ook voor de buren. Wat is die bak vaak bespeeld, al bij mijn ouders thuis. De stenen heb ik gelukkig ook nog.
    Ik ga hem weer eens lekker oppoetsen.
    Heb jij last van overgewicht? Hoe staat het nu dan met je cupmaat? Ha, ha,ha, ;- )) Ik heb inmiddels van die losse tussenbandjes gekocht, ha,ha,ha, verkrijgbaar bij de lingeriezaken. Beetje voorzichtig met landen ook.(^-^)
    JOSÉ, ja nu zie ik die knikkerbaan ook weer voor me, wat leuk toch allemaal en ineens schiet me ook die knikkertrekkast te binnen, met van die veren die de knikkers wegschieten en die dan in kuiltjes met cijfers terecht kwamen.
    Tjee wat zijn we toch lekker bezig met van alles te herinneren.
    Ja die visites zijn er hier ook vreselijk bij ingeschoten door ziekte, dan loopt alles zo vreselijk op en ga je er bijna tegenop zien als je de lijst met namen ziet waar je nog langs moet, terwijl het zo gezellig kan zijn. Veel plezier morgenochtend! Fijn dat DH weer thuis komt José, is toch veel gezelliger.
    Ik heb de vlinder gezien in het blad, straks ga ik het op mijn gemak nog even allemaal doorkijken.
    Ik mis spoorloos, dat vind ikhet leukste. Memories heb ik niet vaak gezien, zal het weer eens gaan bekijken, ik zou nooit met mijn oude "liefdes" op de tv willen en jij? Ik denk dat ik ze niet eens meer zou willen zien :- ))
    Drie keer is scheepsrecht, kom op José, nóg een keer :- )))
    KATRIEN, wat fijn om te horen dat je zo graag mijn verhaaltjes leest, daar word ik altijd zo blij van. Ga je op vakantie? Dan heel erg veel plezier gewenst! Ik kom nog even bij je lezen voor die tijd.
    ASTRID, ja helemaal gelijk heb je, als kind had ik ook clowntjes erop.
    Mijn strijkwerk??? Heb ik strijkwerk dan??? Ha, ha, ha, er is nog een beetje bijgekomen vandaag (schaam, schaam) *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @MARCELLA, bofkont al je strijkwerk weg. Ik ben benieuwd naar jouw knikkerspelplaatjes, misschien vind ik nog wel iets op internet.
    Ik zal straks een fotootje van mijn kind erbij zetten, kun je zelf zeggen of het veel scheelt ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie ik kom er vanavond achter dat ik een flinke fout gemaakt heb in mijn borduurwerk. een letter vergeten. en was al helemaal opgevuld. En nu zie ik het pas. Dus veel heel veel uit halen wat ik het weekend voor niks gedaan heb. Ik zal morgen foto's maken en laten zien waar de fout zit.
    Welterusten....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O ja dit ken ik ook nog !!

    Dochterlief heeft pas zoiets gemaakt voor haar stage kleuterklas. Ze vonden het prachtig.

    Heb er met manlief wel eens over hoe hij knikkerde/tolde/speelde en dan is dat toch weer heel verschillend.
    Misschien per streek, familie of jongens en meisjes, grappig !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mijn kinderen hebben niet zo'n knikkerspel gehad, maar ik herinner me wel dat ik vroeger zelf een knikkerspel had. Niet deze versie, want ik heb een ander bouwjaar dan je zoon.
    Wat leuk dat je ook nog de knikkerzak hebt !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. WAt een gezellig verhaal weer Corrie. Ik heb de appel ook eindeloos voorgelezen en uit mijn hoofd gekend. Bij mij ligt het netjes in de kast. Ik heb mij vergaat aan de site met de Kewlox kasten. Nooit van gehoord, maar wat handig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. @Corrie, ik heb ongeveer dezelfde leeftijd en daarom ben ik ook oma ;)
    ik zal eens goochelen of ik een plaatje van de oude versie van het knikkerspel kan vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. JOSÉ, nog niet uithalen hoor, wie weet vinden we een oplossing als we de foto hebben gezien! Balen voor je.
    MARIAN'NE, wat leuk dat het ook nu weer gemaakt wordt en ermee gespeeld wordt met evenveel plezier, kinderen zijn echt blij met zulke spelletjes en ook bijvoorbeeld op kinderfeestjes zullen ze groot plezier hebben met de "gewone" spelletjes.
    Ik zal eens aan Jan vragen hoe hij knikkerde en allerlei spellen deed. Zal zeker weer anders zijn.
    ANNELIES, ik heb nog gezocht naar oudere afbeeldingen van dit spel maar nog niet kunnen vinden.
    ANNITA, het zijn superkasten en we hebben ze zelf zonder schroevendraaier of wat dan ook in elkaar kunnen zetten, een supergoed doordacht systeem en erg sterk ook. Er kan enorm veel in.
    MARCELLA, gelukkig dat je het nu wéét! Dat getwijfel maakt een mens zo oud ;- ))
    Ik heb nog niets kunnen vinden van het oude spel, ook niet via afbeeldingen. Maar misschien kun jij nog andere bronnen aanboren.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook ik herken het knikkerspel....
    en de Dick Bruna boekjes stukgelezen voor mijn eigen kinderen en nu is het weer een feest om ze voor te lezen voor de kleinkinderen !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @MIEN, wat fijn je weer te zien! Ja, het vernaast me niets dat ook jij veel voorgelezen hebt en het nu met weer zoveel plezier doet voor de kleinkinderen. We vinden het vooral zélf erg leuk denk ik :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Knikkers,ja, daar kon je leuke dingen mee doen.De meiden hadden vroeger een knikkerbaan die je zelf in elkaar moest zetten,met allerlei bochtjes etc. in allerlei vrolijke kleurtjes,daar hebben ze veel mee gespeeld!En grote torens van de duploblokken maken,zo recht door het trapgat naar boven,onder leiding van pap natuurlijk....en wat een lol als alles omging....Leuke foto van je zoon trouwens,mijn oudste wordt dit jaar 25....waar blijft de tijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De foto staat er op!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Leuk het vervolg op je knikker logje!! En wat enig dat je de knikkerzak van Lucas nog hebt. wij hebben hier ook het knikkerspel staan, maar dan nog een oudere versie. De kleilnkinderen beginnen er nu mee te spelen. Het Bruna boekje ken ik niet. We hebben er heel wat, maar deze... nee. Trouwens.. zo'n rubberen knikkerpotje heb ik zelf nog gehad!! In je vorige logje schreef iemand dat. Ik weet niet meer wie. Ik ga nu snel naar je volgende log. Zag dat ik een paar logjes achter liep.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja zo'n knikkerspelletje heb ik ook gehad, maar dan met 3 figuurtjes. Jammer genoeg niet tegen gekomen bij het opruimen van de zolder ...
    De boekjes van Bruna blijven toch voor veel generaties een grrot plezier. Erg leuk dat je het nu je kleinzoon kunt voorlezen, heerlijk lijkt me dat!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...