zaterdag 10 november 2007

Sint Maarten


Lampionnetje

Lampionnetje, lampionnetje,
Schijn maar in de donk're nacht.
Als een sterretje, als een zonnetje
Licht heeft steeds geluk gebracht.




Morgen is het Sint Maartenfeest en gaan in onze omgeving
de kinderen weer langs de deuren met hun lampionnetjes,
vaak zelf gemaakt, om zingend hun tas te laten vullen met allerlei lekkers.
De trommel met snoepjes staat al klaar om uit te delen en de lichtjes
die ik in dit log  liet zien, zullen bij de eerste schemer
branden om hen te verwelkomen.




 De oude ansichtkaarten die ik hier laat zien komen uit een antiek album
waarvan ik jullie later meer zal laten zien.




Ik wens jullie een heel gezelig  Sint Maartenfeest toe,
met veel gezellige lichtjes en liedjes.

42 opmerkingen:

  1. Wat een lieve tekeningentjes.Gezellige dagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zijn deze zeg. Lief versje !!!
    Kijk dezelfde lichtjes als de jouwe !!!;-). Er komt vast nog veel meer moois uit zo'n boek !!!?

    Heb hier en in mijn geboorte dorp Huizen nooit wat van deze traditie meegemaakt. Toevallig vorig jaar, dus voor het eerst, 1 groepje kinderen hier in de straat gezien, maar niet aan de deur.
    Leuk én spannend voor de kinderen lijkt mij in het donker s'avonds buiten met een mooi lichtje !!

    (psss alhoewel de versjes niet meer zo vriendelijk zijn hoor)
    Hier mijn reactie bij Mary vorig jaar.......

    Nou wat denk je wat ik net tegenkom , een groepje kinderen voor st. Maarten. Ze zongen luid het liedje bij iemand aan deur ,met lampion. 5 meiden en 1 klein jochie en een mama om het hoekje. Is het stil roept het jochie, >>>> "Snoep of ik schiet".
    Nou ja zeg, wat moderne tijd, oude gebruiken !? :-))). Echt lachen (misschien heeft hij James Bond gezien).

    Geplaatst door: marian'ne m | 11 november 2006 om 20:02

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, wat een beeldig boek. En je link over St.Maarten (geschiedenis, hedendaagse toepassing, levensbeschouwelijke vragen): TOP!

    Zonet kwamen mijn 2 buurmeisjes (6 jaar) aan de deur met zo'n zwartepietenmuts op. Peet doet open. En wat denk je: ze staan met een grote zak pepernoten in hun hand. Die gaat open en dan houden ze hem Peet voor: "Wij delen pepernoten uit. Pak er maar eentje".
    Peet: "Ik pak er 2, ook eentje voor Dijn, goed? En dan ga ik nu even naar binnen om jullie centjes te geven".
    De meisjes: "O, dat hoeft helemaal niet hoor. Wij wilden gewoon uitdelen".
    Peet: "Maar ik geef het graag aan jullie, wacht maar even".
    En ze daarna helemaal opgewonden het trappetje af zien gaan....

    Dát vind ik geweldig. Zo klein, en iets willen geven zonder er iets voor terug te denken te ontvangen.

    En dan krijg je vanzelf dat ze iets terug ontvangen. Ahhhhh. Wat een prachtig begin van de dag.

    Fijne St.Maarten, Corke!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Corrie wat een mooie kaarten, en mooi verhaaltje leuk
    hoor. Hier komen de kinderen niet, zijn te oud denk ik. Marian'ne heeft weer een ander verhaal als Dijntje.
    Zo verschillend kan het zijn. Allemaal een fijne St Maarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lees net bij de reacties van vorig jaar dat mijn kleindochter mee had gelopen (vergeten!!?).

    Net de film/docu de 'huilende kameel' weer gezien !!!! Ik heb het deze keer droog gehouden, was voorbereid !!:-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Corrie wat een schattige kaarten van Sint Maarten! Daar wordt een mens hebberig van. Ik was vanavond op mijn werk en daar kwamen de kinderen uit de buurt langs. Heel veel bewoners waren naar beneden gekomen en hebben zitten genieten van al die leuk en ook soms ondeugende liedjes. Het was een hele happening. Ben nu wel doodmoe, maar het was de moeite waard. Het verhaal van Dijn vind ik wel heel erg lief!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Corrie, dat is nou leuk! Ik heb van de week grote opruiming gehouden en kwam onder andere deze kaarten tegen. Ik vind ze nog altijd mooi. Gezellige lichtjes had je staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig, Sint Maarten zegt me helemaal niets. Het wordt in deze streek ook niet of nauwelijks gevierd. Je laat wel prachtige afbeeldingen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jaaa het liedje ken ik. Ga het zingen voor en met de kleinkinderen.Dankjewel Corrie dat je mijn geheugen hebt opgefrist.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze kaarten zijn mooi en heb ze zelf ook.
    Trouwens; kijk eens goed naar die laatste kaart .......
    Dat is Yok, toen ze ietsje jonger was ......

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Corrie, bedankt voor de tip. Ik ken de snijramen van Deventer. Ik heb bij Berthi nog een link gezet met prachtige ramen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. was je hierdoor geispireerd voor je lampionnelichtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Corrie, je hebt me weer een prettig en leerzaam uurtje bezorgd! De kaarten deden me denken aan Else Beskow. Dus. . . googlen en veel interessants gevonden over Else Beskow, over Zweden, over Carl Linnaeus. Eindelijk een boek besteld van Else Beskow, veel moois gezien over vilt, zelf weer zin gekregen om te vilten. . . En dat alles door jouw log. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Helaas zijn vanochtend al mijn reacties op jullie schrijven verdwenen. Maar nu dus verder. Ik vind jullie reacties weer zo verrassend en leuk, daar sta ik steeds weer van te kijken. Dankjewel allemaal.
    MARIAN'NE, het zijn inderdaad dezelfde lichtjes als de mijne en ik hoop vanavpond mooie liedjes te horen, wat jij daat schreef kan natuurlijk niet, maar toch moet ik soms lachen als ik zoiets hoor, maar dan zien ze het niet want ik vind het niet leuk als dat gestimuleerd wordt. liedjes gezongen. Heb je al iets in huis voor je kleindochter?
    Ongelofelijk wat je schrijft over die film, daar liep ik gisterochtend aan te denken en ook aan jouw reactie daarop van een tijdje geleden en nu heb je hem weer gezien.Heel bijzonder!
    DIJN, wat een prachtig verhaal en nog echt gebeurd ook, vastgelegd op internet. Prachtig dat kinderen zo kunnen zijn en Peets reactie is natuurlijk helemaal goed, je schrijft het zo dat ik het helemaal voor me zie, kinderen vergeten zoiets niet.
    Het album bevat nog v''el meer moois en dat zal ik laten zien binnenkort, het is teveel om allemaal te laten zien, maar ik pik er wel het een en ander uit.
    MARIJNA, bij jullie is het dus al gevierd, wij hopen vanavond nog een heel stel kinderen te krijgen, maar in ieder geval is Max hier en dus wordt het zeker al een feestje.
    JOKE, FLEUR op haar hertje, MaRIA en HILLY, wat leuk dat jullie deze kaarten ook hebben, ze zijn volgens mij al heel oud en ze deden mij ook al Elsa Beskow denken, ik ga straks zelf ook even zoeken en ben blij met jullie info. Ik ben hierdoor beslist geïnspireerd voor mijn lampjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De boeken van Elsa Beskow, staan hier ook in de kast. Ze zijn zoooooooooooooo mooi!
    Ik verwacht hier geen kinderen vanavond aan de deur, daar wonen we toch te afgelegen voor,...
    Veel plezier vanavond!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In Hasselt, hier vlakbij (niet in België), gaan de kinderen met Sint Maarten met de 'foekepot' langs de deur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk de herinnering aan sint Maarten, je weet, ik ben in Den Helder geboren, dus dit feest werd daar ook gevierd. Ik weet nog hoe ongelofelijk blij ik was met al het snoep dat wij kregen (ik ben nogsteeds een echte zoetekou)Hier wordt het niet gevierd, hoewel ik hoorde dat het door enkele ouders weer opgepakt wordt, die vantevoren informeren of een groepje kinderen mogen aanbellen om te zingen! Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. O wat leuk dat Sint Maarten, ik heb genoten om weer op je site te zijn, het is zo speciaal,
    Hier helaas in Zweden merk je niet veel van dit soort feesten, vooral omdat we buiten de stad wonen, daarom is het voor mij heel leuk om op jou site te komen en dan weer even van dit soort dingen te mogen genieten.
    Gr Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook ik heb een grote stapel van deze ansichtkaarten (ze zijn niet oud hoor, jaren 90 ofzo) ik gebruik ze voor de seizoentafel, en óók de boeken van Elsa Beskow staan hier in de kast.
    (had ik eigelijk achter m'n lichtje "moeten" zetten *Ü*)
    Sommige van haar verhaalfiguurtjes heb ik ook in vilt gemaakt.
    (shaking hands met enkele anderen hierboven)
    Leuk om weer zoveel herkenning te vinden.
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. @Morgen ga ik antwoorden, kon vanavond niet bij de computer. Slaap lekker allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hier in Almere wordt wel Sint Maarten gelopen, we hebben zo'n 60 kinderen aan de deur gehad ... we waren gelukkig op de hoogte ...
    Goedemorgen Corrie !!!! Leuke kaartjes !
    Ik heb zelf ook altijd gelopen, alleen was dat in een langgerekte boerenstreek (Drenthe), dus voordat je bij het volgende huis/boerderij was ... Mijn kinderen hebben ook altijd gelopen en hebben uiteindelijk ook in Soest nog gelopen, hoewel het daar idd nog niet "bekend" was.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een supermooie sfeervolle plaatjes!
    Ik kom later nog even terug om je link over Sint-Maarten te bekijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mijn kleindochter heeft idd in Almere meegelopen !!;-)).

    In Soest kwamem gisteren de kinderen langs mijn huis. Waarschijnlijk durfden ze hier niet langs omdat ze bang zijn voor onze hond.
    Maar goed ook want mijn zonen kwamen s'middags op visite en hadden bijna al het snoep opgegeten.

    En op 60 kinderen had ik nu ook niet echt gerekend !!:-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @INGRID, er zijn rond Sint Maarten meerdere verschillende kinderfeesten, zo is er in Edam een gezamelijke lampionnen-optocht voor kinderen en nog een tweede feest en volgens mij is de foekepot ook bekend in het Noorden van Nederland. Ik hoop dat deze traditionele feesten altijd blijven bestaan.
    BETTY, het is te hopen dat het Sint Maartenfeest met lampionnetjes en al, overal gevierd gaat worden, in wat voor vorm dan ook. Het is voor kinderen zo heerlijk om naar dat soort feesten toe te leven. Leuk dat jij het ook zo heerlijk vond.
    JOKE, in Zweden zullen ze wel weer andere feesten vieren waar jullie van kunnen genieten, ik hioop daarvan ook te lezen op je web-log. Ik begrijp heel goed dat je de Hollandse feesten zult missen en leuk dat je er dan hier een beetje van kunt genieten.
    JUUL, weet jij dan ook wie de tekenares is, want ik kan er niet achter komen, ze zijn gesigneerd met MW.
    MARY, ik vind het zo leuk om te weten waar het allemaal gevierd wordt en ik wist niet dat het in Drenthe ook bestond, waarschijnlijk in alle streken van Nederland wel in welke vorm dan ook.
    ELLEN, er komen nog veel meer mooie, ik heb een album vol.
    MARIAN'NE, ha,ha,ha, die mannen bliojven snoeperds net als wijzelf trouwens, ik sla daarvoor dan ook altijd extra in. Gisteravond hebben wij met menno de restjes ook flink aangesproken :- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Achterop mijn ansichtkaarten staat:

    Mili Weber 1891-1978
    .....
    (naam vh betreffende werk op de voorzijde ed)
    .....
    Mili Weber-stiftung, St. Moritz
    (c) Vontobel, Feldmeilen/Zurich
    Printed in Switzerland


    Veel Googleplezier!
    LOL
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. er is ook een museum:

    Mili Weber Haus
    Via Dim Lej 35
    7500 St. Moritz, Schweiz

    Tel. +41 81 833 31 86
    Tel. 081 833 42 95

    BeantwoordenVerwijderen
  27. http://museumslupe.ch/museum.php?mid=25&ct=1

    BeantwoordenVerwijderen
  28. WAUWWWWWWWWWWWW...
    Jij hebt waarschijnlijk de echte oude kaarten?
    :o)

    Heb je dat huis van MW gezien, klikken in de zijbalk...
    :o)
    Joepie, door jou ga ik nu m'n eigen kaartengeschiedenis googelen...
    LOL
    :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hier ook nog een paar foto's vd inrichting:

    http://www.salutavita.ch/site/artis-mili%20weber.htm

    :o)

    Ik kan nog steeds niet in m'n beheerruimte...
    grrr, hij loopt steeds vast :o(

    Zwaaiiiiiii

    BeantwoordenVerwijderen
  30. http://www.kk-aihara.co.jp/vontobel/postcard.html

    zo nu schei ik uit...
    *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  31. (tisóóknogeenjapansesite)
    sssttt
    *Ü*

    >>>>>>>>>>>>>>>>>snurk

    BeantwoordenVerwijderen
  32. @JUUL, nog even, ik heb inderdaad de heel oude kaarten en ze zijn echt prachtig.
    Die problemen had ik gisteren trouwens ook met web-log, ze waren bezig om die afzichtelijke ezelsoren bij de reclame te installeren denk ik. Dat zag ik tenminste op de beginsite staan, die moesten er vandaag allemaal op komen te staan. Nou ja, vandaag doet alles het weer. Als ze dat nou van tevoren ahdden aangekondigd hadden we keurig kunnen huishoude ;- ))

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Corke, (ik denk dat jij het bent) je bent anoniem op je eigen log, lieverd...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. @Dijn, dankjewel, ik had het niet door, ik heb gisteren iets aangepast op mijn web-log en dan moet je je gegevens schijnbaar opnieuw invoeren. Is nu in orde :- )

    BeantwoordenVerwijderen
  35. @Wat een slordigheid weer in mijn typen, huishouden zonder "n" ohooo.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. hahhaa Corrie, het is ook een naar woord, dus die wil je heel snel getypt hebben ..

    BeantwoordenVerwijderen
  37. @MARY,ha,ha,ha, eigenlijk heb ik nooit een hekel aan huishouden gehad, maar sinds mijn DH met pre-pensioen thuis is en het graag voor me doet, ben ik erg blij met de extra tijd die ik nu heb voor bloggen en vooral voor handwerken en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Die reclame met de vallende blaadjes in de beheerruimt, dáár slaat m'n pc óók compleet van op hol :o(

    Ik ga snel je mooie album bekijken >>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Och Sint Maarten... een prachtig feest. Toen de kinderen klein waren liepen wij altijd met de lampionnenoptocht mee en gingen we oliebollen eten.

    Mooie ansichtkaarten laat je zien, Corrie!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...