woensdag 13 februari 2008

Tassenmuseum



Vorige week zijn Ineke en ik naar het Tassenmuseum Hendrikje
te Amsterdam geweest en daar heb ik het boek gekocht dat je op de foto ziet.
Ineke en ik gaan een aantal keer per jaar samen een dagje uit
en bezoeken dan een museum of expositie.




Supergezellige dagen zijn dat waarop we ook weer eens heerlijk kunnen bijpraten.
Ineke hoefde zich niet af te vragen of ze een leuk museum had uitgekozen
want de oh's en ah's van mijn kant waren niet van de lucht.




Het museum heeft een collectie van ruim 3500 tassen
en ik ben er nog helemaal van onder de indruk.




Ik heb zelfs gezegd, dat het één van de mooiste musea is
die ik de laatste jaren heb gezien.




Het museum is nieuw en prachtig ingericht.
Regelmatig riep ik ook dat dit hét museum was voor een aantal van de blogsters.
Dijn zou ik er meteen wel naar toe willen slepen, die gaat hier enorm genieten,
maar ik denk eigenlijk jullie allemaal wel.
Er is momenteel ook een expositie van waaiers, oh zo prachtig allemaal.




Het is gewoon teveel om op te noemen en de foto's doen absoluut
geen recht aan de werkelijke schoonheid van alles wat daar te zien is.
Speciaal voor Marian'ne nog een foto uit het boek van een aantal Châteleines
die van een grote schoonheid zijn, er liggen er nog meer in het museum.




Ik stop maar met het plaatsen van de foto's want het is echt teveel om te laten zien.
Maar ik mag beslist niet vergeten om het supergezellige museumcaféte noemen
waar Ineke en ik hebben genoten van heerlijke koffie met een schaaltje
verrukkelijke petit glacées van de beste kwaliteit.
Tussen de middag ook van een heerlijke lunch genoten.
Je kunt rondleidingen krijgen door het museum en ook met een groep vriendinnen
een compleet arrangement bespreken met alles erop en eraan.




Ik kan het niet laten om toch nog meer foto's te plaatsen,
ik ben bang dat ik niet overtuigend genoeg overkom ;- ) 
In de museumwinkel moet je je echt beheersen, want daar zijn ook
de mooiste tassen te koop ... sparen Dijn!!!
Ik heb me kunnen beheersen en kwam weg met dit prachtige boek
waaruit alle foto's komen en deze twee mooie boekenleggers.




We hadden nog wel een uurtje over en omdat het een regenachtige dag was
bezochten we nog even een paar panden verder het Museum Willet_Holthuysen
(het plaatje heb ik geleend van de desbetreffende site)
waar o.a. een heel mooie expositie van




antieke modeprenten is van de vroegere bewoonster en eigenaresse
van het grachtenpand, Mevrouw Louisa Willet-Holthuysen.
Een geweldig mooie dag hebben we gehad hè Ineke!


30 opmerkingen:

  1. Schitterend! Ik ben er een paar maanden geleden al eens geweest. Maar voor de waaiertentoonstelling ga ik nog een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk dat jullie daar zijn geweest, bij ons vorige bezoek aan A'dam waren wij er te laat voor, maar dat gaan wij begin maart goed maken, daar verheug ik mij nu al op, gezien jouw verhaal!
    Tassen zijn ook eindeloos leuk, ben er nu eentje aan het maken uit het boek: Tassen met klasse, erg leuke patronen staan daar in! Volgens mij ook echt iets voor jouw, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet misschien even bij mij gaan kijken....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @BERTIE, wat leuk dat jij er ook zo van hebt genoten en die waaiers zijn echt de moeite waard om te zien. Vorig jaar maart waren wij met vrienden in het Alcazar in Sevilla en dáár heb ik een ongelofelijk mooie collectie waaiers gezien. Toch is ook deze collectie in het Tassenmuseum erg de moeite waard.
    BETTY, je gaat ongelofelijk genieten in Amsterdam, van álles wat er in dat museum te doen, te zien, te eten en te drinken en te koop is. Net liep mijn beeld vast toen ik op de titel van jouw boek googelde, dus dat doe ik straks nog even nad dit bericht, ik zag dat er bij bol een inkijkexemplaar was.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Corrie wat een mooie en fijne dag hebben jullie gehad. Had ik niet mug kunnen zijn en mee op je schouder. Wat had ik genoten, die tasjes allemaal schitterend. Die vissen tas prachtig, mijn sterrenbeeld. Die tas met schoenen van het zelfde.
    Wat een leuke en mooie tentoonstelling.
    Ik kan mij voor stellen, dat je er niet over uit gesproken raak. Dit was voor jullie een super dag!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. José, als je ooit de kans krijgt, ga dan kijken, het is zo mooi allemaal. Véél en veel meer dan ik nu laat zien.
    José ik heb vandaag gewerkt aan jouw uitdaging, ik laat het binnenkort zien, vond het enig werk :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. JA, IK WIL! EN IK ZWEER EEUWIGE TROUW ENZO.

    Hahahaha, o meis, houd op, ik ben zo'n tassenidolaat. En dit museum staat al een tijdje op mijn wishlist, dus jouw wish wordt absoluut vervuld.
    Wat geweldig dat je zo'n leuke dag met je vriendin Ineke hebt mogen doorbrengen. Fijn voor je!

    JA IK WIL NOG STEEDS EN DIE TROUW BLIJFT ENZO...

    (ehhh, mijn haartjes zijn eraf, ter voorbereiding op mijn nieuw lang haar. Snap je het nog?).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ha,ha,ha, DIJN, ik wist wel dat je wilde (^_^) en nee ik houd niet op.
    Ik snap waarom je haartjes eraf moeten om ze langer te laten worden, alvast het model "erin" knippen zeker?! Krijgen we weer een foto op je blog Dijn? Ik kom straks nog snel even kijken, je weet nooit >>>>>>>>>>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke dag heb jij gehad Corrie!Fijn om al dat moois te kunnen aanschouwen...
    Kom je even langs,ik heb een Valentijnsverrassing voor jou....:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha die Cor !

    Ja wat was het prachtig allemaal en wat hadden we een leuke dag. Ik had dat boek ook moeten kopen, sufkees dat ik ben..
    Ik ga gewoon nóg een keer, want er was zóveel Nu ik jouw plaatjes zie denk ik: hebben we dat allemaal gezien?

    Het Willet Holthuysen-museum was ook zo leuk. Vooral die slaapkamer met die po onder het bed.Ik voelde me bijna een indringer ....en die prachtige keuken....!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk Corrie....zo'n dagje uit! Laat mijn man dit maar niet lezen. Als hij het woord 'tas' hoort gaat hij uit z'n dak. Ik kan hier nl zelf bijna een museum beginnen met alle tassen die ik heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor de tip. Ik ken dit museum niet maar het klinkt leuk en ik ben erg gek op tassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. OOOOOOOOOO MOOI !!!!!!!!!!

    Dank je wellll !!!

    Vannacht al zitten genieten, nu reageren :-)))


    Wat fijn dat het gelukt is om er heen te gaan. En dat jullie het zo naar de zin hebtgehad.
    Wat mooi al die tassen, in HzG heeft eens een artikel gestaan hierover.
    en nu heerlijk nagenieten met dit boek !!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Corrie, dit klinkt echt als een heerlijk dagje uit en daar geniet ik al van.
    Ik ben dol op tassen, maar ga niet naar dit museum.
    Denk dat ik al mijn tassen maar eens goed ga bekijken, ben ik vast heel lang mee bezig :-) :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou je hebt weer een lekker dagje gehad zo te lezen.Heerlijk he musea,ik krijg er ook nooit genoeg van!Ik wil nog naar de Pieter Pander tentoonstelling,die man waar ik die giclee van heb.liefs Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn dat jullie zo'n leuke dag hebben gehad. Wat prachtige plaatjes, vooral die chatelaines vind ik super.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ga zo met je mee!!!Happy valentine en gefeliciteerd met je award, je verdient hem echt.Liefs lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ooo Corrie ik ben benieuwd en nieuwsgierig. Hoe die bij jou word. Ik had deze tilda stof al in huis. Was leuker als de ring van een andere kleur was geweest.
    Ik ga hem beslist nog eens maken. Zo'n snel en leuk werkje. Daarvoor had ik dit geschreven, ik wist dat jij dit leuk zou vinden. En je hebt het goed op gepakt.
    Super dat je dit leuk vind..........

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit was ikkie maar dat had je al begrepen,wat er iedere keer gebeurd weet ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zou een vrouw zijn zonder tasje ?
    Dat bestaat immers niet .
    In de loop der jaren heb ik heel wat tassen en tasjes versleten .
    En ik ga er gewoon mee door om mijzelf zo af en toe te verwennen met een mooie tas .
    En dan zeggen nichtjes soms , wat een hippe tas , en ben ik dan zo,n hippe tante . . . ????????
    En ja dat museum stond ook eens op mij verlanglijstje en het zal er wel niet meer van komen .En juist daarom ben ik heel blij hier wat mee te genieten van jullie supper tasjes dag .
    En wat je nog meer allemaal zag !
    Ook iets waar ik mij altijd kan over verheugen om mooie bladwijzers te vinden .
    En zelf maken deed ik ook wel , zijn leuke cadeautjes .

    Je eerdere tentoongestelde etagère is ook zo mooi met de sierlijke gebogen lijnen . Weer knap gedaan ! Want het is best een heel werk , maar wat leuk als het dan af is .
    De leuke laadjes met geborduurde panneeltjes zo mooi .

    Ben nu al benieuwd naar je volgende werkstuk . Maar laat je niet opjagen , want het moet leuk blijven voor jezelf !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Toen ze nog in Amstelveen zaten, ben ik er verschillende keren geweest. Daar was het al zo mooi, maar in dit schitterende pand zal de collectie nog beter tot zijn recht komen. Het staat op mijn lijstje om er naar toe te gaan.

    Enig boek! Het staat bij mij ook in de boekenkast!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ja, het is echt een aanrader dat museum. Ben er vorig jaar in September geweest. HEERLIJK, ook zo lekker gegeten daar.Leuk dat jullie er ook zo van genoten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @TJONGE wat een reacties weer (^_^) Heel hartelijk bedankt allemaal dat jullie er weer waren en ook zo enthousiast hebben gereageerd. het is wel duidelijk dat dit voor velen een aanrader is, óók om er voor de tweede keer naar toe te gaan, ook voor mij echt geen straf.
    MARIANNE D, ik ben bij je geweest en je kreeg me ontroerd, zo lief van je :- )
    INEKE, het was super ! Ik praat er steeds nog over.
    DIJN, dankje *Ü*
    ASTRID, doen een museum maken en entree vragen, dat vind je man een geweldig idee en dan neem je hem eerst mee om te laten zien hoe het moet ;- )
    KIENY, heel hartelijk welkom op mijn blog. Ik was ook bij jou gaan kijken en wat woon je vér. Prachtig blog heb je!
    MARIAN'NE, vannacht? kon je niet slapen? Nou je hoefde je niet te vervelen dan, ik kan dat niet want dan heb ik mijn lenzen uit, is maar goed ook ;-)
    FLEUR, ik weet zeker dat je daar tassen ziet die je niet in je collectie hebt en Amsterdam is zo gezellig! Show je je eigen tassen een keer? Ben nu wel heel benieuwd!
    DEES, dat zal zeker prachtig zijn en ga je alvast sparen? Je komt beslist wéér iets moois tegen.
    ANNITA, mooi hè en er waren nog veel meer mooie châteleines!
    JOSÉ, ik zet hem er straks op :- )
    LYNDA, dan moet je nog even wachten hoor, want ik wil het eerst allemaal even laten bezinken en dan is alles weer helemaal nieuw voor me en voor jou sowieso :- ))
    Dankjewel voor je complimentje i.v.m. de award.
    GERRIE wat heb je er weer een mooie reactie van gemaakt, ik zie je lopen met je hippe tas en ja ik geloof vast dat je zelf ook hip bent, ik hoef alleen maar te lezen over al je belevenissen en herinneringen en je meningen, dan heb je in ieder geval een hippe ziel en daarmee bedoel ik een ziel die flexibel en van deze tijd is. Dankjewel voor je reactie over de étagère! Nee, ik laat me niet opjagen hoor, zo'n idee groeit een tijdje en ineens móet ik eraan beginnen en wil dat dan ook heel graag, zet er alles voor opzij en dan is het goed!
    BERTHI, het verbaast me niets dat het jou bekend is, jij bent echt dol op musea en exposities en dan kan het bijna niet aan je voorbij gaan, superboek hè, ik kreeg meteen allerlei ideeën voor beursjes en tasjes.
    MARPIE, ja dat eten was heel erg lekker, alleen daarom al zou ik er nog een keer naar toe willen ;- )

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik hoor allemaal van zulke enthousiaste verhalen over het tassenmuseum! Mocht ik ooit nog eens die richting op gaan, wil het beslist eens bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wouwww Corrie, ik heb dit gelijk op mijn lijstje te bezoeken musea gezet!! IK had er al veel over gelezen, maar na jou mooie verslag gelijk genoteerd.Zelf ben ik een tassen gek. Het Willet museum ben ik al eens geweest. De keuken heeft op mij toen veel indruk gemaakt. Dank je voor het leuke en interressante verslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. @Corrie. Ik heb veel aan Olga gedacht toen ik daar rondliep. Wat zou ze er van genoten hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Ineke, net als jij heb ik ook aan haar gedacht en ik heb haar maar een paar keer ontmoet terwijl ze van jou zo'n heel goede vriendin was. Ik ben zo blij dat we nog met z'n drieën een dagje uit zijn geweest, moeilijk voor je Ien. Sterkte! Ik denk aan je.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @MARIANNE, of je nu wel of niet een tassengek bent, ik ben het bijvoorbeeld helemaal niet, het is echt fantastisch wat je daar ziet.
    MARIJNA, die keuken vonden wij ook zo geweldig en als tassengek ga je uit je bol in het museum Hendrikje. Ik hoor het wel als je er ooit geweest bent :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  29. zie nu pas dat je in het tassenmuseum bent geweest !! leuk !! staat ook op mijn lijstje en mijn dochter gaat zeker mee, is ook zo'n tassenfreak !!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...