maandag 14 januari 2008

Vragenstokje

Annita gooide mij dit vragenstokje toe:
Wat wilde je later worden toen je een kind was?

Daar dacht ik niet over na, ook toen al was ik was ik geen persoontje met vastomlijnde doelen, ik beleefde het leven per dag en ik denk dat ik verwachtte moeder te worden. Ik was een poppenkind en speelde graag met mijn formuisje, las veel en droomde graag. Ik was wel erg romantisch ingesteld, ik kocht op twaalfjarige leeftijd eens een zak kersen en toog met een romantisch meisjesboek naar de oprijlaan van Kasteel Marquette in mijn geboorteplaats en ging daar onder één van de hoge, dikke bomen zitten lezen met mijn zak kersen als versnapering. Ik weet zeker dat ik er geen seconde over nadacht of ik thuis gemist werd.

Wat ben je uiteindelijk geworden?

Na een psychologische- en beroepstest na mijn middelbare schoolopleiding, waaruit bleek dat ik erg geschikt was om met bloemen te werken, deed ik wat ikzelf wilde en ging werken op de Centrale Bedrijfsbibliotheek van (toen nog) Hoogovens in IJmuiden. Dat heb ik met veel plezier gedaan. Daarna trouwde ik jong en werd ook jong moeder, verhuisde na mijn huwelijk en stopte, zoals toen nog vaak voorkwam, met werken toen onze eerste zoon geboren werd. Daarna heb ik meerdere tijdelijke baantjes gehad waarva mijn werk voor een glaskunstenaar wel heel erg leuk was.

Hoe wilde je er als kind later uitzien?

Ook daar heb ik niet over nagedacht volgens mij, als ik al vrouwelijke idolen had dacht ik er niet over na te worden zoals zij. Mijn moeder was een forse, rijzige vrouw. Ik weet nog dat zij voor een groot feest ooit een prachtige Moiré-zijden jurk droeg met lange handschoenen , mooie schoenen met hoge hakken en een parelketting en haar haren mooi opgestoken. Ik voel nog de bewondering die ik voor haar voelde. In het dagelijks leven zag ze er netjes en verzorgd uit maar dit was iets heel bijzonders, ik denk dat ik zoiets wel enige tijd als ideaal plaatje vastgehouden heb.

Hoe zie je er nu uit ?

Eigenlijk net zoals mijn moeder, fors formaat en ik voel me het meest thuis in gemakkelijk zittende kleding. Ik roep vaak dat ik nog steeds wacht op het ideale huispak waarmee je bij iedere gelegenheid netjes voor de dag kunt komen en dat zou ik dan in meerdere kleuren kopen hoewel ik het liefste zwart en wit draag met een kleurige toets. Ik prijs nog steeds de dag waarop ik besloot mijn haar niet meer te verven en nu heb ik een koppie met mooi grijs haar waarover mijn kapster wel eens met bewondering spreekt als haar klanten roepen hoe vreselijk ze het vinden om grijs te worden.Er wordt me weleens verteld dat ik een vriendelijke, blije toet heb en daar ben ik erg blij mee.

Hoe zag de man/vrouw van je dromen eruit, als puber?

Dat weet ik nog heel goed...groot, donker en ernstig, zoiets als Gregory Peck!

En wat is het in het echte leven geworden?

Ha, ha, ha, groot, donker en redelijk ernstig! Zoiets als Gregory Peck :- ))

Hoeveel kinderen wilde je later en op welke leeftijd?

Véél kinderen wilde ik, een stuk of acht of zo en het liefst alleen jongens. Ik kom zelf uit een gezin met twee meisjes, maar ik genoot altijd erg van de drukke, gezellige sfeer bij mijn twee vriendinnetjes thuis die beiden uit een groot gezin kwamen. Ik wilde daar ook niet te lang mee wachten, had geen ambities voor een carrière buitenshuis.

Wat is het uiteindelijk geworden? (Of wat zal het wellicht worden)?

We hebben drie prachtige zoons gekregen en die brachten later hun vrouwen mee en inmiddels ook drie kleindochters en een kleinzoon. Doordat ik op jonge leeftijd al ernstig ziek werd, is het bij drie kinderen gebleven, maar wellicht zouden dat er in andere omstandigheden inderdaad meer geworden zijn.

Wat was als kind je lievelingseten en wat lustte je totaal niet?

Ik hield van fruit, kersen, perziken, kruisbessen, frambozen, bramen, zoete appels. Daarnaast was ik dol op rijstepap en andere zuivelproducten. Ik at graag witte boterhammen met een dikke laag roomboter en chocolade hagelslag. "Net een gebakje" zei mijn moeder altijd. Mijn vader maakte de lekkerste macaroni ooit en het zelf gebakken wittebrood en krentenbrood van mijn ouders, die dat met feestdagen zelf 'opmaakten', waarna ik het mocht wegbrengen naar de plaatselijke bakker om daar in de oven gebakken te worden voor 10 cent, is in mijn herinnering nog altijd het aller-lekkerste brood dat ik ooit heb gegeten. Zelfs lekkerder dan het brood dat ik in navolging van mijn ouders nu ook zelf bak met feestdagen. Zo ook was en is dat met de oliebollen en appelflappen die vroeger in enorme hoeveelheden werden gebakken, ik doe het nu iets bescheidener. Toen de patat frites in opgang kwamen bakte mijn moeder die soms op de vrije woensdagmiddag zelf thuis nadat ze in zo'n onhandige vorm met een vierkantjes-raster in reepjes gesneden werden en mijn zus en ik plakten dan zakjes, waarna de buurkinderen door het geopende voorraam een zakje frites konden kopen voor een paar centen of knikkers. Ook die frietjes waren verrukkelijk! Postelein vond ik een gruwel en spruitjes waren ook niet favoriet bij mij.

Lust je dat nu nog (niet), of heb je andere favorieten?

Frietjes zijn niet echt meer favoriet en wittebrood ook niet meer, (behalve dan die mannen van me met die naam ;- ), postelein en spruitjes kook ik nog steeds niet.Daarentegen ben ik nog steeds dol op fruit en groenten, eet het liefste donker volkorenbrood en cornflakes, veel vis, weinig vlees en ja, op die bruine boterhammen eet ik 's morgens nog wel graag mijn chocolade hagelslag, puur, maar nu wel op halvarine (daarvan wel nog steeds een dik laagje voor de smeuïgheid). Ik houd van koken en probeer graag nieuwe dingen uit, dus ik houd nu van veel verschillende gerechten uit allerlei landen. Helaas bekomt me de Indische keuken niet echt goed vanwege de scherpe kruiden, de Chinese keuken daarentegen wel weer.
Je ziet dat die laatste vragen wel helemaal in mijn straatje pasten, véél tekst! ;- ))
Ik geef het stokje door aan José en Marijna en er is niets verplicht, je hoeft niet overal op te antwoorden als je het te privé vindt, maar het zou leuk zijn als het verder gaat.

20 opmerkingen:

  1. Corrie ik ga dit zeker in vullen voor jou, maar dan wel volgende week. Het is nu een puin hoop bij mij.
    Alles is af geplakt in huis. Dus druk met van alles.
    Gordijnen er af. en alles staat ergens anders. Maar toch even tussen door bij een paar kijken. En dan maar weer vlug achter mijn machientje. De helft is klaar maar jammer dat het Quilten niet lukt.Ik hoop dat het zo ook naar mijn zin word. Ik kom hier nog op terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @JOSE en MARIJNA, vooral jullie geen haast maken met dit lijstje, als je het al van plan bent. Leuk dat je het wilt doen José, ik ben benieuwd wat jullie allemaal te vertellen hebben. Het is ook leuk om te lezen bij de voorgaande "estafettelopers". Ik wist dat jullie allebei in een puinhoop zitten, maar ik kond het ook niuet direct invullen, dat geeft niets.
    Het gaat alweer iets beter met me, net voor het eerst weer even een klein blokje om buiten geweest voor een hap frisse lucht, was heerlijk. Ook nog gestreken, dus er zit schot in. Nu ben ik weer lekker thuiis en ga rustig aan doen.
    Voor jullie kan dat niet, het hele huis overhoop bij jullie allebei. Hou je goed José en Marijna en we horen weer van elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corrie,
    Leuk! Ben benieuwd wat erin staat. Ik heb nu wat last van mn oog, dus lees niet zo prettig. Ik kom later nog eens terug om goed te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmmmm, die zelfgemaakte rijstepap, het water loopt me in de mond; en dan die boterhammen met hagelslag! Hoezo bijna etenstijd, ik ga nú koken....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om dit van jou zo te lezen. ja! Ik vind zeker dat jij een heel vrolijk en vooral hartelijk gezicht hebt. Ik ken je alleen van een foto maar dat viel mij wel meteen op! En als kind herken ik veel in jouw verhaal, ik was als meisje ook zo!!! Leuk om jou vragenstokje te lezen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Corrie ik kom even bij lezen. Ik heb de stoelen weer aan de tafel geschoven en een stel vitrage gewassen.
    De quilt is door gestikt, nu de afwerk bies eraan.
    Dan om zomen. Hartenknopen er nog op. Morgen de bies tussen de puinhoop erlangs stikken. Was vanmorgen om zeven uur beneden, ben wel versleten.
    Maar hoe drukker hoe meer energie lijkt wel.
    Maar dan ben ik mooi op tijd klaar. Ik zal dan nog een foto laten zien. Nu DH niet thuis is kan ik 's avonds ook door gaan. En het is toch rommelig in huis.
    Hoef niet op te ruimen, want de dag er na weer schilderen. Ik vind het tot nu toe nog niet
    vervelend, maar dat kan wel nog komen.
    Ik denk dat het mij niks kan schelen, dat dat komt door zaterdag daar krijg ik energie van.
    Daar verheug ik mij toch vreselijk op, heerlijk.
    Ik heb er zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk!
    Weet je nog Corrie dat er vroeger een reclame was van kinderen, die op de woensdagmiddag een 'patatkraam' maakte.
    En dan aan hun moeder vroegen of ze elke woensdagmiddag friet mochten eten?
    Hoihoihoi!

    Daar dacht ik meteen aan,...
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk zo deze dingen over je te lezen. En zelf bedenk je gelijk, o ja bij mij dit of zo...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om zo te lezen wat jou bezig hield en houdt :o)

    Je wordt wel aan het denken gezet zo........

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, om aan de hand van vastgeselde vragen eens over jezelf na te denken. Toen mijn dochters klein waren kwamen de 'vrienden- en vriendinnenboeken' in opmars. Jammer, dat ze daarmee de 'Poesie-albums' verdrongen, maar ik vond het altijd leuk om ze te lezen. In TROUW worden mensen geinterviewd aan de hand van de 'Tien Geboden', gelovigen en niet-gelovigen, steeds verrassend. Laatst kwam ik in een tijdschrift (Nouveau?) een interview tegen aan de hand van de woorden van Herman van Veen's "Zing, vecht, huil, bid lach, werk en bewonder...".

    Ik vind het leuk om wat meer van je te weten te komen, Corrie. Ik ben ook gek op rijstepap... Mmmmm!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je hebt meegedaan. Het is altijd weer verrassend om de antwoorden van anderen te lezen. Ik hoop dat het stokje nog een tijdje door gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dit over je te lezen. Bij Gregory Peck moest ik ineens aan die oude zwartwit films denken met die prachtige man. Ik vond hem ook wel wat hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @BIJTJE, de lettertjes waren ook wel heel erg klein, ik heb ze een maatje groter gemaakt en ik hoop dat het met je oog snel weer helemaal goed is.
    CONNY, en...lekker gegeten gisteravond? Kreeg je later op de avond natuurlijk wéér trek nu je zo vroeg aan de maaltijd zat ;- ))
    PETRA *Ü* leuke kleine meisjes waren we!
    JOSÉ, dat herken ik ook, als je naar iets leuks uitkijkt, staat de hele week in het teken daarvan en kun je veel hebben, wat zijn we toch een stelletje zeg met ons gedoetje, heen en weer rennen, niet slapen, snotverkouden, zwak, ziek en misselijk, maar we werken stug door om de zaterdag te halen ;- )))
    INGRID, ha,ha,ha, ja zo was het dus precies en zo makkelijk was mijn moeder ook met iedere woensdag patatjes of pannekoeken, dat werd altijd een extra gezellige vrije middag, ik heb erg geboft met mijn fijne jeugd!
    MARIAN'NE en YVONNE, deze vragen staan dus ook allemaal in dat opa-en-oma-boek dat we aan het invullen zijn en ik sta iedere keer versteld wat er allemaal omhoog komt in mijn herinnering, zó leuk!
    NEELTJE, net wat ik hierboven al antwoordde, aan de hand van vragen gaat dat een stuk makkelijker, ik kan niet zomaar iets over mezelf vertellen, er moet een handvat zijn en het lijkt me helemaal leuk om dat aan de hand van de tien geboden te doen of aan de hand van het lied van Herman van Veen, dan graaf je nog veel dieper en dan wordt het wel heel erg interessant, dan komen er gewetensvragen aan te pas. Lijkt me geweldig!
    Als beloning voor het diepe denken dan een schaaltje rijstepap met een fliknke klont roomboter en suiker erop ;- ))) Wegwezen Sonja!
    WIE het ook leuk vond dat ik mee deed, ik hoop met jou dat het stokje doorgaat, heb je ook al terug gelezen via Annita, is ook leuk!
    ANNELIES, prachtige man vond ik dat altijd en zelfs tot op hoge leeftijd bleef hij nog interessant voor mij. Mijn meest favoriete film van hem was "To kill a Mockingbird!"

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Corrie, wat leuk om dit allemaal te lezen. Ik heb het idee je zo steeds een beetje beter te leren kennen! Wij eten nog altijd rijstebrij met bruine suiker; niet te vaak natuurlijk, al die loze calorieën! Als goede tweede in de categorie troost-eten na een zware dag staat tomatenrisotto bij ons op het menu. Dezelfde structuur in je mond alleen een andere smaakbeleving. De moeder van mijn vriendinnetje in de brugklas bakte vaak op woensdagmiddag patat voor ons, in een puntzakje. Dan stond er ook een paar pantoffels voor mij klaar als we binnen kwamen. Hoewel de moeder van mijn vriendin een gehandicapt kindje had en daar haar handen aan vol had maakte ze ook tijd voor dit soort dingen en daardoor voelde ik me altijd heel erg welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @MARIAN, wat grappig dat jij ook zo dol bent op rijstebrij, nee niet te vaak, hoewel het voor mij niet veel uitmaakt want ik eet dan toch weer andere foute zoetigheden ;- )
    Tomatenrisotto klinkt heel zacht en romig, mmmmm.
    Wat een schat van een moeder moet dat geweest zijn die voor jou pantoffels klaar zette. Mensen om van te houden, ik word daar warm van als ik zoiets lees, om kinderen buiten het gezin zo welkom te doen voelen. Ik heb dat ook wel gekend en heb zelf ook geprobeerd zo te zijn. We hebben het maar getroffen met zulke mensen om ons heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Corrie, Wat leuk om dit allemaal te lezen. Ik denk dat jij een heel leuk mens bent!
    Zó, dat is dan maar gezegd, grinnik

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ben zoals beloofd weer even terug om te lezen! Je kunt leuk schrijven, echt een klein kijkje in je leven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Hallo Bijtje, heb je gezien dat ik de letters groter heb gemaakt voor jou?! Ging het nu makkelijker?
    Ik hoop het. Was hopelijk een tijdelijk aandoening waardoor je moeilijk kon lezen, onze ogen zijn wel heel erg belangrijk hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Jemig Willeke, alweer bloos *Ü* pfoeh ik ga mijn wollen vestje maar even uitdoen.
    En jij dan met die doodenge hond op je blog, dan moet je toch ook wel van lol houden, zijn we allebei leuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk om dit te lezen en je weer wat meer te leren kennen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...