dinsdag 29 januari 2008

Wat doen jullie met je kerstkaarten?



Gisteren heb ik de plakboeken, waarin ik mijn mooiste kerstkaarten
verzamel weer tevoorschijn gehaald.
Sinds 1996 plak ik daarin de kerstkaarten die ik van familieleden krijg
en ook de mooiste en natuurlijk ook de zelfgemaakte kerstkaarten.
Hoewel ik er ieder jaar een beetje tegenop zie om die klus weer te klaren,
vind ik het toch ook weer een heel leuke gebeurtenis om daarbij
de oudere kaartenalbums weer eens door te bladeren.
De engel voorop dit plakboek maakten onze kleindochters
en schreven daarop dat Oma hun kerstengel is.
Zo'n kaart kan en wil ik nooit weg doen.
Heel dierbare herinneringen zijn dat.




Dit is de oogst van Kerstmis 2007 en ik heb dus weer heel wat uit te zoeken
en te plakken en de arme kerstpostmap is er niet mooier op geworden
na al die jaren zulke dikke pakken kerstkaarten getorsd te hebben,
 kijk eens hoe zielig die eruit ziet.




Daar moet dus ook nog iets mee gebeuren voordat hij de kast weer in gaat.
Deze kerstpostzak was weer een erfenisje van Ank en Wieta
en ik vind hem nog steeds zo ouderwets gezellig om de kaarten in te bewaren.
Dus die hangt vanaf begin december tot eind januari ergens in huis,
maar nu is het tijd voor andere, voorjaarsachtige zaken dacht ik zo.
Helaas zat de hele kluit kaarten van 2006 er nog in toen ik hem in december
tevoorschijn haalde dus die moeten ook nog worden uitgezocht en ingeplakt.




 Dat wilde ik vandaag gaan doen, maar gisteren heb ik geen steekje
kunnen borduren dus dat voelt niet goed, ik zal eens zien wat het wordt.

Wat doen jullie met de kerstkaarten
die je hebt ontvangen?


35 opmerkingen:

  1. Ohh zou ik dan eindelijk de eerste zijn met een comment?dank lieve corrie voor je lieve email.Ik ben nu bij Enzo en finn en kan even niet antwoorden maar ik hoop dat dit ook goed is!wat een leuk idee voor je kaarten1dankbaar werkje!fijne dinsdag!liefs en dikke zoen Dees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Dees, natuurlijk is dit goed, meer dan goed, je bent de éérste!!! (^_^)
    Heel fijne dag gewenst met die leuke mannetjes, dat zal genieten zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Corrie, ik moest wel lachen hoor, toen ik las dat alle kerstkaarten van 2006 nog in die speciale zak lagen. Heerlijk.
    Laat ik nu toch ook zo'n soortgelijke zak gekregen hebben dit jaar.
    En direct gebruikt ook.

    Wat doe ik met mijn kerstkaarten?
    Ik verzamel al sinds jaar en dag Berenkaarten, dus de kerstkaarten met Beren gaan in een speciale map.
    Als er dan nog kaarten "over" zijn, dan zijn die of zo special of zo mooi, dat ik ze bewaar bij mijn kerstspullen.
    De laatste paar gebruik ik dan om te "scrappen", ik versier daar mijn pakjes mee die aanstaande Kerst naar mijn vriendinnen overzee gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie vanmorgen toevallig ook mijn kerstkaarten in een zak op mijn kamer in de kast gelegd. En af en toe ga ik ze bekijken en weer lezen als ik hier aan het opruimen ben. Van jaren de mooiste bewaard, maar ook enkelen op geruimd. En weg gegeven aan anderen die er weer wat mee doen. Geen belangrijke kaarten. Ik heb ze al van jaren. Nog van mijn ouders die zijn mij zo dierbaar. Soms nog lezen dat is toch heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alle kaarten die me dierbaar zijn, en dan gaat het eigelijk om de afzender,... gaan in m'n agenda/dagboekje van het desbetreffende jaar,...
    En dan, bovenop het stapeltje in de kast, voor ooit,...
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben druk in de opruimfase en helaas gaan ook oude kaarten foetsie .
    Toch niet zomaar , want er is zoveel herinnering ook aan vakantie foto,s die je uit alle uithoeken van de wereld worden toegezonden .
    Die laatste hebben nog meer waarde vaak .
    Onlangs met mijzelf overlegd dat ik kaarten die alleen maar gesigneerd zijn , zonder verder enig bericht die verdwijnen wel in de prullebak .
    Toen ik zelf nog druk doende was met zelf kaarten te maken in allerlei technieken , waarvoor je ook heel goed oude kaarten kunt gebruiken en daar de mooie details uitsnijdt .
    Dat is allemaal een beetje over en ik wil mij beperken tot kaarten met een klein gemaakt quiltblokje .
    Dat is een heerlijke bezigheid en doe ik het liefst op de naaimachien . Niks geen patroontje vooraf , alleen lapjes bij de hand en het kan beginnen .
    Dit hoop ik weer eens op te pakken .
    En zo mijn vooraad kaarten doorspitten dat is vaak heel emotioneel . Er is nog zoveel wat overblijft en hoe ik dat zal bewaren , nog even over nadenken .
    Dan moet het zo dat ik de beschreven kant ook kan bekijken en lezen . Dus niet inplakken . Misschien in een inschuif-album .
    Plannen genoeg .
    Ik vind je Kerstpost zakje enig !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De mooie kaarten bewaar ik allemaal, met als speciaal onderwerp dan ook nog kunstkaarten waarop Jozef, Maria en het kindje Jezus staan. De rest van de kaarten bewaar ik voor het volgende jaar. Deze gebruik ik in de klas voor de kinderen. Dan kunnen ze zelf kerstkaarten maken en ze gebruiken ze ook om ze als postbode rond te brengen in de huishoek. Dus elke kaart is hier altijd welbesteed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @FLEUR, wat een leuk idee om daar de overzeese pakjes mee te versieren. Ik heb net de eerste uitzoekronde gehad, maar ga de karten die ik niet bewaar toch nog even apart leggen, wie weet wat voor leuke ideeën er nog meer komen.
    JOSÉ, dat is helemaal erg bijzonder om de kerstkaarten van je ouders nog te kunnen lezen. Zo heb ik wel alle kaarten die onze drie jongens kregen voor verjaardagen en vakanties allemaal bewaard en ingeplakt. Nu hoeven ze die albums niet, maar ik denk toch dat ze het later wel erg leuk zullen vinden en anders hun kinderen wel.
    INGRID, dat is helemaal een supergoed idee, i.p.v. inplekken in de agenda van dat jaar bewaren, want die worden hier inderdaad ook nog bewaard.
    GERRIE, je emoties begrijp ik inmiddels ook heel goed als ik de kaarten van jaren geleden bekijk heb ik het af en toe ook moeilijk met wat verloren gegaan is.
    Om de kaarten ook aan de achterkant te kunnen bekijken plak ik ze maar voor een klein deel vast, alleen een rand, dan kan ik toch lezen wat er achterop staat. Goede tip om kaarten zonder tekst in ieder geval weg te doen.
    MARIAN, je zult inmiddels wel een mooie verzameling kunstkaarten hebben, geweldig om de kinderen van de klas je kaarten te laten gebruiken. Ik vind het echt moeilijk om ze weg te doen, dus misschien loop ik wel eens naar de school hier om de hoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik gooi ze weg Cor, ook de jouwe. Vind je het heel erg ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. uiteindelijk gooi ik de meeste weg. Omdat ik moeilijk dingen weg kan doen heb ik wel een soort tussenfase bedacht: ze gaan bij de ballen in de doos en aan het eind van het jaar komen ze weer van zolder met de versieringen, dan geniet ik er nog even van en dan hups in de prullenbak. Ik heb twee keer een huis leeg moeten ruimen en ik heb daar de les uit geleerd dat je niet alles kunt en moet bewaren. Een enkele mooie kaart of brief steek ik in een boek. Heel vaak vind ik dus iets leuks voorin als ik een boek pak want in de loop der jaren verzamel je alsnog veel te veel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. de mooie en de kaarten met persoonlijk geschreven tekst bewwar ik in een speciale doos. de rest geef ik aan de kinderen die ze ook weer bewaren en zo hebben we een enorme berg aan kaarten..hihi! Leuk dat plakwerk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ja, zoiets doe ik ook, de mooie bewaar ik, de rest lees ik in januari nog eens en dan in de papierbak. Terwijl ik een echte kaarten verzamelaar ben geweest! Is het borduren vandaag gelukt Corrie?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik doe het hetzelfde als Marcella, bijna alles gaat weg nadat ze in januari nog een paar keer gelezen zijn. Een enkele kaart met veel herinneringen vind zijn weg als bladwijzer in een boek, maar dat is echt ook maar een enkele. Ik ben de laatste tijd erg van het opruimen want met 4 kinderen slibt een huis snle dicht.
    Van de andere kant kan ik me ook wel weer voorstellen hoe leuk en emotioneel het is om jaren later nog leuke kerstkaarten en goede wensen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @INEKE, nee joh natuurlijk vind ik dat niet erg, niet idereen is zo'n weekdier als ik, gelukkig maar, dan was de wereld bedolven onder de kerstkaarten ;- )
    MARCELLA, een schrikbeeld voor mij: mijn huis leegruimen, ooh ik zou niet weten wat weg moest en wat niet en die tijd komt natuurlijk toch een keer,maar plakboeken zijn zo verwijderd natuurlijk, de goede doelen zijn blij met oud papier!
    PETRA, we moeten misschien gewoon maar eens stoppen met het kopen en versturen van kerstkaarten, spaart een berg geld uit en we hoeven niet meer te plakken en te zuchten over welke kaart mag blijven en welke weg moet, ha,ha,ha.
    BETTY, ja, vandaag heb ik lekker een aantal steekjes gemaakt, misschien morgen dit werkje afronden, dat zou vijn zijn.
    MARGA, onze kleindochter vinden het ook heel erg leuk om ze te herlezen, dus ik denk dat ik ze aan hen ga vermaken, wat een idee!!! ;- ))))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Fijn met een "v"...ja, het wordt tijd dat ik mijn bed induik, welterusten allemaal!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een goed idee!
    De meeste gooi ik wel weg, maar de mooie, bijzondere bewaar ik wel. Maar die liggen meestal in een box. Dit is veel leuker!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De kaarten die 'speciaal' zijn voor mij, die bewaar ik (dat zijn er meestal maar 1 of 2) en de rest doe ik gewoon weg, zo bij het oud papier.

    Vroeger bewaarde ik de kaarten tot begin december van het volgende jaar en dan knutselden mijn dochters er altijd mee. Maakten ze er nieuwe kaarten van om aan hun vriendinnetjes te geven. Er werd dan druk geknipt en geplakt en met van dat gekleurde zand gewerkt. Dat was altijd een hele gezelige, leuke tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een leuke zak waar je de kerstkaarten in stopt Corrie.
    Ik bewaar de kaarten die ik mooi vind. Dat zijn vaak de zelfgemaakte waar veel werk in zit. De rest gaat weg. Dat moet ook een beetje van mezelf, want ik ben toch al zo'n verzameldier.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn kaarten hangen er nog steeds,maar dit weekend doe ik ze weg.Ik stop ze in een schoendoos nadat ik ze nog even heb overlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik krijg er niet zo veel, maar dat komt vast doordat ik er zelf ook niet zo veel (of soms ggen) stuur. Vroeger heb er wel eens wat bewaard, die zitten in een doos, nu gaan ze weg, ik heb al meer dan genoeg rommel inmijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hallo Corrie,daar ben ik weer, nog een beetje slapjes,maar weer aangekleed tenminste!Wat doe ik met mijn kerstkaarten?Tja,de meesten gaan gewoon weg maar hele mooie en zelfgemaakte kaarten bewaar ik.Ook kaarten met een heel verhaal erop.Ik spaar nog steeds eekhoorns(al meer dan 25 jaar)en ook de eekhoornkaarten worden bewaard.Succes met inplakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. eerst bewaarde ik ze bij de kerstspullen, een jaar, om te zorgen dat ik niemand vergeten zou...
    nu doe ik dat direct bij het opruimen van de kerstspullen. een enkele kaart 'overleeft' de oudpapierbak, maar de rest wordt genoteerd bij kerst van het komend jaar en verdwijnt er wel in.
    gr
    anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Hallo BIJTJE, op deze manier staan ze voor het grijpen en het is ook leuk om die boeken door te bladeren.
    YVONNE, ja in die tijd met de kinderen gooide ik ook weinig weg, alles kreeg een andere bestemming zowel de kerstkaarten als de wc-rolletjes en nog veel meer spul, erg leuke tijd!
    ANNELIES, mijn borduurvriendin Ineke heeft hem nagemaakt en die is ook erg leuk geworden. Vanmiddag de mooiste ingeplakt en de rest toch maar bij oud papier :- (
    KATRIEN, dan was ik dus nog niet eens de laatste met opruimen :- )
    ANNITA, wie weet doe ik dat volgend jaar ook, alles weggooien. Wij hebben een jaartje géén kerstkaarten gestuurd in de hoop er dan ook minder te krijgen, maar iedereen stuurde vrolijk door en nu vind ik het toch ook wel heel erg leuk om zoveel post te krijgen, het versturen is wel een klus! Maar ook mooi om zoveel mensen goeds toe te wensen.
    Oh MARIAN'NE, wat fijn dat je weer een beetje op de been bent! Als je je gewone kleren weer aan hebt helpt dat ook altijd een beetje lijkt het wel.
    Over die eekhoorns mail ik je nog!
    ;- )
    Ha ANNEKE, wat leuk om je hier te zien, ik kom gauw eens bij jou kijken. Nu maar een maaltijd gaan koken en vanavond weer bloggen, dat mag van mezelf.
    Al heerlijk opgeruimd dus jouw kerstkaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Corrie, wat goed van jou dat je al die kaarten netjes inplakt in albums. Ik heb hier ook de stapel van 2006 en 2007 nog liggen. Ik doe wel eens nieuwe kaarten maken van oude. Dat is vaak erg leuk. Met de zelf gemaakte kaarten heb ik meer moeite om weg te doen. Maar uiteindelijk gaan ze toch weg. Alleen kaarten met een mooie herinnering blijven en liggen dan in een laatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Kaarten met een persoonlijke groet of wens van mensen die me dierbaar zijn, bewaar ik in een doos. De meeste andere kaarten gooi ik meteen na kerst weg, alleen als er een heel leuk plaatje op staat, plak ik ze aan de buitenkant van de grote kerstspullendoos. Ik stuur zelf niet veel kaarten; het vraagt toch even tijd om er iets speciaals op te schrijven, en alleen een naam vind ik zo kaal, dan laat ik het vaak maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hallo Corrie, de zelfgemaakte kaarten en kaarten van hele speciale mensen stop ik al jaren in een doos. Ik zou ze ook nog eens moeten inplakken.
    De gewone kaarten gooi ik weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een leuk idee om ze te bewaren, zeker de hele mooie en met goede herinneringen!
    Ik heb er niet veel, bewust hoor. Alleen een oude mevrouw van 83 stuur ik altijd netjes terug en wie mij stuurt (en vaak nog veel te laat ook omdat het niet 'mijn ding'is om overal kaarten heen te sturen.)

    Vroeger bewaarde ik de kaarten wel en voornamelijk die van mijn werk, maar dat was meer omdat die precies de juiste dikte hadden om er zeshoekjes voor patchwork uit te knippen, want daarvan heb je er nooit genoeg als je daarmee bezig bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik bewaar net als jij de zelfgemaakte en speciale kaarten. Maar niet in zo'n mooi mapje, ze zitten bij mij met z'n allen bij het kerstspul in een doos op zolder. Misschien moet ik er ook maar eens een mooi boek voor maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik las enkele leuke ideeën.
    :o)
    Vroeger als kind had ik ook van zulke plakboeken (geen idee waar die zijn gebleven).
    Zelfgemaakte en kaarten die ik mooi of speciaal vind bewaar ik in van die dozen waar eerst kerstkaarten in hebben gezeten.
    ;o)

    pssst...
    (dit las ik sneller omdat ik al eerder hier las *Ü*)
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> er zijn vanavond steeds storingen als ik her en der reacties wil plaatsen... dus ga ik nu ff weer iets anders doen...(borduren?)
    tot later.
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik las enkele leuke ideeën.
    :o)
    Vroeger als kind had ik ook van zulke plakboeken (geen idee waar die zijn gebleven).
    Zelfgemaakte en kaarten die ik mooi of speciaal vind bewaar ik in van die dozen waar eerst kerstkaarten in hebben gezeten.
    ;o)

    pssst...
    (dit las ik sneller omdat ik al eerder hier las *Ü*)
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> nu ff weer iets anders doen...(borduren?)
    tot later.
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. ...het duurde eeuwen... en nu staan er 2.
    nja.
    zoeffffffffffffffff >>>>>>>>>>>>
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ...het plaatsen van reacties duurt vanavond eeuwen... en nu staan er 2 (beetje andere op het zelfde tijdstip??? er klopt niets van...).
    nja... er zit ergens een storing bij web-log denk ik.
    ik ga iets anders doen...zoeffffffffffffffff >>>>>>>>>>>>
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @JUUL, zit je nog steeds in de kerstsferen ;- ))))) Dat van die storing klopt, maar bij ons was het een andere storing, wij hadden met de laptop geen verbinding met internet en met de pc die bovenstaat wel, heel vreemd!!! Nu ineens doet alles het weer. Wat ben je aan het rondrennen gekkie, ik lach me suf met al die glimlachjes en haken en ogen van jou :- )))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Het valt nog mee dat er niet méér reacties staan. :o)
    pffft, af en toe deed ik 10 min. over een reactie (klikklikklik), dus heb ik de rest vd avond lekker verder geborduurd.
    Nu nog even overal kijken enz.
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...