woensdag 7 november 2007

Het gaat laat worden




Zojuist was ik even op de weblog van Bertie en daarom
wordt het een latertje vanavond. Ik zag bij haar nl. een prachtige prent
van een mij bekende Japanse kunstenaar Utagawa Kuniyoshi
en klikte even op de link om te zien of er nog meer moois te bekijken viel.
Mijn oog viel onmiddelijk op een prent die deze kunstenaar had gemaakt
van de hoofdpersoon uit de prachtige dubbelroman "Moesasji" (1584-1654?)
van de schrijver Eiji Josjikawa (1892-1962).
Het eerste deel heet "De steen en de sabel" en het tweede deel heet "Het volmaakte licht".
Omdat ik deze dubbelroman vorig jaar achter elkaar uitgelezen heb
had ik er al eens eerder een logje over geschreven, maar dat mislukte
en nu hoop ik maar dat het goed gaat.
Ik ga er geen boekbeschrijving van geven, daarvan vind je hier een korte versie.
Het is werkelijk zeer de moeite waard om deze prachtige avonturenroman
te lezen en ik hoop hem zelf nog eens te kunnen kopen in een mooie cassette.
Ik leende de boeken van Menno die ze van ons had gekregen nadat Jan ze
tijdens een vakantie op Terschelling had gevonden in de Boekenschuur.




Maar Corrie zou Corrie niet zijn als ze tijdens het lezen niet onmiddelijk
achter de laptop kroop om van alles en nog wat op te zoeken
over de bijzondere dingen die ze in de boeken tegen kwam.
Zo kwam ik op  http://www.samurai-archives.com/ terecht,
een geweldige site met allerlei informatie over de samoerai e
n alles wat erom heen hangt.




Daarop vond ik ook een  link naar een pagina waarop allerlei
beroemde (middeleeuwse) kastelen in Japan worden getoond en besproken,
waarvan enkele ook in de roman "Moesasji" worden beschreven als plaatsen
waar hij verbleef of die hij bezocht.




"Moesasji" is een geromantiseerde historische roman die speelt tijdens
de Middeleeuwen van Japan,  waarin je wordt meegnomen op de weg
die "Moesasji" tijdens zijn jeugd en jaren als volwassen man aflegt
om een volmaakte zwaardvechter te worden.
Hij leert daarbij tevens de geestelijke weg van het leven te zien
en ontmoet onderweg liefde, haat, wreedheid, tederheid, heiligheid,
kunstzinnigheid en alles wat des mensen is.
Ik ga deze roman zeker nog eens lezen en wens degenen die er ook
aan gaan beginnen héél veel leesplezier toe.
Ik vraag me tijdens het schrijven van dit log steeds maar weer af
of Dijn deze romans ook kent, het zou me verbazen als het niet zo was
en anders beslist een aanrader ook voor haar.


38 opmerkingen:

  1. OOOhhh Corrie wat leuk ,ik ken deze boeken niet,kom vanavond terug om op mijn gemak te lezen bij je..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die Corrie, zo laat voor haar passie, leuk !!!!

    Ik vind het altijd fijn om te zien hoe iemand (in dit geval jij) zo gepassioneerd gaan vertellen en zoeken. Ook al deel ik deze passie niet.

    Maar we (in dit gevak IK) leren er altijd wat van !!!;-)).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De titels zijn genoteerd Corrie !
    Dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn DH is een grote fan van deze schrijver, dus er staat hier wel wat in de boekenkast ;o)

    Moesasji, heb ik gelezen toen ik zwanger was van mijn eerste, en tijdens de bevalling heb ik heel veel gehad aan de namen, uit dit boek, die als een mantra door mijn hoofd gingen,... ;o)

    Goh, dat was ik helemaal vergeten,... :o)))))))))))))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ken deze schrijver niet. Maar jij kan er zo heerlijk over vertellen. Ik zal de titel in gedachten houden.
    Is ook wat voor mijn dochter, die is gek op Japan en alles wat er mee te maken heeft. Ik zal het doorgeven aan haar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De aikido en samoeraifans hier in huis aanwezig, hebben ook "De strategie van de Samurai" gelezen.
    Miyamoto'Mushashi' ook wel geschreven als 'Moesasji', heeft dat boek geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Hé, wat een enthousiaste reacties alweer op dit logje terwijl dit toch geen gangbare literatuur is dacht ik. Ik hoorde er weinig over tot nu toe, maar dat is nu juist weer de verrassing van deze blogs.
    HILLY, lees ze als je de kans krijgt.
    MARIAN'NE (^_^)
    MIEN, als je ze ooit leest hoor ik er vast iets over.
    INGRID, wat super dat jullie ze ook kennen, een hiis vol fans! Bij Menno en Maaike staat er inmiddels een aardige rij Japanse romans en dus ook de andere boeken van Josjikawa en meerdere Jaoanse auteurs, bij mijzelf thuis ook het een en ander. Dat je die namen steeds maar herhaalde tijdens de bevallking vind ik wel héél erg bijzonder, mooi zijn die namen hè en ik heb ze heel vaak voor mezelf hardop uitgesproken omdat ik ze zo mooi vind. De naam Otsoe klinkt zo lief en zacht, die is me helemaal bijgbleven maar ook de naam van die oude vijandin Osugei die haar hele leven inzet om hem te vernietigen. Oh ik zou ze zo weer lezen. Prachtig allemaal! Ja, ik heb maar de Nederlandse benaming gebruikt die op de boeken staan, maar als ik op de sites die ik noemde aan het kijken ben geniet ik juist zo van al die prachtige namen die je daar vindt. Ik was laatst ook begonnen in Taiko, maar daar was het schijnbaar de tijd nog niet voor, ik kwam er niet verder in. Later lukt het vast een keer. Je familieleden zullen de links misschien ook wel kunnen waarderen. Er staan mooie desktop wallpapers op om te downloaden. Ik ga zelf ook weer eens kijken. Ik zou graag eens om een hoekje in je boekenkast kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. JOSE, zeker doen dat aan je dochter doorgeven, als ze graag leest zal ze dit wel waarderen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij mij zul je ze niet snel vinden, en iets over een samuraizwaard al helemaal niet daar werden toen mijn man in 4 verschillende japanse interneringskampen zat als kind mensen die de jap niet zag zitten mee onthoofd en daarom kan ik daar absoluut niet in meegaan. Er lopen teveel mensen nog rond met de pijn van toen, en mijn man is er uiteindelijk 8 jaar geleden aan overleden. Ik wens iedereen zijn leesplezier maar dit is voor mij teveel.groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmmmm, ik heb de namen genoteerd, Corke, want ik ken ze niet.

    Ken je de Murasaki Shikibu (Heian-literatuur). Dit is de vertelling van Genji en is 11e eeuws. Het is de oudst bekende roman ter wereld.
    Lisa Dalby, die ook "Geisha" schreef, heeft in 1999 "Het verhaal van Murasaki" verwoord of geschreven. Hoe hoe vind je daaruit deze dichtregels?

    Quote

    Razend in de verre heuvels
    rooft de storm de rode bladeren
    en de dauw
    en laat geen sporen achter

    Rode bladeren
    aanhoudend verlokt door de storm
    wilden nergen anders vallen
    dan onder de boom

    Unquote

    Prachtig hoe de natuur beschreven wordt, maar deze regels gaan eigenlijk over een brandende, geheime liefde... De geliefden moesten zodanig met elkaar schrijven dat niemand er iets achter zou zoeken. Ik kan het me niet meer herinneren, maar ik geloof dat het wel degelijk gedecodeerd door anderen werd.

    De film Last Samurai (Tom Cruise), gezien? Daar komt een groep Samurai in voor, acteurs, en deze mensen beoefenen ook de geestelijke kunst die Peet en ik beoefenen. Alhoewel zij niet professioneel getrained zijn, werd juist deze groep uiteindelijk door Tom Cruise verkozen om mee te spelen.

    Simone: Ik begrijp je verdriet en je onmacht. Ook mijn familie heeft geleden onder Japanse bezetting. Toch maak ik onderscheid. Oorlogen, waar dan ook en hoe dan ook gevoerd, hebben altijd slachtoffers tot gevolg. Ook Nederland heeft slachtoffers gemaakt, welk land in oorlog niet? Ik hoef maar te denken aan slavenhandel..., ook een duistere periode. In Europa zijn er de Kruistochten geweest. Enz.
    Het blijft iets om over na te denken. Ons handelen vreedzaam te maken, beginnend in de schoot van het gezin. Beleidsmensen voortbrengen, die wijs met hun verantwoordelijkheid omgaan.

    Het verdriet van je man is jouw verdriet geworden en ik begrijp jouw laatste zin heel goed. Ik vind het ook heel dapper dat je het geschreven hebt, jouw gevoelens kenbaar hebt gemaakt. Ik wens je kracht toe. Hartelijke groet, Dijn

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En deze, ken je die? De film Croughing Tiger, Hidden Dragon heeft fascinerende beelden. Chow Yun Fat, Michelle Yeoh en Zhang Ziyi spelen er in.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Over Japanse namen. Er kwam eens een paar maanden lang een Japanse bij ons. Zij heette Megumi. En dat is vrij vertaald: zegen. Of: Alles wat goed is.
    Mooi he..., zo'n naam krijgen.
    Megumi is naderhand naar Amerika verhuisd.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk dat je zo geïnspireerd schrijft over de boeken van Yoshikawa. Ik ken ze niet, misschien kom ik er ooit nog eens aan toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Simone, ik wil graag onderschrijven wat Dijn hierboven aan je schrijft. Ik vind het erg dat door dit log jij en ook anderen weer pijn en verdriet zullen voelen of herinneren en ik was me dat bewust toen ik dit log schreef. Toch heb ik het geschreven en heb ik de boeken gelezen omdat het een deel van de geschiedenis is waaruit ik juist wil leren wat er goed en fout aan was om zodoende in mijn persoonlijk leven de weg van vrede en liefde te leren gaan, die voor mij vooral in het Nieuwe Testament wordt uitgelegd in de weg die Jezus hier op aarde ging en voorleefde, daarnaast gruw ik van vele verhalen uit het Oude Testament en snap soms niet dat het dezelfde God is waarover wordt geschreven. Zo ook met Duitse literatuur en literatuur uit welk land dan ook die allemaal een verleden van oorlog en wreedheid hebben, dat eventueel bij anderen weer herinneringen zal oproepen. Ook ik wens je sterkte toe bij het verwerken van je verlies.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. @Dijn, Crouching
    Tiger, hidden Dragon heb ik ook gezien en ervan genoten en zo zijn er ook nog prachtige Japanse animatiefilms waarvan ik heb genoten. "Geisha" van Liza Dalby heb ik gelezen en er staat aan de rechterkant een plaatje van evenals een aantal andere boeken waarvan ik vooral Obasan een heel indrukwekkend boek vind. Dat gaat nu juist weer over het verborgen leed van veel Japanse mensen in Canada en hun discriminatie. Zo lees je dan de ene kant en dan weer de andere kant van het verhaal.
    Megumi is een prachtige naam en zeker de betekenis ervan. Ik hoor graag welke boeken en films een aanrader zijn Dijn. Ik ga op zoek naar "Genji".

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @Dijn, ik vond een tweedehands exemplaar van "Het verhaal van Murasaki" op internet en heb het meteen besteld :- ) Dankje voor de tip. Ik zoek steeds naar een boek in de kast om 's avonds te lezen, maar kon niets vinden, nu verheug ik me hier dan op voor over een paar daagjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Niks aan toe te voegen ...alhoewel ...Simone ik vind jou dapper dat je anderen toch leesplezier kunt wensen....
    Dijn en Corrie:jullie zijn zo lief en integer!!

    Ook las ik met veel plezier tuin van de samoerai-Tsukiyama
    Dalby -geisha als aanvulling "dagboek ve geisha"ik ga jouw boeken oposchrijven ,dank je..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Corrie, ben je al uitgelezen ? Wat een informatie heb je gevonden over dit onderwerp. Ik ken deze boeken,films niet. Maar vind het wel leuk om via jullie nieuwe dingen te ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dank jullie wel Dijn en Corrie ik lees allang mee op jullie weblogs door mijn drukke baan laaf ik me aan wat anderen maken en kom ik zelf niet altijd tot dat soort dingen. En tot een aantal jaar geleden zou ik helemaal niet gereageerd hebben, en mezelf "verstopt"hebben. Maar dat ben ik gelukkig kwijtgeraakt en zonder daarmee te willen kwetsen zeg ik nu gewoon wel de dingen die ik vind dat ik zeggen moet. Ik vind ook de steun die ik nodig heb bij Jezus en dat mag ik in mijn radioprogramma's ook tot uitdrukking brengen. Elk jaar maar ik een uitzending rond 4 mei voor Joodse slachtoffers en rond 15 augustus voor de slachtoffers van de oorlog in Ned. Indié. En Dijn je hebt gelijk Paul's verdriet is ons huwelijk binnengekomen en nooit meer weggegaan. Hij was pas 59 toen hij overleed en ik pas 48. Dan houd je wereld op te bestaan. Maar ik weet maar al te goed dat oorlogen van álle tijden zijn en daar wil ik ook niet voor weglopen. Maar het heeft mijn hart verwarmt zoals er gereageerd is. Heel erg bedankt. groetjes Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Corke: sjeeee, wat goed dat het blijkbaar nog te krijgen is, dat boek. Veel leesplezier!

    Ken je van Swami Rama: Living with the Himalayan Masters? Vooral het eerste deel over zijn jeugd is heel inspirerend, hoe hij getrained werd door wijzen en heiligen (kluizenaars) in de Himalaya, doordat ze hem zelf ervaringen lieten opdoen, zelf lieten kiezen en besluiten. Heel eerlijk schrijft hij over zijn fouten: egocentrisme, zucht naar macht, ijdelheid enz. Hoe erg de consequenties daarvan waren, en wat hij ervan heeft geleerd. Hij beschrijft ook zo bescheiden zijn immense liefde en eerbied voor zijn Bengaalse Yogi meester o.a. op deze manier: "Als ik fouten maak, dan zijn ze de mijne, als er iets goeds is in mijn leven, dan komt het door hem".
    Zoals hij de Himalaya beschrijft, de bloemen die er groeien..., met zoveel liefde en verlangen er terug te keren!
    Een heel ontroerend boek. Ik zag ooit dat er bij de Slegte een NL-vertaling van was. Mijn Eng.talig boek bestelde ik al jaren geleden en werd ingevoerd uit Engeland of Amerika. Weet niet meer.
    ISBN: 0-89389-156-8 (Himalayan Institute Press, Honedale, Pennsylvania, USA).

    Dat valt mij op: Hoe groter de mens, hoe bescheidener, hoe kleiner het ego.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. @Simone, fijn dat je nog even terug kwam om de reacties te lezen en ik ben blij dat wij allen blijkbaar de juiste toon troffen zodat niemand zich gekwetst hoefde te voelen. Ik dacht er alter nog aan terug dat ik eigenlijk helemaal niet kán begrijpen waar jij het over hebt. Ik kan jouw gelopen pad niet begrijpen omdat ik niet in jouw schoenen heb gestaan, maar ik gelóóf wel en neem aan dat het loodzwaar is. Dus het "begrijpen" moet ik terug nemen omdat dat niet mogelijk is vanwege mijn ander gelopen pad, maar mijn medeleven blijft staan.
    Ik had er geen idee van dat je onze logs meelas en ik vind het wel heel fijn om te weten Simone, dus het is ergens goed voor geweest dat ik dit log plaatste...we hebben elkaar nader leren kennen (met een schokje :- )Liefs Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. @Dijn, nee dat boek ken ik niet en ook dat lijkt me prachtig. Ik heb jaren lang heel veel levens van "grote kleine mensen" gelezen en ik moet wel zeggen dat mijn bewondering voor sommigen van hen door de realtiteit werd ingehaald.
    Spreuk:"De mens is engel noch beest, doch het geval wil dat als de mens een engel wil lijken hij de beest uithangt". Menszijn is al moeilijk genoeg.
    Eigenlijk heb ik geen "idolen meer", maar wel affiniteit met mensen die integer en liefdevol hun leven proberen te leiden. Daarbij bedenk ik wel altijd dat het voor welk mens dan ook, ontzettend moeilijk en eigenlijk onaanvaardbaar is om door een evenmens op een voetstuk geplaatst te worden, ieder bescheiden en integer mens zal dat zelf niet willen omdat hij als geen ander weet dat hij niet volmaakt is en kan zijn, daarin ligt ook die bescheidenheid waarover jij het hebt...in het weten dat we feilbare mensen zijn en allemaal vergeving nodig hebben, steeds opnieuw en dat de Allerhoogste daarin heeft voorzien door in Jezus naar ons toe te komen en te zorgen dat die vergeving er altijd mag zijn, iedere dag iedere seconde als we Hem daarvoor benaderen. Dat maakt mij in ieder geval tot een heel dankbaar mens omdat ik die last van onvolmaaktheid niet op mijn leven hoef te laten drukken. Hij neemt samen met mij het juk op Zijn schouders en de last is dan licht en zo kunnen we stap voor stap verder en vooruit in het leven. Zo leren we ook om samen met anderen dat pad te lopen, om als het kan ook elkaars last mee te dragen en verder te gaan. De man die in "jouw" boek beschreven wordt heeft dat begrepen denk ik. Het lezen over zulke levens is zo stimulerend en inspirerend voor het doel dat we voor onszelf stellen. Kleine stappen nemen maakt samen één grote stap en is beter dan te zuchten voor een reuzenstap waarvan we weten dat we die niet kunnen zetten. Dat zal deze monnik zeker ook geleerd hebben.
    We zijn wel aan het filosoferen geslagen zeg, maar ook dat hoort erbij. Nu maar weer eens een rondje handwerken doen en morgen weer eens proberen iets af te maken voor een nieuw logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een van mijn Japanse meesters zei eens: De wonderen die plaats vinden in je ziel, je denken, je lichaam, door het ontvangen en doorgeven van het Licht van God, zijn enkel te wijten aan God.
    Niet door mij. Het is prettig om bedankt te worden, maar alstublieft, richt uw dankbaarheid op God. Niet op mij. Anders kan ik mijn werk niet meer doen.

    Daar heb ik veel van geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh jeeh.... Lees de reacties en wil iets heel onnozels doorgeven terwijl er zulke mooie reacties op je log staan!!
    Ik las dat je niet tegen kaarsen kan en misschien heb ik een leuke tip voor je. Het kost wat maar dan heb je ook wat!! ;o)
    Bij mijn favo winkel hebben ze houders van kaarsvet [is het denk ik]. Als je hier een nep waxine lichtje in zet wat je bij bv een Blokker of een Xenos kan kopen. Dit is een erg nep kaarsje maar in deze lichten niet te zien!! Is net of je iets echts aan hebt terwijl dit lichtje flikkerd met een baterij. Wil je het zien wat ik bedoel??? Heb een linkje voor je......
    http://www.rivieramaison.com/shop/product.asp?s=8FF5725E789B48A59021A01A8394A6CA&pid=345
    Niet teveel bekijken hoor want dan word je misschien te hebberig!!
    hahahahaha.....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. @Wilma, aan het eind van mijn gefilosofeer schreef ik al dat ik nu lekker mijn rondje ging maken en zie: meteen al een reactie waarmee ik heel blij ben. Wat lief dat je de moeite neemt om me die prachtige link te geven en ja, ik werd er heel erg hebberig van ;- )). Maar ik vind dat dat wel mag als ik niet net als andere mensen altijd kaarsjes aan kan hebben. Deze lichten die jij laat zien, zijn echt prachtig! En...sinds kort is er in Alkmaar een Rivièra Maison gevestigd. Volgende week eens gaan kijken. Heel erg bedankt Wilma!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Corke!!! jij had toch laatst die leuke lampjes in die lampionnetjes??? Goof en Wilma hebben brandende lantaarntjes op hun log. En Juul heeft Alison's Guiding Light. En toen bedacht ik: als we nou es op onze logs een slinger van lichtjes maken? Ik kom morgen ook met een lantaarntje. Even naar HBBB, die houdt ook van lichtjes >>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Corrie, wat laat je toch een mooie dingen zien! Je ark is prachtig, ik kan me al helemaal voorstellen hoe Max ermee speelt. Het is een prachtig bijbelverhaal.
    Wat een prachtige boeken laat je weer zien.
    Zowel de leesboeken als de prachtige boeken van uit Frankrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  28. @DIJN, doen we, maar hoe? Een nieuw lichtje plaatsen? Lijkt me heel mooi!Ik zet morgen een plaatje van een lichtje erop. Heel mooi idee!!!
    NOOR, het verhaal van de ark is heel erg aansprekend en ik heb er ook een mooi boek bij voor Max.
    Ik zal foto's maken als hij ermee speelt. De boeken uit Frankrijk zijn echt zó mooi, ik pak ze steeds weer! De oudere trouwens ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Graag gedaan Corrie. Hopelijk heb je er wat aan!! Het is zo gezellig om een kaarsje te branden en op deze manier is het net echt!!! Leuk!!
    Ik ben benieuwd naar alle lichtjes die wij gaan zien!!
    Leuk idee Dijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wijze Woorden las ik hierboven..., ik ben daar niet zo goed in als jullie.

    Aan het begin van dit logje dacht ik een beetje op de zelfde lijn als Simone, pffft... japans... :op, ook ik hoorde verhalen van de japanse kampen uit de eerste hand, van een hele lieve kennis die als kind in zo'n kamp zat.
    Ik heb ook helemaal niets met dat samoeraigedoe (sowieso niets met soldaten, vechten, enz.) ik heb je linkjes niet aangeklikt. *Ü*
    Aan het eind van het lezen van de reacties, zal ik nog steeds geen van de aanbevolen boeken gaan lezen, maar ik heb met enorm veel bewondering en respect gelezen hoe jullie al typend (wat heel lastig is, vind ik) zo'n enorm fijn gesprek voerden.
    Vooral het laatste in Corrie's reactie aan Simone: "we hebben elkaar nader leren kennen (met een schokje)" vond ik zó'n lief en mooi klein (en daardoor weer groots) gebaar.
    Lady's you are the best!
    :o)

    Wat ik wel heb is een stapel *Ü* japanse quiltboeken en tijdschriften, en ik vind het jammer dat ik geen japans kan lezen, ook al zijn de foto's en tekeningen duidelijk genoeg, ik ken alleen het karakter voor ons woord: pagina...

    Pas was er 's nachts een film op de tv op nld 2, over een japanse man die op dansles ging, dit vond ik een hele mooie film...

    huppeldehuppel, peace people!
    >>>>>>>>>

    BeantwoordenVerwijderen
  31. @JUUL, begrijp ik hoor, maar die link naar die Japanse kastelen is wel mooi hoor ;- )))

    BeantwoordenVerwijderen
  32. *Ü* oh... ok.
    m'n pc heeft de hele dag al last van storingDingesen...
    Alles gaat zooooo supertraag...
    :o(
    misschien een andere keer?
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. @JUUL, je bent een schat voor alle moeite om die links voor me te vinden, ik ga de hele ochtend zitten zwijmelen. Ben net terug van de tandenpeuter en zit met mijn senseootje voor de laptop. Dat wordt genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Goeiemorgen Corrie, ik ben zo blij dat ik um heb aangeschaft en ben er nu met veel plezier in bezig ,wat een mooi boek, ben nu op blz 300.
    Het is voor mij net zo als destijds met "suitable boy"van Vikram Seth, waarbij ik ook blij was als ik weer in het boek/verhaal mocht terugkeren.Je wilt door blijven lezen ,maar tegelijkertijd wil je niet dat het eindigt.Vooral ook dat stukje over "de pioenroos"en dat degene voor wie het teken bedoeld was het niet opmerkte en de ander juist wel .Heel mooi!!Dankjewel, ik heb het met cassette aangeschaft via http://www.boekwinkeltjes.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh ja en het boek van Gianni Riotta-prins van de wolken zal jou dan ook wel aanspreken,ook over de fijne kneepjes van krijgskunst en liefde.....

    BeantwoordenVerwijderen
  36. @HILLY, wat geweldig!!! Oh ik ben bijna jaloers dat je het voor het eerst kunt lezen, zo heerlijk. Ik heb meerdere keren gezocht om het voor mezelf aan te schaffen want ik had het geleend en kon het nooit met cassette vinden, dus jij hebt echt een lot uit de loterij. Ik ga weer eens zoeken de komende tijd. Het boek van Gianni Riotta-prins ga ik dan meteen ook zoeken, heerlijk zo'n tip!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk bedankt voor je moeite om een berichtje achter te laten, het wordt met plezier gelezen en zeer gewaardeerd.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...